Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-12-2010, 11:58   #1
Rådvill
Gjest

Meldinger: n/a
lei_seg Bivirkninger og råd om Cipralex (mannen tar dem)

Mannen møtte veggen for ca 1 år siden pga bla overarbeiding og hektisk livsstil over lengre tid (han er nok i tillegg disponert for det). Han fikk da utskrevet resept på Cipralex. Han tar fremdeles 1 tabelett (10mg) per dag. Legen skrev ut resept for 9 mnd, og han har ingen nedtrappingsplan eller oppfølgingsplan med legen, men går ukentlig til psykolog. Medisinen og behandlingen har hjulpet godt på stressnivået og angsten som han slet med da han ble syk, og han sier selv at han føler seg mye bedre.

Tingen er at han har en del bivirkninger som går ut over oss begge. Han har lagt på seg ca 10 kg og er generelt misfornøyd med kroppen sin, selv om jeg gang på gang sier at jeg synes han er flott. Han har også bivirkninger som ingen sexlyst, delvis impotens og lite engasjement (synes jeg). Men det som bekymrer meg mest er at han er mye trett og sover veeeeldig tungt. Faktisk så tungt at han ofte ikke våkner av barnegråt eller vekkerklokke. Hvis han i tillegg har drukket litt alkohol kan han ikke sove i sengen vår, pga at han en gang la seg oppå barnet vårt uten å våkne. Nå som vi snart venter nr 2 er jeg stadig bekymret for dette, for babyen vil jo tidvis sove i vår seng.

Mannen sier at han føler seg klar for å slutte med medisinene, men jeg er usikker på om det er så lurt når vi nå skal gå inn i en hektisk spedbarnsperiode.

Jeg føler meg veldig rådvill, og er kjempetakknemlig om noen med erfaring kan svare meg.
  Svar med sitat
Gammel 02-12-2010, 13:20   #2
aliana
Seniormedlem

aliana sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,836
Blogginnlegg: 40
aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Bivirkninger og råd om Cipralex (mannen tar dem)

Jeg tror det beste rådet jeg kan gi deg er at du og mannen din tar kontakt med legen og psykologen som allerede kjenner dere og mannen din sin tilstand og situasjon for å spørre om dette, of for å evt lage en kontrollert nedtrappingsplan eller prøveperiode uten medisiner.

I tillegg ville jeg kanskje også forhørt meg om bivirkninger hos lege/psykolog, om bivirkningene han opplever virkelig er bivirkninger eller heller symptomer på hvordan han har det.

Lykke til!
aliana er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-12-2010, 13:31   #3
Uregistrerte
Gjest

har selv brukt cipralex to ganger. Første gang når jeg var 16 og andre gangen når jeg var 21.

Hadde aldri slike bivirkninger. Det eneste jeg merket var munntørrhet og kvalme i starten,men etter en tid gikk det over.

Symptomene hans høres mer ut som symptomer på depresjon. Men er ingen lege,så kan ikke uttale meg med sikkerhet. Kan jo hende at man kan få slike bivirkninger av cipralex, men jeg har ikke erfaring med det ihvertfall.

Det er ihvertfall viktig å trappe ned gradvis når man skal slutte. Jeg merket at om jeg hadde glemt en tablett en dag,ble jeg veldig ør og svimmel. Men var ikke noe problem å slutte når jeg trappet ned. Jeg bestemte selv at jeg ville slutte. Hadde heller ikke noe fastsatt fra legen,kjente selv på kroppen at nå klarer jeg meg mye bedre
  Svar med sitat
Gammel 02-12-2010, 17:56   #4
H.I.
Gjest

Har googlet litt og ser at alle disse bivirkningene er mer eller mindre vanlige med Cipralex. Har forstått det sånn at Cipralex har en veeeeldig lang rekke med bi-virkninger og at folk reagerer veldig forskjellig. Noen får vektoppgang, mens andre opplever vektnedgang. Søvnforstyrrelser er visstnok vanlig både i form av problemer med å sove og hos andre ekstrem tretthet/tung søvn. Redusert sexlyst er også vanlig. Men jeg synes jo det blir veldig mye bi-virkninger da, samtidig som det er bedre med bi-virkninger enn en deprimert mann.

Hvor lenge har dere gått på medisinen dere som har brukt den, og hvordan gikk nedtrappingen?
  Svar med sitat
Gammel 02-12-2010, 18:20   #5
aliana
Seniormedlem

aliana sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,836
Blogginnlegg: 40
aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.

Kanskje det kunne være en ide å forsøke en annen medisin ettersom det er så mange bivirkninger for han?

Jeg har ikke tatt cipralex selv, men det er heller ingen fasitsvar når det kommer til nedtrapping av medisinen, fordi det er som med bivirkninger at forskjellige mennesker reagerer forskjellig. Mange merker ingenting, andre kjenner det igjen så mye at de må trappe opp igjen. Lykke til!

Sist endret av aliana; 02-12-2010 kl 18:22.
aliana er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-12-2010, 19:33   #6
Uregistrerte
Gjest

gikk på dem i litt over ett år begge gangene. Og nedtrappingen gikk veldig bra

leste også på felleskatalogen,og det stod også at bivirkningene som oftest skulle forsvinne etter noen uker.

Syns det er rart at han ikke har fått andre tabletter med tanke på bivirkningene og varigheten av dem. Men selv om det kan være bivirkninger,kan det også være psykisk. At han har lagt på seg, har ødelagt selvtillitten hans,som gjør ham nedstemt og mer deprimert. Når man er deprimert,er man gjerne veldig trøtt og tiltaksløs. Man kan helt sikkert være deprimert selv om man går på antidepressiva. De blir jo brukt sammen med psykologhjelp, hvor målet sikkert er å finne ut av depresjonen hos psykologen.

Men om han selv sier at han er klar for å slutte,kan han jo forsøke? det er jo bare til å begynne på dem igjen om det viser seg at han ikke klarer seg uten og kanskje han da kan begynne på et annet merke,siden cipralex egentlig ikke funket for ham.
  Svar med sitat
Gammel 16-12-2010, 17:44   #7
knøttet2011
Juniormedlem

Medlem siden: Dec 2010
Meldinger: 5
knøttet2011 er på vei til noe stort.

Jeg tok selv desse tablettene og tok dem i nesten 2 år pga utbrenthet så vet hvordan det er.

Ja sex lysten er lik null og ingen sjangse på orgasme sammen..
Det slet veldig på forholdet vårt self. men jeg var og veldig vimsete pga jeg gikk på 2 tabletter på det værste og da var jeg ikke "hjemme"
var i min egen lille klode til jeg ble ned dosert til 1 1/2 tablett
og da gikk alt mye bedre men null sex lyst.selv med 1/2 tablett fikk jeg ikke orgasme eller noe. blir liksom bare liggende der.

Det dei frykter at han skal få tilbake fall av tablettene. og det sies at man bør gå på det i eit halv år etter man har det Perfekt! for å si det slik.
uten gråt ol.

da går legen og samboeren din sammen og trapper ned tablettene.
jeg går fortsatt jevnlig til psykolog og er utrolig glad for at jeg går der for det har hjulpet meg igjennom prioden!

forstår at det er vanskelig for dere. ingen vanskeligheter å forstå.
jeg har nå sluttet på tablettene etter at jeg ble gravid men har hatt det perfekt u gråt eller noe i 1 år og prøver nå å komme meg ut i en ny jobb i 50%
en helt annen jobb enn den jeg var i.
han kan prøve å kutte ned i samråd med psykolog for det er han som kjenner mannen din best enn legen.

og om det ikke går da må han be om å få andre tabletter.
psykologen spør også om han har problemer i soverommet pga tablettene. og da kan han få utskrevet andre.

Ej håper det ordner seg for dere. vet d ikke er lett men ting tar tid, men det viktigeste er nå å ta godt vare på hverandre for ting blir som normalt til slutt... det tar bare litt tid. (som meg)
knøttet2011 er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-12-2010, 19:30   #8
bigboobs
Supermedlem

bigboobs sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Rogaland
Meldinger: 645
bigboobs har mye å være stolt av.bigboobs har mye å være stolt av.bigboobs har mye å være stolt av.bigboobs har mye å være stolt av.bigboobs har mye å være stolt av.bigboobs har mye å være stolt av.bigboobs har mye å være stolt av.bigboobs har mye å være stolt av.bigboobs har mye å være stolt av.bigboobs har mye å være stolt av.

Ville tatt kontakt med fastlegen og hørt om det var mulig å få byttet til en annen type antidepressiva, eller om det snart er aktuelt med seponering av cipralexen. En skal helst gå over 6 måneder på cipralexen etter at en har blitt bedre, men samtidig er ikkje cipralex en type medisin en skal stå på over lengre tid, så dersom han har gått på de lenge og trenger antidepressiva ville eg sjekka ut om det var mulig å bytte til ein annan type. Alle reagerer ikkje likt på dei ulike typane.

Sånn ellers så kan det at han sover tungt også være tegn på depresjonen i seg sjølv, det trenger ikkje nødvendigvis vera pga cipralexen.

Tassen Juli 2011 Storesøster Mars 2007
bigboobs er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-01-2013, 15:44   #9
Uregistrerte
Gjest

Jeg går på cipralex 20 mg for tvangstanker og det er sånn at jeg må ta dem men jeg er trøtt heeele tiden og det er eneste bivirkning jeg har. Jeg blir så trøtt at jeg blir svimmel og desorientert. Hvis det er noen som vet hvordan man kan forhindre tretthet pga cipralex ville jeg satt stor pris på. Hilsen
  Svar med sitat
Gammel 09-01-2013, 17:23   #10
solstrålen
Veteranmedlem

solstrålen sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 3,242
Blogginnlegg: 29
solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Rådvill Vis post
Mannen møtte veggen for ca 1 år siden pga bla overarbeiding og hektisk livsstil over lengre tid (han er nok i tillegg disponert for det). Han fikk da utskrevet resept på Cipralex. Han tar fremdeles 1 tabelett (10mg) per dag. Legen skrev ut resept for 9 mnd, og han har ingen nedtrappingsplan eller oppfølgingsplan med legen, men går ukentlig til psykolog. Medisinen og behandlingen har hjulpet godt på stressnivået og angsten som han slet med da han ble syk, og han sier selv at han føler seg mye bedre.

Tingen er at han har en del bivirkninger som går ut over oss begge. Han har lagt på seg ca 10 kg og er generelt misfornøyd med kroppen sin, selv om jeg gang på gang sier at jeg synes han er flott. Han har også bivirkninger som ingen sexlyst, delvis impotens og lite engasjement (synes jeg). Men det som bekymrer meg mest er at han er mye trett og sover veeeeldig tungt. Faktisk så tungt at han ofte ikke våkner av barnegråt eller vekkerklokke. Hvis han i tillegg har drukket litt alkohol kan han ikke sove i sengen vår, pga at han en gang la seg oppå barnet vårt uten å våkne. Nå som vi snart venter nr 2 er jeg stadig bekymret for dette, for babyen vil jo tidvis sove i vår seng.

Mannen sier at han føler seg klar for å slutte med medisinene, men jeg er usikker på om det er så lurt når vi nå skal gå inn i en hektisk spedbarnsperiode.

Jeg føler meg veldig rådvill, og er kjempetakknemlig om noen med erfaring kan svare meg.

Jeg syntes det høres ut som depresjonen som gir disse bivirkningene, ikke selve medisinen. Ekstra kilo, mindre sexlyst, trøtt og sliten er klare tegn på depresjon. vil anbefale en samtale med lege, og fortsette oppfølging hos psykolog. ofte ligger det mer bak en depresjon, er han åpen om dette? Det er helt avgjørende..Snakker av erfaring.

med tota10, Miss Muffet og Pink
solstrålen er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:36.