Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Surrogati- og adoptivforeldre
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-10-2008, 23:17   #1
vaag
Gjest

Meldinger: n/a
Surrogatråd

Hei, mange av oss har vært eller er i ferd med å organisere alt rundt avreise, sykehusopphold, forhold til surrogat og familie, opphold i utlandet og hjemreise etc. Vi har allerede tvillinger født med ED/GS og skal ha et til i februar/mars. Er dette et aktuelt tema å prate om?
  Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 01:03   #2
giz
Supermedlem

giz sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Oppland.
Meldinger: 1,018
Blogginnlegg: 31
giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Surrogatråd

Her er det bare å prate,for dette er forumet for oss Syns det er topp at det er surrogatforelder som er ferdige med en prosess her inne også,for jeg lurer fremdeles på masse,da vi jo ikke har kommet så langt enda.
Kjempe glad for å se flere her inne

Gizveien
giz er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-10-2008, 21:53   #3
vaag
Gjest

Lurer litt på om det er et litt overveldende tema, og at det er derfor det ikke kommer så mye innspill. Ihvertfall er dette et tema som de fleste lurer på når de kontakter oss privat. Du kan gjerne pm meg hvis det er lettere.
  Svar med sitat
Gammel 15-10-2008, 16:46   #4
Sannah
Gjest

Hei! Så kjekt å treffes her inne Jeg vil gjerne diskutere disse tingene.

Mitt første spørsmål; hvor ofte har dere kontakt med surrogaten deres? Er det mail, telefon, Skype etc... Vi mailes vel ca 3-4 ganger i uka. Noen ganger lange, noen ganger korte tekster. Alt etter hva som skjer. I tillegg har vår Julie en egen blogg for "the journey" og en blog fra sitt eget liv, som jeg leser. Ellers sender vi litt gaver og blomster, ikke store og dyre ting, men mest noe for å vise omtanke og oppmerksomhet.

Vurderer å prøve Skype, men har ikke kommet så langt enda. Siden det er dyrt å ringe, er det bare når det skjer spesielle ting vi gjør det. Synes det fungerer veldig OK, men er nysgjerrig på hvordan dere gjør det.
  Svar med sitat
Gammel 15-10-2008, 20:39   #5
vaag
Gjest

Veldig stilig med blogg, og det er et fint alternativ til å ringe. Vi har brukt litt Skype, telefon og litt epost. Den første surrogaten vårt sende sms hvis hun ville vi skulle ringe når det var noe viktig. Vi sender også blomster over internett, og flere vi kjenner har sendt bøker fra Amazon (Berlinerpoplene på engelsk er populært). Særlig når du merker at hun har slitt med kvalme, er sliten eller det har vært noen praktiske problem er det viktig med noen gode ord og/eller blomster. Også å være oppmkerksom på ungene til surrogaten til jul etc er hyggelig. Det er jo ofte en hel familie som stiller opp! Ellers har vi direkte kontakt med legen for medisinsk informasjon, men stiller naturligvis bare spørsmål som angår barnet og ikke henne. Inntrykket fra flere IP er at surrogaten trenger en slags bekreftelse på at vi er svært interessert fordi det er skummelt å bære fram barnet til noen som bor på andre siden av kloden. Det er ofte hyggelig å sende bilder av oss, huset etc. Vi har også sendt CD med vår stemme og sang i flere eks. slik at hun kan spille den i bilen, på kjøkkenet etc.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sannah Vis post
Hei! Så kjekt å treffes her inne Jeg vil gjerne diskutere disse tingene.

Mitt første spørsmål; hvor ofte har dere kontakt med surrogaten deres? Er det mail, telefon, Skype etc... Vi mailes vel ca 3-4 ganger i uka. Noen ganger lange, noen ganger korte tekster. Alt etter hva som skjer. I tillegg har vår Julie en egen blogg for "the journey" og en blog fra sitt eget liv, som jeg leser. Ellers sender vi litt gaver og blomster, ikke store og dyre ting, men mest noe for å vise omtanke og oppmerksomhet.

Vurderer å prøve Skype, men har ikke kommet så langt enda. Siden det er dyrt å ringe, er det bare når det skjer spesielle ting vi gjør det. Synes det fungerer veldig OK, men er nysgjerrig på hvordan dere gjør det.
  Svar med sitat
Gammel 17-10-2008, 17:26   #6
Sannah
Gjest

Vi har også tenkt å spille inn stemmene våre, lese eventyr, synge litt, etc og så skal Julie spille det på ipoden sin med mikrofonen inntil magen når hun gjør "home work". Hun studerer til bachelor i tillegg til full jobb og tre barn... Slik skal babyen bli vant med våre stemmer, og hun slipper å høre så mye på bablet vårt Regner med det blir noen sentimentale stunder når vi setter oss ned og tar fatt på dette Å snakke til sitt fremtidige eget barn Utrolig.
  Svar med sitat
Gammel 18-10-2008, 18:22   #7
giz
Supermedlem

giz sin avatar

giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.giz har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi gjør mange av de sammen tingene som dere andre i forhold til kontakt med Jen. Her går det i sms, (men til tider kommer de ikke frem,og det skaper utrygghet) Skype (som er gratis og gøy. Sist gang var flere av fam medlemmene borte hos oss å vinket og snakket. Deres hund fikk også vinket til vår hund) mail og telefonsamtale på søndager hvis det passer.
Vi har sendt Jen t-skjorte og blomster. Hadde også med oss smykke til henne da vi møttes første gang,ved innsetting nr 1. Til hennes mann og barn hadde vi med bok om Norge og bok om troll. Når vi nå skal besøke dem i Texas (er i skrivende stund på ferie i Mexico) har vi med Norges t-skjorter til Ger og barna,og mammaklær til Jen. Gaver vet vi de syns er gøy,men Jen setter nok mest pris på varme ord som viser at vi er der for henne under hele svangerskapet. Jeg har også tatt med Norske trankapler til henne,da hun jobber veldig med at hun skal tilføre kroppen sin alt som er bra,slik at tvillingene blir der lengst mulig. Har også med en cd med norsk klassisk musikk,og kommer også til å sende cd med norske barnesanger.

VAAG: Kan du fortelle litt om hjemturen dere hadde sist gang? Hvor lenge var dere i USA før hjemreise,gikk det greit og ta med ME på flyet og hva slags type passe brukte dere? (norsk eller amerikansk) Fortell alt du kommer på når det gjelder dette med hjmturen

Gizveien
Gammel 19-10-2008, 23:28   #8
vaag
Gjest

Hei. Etterhvert har vi snakket med mange som har reist hjem med ett eller to barn, og tipsene mine er en lett blanding av vår og andres erfaring. Husk at det er mange måter å gjøre det. Similac ME (på engelsk heter det "formula") er vanlig, lett å få kjøpt og er lett å erstatte med NAN når du kommer til Norge. Noen bruker en variant som heter Similiac Early Shield som skal ha flere av funksjonene til morsmelk og styrke immunforsvaret. Greit å ta med en del bokser til Norge, og forsiktig blande over til NAN. Vi tok med 3 ukers forbruk hjem på flyet. På sykehuset får du, hvis du spør, sannsynligvis med engangsflasker av dette der du bare skrur på kork, gir ungen og kaster resten. Veldig ok å unngå å blande noe på flyet. Har hørt at du også kan kjøpe disse flaskene i butikkene nå. Similac finnes i pulver, ferdigblandet i bokser, stor og små flasker. Liten vits i å forsøke å ta med norsk ME siden sykehuset ikke ønsker å gi noe de ikke kjenner innholdet i. Det er vanlig i USA å ikke varme melka før man gir den til ungen. Jeg synes det er greit at den ihvertfall ikke er kjøleskapskald. De fleste vi kjenner reiser til Norge med både norsk og amerikanske pass. Flyselskapene vil ikke ta med barn under 2 uker. Mitt råd er å vurdere barnets almenntilstand utover 2 uker. Er det lite, for tidlig født og reagerer på endring, lukt og støy ville jeg ventet. Du må melde til flyselskapet at du tar med ungen etter at ungene er født, og de vil se/få kopi av fødselsattest. Anbefaler å forsøke å få krybbe (heter "bassinnet" på engelsk) som henger på veggen, og husk å bestill det på forhånd eller be om plasser der dette er mulig. Helt ok å ta med ME på flyet. Veldig greit å ta med våte kluter i en pose, våtservietter (heter "wipes" på engelsk) og også noen små flasker med desifiserende gele som du kjøper på supermarked eller får på sykehuset. Vi brukte Purell Instant Hand Sanitizer. Greit å la ungene ligge i bag på flyplass mens de blir fraktet rundt. Siden de er så små er det uproblmatisk å skifte bleie i bagen, men du kan også bruke WC. Greit å ha med noen poser til skitne bleier, og hundeposer eller poser med lukking (zip lock bags) er fine. Veldig greit å kjøpe flasker, smokker, vogn etc i USA. Mye rimeligere enn Norge. Du får gjerne en del utstyr med deg fra sykehuset som tepper, termometer, smokker, små luer etc. Send gjerne en pm om du er noe spesifikkt du lurer på. Har dere funnet sted å bo, vurdert leilighet mot hotell, tenkt på utstyr på hotellet eller leiligheten?

Sitat:
Opprinnelig postet av giz Vis post
Vi gjør mange av de sammen tingene som dere andre i forhold til kontakt med Jen. Her går det i sms, (men til tider kommer de ikke frem,og det skaper utrygghet) Skype (som er gratis og gøy. Sist gang var flere av fam medlemmene borte hos oss å vinket og snakket. Deres hund fikk også vinket til vår hund) mail og telefonsamtale på søndager hvis det passer.
Vi har sendt Jen t-skjorte og blomster. Hadde også med oss smykke til henne da vi møttes første gang,ved innsetting nr 1. Til hennes mann og barn hadde vi med bok om Norge og bok om troll. Når vi nå skal besøke dem i Texas (er i skrivende stund på ferie i Mexico) har vi med Norges t-skjorter til Ger og barna,og mammaklær til Jen. Gaver vet vi de syns er gøy,men Jen setter nok mest pris på varme ord som viser at vi er der for henne under hele svangerskapet. Jeg har også tatt med Norske trankapler til henne,da hun jobber veldig med at hun skal tilføre kroppen sin alt som er bra,slik at tvillingene blir der lengst mulig. Har også med en cd med norsk klassisk musikk,og kommer også til å sende cd med norske barnesanger.

VAAG: Kan du fortelle litt om hjemturen dere hadde sist gang? Hvor lenge var dere i USA før hjemreise,gikk det greit og ta med ME på flyet og hva slags type passe brukte dere? (norsk eller amerikansk) Fortell alt du kommer på når det gjelder dette med hjmturen

Sist endret av vaag; 19-10-2008 kl 23:55. Begrunnelse: Mer presis info
  Svar med sitat
Gammel 20-10-2008, 01:30   #9
giz
Supermedlem

giz sin avatar

Vaag. Så flott at du skriver om disse tingene her inne,dette er ting som mange lurer på og du kommer til å få masse spørsmål underveis + at jeg kommer til å skrive om alle våre opplevelser når det også gjelder dette. Jeg skriver om alt fra a til å og sjuler fint lite,da jeg føler at vi er til stor hjelp for de som kommer etter oss. Takk for at du er åpen om denne prosessen og er med på å drar lasset

Vi har ikke funnet bosted enda,men kommer nok til å leie hus/leilighet i området der sykehuset og Jen sin fam er bosatt. Vi skal snakke med byråer på denne turen her,for å finne et seriøst. Tror at dette blir best for oss med tanke på at vi blir der i mange mnd. (ihvertfall 3 mnd) Vi vil også ha rom for besøk fra hjemme + ha litt rom rundt oss når de små kommer.
Vet du om noen som har vært i USA over 3 mnd og har måttet søke visum?? Hvor enkelt er isåfall dette?
Jeg lurer også på om dere sendte søknader til NAV om engangsstønad ol før dere kom hjem til Norge?
Vi kommer til å handle det meste av utstyr i USA,ihvertfall flasker,tøybleier,vogn og div utstyr vi vet koster en god del mere her hjemme.

Gizveien
Gammel 20-10-2008, 18:19   #10
vaag
Gjest

Hei. Så flott at dere kan være der i noen mnd. Da har dere muligheten til å slappe av og bli ordentlig kjent med ungene. Vi kjenner ingen som har vært i USA så lenge, men jeg tviler på at det er et problem. Amerikanske myndigheter er opptatt av at dere ikke ønsker å innvandre, og så lenge dere har jobb og bolig i Norge, hjemreisebillett og formålet med oppholdet er så klart vil dette helt sikkert gå bra. Jeg sjekket nettsiden til den amerikanske ambasaden, og der ser det ut til at du må ha visa. Sjekk http://norway.usembassy.gov/niv_waiver_program.html Jeg ville anbefalt deg å være ærlig på hva, hvem og hvorfor du der det. Det er helt lovlig og greit i USA, og det som kan bli problematisk er hvis du skjuler noe.

Vi sendte ikke søknad til NAV før vi var hjemme, og jeg vet at de som har gjort det eller forsøkt gjøre det på forhånd møtte liten velvilje.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:31.