Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Surrogati- og adoptivforeldre
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-02-2010, 21:55   #1
cmc
Gjest

Meldinger: n/a
kan jeg bruke surrogat?

Jeg mistet livmoren under siste fødsel. De måtte ta den for å redde livet mitt. Vi ønsket oss flere barn selv om vi har to sammen og jeg har et fra før. tenker på dette hele tiden. Er det noen andre som har brukt surrogat selv om de har barn fra før? En klinikk i India ville ikke ta imot oss fordi vi har barn. Hva sier man til de andre barna? Hvilke reaksjoner har dere andre fått fra venner og familie. Var det vanskelig men NAV etter hjemkomst? Synes dere at det er galt av meg å tenke på å bruke surrogat når vi har barn?
  Svar med sitat
Gammel 23-02-2010, 21:58   #2
Mary
Medlem

Mary sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: på østlandet
Meldinger: 107
Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.Mary er et navn alle kjenner.
Sv: kan jeg bruke surrogat?

Hei
Jeg syntes du skal gå inn på SG og donor/surrogat forumet og stille spørsmålene der. Mye av det står der allerede
Men jeg tror at ihverfall vårt firma har grense på å hjelpe på ett, kanskje to barn fra tidligere.

Hilsen Mary

med Cupnoodle
Mary er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-02-2010, 17:21   #3
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: kan jeg bruke surrogat?

Lov å ønske seg flere barn. I usa, hvor jeg får hjelp av surrogat, er det flere byråer hvor det er fullt mulig. Du må kvalifisere etter intervju og medisinske tester (det går oftest greit). Jeg vet om mange som har barn fra før som benytter surrogat.

Ang NAV så må de akseptere fødselsattester fra det landet der fødselen har funnet sted. Ikke nødvendig å annonsere at det er surrogat. Når en kommer hjem kontakter en nav og folkergistrerer barna. Foreldrepenger beregnes likt som for alle andre, etter samme regler.

Hva en forteller barnet og andre er veldig ulikt. Søsken er vel gøy sånn stort sett, og barn er vel ofte mer åpne enn andre!
Det som anbefales er at en er åpen med både søsken og barnet selv, på aldersadekvat nivå og lar barnet vokse opp med sin historie som noe å være stolt av. (mamma og pappa lengtet etter deg og du ble laget fordi mange mennesker ville det og hjalp mamma og pappa....Du vokste i mammas hjerte....). Det er også barnebøker som omhandler dette som barna kan lese. Samtidig ville jeg ikke gjort noe "kjempe nummer" ut av dette til vanlig og overfor andre. Fin balanse kanskje?
Vi forteller det til de som har noe med oss å gjøre nå, i hverdagen ellers kommer dette ikke til å være et tema selv om barnet vokser opp med sin historie.

Vi er etter hvert mange foreldre via surrogati og vi har forum og kommer til å ha treff, slik at man kan prate med andre i samme situasjon om slike ting dersom det blir veien for dere. Jmf Surrogatiforeningen.
Lykke til med valgene enten du velger det ene eller andre!

Sist endret av Tidl. bruker; 24-02-2010 kl 17:34.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:22.