Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Risikosvangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-04-2009, 10:59   #11
Smula
Æresmedlem

Smula sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Nedre Eiker
Meldinger: 10,578
Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Er det ingen som har risikosv.

Sitat:
Opprinnelig postet av Håpefull76 Vis post
Jeg får et risikosvangerskap når/hvis jeg blir gravid nå (prøver hardt)
pga alvorlig sv.skapsforg som endte i hasteks i uke 32 forrige gang. Dvs at neste gang får jeg ekstra oppfølging / ul / blodtrykks testing osv.

Noen andre som har samme "problemet"? Lurer fryktelig på om jeg får svangerskapsforgiftningen igjen om jeg blir gravid. Det kan jo ingen vite, men med 40 % som statistikken opererer med så er det jo en reell fare. Hmm... det som skjer det skjer. Bare det i tilfelle ikke blir tidligere enn forrige gang får jeg være fornøyd.

Hadde vært litt fint for meg å funnet noen andre i tilsvarende situasjon.
Alvejenta i maiklubben er i samme situasjon som deg, selv om hun fødte noen uker etter det du gjorde. Send henne en PM så deler hun sikkert historien sin med deg.
Gammel 16-04-2009, 16:14   #12
sannesol
Medlem

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 184
sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.sannesol har en strålende fremtid.

Mitt svangerskap er i teorien rekna som høgrisiko pga. alvorleg svangerskapsforgiftning i fyrste svangerskap. Det endte dessverre med hastnesnitt i veke 28+3 og den vesle jenta vår døde tre dagar seinare. Både forrige svangerskap og dette har eg ekstra oppfølging på det lokale sjukehuset, med UL og kontrollar kvar fjerde veke. I tillegg har eg kontrollar hos fastlegen. Eg går også dette svangerskapet på Albyl-E (blodfortynnande i tablettform) og skal inn til utvida UL i veke 24 for å sjekke blodgjennomstrøyming i livmor, navlestreng, morkake osv. Etter dette blir det jamne vekstkontrallar på sjukehuset.

mamma til engle J.(f/d 05) og lisje I.J.(06)
sannesol er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-04-2009, 17:00   #13
Raffen
Seniormedlem

Raffen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 2,688
Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg hadde risikosvangerskap/-fødsel og kommer til å ha det ved alle svangerskap. Jeg har diabetes type 1 + en autoimmun sykdom som jeg ikke har symptomer på, men som kan påvirke fosteret, svangerskapet og fødselsforløpet. I tillegg hadde jeg truende abort gjennom første trimester (hadde en SA i uke 11 forrige svangerskap), men det ble egentlig en bagatell i forhold til sykdommene.
Jeg fødte på Rikshospitalet og hadde også kontroller der annenhver uke (hver uke på slutten) gjennom hele svangerskapet og kommer til å gjøre det de andre gangene også. Veldig greit med tett oppfølging, og heldigvis var alt i skjønneste orden hele veien. Fordi de ikke ville ta noen sjanser i forhold til barnet pga min helsetilstand måtte gutten til slutt tas med tang (en frisk gravid ville de bare sett an og jeg ville nok brukt atskillig lenger tid på å presse ham ut da) som skapte litt komplikasjoner, men alt er nå i skjønneste orden. Det er ikke moro å ha risikosvangerskap. Det er drepende kjedelige med så hyppige kontroller hele veien, ikke gøy å ikke ha like mye frihet i forhold til fødsel og barseltid (jeg kan f.eks. ikke reise hjem rett etter fødselen slik jeg egentlig ønsker fordi barnet må ligge til observasjon) og selvsagt er man jo litt bekymret for om alt er i orden. Heldigvis går det bra for de fleste, og jeg er kjempefornøyd med ekspertisen på Rikshospitalet.
jan. 2013
Raffen er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-04-2009, 18:15   #14
Lubelillen
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Akershus
Meldinger: 608
Lubelillen har mye å være stolt av.Lubelillen har mye å være stolt av.Lubelillen har mye å være stolt av.Lubelillen har mye å være stolt av.Lubelillen har mye å være stolt av.Lubelillen har mye å være stolt av.Lubelillen har mye å være stolt av.Lubelillen har mye å være stolt av.Lubelillen har mye å være stolt av.Lubelillen har mye å være stolt av.

Jeg har også risikosvangerskap. Er GBS bærer og barnet ble smittet under forrige svangerskap, og ble alvorlig syk med hjernehinnebetennelse og blodforgiftning. Hadde i tillegg svangerskapsdiabetes, for mye fostervann og begynnende svangerskapsforgiftning.
Går til kontroller på Riksen og tester hjemme i forhold til å passe på en eventuell oppblomstring av GBS.

Og Lillegutt nov.07
Lubelillen er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-04-2009, 14:51   #15
Acino
Supermedlem

Acino sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 1,297
Blogginnlegg: 31
Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har vel for så vidt også ett risikosvangerskap i og med at jeg både har diabetes type 1 og bærer på to.
2 nye ivf senere lykkes vi igjen;
de nye håpene,,kom 36+2 aug 10

Acino er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-04-2009, 13:22   #16
sKYTTEN 71
Medlem

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 284
sKYTTEN 71 er som en lysfontene.sKYTTEN 71 er som en lysfontene.sKYTTEN 71 er som en lysfontene.sKYTTEN 71 er som en lysfontene.sKYTTEN 71 er som en lysfontene.

Jeg tilhører nok den gruppen også og er litt overrasket over meg selv når jeg nå har satt igang en tredje runde.Livmorhalsen min svikter for tidlig og man vet ikke helt hvorfor.Jeg har en hjerteformet livmor som kan være en årsak,har også påvist streptokokk GBS i skjeden som også er en mulig grunn.Fødte i uke 32+5 første gang,var da innlagt i tre uker med åpning før han spratt ut,Andre gang ble jeg innlagt med premature rier i uke 18 og forkortet livmorh.lå i fire mnd med strengt sengeleie,hun kom til termin.Nå er jeg i uke 23+5 og har fått beskjed om å ligge mest mulig hjemme foreløpig.
Blir godt fulgt opp på Riksen hver tredje uke,nå hver uke siden den har begynt å forkorte seg.Håper virkelig jeg kommer meg inn i minst uke 28.
sKYTTEN 71 er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-04-2009, 13:31   #17
sKYTTEN 71
Medlem

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 284
sKYTTEN 71 er som en lysfontene.sKYTTEN 71 er som en lysfontene.sKYTTEN 71 er som en lysfontene.sKYTTEN 71 er som en lysfontene.sKYTTEN 71 er som en lysfontene.

Sitat:
Opprinnelig postet av Håpefull76 Vis post
Jeg får et risikosvangerskap når/hvis jeg blir gravid nå (prøver hardt)
pga alvorlig sv.skapsforg som endte i hasteks i uke 32 forrige gang. Dvs at neste gang får jeg ekstra oppfølging / ul / blodtrykks testing osv.

Noen andre som har samme "problemet"? Lurer fryktelig på om jeg får svangerskapsforgiftningen igjen om jeg blir gravid. Det kan jo ingen vite, men med 40 % som statistikken opererer med så er det jo en reell fare. Hmm... det som skjer det skjer. Bare det i tilfelle ikke blir tidligere enn forrige gang får jeg være fornøyd.

Hadde vært litt fint for meg å funnet noen andre i tilsvarende situasjon.
Hei,jeg har ikke svangerskapsforgiftning som problem,men en veninne av meg har utviklet HELLP i begge sine sv.skap,noe som visstnok ikke er så vanlig.De har derfor blitt utredet med tanke på ev flere barn og det viser seg at hennes mann er bærer av et gen som gjør at han er i en utsatt gruppe for å få blodpropp og overfører dette til kvinnen ved befruktning som igjen fører til morkakesvikt pga blodpropper i morkaken og forgiftning,enkelt forklart.Hun vil derfor måtte gå på blodfortynnende med.i forkant og i sv.skapet for å prøve å forebygge HELLP.Førstemann kom brått med katastrofesnitt i uke 30 og nr to i uke 35.Går veldig bra med begge to.
sKYTTEN 71 er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-04-2009, 23:47   #18
Steinbukk-jenta
Gjest

Meldinger: n/a

Hei.
Spørs litt hva du mener. Jeg har abortert noen ganger og hadde blødninger når jeg gikk med minste, så blir fulgt opp veldig nøye pga dette. Har hatt blødninger denne gangen også, så må ta det litt med ro. De regner meg som "risiko" ja, men vet ikke helt hva du mente....
  Svar med sitat
Gammel 27-04-2009, 12:25   #19
Nepa
Gjest

Jeg blir også fulgt opp som risikosvangerskap pga problemer i forrige svangerskap. Da hadde jeg tvillinger hvor vannet gikk i uke 20, livmorhals på under 1 cm og GBS. Lå på Ullevål i syv uker før de ble født i uke 27+1, jenta mi døde samme dag.
I dette svangerskapet har jeg blitt fulgt opp med ul og sjekk av cervix annenhver uke. Alt ser bra ut, og nå er jeg kommet så langt at det ikke bekymrer meg så mye lenger. Oppfølging hver tredje uke nå, og har av alle ting i overkant mye fostervann denne gang...
  Svar med sitat
Gammel 27-04-2009, 13:01   #20
malla
Gjest

Jeg har høyrisiko svangerskap pga kronisk sykdom som er hypofysesvikt. I tilleg får jeg sv. diabetes og får oppfølging fra dag 1. I tillegg til det venter jeg trillinger så nå er det uke 9+5 og jeg har legetimer hver uke på Riksen.
Selv om jeg skulle ønske det var ingen som hadde risikosv. så er jeg litt lettet at vi er flere som kan snakke om ting og støtte hverandre.
Lykke til alle sammen!
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:44.