Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Risikosvangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-03-2009, 13:16   #1
malla
Gjest

Meldinger: n/a
Er det ingen som har risikosv.

Det var jo rart!
  Svar med sitat
Gammel 27-03-2009, 17:29   #2
amalie26
Supermedlem

amalie26 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 980
amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.
Sv: Er det ingen som har risikosv.

Hva mener du med risikosvangerskap?
Jeg har ekstra oppfølling, er henvist til trondheim og vet jeg skal prøver igangsetting 3 uker før termin, eventuelt KS.
Men jeg tror jeg har en risikofødsel forran meg, ikke risikosvangerskap
Gammel 15-04-2009, 18:47   #3
vesla
Seniormedlem

vesla sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Hedmark
Meldinger: 2,524
Blogginnlegg: 85
vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.

noe spes du tenker på da??

Jeg får ekstra oppfølging pga jeg må bruke blodfortynnende for å forebygge blodpropp.
Så kommer til å få en del ekstra UL etter ordinær UL som for å sjekke at alt er i orden osv pga blodfortynnende.

Enn hva med deg da???

vesla er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-04-2009, 21:18   #4
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, jeg har risikosvangerskap pga kronisk sykdom, SLE (Lupus), som kan påvirke både meg og barnet, ved at jeg kan bli dårligere og har en del høyere risiko for komplikasjoner - spesielt svangerskapsforgiftning og nyreproblemer og må hele tiden sjekke en faktor for om jeg har økt risiko for blodpropp. Denne faktoren kan forandre seg underveis i svangerskapet. Jeg har også noe økt risiko for prematur fødsel og dødfødsel pga sykdommen. For barnet er det økt risiko for dårlig/sviktende morkakefunksjon og dårlig fostervekst + litt annet. Jeg må i tillegg bruke medisiner under svangerskapet for å holde meg frisk, men som også kan påvirke fødselsvekten til barnet, ved at det kan gi lite barn.

Må legge til at til tross for risikosvangerskap og mange risikofaktorer, hadde jeg et kompliksjonsfritt svangerskap sist og fikk ei normalvektig jente.
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi

Sist endret av ibi; 24-05-2009 kl 23:07.
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-04-2009, 21:41   #5
Tidl. bruker
Gjest

Jeg hadde risikosvangerskap sist gang, og denne gangen har jeg blitt fulgt tett opp pga fare for PROM på ny. Nå er jeg imidlertid kommet så langt at jeg ikke tenker på den risken lengre, og antar at neste time på sykehuset (i neste uke) er den siste.
  Svar med sitat
Gammel 15-04-2009, 21:44   #6
Smula
Æresmedlem

Smula sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Nedre Eiker
Meldinger: 10,578
Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har vel forsåvidt et risikosvangerskap. Jeg fikk blodpropp i lunga da jeg var 11 uker på vei, og må gå på blodfortynnende 2 ganger om dagen resten av svangerskapet + 3 måneder etter fødsel for å forebygge ny blodpropp. I tillegg har jeg fått påvist GBS.
Gammel 15-04-2009, 23:23   #7
Håpefull76
Gjest

Jeg får et risikosvangerskap når/hvis jeg blir gravid nå (prøver hardt)
pga alvorlig sv.skapsforg som endte i hasteks i uke 32 forrige gang. Dvs at neste gang får jeg ekstra oppfølging / ul / blodtrykks testing osv.

Noen andre som har samme "problemet"? Lurer fryktelig på om jeg får svangerskapsforgiftningen igjen om jeg blir gravid. Det kan jo ingen vite, men med 40 % som statistikken opererer med så er det jo en reell fare. Hmm... det som skjer det skjer. Bare det i tilfelle ikke blir tidligere enn forrige gang får jeg være fornøyd.

Hadde vært litt fint for meg å funnet noen andre i tilsvarende situasjon.
  Svar med sitat
Gammel 16-04-2009, 06:30   #8
Håper66
Medlem

Håper66 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 317
Håper66 har mye å være stolt av.Håper66 har mye å være stolt av.Håper66 har mye å være stolt av.Håper66 har mye å være stolt av.Håper66 har mye å være stolt av.Håper66 har mye å være stolt av.Håper66 har mye å være stolt av.Håper66 har mye å være stolt av.Håper66 har mye å være stolt av.Håper66 har mye å være stolt av.

Vi mistet vår sønn i uke 27 + 3 pga legetabbe (virus - skulle hatt medisin, ble ikke tatt prøver, fikk ikke komme inn på sykehus til oppfølging).

Alle som mister har per definisjon høyrisiko svangerskap og får ekstra oppfølging. Jeg hadde UL kontroll hver 3 uke i starten, men f.om. 2. trimester har jeg været mye syk og hatt ukentlig oppfølging av spesialist i tillegg til oppfølging på Riksen - men kunne ikke vente på at jeg fikk legetime der i uke 24.

Fordelen er at når du først har kommet i kategorien risikosvangerskap / høyrisikosvangerskap, så får du veldig god oppføgling i neste svangerskap og de fleste komplikasjoner kan oppdages/forbygges i tide.

Det er flere med komplikasjoner i de forskjellige termin klubbene, men det er bare ikke så mye aktivitet her på denne tråden.

Du var heldig som fikk haste keisersnitt i tide og at de klarte å redde barnet ditt!

Lykke til!

Verdens beste stedatter 8 år og nydeligste englesønn f/d uke 28 - 2008

med Nepa, Barelillemeg og Fjerdegull
Håper66 er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-04-2009, 07:57   #9
Lunalight
Gjest

Jeg har også høyrisikosvangerskap pga av habituell abort, habituell IUGR, og fare for livmorruptur. Nå er jeg 18 uker i morgen så faren for abort i forhold til tidligere hendelsen er forsåvidt over. Nå gleder jeg meg bare til å kommer over milepælen hvor Sprell kan overleve utenfor magen.
  Svar med sitat
Gammel 16-04-2009, 10:25   #10
snøfnugg
Medlem

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 260
snøfnugg er fantastisk mot andre.snøfnugg er fantastisk mot andre.snøfnugg er fantastisk mot andre.snøfnugg er fantastisk mot andre.snøfnugg er fantastisk mot andre.snøfnugg er fantastisk mot andre.

Jeg har et risikosvangerskap pga fare for prematur fødsel grunnet premature rier, gbs-infeksjon og forkortet livmorhals. Det noe positivt oppi det hele også, at sjansen for at jeg kan gå til termin er der. Går en gang i uken til kontroll.

snøfnugg er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:51.