Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Surrogati- og adoptivforeldre
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-01-2010, 14:19   #11
Fra Andersen
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Surrogaten vår på sykehuset ...

Vi må få registert barnet hos nav ang barnetrygd etc og må gjennom prosessen med adopsjon for å bli juridisk mor til barnet.

Hei!
Sniker litt her, og bare lurer på om du virkelig må stebarnsadoptere?
Så lenge du har fødselsattest med deg som mor, så holder vel det sånn som reglene er nå?
  Svar med sitat
Gammel 21-01-2010, 17:39   #12
pus77
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Sola
Meldinger: 13
pus77 vil raskt nok bli berømt.

[quote=Mary;4494398]
Sitat:
Opprinnelig postet av pus77 Vis post

Ja her går det unna, utrolig spennende om dagen for dere og oss som følger med.
Menjeg skjønner ikke helt dette, har du pass og pers nr og apostilestempel allerede før barenet er født? Eller mener du at du har ordnet så det skal gå smidig med konsulatet og ambasaden?
Beklager å mase på deg nå som du har mye å tenke på, du får svare når du får tid.

Ønsker dere fortsatt lykke til, vi følger dere spent på veien.

Stor klem fra Mary

Hei

Barnet og surrogat er utenfor fare så fødel bir en gang de neste to ukene, heldigvis ikke denne helgen!
'Jeg har kontaktet ett byrå som tar seg av apostille stemple for oss på ca 3 -4 dager. De henter på hotellet og leverer det tilbake igjen der.
Vi ha også kontaktet ambassaden i New Delhi hvor jeg har sendt kontrakten vår og brev som jeg har fra norsk lege i Norge om at min datter har CP og at vi ønsker ikke å være lenge borte fra henne. Spurte da om de kunne sende søknad om personnr elektronisk og ikke med post ( noe som kun går hver torsdag og det tar lengre tid )
Tror det er lurt å planlegge reisen litt slik at det går litt raskere og at du har allerede kontakter til å gjøre enkelte ting. Også at du har alle kopiene som du trenger av alt med deg, da slipper du å lete etter en kopi maskin.

Det er mye å huske på. Jeg har betalt de som skal ordne apostille på forhånd slik at vi slipper å vente på det i India. også å sende noen blomster til hun på ambassaden ..... slik at det blir lettere for de som kommer etter oss
Det er bare å spørre. Vi kommer til å¨være på mail når vi er der nede, os det er jo ikke lenge til!!!!
pus77 er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-01-2010, 17:51   #13
Tidl. bruker
Gjest

Så godt å høre at det går bra med begge to!
  Svar med sitat
Gammel 21-01-2010, 19:29   #14
MsTupsi
Supermedlem

MsTupsi sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 931
MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.

Åå, så spennende Pus77, masse lykke til!! Gleder oss til å se bilder av nurket!

med TK90 og Huba
MsTupsi er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-01-2010, 19:46   #15
Acino
Supermedlem

Acino sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 1,297
Blogginnlegg: 31
Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.

Så spennende! Godt det hele roet seg litt så den lille fortsatt kan få seg noen dager/uker til i magen. Det er mye å tenke på for dere, skjønner nesten ikke at dere klarer holde tunga rett i munnen på alt sammen! Masse lykke til med innspurten!
2 nye ivf senere lykkes vi igjen;
de nye håpene,,kom 36+2 aug 10

Acino er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-01-2010, 06:55   #16
Fra Andersen
Gjest

[quote=pus77;4496352]
Sitat:
Opprinnelig postet av Mary Vis post

Hei

Barnet og surrogat er utenfor fare så fødel bir en gang de neste to ukene, heldigvis ikke denne helgen!
'Jeg har kontaktet ett byrå som tar seg av apostille stemple for oss på ca 3 -4 dager. De henter på hotellet og leverer det tilbake igjen der.
Vi ha også kontaktet ambassaden i New Delhi hvor jeg har sendt kontrakten vår og brev som jeg har fra norsk lege i Norge om at min datter har CP og at vi ønsker ikke å være lenge borte fra henne. Spurte da om de kunne sende søknad om personnr elektronisk og ikke med post ( noe som kun går hver torsdag og det tar lengre tid )
Tror det er lurt å planlegge reisen litt slik at det går litt raskere og at du har allerede kontakter til å gjøre enkelte ting. Også at du har alle kopiene som du trenger av alt med deg, da slipper du å lete etter en kopi maskin.

Det er mye å huske på. Jeg har betalt de som skal ordne apostille på forhånd slik at vi slipper å vente på det i India. også å sende noen blomster til hun på ambassaden ..... slik at det blir lettere for de som kommer etter oss
Det er bare å spørre. Vi kommer til å¨være på mail når vi er der nede, os det er jo ikke lenge til!!!!

Masse lykke til
  Svar med sitat
Gammel 22-01-2010, 21:03   #17
Perla
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Fra Andersen Vis post

Vi må få registert barnet hos nav ang barnetrygd etc og må gjennom prosessen med adopsjon for å bli juridisk mor til barnet.

Hei!
Sniker litt her, og bare lurer på om du virkelig må stebarnsadoptere?
Så lenge du har fødselsattest med deg som mor, så holder vel det sånn som reglene er nå?
Som jeg tidligere har ytret på SnartGravid, så synes jeg dette med adopsjon i etterkant virker skummelt.
Jeg tenker at du må sikre deg at en slik adopsjonssøknad ikke fører til at du ikke får foreldrepengeri permisjonstiden. Du vil jo uansett "morsstatus", bare du skal ta vare på barnet, ha krav på permisjon etter arbeidsmiljøloven. Men det er folketrygdloven som gir rett på/ikke rett på foreldrepenger. Og det kan, slik jeg forstår det, kun gis til mor eller far.

Og hva dersom man agerer som "vanlig" mor i begynnelsen og mottar foreldrepenger, for så å søke stebarnsadopsjon i etterkant, har man da begått trygdesvindel fordi man på sett og vis vedgår at man ikke er mor ved å søke om adopsjon???

Jeg synes dette virker uoversiktlig - og ja, skummelt. Regelverket er jo selvfølgelig ikke tilpasset noe som i utgangspunktet blir sett som illegalt og uønsket... Og hva dersom myndighetene skulle ønske å tilpasse regelverket pga. at de får saker? Med den holdningen som er i dag, er det vel mest tenkelig at den tilpasningen vanskeliggjør, ev. umuliggjør surrogati - iallfall der man i tillegg bruker donor.
  Svar med sitat
Gammel 23-01-2010, 10:51   #18
pus77
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Sola
Meldinger: 13
pus77 vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av Perla Vis post
Som jeg tidligere har ytret på SnartGravid, så synes jeg dette med adopsjon i etterkant virker skummelt.
Jeg tenker at du må sikre deg at en slik adopsjonssøknad ikke fører til at du ikke får foreldrepengeri permisjonstiden. Du vil jo uansett "morsstatus", bare du skal ta vare på barnet, ha krav på permisjon etter arbeidsmiljøloven. Men det er folketrygdloven som gir rett på/ikke rett på foreldrepenger. Og det kan, slik jeg forstår det, kun gis til mor eller far.

Og hva dersom man agerer som "vanlig" mor i begynnelsen og mottar foreldrepenger, for så å søke stebarnsadopsjon i etterkant, har man da begått trygdesvindel fordi man på sett og vis vedgår at man ikke er mor ved å søke om adopsjon???

Jeg synes dette virker uoversiktlig - og ja, skummelt. Regelverket er jo selvfølgelig ikke tilpasset noe som i utgangspunktet blir sett som illegalt og uønsket... Og hva dersom myndighetene skulle ønske å tilpasse regelverket pga. at de får saker? Med den holdningen som er i dag, er det vel mest tenkelig at den tilpasningen vanskeliggjør, ev. umuliggjør surrogati - iallfall der man i tillegg bruker donor.
''

hei

Jeg har avtalt med min arbeidsgiver at jeg får fødelspenger som en adopsjon og dette er avtalt med NAV. så tror ikke det blir noe problem der . Også kan man ved eggdoner, kun skrive opp far på fødselattesten og, da har han fullt ansvar når en kommer til Norge og stebarnsadoptere barnet slik at begge blir juridiske foreldre.

Vi øsnker bare å ta det som det kommer når vi kommer til Norge. Når vi er her så vil ingenting skje med barnet. Norsk lov skal jo ivareta barnets beste som er å være med mor og far ( hvis det er en ) .Vi får bare se hva de sier. Mitt mål er å lande på norsk jord med barnet! Da er jeg i mål. Resten får bare bli sånn som det blir..
pus77 er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-01-2010, 20:24   #19
MsTupsi
Supermedlem

MsTupsi sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 931
MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.MsTupsi har mye å være stolt av.

Hvordan går det Pus77?? Vi venter spent på oppdatering!!

med TK90 og Huba
MsTupsi er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-02-2010, 15:16   #20
Fumle
Supermedlem

Fumle sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Vestfold
Meldinger: 536
Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.

Masse masse lykke til

Minstebror født 23.10.14. 38+4 ~Novemberklubben 2014~
Knirken født 20.07.12. 37+5 ~Augustklubben 2012~
Storebror født 11.12.07. 41+2
Fumle er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:23.