Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-07-2005, 13:21   #61
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Råholt
Meldinger: 2,857
Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Den Store Keisersnitttråden!

*dytter opp*
Dagboken min - Magebilder
Sessa er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-07-2005, 19:56   #62
ana
Gjest

Meldinger: n/a

Du verden så mange rare ting man lurer på angående det man står ovenfor. Nå er det bare to uker igjen, og jeg lurer og lurer...

Hvor lenge sitter kateteret i? Noen sier til dagen etter... Men hvordan er det mulig å komme seg ut av senga med kateteret hengende fast? Har noen fått tilbud om å bruke bekken i stedet for kateter etter at babyen er ute og man er kommet til barselavdelingen? Og hvordan er det å dusje med nyoperert mage? Må man ikke unngå å få vann i såret? Og får man virkelig ikke spise den dagen det er ks i det hele tatt? Kommer til å sulte ihjel jeg .

Det var det for nå. Kommer helt sikkert tilbake med flere "lure" spørsmål.
  Svar med sitat
Gammel 11-07-2005, 20:01   #63
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.

Gode spørsmål Ana! Jeg lurre på det samme selv, håper noen kan svare. I morgen er det 6 uker til mitt KS
Gammel 11-07-2005, 20:22   #64
ana
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Sessa
Gode spørsmål Ana! Jeg lurre på det samme selv, håper noen kan svare. I morgen er det 6 uker til mitt KS
Hvis ingen andre svarer, så kanskje jeg kan gi deg svarene om tre uker
Håper noen svarer slik at jeg slipper å leve uvitende helt til den 26.
  Svar med sitat
Gammel 11-07-2005, 20:24   #65
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Vil nok tro at det er flere her med erfaring på dette området
Gammel 11-07-2005, 20:34   #66
Jacobs mamma
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av ana
Du verden så mange rare ting man lurer på angående det man står ovenfor. Nå er det bare to uker igjen, og jeg lurer og lurer...

Hvor lenge sitter kateteret i? Noen sier til dagen etter... Men hvordan er det mulig å komme seg ut av senga med kateteret hengende fast? Har noen fått tilbud om å bruke bekken i stedet for kateter etter at babyen er ute og man er kommet til barselavdelingen? Og hvordan er det å dusje med nyoperert mage? Må man ikke unngå å få vann i såret? Og får man virkelig ikke spise den dagen det er ks i det hele tatt? Kommer til å sulte ihjel jeg .

Om man är pigg och rask, så tar de ut kateteret nästa dag! Det är viktigt att man går på toaletten, att man kommer igång liksom. Om man har kvar kateteret, och måste upp, så kan det hänga i en slags socka på benet tror jag, så gör man på eldrehjem när de har kateter ialla fall...

Man känner ingenting om man får vatten i såret. På mig drog de bort den stora "lappen" (som ett STORT plåster som de satte på direkt efter att de sytt igen) någon dag efter ks. Jag hade då bara lösa förbands-bitar mot snittet, som trosan satte på plats. Man ska lufta snittet mycket, speciellt efter man duschat.

Nej, man får inte äta den dagen du snittas. Du kan äta EFTER snittet, men inte innan. Jag skulle ju vara på KK kl 7.30, men Liam föddes inte förrän kl 14.14 på eftermiddagen. Jag var REJÄLT hungrig och framför allt TÖRST! Fick dropp vid 13-tiden, och hade innan det fått några is-bitar att suga på. Men det gick bra, man var ju så nervös, att aptiten var väl inte så stor ändå...
  Svar med sitat
Gammel 11-07-2005, 20:36   #67
Linee
Supermedlem

Linee sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 1,229
Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.Linee har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av ana

Hallo.

Kateteret kan du få ut samme kvelden om du ønsker det, men jeg vil nesten anbefale deg å ha det i til dagen etter. Det er veldig deilig å slippe å fly opp på do på natten med nyoperert mage! Men det er ikke noe problem å stå opp og gå med kateretet hvis du ønsker å strekke litt på beina (anbefaler deg å forsøke å stå opp og stå på beina dine første kvelden selv om det er vondt).

¨Morgenen etter står du opp og får fjernet kateteret, så tar du deg en tur i dusjen (hvis du orker). Det er viktig å skifte bandasjen etter dusjen slik at den alltid er tørr (personalet gjør dette).

Og jo, du får spise etter operasjonen, men det vanlige er å anbefale en myk start. Ta deg en brødskive eller annet du har lyst på, men prøv kanskje å holde deg unna den tyngste middagen... Fort gjort å få vondt i magen .

Ønsker deg masse lykke til!! Du har en flott opplevelse i vente!!!

Jeg skal inn for mitt 3 snitt om 8 uker og jeg gleder meg som en gal.
Gammel 11-07-2005, 20:41   #68
siljemoren
Gjest

På spørsmåle om hvor lenge man har katetere på seg, så kan jeg svare ut i fra min egen erfaring.

Jeg fikke katetere satt inn ca kl 14 og fikk det ut på morninger i ca kl 7 dagen etter (merket ikke at det ble tatt på eller av en gang) .Siden verken epudural elle spinal bedøvelsen virket skikkelig så fikk jeg narkose. Og da er mann lenger sengeliggende. Så jeg fikk ut katetere med en gang jeg var i stand til og tisse på egenhånd.
  Svar med sitat
Gammel 13-07-2005, 23:39   #69
roxy^
Gjest

Hei jenter

Kan alle få keisersnitt? Eller er det "bare" de med helseproblemer? Fysiske problemer? Jeg har ikke satt meg helt inn i operasjonen og om jeg vil be om et planlagt keisersnitt. Er ikke så langt på vei og har ikke snakket med noen om det. Unntatt med samboeren min. Ville bare høre litt med dere.
Jeg er frisk og rask, dette blir vårt første barn.

Vet ikke helt hva jeg spør etter med dette innlegget heller..håper noen vil prøve å svare/skrive tilbake...

roxy^
  Svar med sitat
Gammel 14-07-2005, 11:54   #70
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Heisann Roxy!

Hentet fra barnimagen.com:
Keisersnitt er et kirurgisk inngrep for å få barnet ut gjennom livmor-og bukvegg når det av forskjellige årsaker ikke skal eller klarer å passere den normale fødselsveien gjennom skjeden. Det er et ganske så vanlig inngrep på alle fødeavdelinger.

Keisersnittfrekvensen i vårt land ligger på rundt 15%,noe hyppigere hos førstegangsfødende enn flergangsfødende. Frekvensen varierer også en del på sykehus, både fordi praksis kan være ulik og fordi pasientgrunnlaget, dvs.sykeligheten, er forskjellig.

Mer enn noe annet kirurgisk inngrep må man kunne si at keisersnitt har reddet liv! Indikasjonene for keisersnitt i våre dager er imidlertid mange, der forhold som ikke bare berører mors eller barnets helse, spiller inn. Keisersnitt kan gjøres på ethvert tidspunkt under fødselen før hodet er forløst.

Det finnes tre kategorier keisersnitt
Keisersnittene deles opp i kategorier etter hvor mye det haster å få gjort inngrepet.
  • Planlagte keisersnitt er keisersnitt avtalt i god tid på forhånd,som enhver annen operasjon.
  • Hastekeisersnitt er akutte keisersnitt som foretaes fordi mor eller barnets helse er truet. Det gjøres vanligvis i løpet av en halv-til en time. Man tar seg tid til å legge inn katerer til urinblæren og vaske operasjonsfeltet.
  • Katastrofekeisersnitt er akutt keisersnitt pga.livstruende tilstander hos mor eller barn. Barnet taes rett ut etter at mor har fått bedøvelse.
Årsaker til keisersnitt
Indikasjonene for planlagte keisersnitt kan være mange-f.eks. foranliggende morkake,seteleie og relativt trangt bekken, tverrleie for å nevne noen. Fødselssangst med eller uten tidligere traumatisk fødselsopplevelse og eget ønske ender i blant opp med keisersnitt. Mange fødeavdelinger investerer idagimidlertid mye ressurser på å få disse kvinnne til å føde naturlig. De vanligste årsakenen til hastekeisersnitt er langsom fremgang i fødselen og dårlig fosterlyd hos barnet. Katastrofekeisersnitt gjøres bl.a.ved løsning av morkaken eller fremfall av navlesnor.

Selv skal jeg ha planlagt keisersnitt 23 august pga medisinske årsaker (danner antistoffer mot babyen pga min blodplatetype)
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:23.