Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-08-2010, 08:30   #1
Huba
Supermedlem

Huba sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Akershus
Meldinger: 1,387
Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.
Question Når man ikke kan amme

Jeg lurer på om det er noen som vet hvordan man ordner seg rent praktisk på sykehuset når man allerede før fødselen vet at men ikke kan amme?

Jeg tar medisiner som jeg ikke kan slutte med, og som gjør at jeg ikke kan amme. Jeg har gått til kontroller hos fastlegen+sykehuset, og ikke hos jordmor, derfor har jeg ikke egentlig hatt noen å spørre om denne problemstillingen.

Man får jo ungen opp på brystet med en gang, og det vil jo jeg også ha - bare at jeg ikke kan amme. Hva gjør man da? Gjør klar en flaske med en gang?

Og er det noen begrensninger på hvor mye flaskemat en sånn helt nyfødt en skal få? Sånn litt etterhvert regner jeg jo med vi finner en fin rytme, men sånn helt med en gang lurer jeg på.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skulle legge dette spørsmålet, men det går kanskje under ernæring - for babyen.

'03 '05 og 14. september 2010
med MsTupsi og Fjordalv
Huba er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2010, 08:59   #2
valkyrien
Supermedlem

valkyrien sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Vatnestrøm
Meldinger: 621
Blogginnlegg: 5
valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.
Sv: Når man ikke kan amme

Er det ikke vanlig at de får mm fra "banken" på sykehuset da? Mener å ha hørt om det ihvertfall...

med Nene og Katten82
valkyrien er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2010, 09:02   #3
Pingvin
Medlem

Pingvin sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 206
Pingvin har en aura rundt seg.Pingvin har en aura rundt seg.

Jeg hadde denne problemstillingen ganske langt ut i sv.skapet sist. Gikk også på medisiner. Nå endte jeg med å slutte med de likevel, men ungen ville fremdeles ikke ammes, så jeg kom opp i litt av det uansett.

Ungen trenger ikke mat straks den kommer ut. Her ble det ikke en dråpe mat før dag 3 eller 4. De har med seg en "matpakke" så du trenger ikke ha en flaske klar straks. Så fort det blir aktuelt regner jeg med at du får tabletter for å stoppe melkeproduksjonen også får ungen flaske fra sykehuset.

Jeg anbefaller deg å skrive dette i fødebrevet og levere det på forhånd (mange tar i mot disse brevene på mail om du ønsker). Da får de tid til å lese det og er da mer klar over saken. Lykke til og kos deg med den lille. Flaskemating er like kos som amming, og rytmen blir like fort etablert for både mor og barn.

Blomsterjenta
Pingvin er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2010, 09:03   #4
Pingvin
Medlem

Pingvin sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av valkyrien Vis post
Er det ikke vanlig at de får mm fra "banken" på sykehuset da? Mener å ha hørt om det ihvertfall...
Er ikke dette bare når de er prematur eller ekstra sårbare av en grunn?

Blomsterjenta
Gammel 31-08-2010, 09:06   #5
xtina
Supermedlem

xtina sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Vest
Meldinger: 1,489
xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.

Babyen din får morsmelkerstatning fra flaske, men ikke med en gang. Et tips er å ta med smokk, da babyer ofte har et voldsomt sugebehov.
Ellers var det et lurt tips å skrive et lite brev om det, evnt notere det på helsekortet, slik at du slipper å måtte fortelle det til "alle og enhver".

xtina er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2010, 09:24   #6
valkyrien
Supermedlem

valkyrien sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Vatnestrøm
Meldinger: 621
Blogginnlegg: 5
valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.valkyrien er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig postet av Pingvin Vis post
Aner ikke jeg... Vet bare at da jeg selv ble født så fikk jeg melk av ei annen dame, og jeg var stor, sterk og ei uke på overtid. Men mye har nok forandret seg siden 1981 da

med Nene og Katten82
valkyrien er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2010, 09:53   #7
Huba
Supermedlem

Huba sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Akershus
Meldinger: 1,387
Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.Huba har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for mange svar!

Sitat:
Opprinnelig postet av valkyrien Vis post
Sitat:
Jeg trodde også at dette kun gjaldt barn med spesielle behov. Premature eller syke barn eller lignende. Jeg har ikke hørt om at det gjøres for friske, fullbårne barn.

Sitat:
Opprinnelig postet av xtina Vis post
Babyen din får morsmelkerstatning fra flaske, men ikke med en gang.
Men hvorfor ikke med en gang? Alle babyer vil jo gjerne sutte med en gang. Tåler de ikke å få mat i magen med en gang?

Sitat:
Ungen trenger ikke mat straks den kommer ut. Her ble det ikke en dråpe mat før dag 3 eller 4. De har med seg en "matpakke" så du trenger ikke ha en flaske klar straks.
Jeg vet at de ikke ha mat med en gang, for de færreste får jo igang melkeproduksjonen før det har gått noen dager likevel og i den tiden greier babyene seg fint. Spørsmålet mitt er mer - "hvorfor vente?" Er det noen grunn til å vente med å gi dem melk? Det at de klarer seg fint uten er vel ikke noe argument i seg selv for å la vær?

Sitat:
Opprinnelig postet av xtina
Et tips er å ta med smokk, da babyer ofte har et voldsomt sugebehov.
Ellers var det et lurt tips å skrive et lite brev om det, evnt notere det på helsekortet, slik at du slipper å måtte fortelle det til "alle og enhver".
Smokk og ønskebrev var lurt, det skal jeg ha med! Jeg tenker også at jeg skal ta opp dette spørsmålet på neste kontroll på sykehuset - hvis jeg rekker flere kontroller før fødselen, da.

Sitat:
Så fort det blir aktuelt regner jeg med at du får tabletter for å stoppe melkeproduksjonen også får ungen flaske fra sykehuset.
Vil melkeproduksjonen starte opp selv om jeg aldri legger ungen til brystet? Er det ikke sugingen fra babyen som skal stimulere til å få igang melken?

Og hva mener du med "så fort det blir aktuelt"? Når det viser seg at jeg ikke kan amme? (Dette er allerede avgjort, det er ikke noe som er usikkert eller kan forandre seg i siste liten.) Eller når ungen blir sulten? Det vil den jo være - eller virke som - fra ganske med det samme. De vil jo sutte.

Beklager at jeg spør så fælt, men jeg føler meg så usikker og synes disse tingene er vanskelige. Det er liksom ingen som har sånne svar klare til meg, fordi det er så få som har dette problemet (virker det som på meg da, ihvertfall...)

'03 '05 og 14. september 2010
med MsTupsi og Fjordalv
Huba er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2010, 10:07   #8
Pingvin
Medlem

Pingvin sin avatar

Uten at jeg er 100% sikker, så tror jeg ikke du kan starte med tablettene før ungen er ute iallefall. Hvor raskt etter fødselen vet jeg ikke, men kan godt være at det er rimelig raskt.
Jeg tror ikke at du kan få disse tablettene før fødselen.

Jeg fikk akutt KS, og hun nektet å suge annet en en eneste gang. Melka kom uansett selvom hun ikke ammet, så svaret på det er vel, ja, melkeproduksjonen starter uansett, men den øker vel heller ikke.

Hvorfor vente med å gi flaske? Aner ikke, kanskje de starter opp straks for alt jeg vet.

Jeg syns du skal ta en tlf til føden og be om å få snakke med noen der som kan gi deg mer svar enn mine synsinger. Jeg kan bare snakke fra egen erfaring, men er ingen fagperson, så det kan fort bli feil. De som vet det er jo føden/barsel. Det er helt sikkert ikke første gang de har denne problemstillingen. Da får du svar fra fagpersoner og siden dette er såpass viktig for deg, så er det mitt beste råd.

Blomsterjenta
Gammel 31-08-2010, 10:13   #9
Skvise
VIP-medlem

Skvise sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 5,066
Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.Skvise har et ubeskrivelig bra rykte.

Fødselen i seg selv stimulerer til melkeproduksjon så selv om babyen ikke blir lagt til for å suge kan man få en del spreng, som gjør tabletter til en nødvendighet for å stoppe det.

Jeg vil tro at babyen får flaske med morsmelkerstatning en stund etter fødselen. Praksisen her vil nok varierer fra sykehus til sykehus. Og det er også avhengig av størrelsen på babyen. mengden vil også variere etter vekten, men dette tror jeg du får gode instruksjoner på etter fødselen.
Skvise er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2010, 10:25   #10
Fjordalv
Supermedlem

Fjordalv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 588
Fjordalv er fantastisk mot andre.Fjordalv er fantastisk mot andre.Fjordalv er fantastisk mot andre.Fjordalv er fantastisk mot andre.Fjordalv er fantastisk mot andre.Fjordalv er fantastisk mot andre.Fjordalv er fantastisk mot andre.

Jeg tror at det er to grunner til at babyene begynner å suge med en gang:

1. Det er instinktivt, rett og slett for at de skal overleve. Så man blir født med suttetrang.
2. Stimulering av brystvortene hjelper melkeproduskjonen å komme i gang fortere, og det hjelper også livmoren å trekke seg sammen.

Hvis det ikke er vanlig å gi flaske med en gang, så tipper jeg at dette skyldes at man prøver å etterligne naturen. En baby som ammes vil jo først få i seg råmelk, ikke vanlig morsmelk, så det er mulig at babyen må "modnes" litt før den er klar.

Dette er bare mine gjetninger, så jeg signerer at du bør få tatt deg en prat med en jordmor på forhånd slik at du vet hva du har å forholde deg til.

Sept -10

Fjordalv er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:51.