Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Røykekutt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-08-2007, 15:36   #1
Phoeebee
Gjest

Meldinger: n/a
Frustrert!!!

Er det bare jeg som blir litt av at alle HELE tiden skal kommentere røykingen? Jeg har kuttet ned, fra 20-25 til 2-3 pr. dag, en prestasjon jeg er ganske stolt over, og målet er (selvfølgelig) å kutte helt. Men likevel bare mååå alle nevne det...

"Vet du ikke at det er farlig?"
"Er du helt idiot?"
*klask i hodet* (Ja, jeg fikk et klask midt i bakhodet av svigerinnen min da hun hørte at jeg hadde tatt tre trekk av gubbens røyk ute bak en vegg hvor ingen kunne se meg, etter middagen i et bryllup i helgen. Da en annen svigerinne hørte at L hadde klaska til meg, svarte hun bare "Jamen det fortjente du!". )
"Du skader barnet ditt."
Osv osv ooosv...

Jeg har lyst til å brøle ut at den "propagandaen" og det presset de kommer med hjelper fint lite. Om det ikke har stikk motsatt virkning. Jeg har lyst til å slutte, og jeg jobber med saken. Jeg jobber HARDT! Og er stolt over at jeg har kommet så langt som jeg har, men det er det ingen som ser. Til og med legen min, som burde vært oppmuntrende og støttende, kom bare med mas om at jeg skader babyen, og at jeg garantert vil føde prematurt en gang til. JEG VEEEET DET!!!! har jeg lyst til å brøle. I stedet blir jeg redusert til en skjelvende klump med enda svartere samvittighet... Desto mer fokus der er på røyken, desto mer røyksugen blir jeg. Om alle bare kunne latt være å "mase" om det, så hadde dette gått fortere og lettere. I stedet blir det "Hvor mye har du røykt i dag?" og andre versjoner av samme spørsmålet.

Jeg er flau av å røyke som gravid, og den eneste som ser meg røyke er mannen min. Jeg røyker ikke ute i byen, ikke blandt familie eller venner. Kun når jeg er alene, eller sammen med mannen min. Likevel må folk mase og spørre og grave om hvordan det går, hvor mye, hvor ofte, og om jeg vet hvor farlig det er...

Det virker som om folk tror jeg er stokk dum som ikke vet hva røyking under svangerskapet kan føre til. Jeg er fullt klar over det, kanskje mer enn mange, siden jeg har født prematurt og dysmaturt en gang før. Men det er en grunn til at det kalles nikotin avhengighet. Samme hvor farlig og skadelig det er for kroppen vår (og babyenes), så trenger kroppen vår stoffet. Og den reagerer fysisk (og kraftig) når den ikke får tilført stoffet. For mange tar dette tid å komme over. Noen klarer det på dagen, og all ære til dem. Andre, som meg, må trappe ned over tid. Hvorfor er det ingen som sier "Fra 20 til 3? Da er du flink! Da klarer du de siste tre også, jeg heier på deg!"??? Hvorfor er det bare "Det er tre for mye, du er en idiot som i det hele tatt gjør det. Jeg fatter ikke at du tør!!!"

Det var dagens hjertesukk og utblåsning fra meg.

Hilsen snart ikkerøykende gravid!

Sist endret av Phoeebee; 14-08-2007 kl 15:38.
  Svar med sitat
Gammel 14-08-2007, 16:59   #2
Tuli
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Frustrert!!!

Hei

Jeg forstår deg godt, det er ikke lett og alle vil fordømme oss som røyker når vi er gravide........ Som du sier så vet vi jo om konsekvensene, og vi trenger ikke andre til å påpeke det, men allikevel gjør folk det....

Jeg har kuttet ned fra 20 til 2-3 om dagen. Fant ut forrige tirsdag at jeg var gravid, har hatt 1 røyk idag og målet er null.

Men merker at jeg skjuler at jeg røyker for folk fordi jeg orker ikke blikkene og kommentarene.

lykke til
  Svar med sitat
Gammel 22-08-2007, 01:54   #3
Aimy
Seniormedlem

Aimy sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,233
Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er akkurat som om jeg skulle ha skrivd det selv,Phoeebee!
Jeg sliter også med røyken,og har også kuttet ned fra 20-25 til 3-5 røyk om dagen.Og jeg syns det er bra gjort!vi har begge to sluttet å røyke inne,nå går vi UT.
Jeg syns du er flink jeg!Det er ikke bare bare!
neste gang drar du en hvit løgn når noen spør hvor mange du har røyket den dagen: "Ingen,nå har jeg sluttet!Men fy søren,det var ikke lett!"...siden det er bare mannen din du røyker foran uansett,så blir det jo ikke noe problem.
Mitt mål er å slutte etter den pakken jeg er på nå.Men det har jeg sagt ett par ganger nå.. Men nå er det nok!!
Ønsker deg masse lykke til,dette klarer du!ta den tiden du trenger!Jeg har lest mange steder,at det er bedre å redusere kraftig,enn å ikke gjøre noe i det hele tatt!og det er like viktig å slutte i uke 16 som i uke 6.Gevinsten er der uansett!
Jeg på deg!

Sov godt ,lille Fredrik..

Aimy er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-08-2007, 15:34   #4
Vanessa25
Supermedlem

Vanessa25 sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Rogaland
Meldinger: 768
Vanessa25 har mye å være stolt av.Vanessa25 har mye å være stolt av.Vanessa25 har mye å være stolt av.Vanessa25 har mye å være stolt av.Vanessa25 har mye å være stolt av.Vanessa25 har mye å være stolt av.Vanessa25 har mye å være stolt av.Vanessa25 har mye å være stolt av.Vanessa25 har mye å være stolt av.

Du er bare så flink Phoeebee. Fra 20 til 2-3, ja det er jammen bra. Du BØR være stolt over de selv. Jeg sliter som bare det, det er jo så vanskelig, men vi prøver.

med Krinoline og Mrs. Smith
Vanessa25 er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-08-2007, 15:40   #5
Lorien
Supermedlem

Lorien sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Finnmark
Meldinger: 514
Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.Lorien har en strålende fremtid.

Du har gjort en kjempejobb, Phoeebee, og jeg er helt sikker på at du kommer til å klare å kutte helt! Stå på!
. Ferdig med babylaging, sniker fra NM
Lorien er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:49.