Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Risikosvangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-08-2009, 08:45   #1
CTM
Supermedlem

CTM sin avatar

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 558
CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.
Question Fragmin -fødsel

Hei hei

Jeg går på Fragmin 7500ie og har spurt om det er noe jeg skal tenke på i forbindelse med fødsel osv, har hittil bare fått ulike svar så jeg kunne tenke meg å høre hva du har fått av retningslinjer i forhold til fødsel når man går på blodfortynnende.

Fikk beskjed å spørre jordmor på sykehuset når jeg skal på samtale der i november,har tenkt til det.
Gammel 24-08-2009, 09:18   #2
vesla
Seniormedlem

vesla sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Hedmark
Meldinger: 2,524
Blogginnlegg: 85
vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Fragmin -fødsel

Sitat:
Opprinnelig postet av CTM Vis post
Hei hei

Jeg går på Fragmin 7500ie og har spurt om det er noe jeg skal tenke på i forbindelse med fødsel osv, har hittil bare fått ulike svar så jeg kunne tenke meg å høre hva du har fått av retningslinjer i forhold til fødsel når man går på blodfortynnende.

Fikk beskjed å spørre jordmor på sykehuset når jeg skal på samtale der i november,har tenkt til det.
jeg bruker også fragmin.
Tenkte også spørre legen igjen neste mandag da jeg skal på kontroll med UL om det er noe nytt siden forrige gang.

Sist gang så fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle ta fragmin når jeg merket at fødselen starter.

vesla er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-08-2009, 09:44   #3
CTM
Supermedlem

CTM sin avatar

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 558
CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.CTM er fantastisk mot andre.

Jeg har fått beskjed om å ikke sette sprøyte 12timer før fødsel, om å slutte før termin, og den siste beskjeden var ikke tenk på det, at jeg skulle ta sprøyter som normalt så fikk jeg en sprøyte med K-vitamin i låret etter fødsel.

Så blir spennende å se hva man kommer fram til, til slutt.
Gammel 24-08-2009, 10:15   #4
vesla
Seniormedlem

vesla sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Hedmark
Meldinger: 2,524
Blogginnlegg: 85
vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.vesla har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av CTM Vis post
Jeg har fått beskjed om å ikke sette sprøyte 12timer før fødsel, om å slutte før termin, og den siste beskjeden var ikke tenk på det, at jeg skulle ta sprøyter som normalt så fikk jeg en sprøyte med K-vitamin i låret etter fødsel.

Så blir spennende å se hva man kommer fram til, til slutt.
jeg husker ikke at jeg fikk noen sprøyte med K-vitamin i låret mitt under forrige fødsel.
Ikke rart man blir litt forvirret når man får forskjellige beskjeder.

Jeg må huske å ta det opp med legen neste mandag på kontroll og høre hva de sier.
Skal skrive hva hun svarte da her!!!

vesla er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-08-2009, 16:01   #5
Teeny
Seniormedlem

Teeny sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Meldinger: 2,602
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg brukte Klexane (lignende Fragmin) under svangerskapet, og fikk beskjed om å ikke sette sprøyte den dagen jeg skulle føde. Jeg brukte å sette sprøyten rett før jeg la meg om kvelden så da riene startet om kvelden lot jeg være å sette den dagen. Nå fødte jeg ikke før neste kveld, men mistet visst en del blod (JM mente det var 400 ml, men gyn mente det måtte være mye mer fordi jeg fikk veldig lav hb etterpå) og måtte egentlig ha blodoverføring (fikk jern intravenøst i stedet da jeg ikke ønsket blodoverføring).

Jeg husker forøvrig heller ikke at jeg fikk sprøyte med K-vit i låret etterpå, men vet at jeg fikk noen stikkpiller som skulle gjøre slik at livmoren trakk seg fortere/bedre sammen (hadde jo tvillinger med stor morkake så jeg regner med det var derfor jeg fikk disse ). Jeg måtte forøvrig fortsette med sprøytene i 6 uker etter fødselen, men så var årsaken til at jeg måtte bruke blodfortynnende at jeg fikk noen blodpropper under svangerskapet og da er man litt i faresonen rett etter en fødsel.
Gammel 26-08-2009, 16:07   #6
Smula
Æresmedlem

Smula sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Nedre Eiker
Meldinger: 10,578
Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Teeny
Jeg brukte Klexane (lignende Fragmin) under svangerskapet, og fikk beskjed om å ikke sette sprøyte den dagen jeg skulle føde.
Ja, hvis man VET når man skal føde så er jo det veldig greit da. Jeg går også på klexane, 2 ganger om dagen, atpåtil. Nå har det seg sånn at jeg føder veldig raskt, så jeg vil garantert være blodfortynnet uansett når fødselen starter fordi det går 12 timer mellom sprøytene mine. Nå har jeg i tillegg atoni, så her blir det iverksatt andre tiltak for å få dette til å gå best mulig, men det jeg har fått beskjed om av legene og JM på sykehuset sånn rent generelt/normalt sett er at man ikke skal ta neste dose hvis man kjenner at noe er på gang.
Gammel 26-08-2009, 19:50   #7
Sepsis
Seniormedlem

Sepsis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 1,544
Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.Sepsis har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har brukt Fragmin i alle svangerskapene, og har derfor blitt satt igang før termin mtp evt. blødninger osv. Har derfor satt den siste sprøyta kvelden før igangsetting. Sluttet med Albyl-E 3 uker før igangsetting.
Gammel 26-08-2009, 22:54   #8
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Har ingen personlig erfaring med blodfortynnende i svangerskapet, men mener å ha lest at det er restriksjoner på bruk av epidural i 8-12 timer etter at siste sprøyte er satt.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-08-2009, 22:56   #9
Smula
Æresmedlem

Smula sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Nedre Eiker
Meldinger: 10,578
Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.Smula har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post

Har ingen personlig erfaring med blodfortynnende i svangerskapet, men mener å ha lest at det er restriksjoner på bruk av epidural i 8-12 timer etter at siste sprøyte er satt.
Jepp. Hos oss opererer de med 12 timer etter siste dose. Om det bare gjelder Klexane, eller både Klexane og Fragmin, vet jeg ikke.
Gammel 26-08-2009, 23:18   #10
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Smula Vis post
Om det bare gjelder Klexane, eller både Klexane og Fragmin, vet jeg ikke.
Meg bekjent gjelder det begge.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:51.