Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-02-2007, 19:30   #1
*tiilii*
Gjest

Meldinger: n/a
cipralex

Jeg går på cipralex, men etter at jeg fant ut at jeg er gravid halverte jeg dosen på eget initiativ. Sist, da det endte med SA, spurte jeg legen min ang dette, men han sa det var forsket så mye på det ol, at jeg bare burde fortsette som vanlig. Har sett litt på nettet ol, og der synes det å være gjense oppfatning at man bør slutte, men saken er nå den at jeg merker at jeg er mye dårligere på halv dose, jeg fungerer nesten som før jeg ble medisinert, og det gjør meg sliten. Jeg får dårlig samvittighet og synes synd på prinsen min, hva gjør jeg? Tar vanlig dose og evt risikerer noe med barnet, eller tar halv dose og risikerer et harmonisk familieliv???
  Svar med sitat
Gammel 26-02-2007, 19:40   #2
Calamare
Gjest

Sv: cipralex

Syns du skal ta dette opp med legen din så snart som mulig!
Det er en av to onder dette med og ta tabletter eller ikke.
Noen ganger er det nødvendig og fortsette med dem tablettene man tar.
Ønsker deg masse lykke til! Stoooooorrrrrrr støtte klem fra meg
  Svar med sitat
Gammel 26-02-2007, 19:53   #3
*tiilii*
Gjest

Han mener jo at jeg bare skal fortsette, han sa det var så mye forkset på cipralex og graviditet nå, at det var ikke noe problem. Men, i følge felleskatalogen på nett: Det finnes ingen studier på bruk av Cipralex under graviditet. Gravide bør derfor vanligvis ikke ta Cipralex. Kontakt lege eller apotek før du tar Cipralex. Det foreligger bare begrensede kliniske data for escitalopram brukt under graviditet. I reproduksjonstoksikologiske studier hos rotter viste escitalopram embryo-føtotoksiske effekter, men ingen økt insidens av misdannelser. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Bruk av SSRI i tredje trimester kan føre til seponeringssymptomer, inkludert organisk betingede adferdsforstyrrelser hos den nyfødte. Følgende var rapportert hos nyfødte når gravide brukte SSRI helt fram til fødselen: Irritabilitet, tremor, hypertoni, økt muskeltonus, vedvarende gråt, die- og søvnvansker. Dette kan enten være tegn på serotoninerge effekter eller seponeringssyndrom. Den nyfødte bør observeres hvis moren har brukt escitalopram sent i svangerskapet. Behandlingen må aldri avsluttes brått hvis SSRI brukes under svangerskap.

Det virker ikke akkurat betryggende da, men jeg vet rett og slett ikke om jeg orker å ha det så dårlig i 9 mndr jeg....
  Svar med sitat
Gammel 26-02-2007, 20:38   #4
emin
VIP-medlem

emin sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 6,322
emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.

Ikke stol blindt på Felleskatalogen; de sikrer seg på alle bauger og kanter (legemiddelfirmaene).

Dette står i Norsk Legemiddelhåndbok:

Graviditet, amming: Prospektive studier med flere SSRI har ikke gitt holdepunkter for teratogen effekt eller mentale utviklingsforstyrrelser, men nyere studier med paroksetin har vist økt risiko for hjertemisdannelser. Dette tilsier tilbakeholdenhet. Bruk i siste del av svangerskapet kan i sjeldne tilfeller føre til pulmonal hypertensjon hos barnet. Abstinenssymptomer kan forekomme hos det nyfødte barnet.

Dette var litt "snillere" enn det som står i Felleskatalogen.

Hvis du lurer på hva teratogen betyr, så betyr det fosterskadelig.
Gammel 26-02-2007, 20:41   #5
*tiilii*
Gjest

Det var en snillere versjon ja, emin, takk skal du ha! Tror jeg fortsetter med den vanlige dosen min en stund jeg, og heller prøver å trappe ned igjen senere, jeg ser jo nå at det ikke funker å trappe ned akkurat nå i allefall, så får jeg heller ta sjansen... Jeg risikerer mann og barn uten medisin, og jeg må prioritere det jeg har først og fremst, og være en god mamma for den prinsen jeg allerede har, og ikke ta eventuelle sorger på forskudd. Jeg bare må gjøre det sånn.
  Svar med sitat
Gammel 27-02-2007, 09:10   #6
Kløverdame
Medlem

Kløverdame sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Asker
Meldinger: 85
Kløverdame er bare skikkelig grei.Kløverdame er bare skikkelig grei.Kløverdame er bare skikkelig grei.Kløverdame er bare skikkelig grei.Kløverdame er bare skikkelig grei.

Skjønner at du er bekymret. Medikamentbruk i svangerskapet er ofte en vanskelig avveining. Det er alltid vanskelig å gjøre gode studier om fosterskadelig effekt fordi man rett og slett ikke får gjøre forsøk på gravide (heldigvis....). Man er derfor henvist til å støtte seg til dyreforsøk eller til praktisk klinisk erfaring. På grunn av det vil også legemiddelfirmaene ta alle forbehold slik at de ikke kan klandres i ettertid.

En liten oppmuntringshistorie: Ei venninne sto på Cipramil i hele svangerskapet. Gutten var frisk og fin på alle måter, og det var mor også .

Kløverdame er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-02-2007, 03:38   #7
kattepus
Medlem

kattepus sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 143
kattepus er som en lysfontene.kattepus er som en lysfontene.kattepus er som en lysfontene.kattepus er som en lysfontene.kattepus er som en lysfontene.

Hvis jeg var deg ville jeg trappet ned til lavest mulig dose, i samråd med lege, helst slutte hvis det er mulig.
Du kan helt sikkert få ekstra oppfølging med hyppige samtaler hos psykolog/psykiater, som kan støtte deg gjennom svangerskapet. Hvis du fungerer dårlig på jobb, kan du bli sykmeldt. Du kan jo se på det på den måten at du "ofrer" disse månedene med lidelse for barnet i magen.
Selvfølgelig avhenger dette av hvor syk du blir uten medisiner. N
Noen ganger MÅ man bruke medisiner under savngerskapet, Men min mening er at man bør forsøke i det lengste å unngå enhver form for legemidler under graviditet, og spesielt de som har vist seg å skade fosteret, som cipralex.

Lykke til uansett hva det blir til!!
kattepus er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-03-2007, 14:22   #8
Carinus
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av kattepus
Du kan jo se på det på den måten at du "ofrer" disse månedene med lidelse for barnet i magen.
Jeg tror vel ikke at dette barnet har det bedre i magen, når mor har det helt forferdelig. Det kan jo resultere i høyt blodtrykk, stress og mye annet man heller ikke vil ha under et svangerskap.

Dette er ingen lett situasjon. Jeg håper du finner roen, først og fremst.
  Svar med sitat
Gammel 01-03-2007, 14:51   #9
Andrine
Seniormedlem

Andrine sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Kirkenes
Meldinger: 2,278
Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.Andrine har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg kutta tvert med cipralex når jeg mistenkte graviditet (før positiv test), og det var egentlig ikke så lurt for man skal ikke kutte slike medisiner tvert. I mitt tilfelle gikk det dog bra. Nå klarer jeg meg fint uten dem, og fikk ingen negative reasksjoner på sluttingen.
Men hadde jeg vært deg hadde jeg fortsatt med den dosen du vanligvis bruker siden du sier at du føler deg dårligere når du har halvert dosen.
Min lege sa at det ikke var noe problem å bruke cipralex i svangerskapet, men siden jeg allerede hadde slutta 3 uker tidligere når jeg var hos ham, og det gikk helt fint var det ikke noe alternativ for meg å begynne igjen.

Magegalleri
Andrine er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-03-2007, 20:59   #10
kattepus
Medlem

kattepus sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 143
kattepus er som en lysfontene.kattepus er som en lysfontene.kattepus er som en lysfontene.kattepus er som en lysfontene.kattepus er som en lysfontene.

Sitat:
Opprinnelig postet av Carinus
Jeg tror vel ikke at dette barnet har det bedre i magen, når mor har det helt forferdelig. Det kan jo resultere i høyt blodtrykk, stress og mye annet man heller ikke vil ha under et svangerskap.

Dette er ingen lett situasjon. Jeg håper du finner roen, først og fremst.
Det er vitenskapelig bevist at cipralex og beslektede medisiner kan gi alvorlig fosterskade.
Det er ikke bevist at en mor som sliter med f eks angst eller depresjon under svangerskapet kan påføre sitt barn skader.
På bakgrunn av dette er det den rådende oppfatning at man så langt det er mulig skal unngå inntak av slike medisiner under svangerskap.

Heldigvis finnes det andre måter å behandle på. Som jeg nevnte i forrige innlegg tett oppfølging med samtaleterapi og støtteterapi,tilrettelegge hverdagen slik at angst/depresjon i minst mulig grad "trigges", dette vil variere etter behov men kan innebære sykmelding, omlegging av vaner og rutiner mm, Kanskje medfører det relativt store begrensninger for mor disse månedene og det kan bety at hennes livskvalitet senkes for en periode, det var dette jeg mente da jeg skrev at hun "ofrer" noen måneder med lidelse for å unngå utsette barnet for skade.

Det er viktig å trappe ned på medisinen gradvis og sakte, ellers blomstrer ofte symptomene opp igjen. Samråd med lege er viktig.
Mor trenger mye støtte og et trygt opplegg fra helsevesenet.

Så min mening er at man bør forsøke å trappe ned/slutte. Hvis det ikke fungerer må man begynne på igjen, men da har man i alle fall gjort det man kunne.
kattepus er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:37.