Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Frodig og svanger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-05-2010, 19:57   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
blæ Drit lei...

Alt gnøl ang vekta mi fra jordmor og lege
Er mitt 4 svangerskap nå. Har ALDRI hatt komplikasjoner, jeg VET at jeg ikke bør gå opp mye i vekt, jeg vet jeg har risiko for svangerskapsdiabetes osv osv osv...
Er nesten så jeg har bestemt meg for å gi faen i hele helsestasjonen!
Noen som egentlig har noe svar på hvor mange overvektige som egentlig får alvorlige komplikasjoner som følge av VEKT? Har ikke sett noe i alle fall....
  Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 20:15   #2
*Lene*
Veteranmedlem

*Lene* sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Røyken
Meldinger: 3,269
*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.*Lene* har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Drit lei...

Skjønner hva du mener...Får noen bemerkinger, men mest gnål har det vært vedr blodtrykksmåleren.
Sitat:
"Her må det brukes stor mansjett"
også gnåler om det hver bidige gang

Ellers har mine svangerskap gått veldig fint som overvektig!

1994 2008 2010
*Lene* er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-05-2010, 12:44   #3
impatient
Supermedlem

impatient sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 546
impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.

hahaha.. måtte le godt da jeg leste "Her må det brukes stor mansjett". Kjenner igjen den ja så altfor godt.. Men vanlig legekontor har ikke stor mansjett, så de får det til med vanlig (men jeg har stoooooor overarm) Men på sykehuset er de ikke tilfredstilt med vanlig og må "whip out the bigboy"

Nå er jo jeg veldig overvektig da. Forrige svangerskap var de mest på at jeg ikke skulle gå opp så mye, og spise sunt. Men de la mest vekt på sunne matvaner, fordi det er viktig at man legger om kosthold. Men jeg spiste ikke så usunt da uansett.

Når du har 4 svangerskap bak deg, burde jo det si litt da. Da kan de jo se på tidligere erfaring liksom, og ikke bare gnåle. Det må være utrolig slitsomt!

Jeg fikk ingen tydelige komplikasjoner av overvekten. Bebis var normalvektig, jeg fikk ikke diabetis, ble igangsatt men når det først ble effektive rier gikk det unna. Fikk også advarsel om at selve pressingen kunne bli et problem for overvektige, men mine pressrier var sterke som bare det.

Tror det er veldig individuelt. Noen er bedre form, bedre forutsetninger fra naturens side, mindre disponibel for evt problemer/sykdommer enn andre. Man kan ikke si at alle overvektige får problemer, likesom normalvektige kan få problemer.

Hvis du orker, synes jeg du burde si det til helsesøster at hvis de maser om vekta mer, så tror du ikke at du orker å komme på flere kontroller.
Gammel 05-05-2010, 12:45   #4
impatient
Supermedlem

impatient sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 546
impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.impatient er fantastisk mot andre.

**dumme dobbeltposting!! ***
Gammel 06-05-2010, 16:54   #5
Frozen
Supermedlem

Frozen sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Meldinger: 518
Blogginnlegg: 34
Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.Frozen har mye å være stolt av.

Jeg forstår at man blir lei av å bli mast på, men det er jo faktisk ikke sånn at de maser for å være slemme. Det er jo mange studier som viser at høy overvekt gir økt risiko i svangerskapet og under fødselen, og det er neppe noe noen har funnet på for å plage oss som er litt for glade i mat...
Jeg tror faktisk leger og jordmødre er interessert i at det skal gå så godt for oss som mulig og at rådene de kommer med er både velmente og hjertelige. Det er bare det at kampen mot kiloene mange ganger er utrolig vanskelig og at man noen ganger blir sint på de som ripper opp i det. Kanskje man heller skulle forklart at man faktisk prøver, men at det er utrolig vanskelig?
Gammel 13-05-2010, 15:04   #6
Mama Kumquat
Medlem

Mama Kumquat sin avatar

Medlem siden: May 2010
Sted: Trøndelag
Meldinger: 49
Blogginnlegg: 8
Mama Kumquat har en aura rundt seg.Mama Kumquat har en aura rundt seg.

Jeg tok tyren ved hornene (eller hva det heter) og tok det opp med ivf-legen selv. Etter å ha skravlet ustoppelig om mine frustrasjoner rundt overvekt, lavkarbo, trim osv endte det opp med at legen satt og fortalte om hvor store problemer han selv hadde med å gå ned i vekt, at det var jævli vanskelig, og at trening var et helvetes pes. Vi avsluttet med å ønske hverandre lykke til, hehe

Nå er jo ikke alle innen helsevesenet slik da.. Men de er vanlige mennesker alle sammen, og hvis du føler at de er uhøflige og tråkker på deg eller maser er det helt ok å si fra. Selv om jeg trolig ikke er tøff nok til å si det når det kommer så langt, har jeg per i dag bestemt meg for å si til en eventuell gnålete jordmor at "Du, jeg skjønner du mener dette godt, men når det gjelder overvekt har jeg svært mye kunnskap og et helt liv med erfaring bak meg. Jeg tror jeg vet nok om temaet til at du skal slippe å lære meg noe mer. Ok? ". Så får vi se om motet holder hvis det skulle bli aktuelt..

Mama Kumquat er logget av   Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 16:07   #7
era
Medlem

era sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: oslo
Meldinger: 470
era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.

De maser på meg og, jeg er normalvektig som ikke gravid , men legger på meg helt lattelig i svangerskap OG får komplikasjoner som svangerskapsforgifning, bekkenløsning og unger på fem kg.

Jeg spiser kun sundt som gravid, spiser ikke en brøkdel av vanlig mengde sukker trener og er i det heletatt super bevist.(jeg drikker jo for pokker meg ikke te engang!)

Det er nemlig jeg som må gå ned alle kiloene etterpå og siden dette er fjerde runde så veit jeg hva det vil si.

Jeg er simpeltenn bare skrudd sammen slik(er 181høy) at jeg legger på meg rundt 30 kg MEN jeg har gått ned hvert gram og ungene mine er lattelig sunne.

Den første gangen skjønner jeg maset, men andre tredje og fjerde gang burde man kunne se et mønster og se at jeg faktisk ikke setter meg ned og stapper i meg godis og dette kan jeg ikke noe for, så hold da for faen kjeft- og ta gjerne noen stoffskifte prøver fremfor å fortelle meg bullshitt om at man må være forsiktig med fett...ser jeg ut som en amatør lizzzom....blir det mas denne gangen setter jeg meg på dem

era er logget av   Svar med sitat
Gammel 13-05-2010, 17:17   #8
underlig
Seniormedlem

underlig sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 1,893
Blogginnlegg: 10
underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.

informasjonen er riktig og intensjonene gode. Hovedproblemet er at helsepersonell godt kunne hatt en ekstra uke (se fleste har er par) med psykologi! Da gjerne om motivasjon og helseadferd!

Det å fortelle mennesker det de allerede vet om og om igjen har ALDRI ført til annet en krenkelse. INGEN over puberteten i Norge i dag mangler informasjon om at røyking er farlig, overvekt ikke er bra, selvskading er dumt, tenner må pusses osv osv. Alikevel gjentas slik informasjon gang på gang på gang.

Kjenner du noen som røyker? Prøv å se hvor effektivt det er å bli med dem ut hver gang de tar en røyk for å informere dem om at røyking er farlig...

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:51.