Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-01-2011, 20:08   #1
Stjernehimmel
Medlem

Stjernehimmel sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 400
Blogginnlegg: 29
Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.
Jernmangel

Prøver meg å poste denne her siden jeg trenger ernæringstips

Var hos legen på vanlig kontroll i dag, det viste seg at jeg hadde litt lav blodprosent å trengte jern tabeletter. Legen min anbefalte meg da Niferex.

Jeg har aldri tidligere trengt noe sånt, så alle tips mottas med stor takk! Både mat jeg bør spise som hjelper kroppen å ta opp jern, mat som er rik på jern og ikke minst mat som forhindrer min store skrekk: FORSTOPPELSE!!

Så lurer jeg på følgende, jeg kaster opp en del. Så beste tiden for meg er å ta Jern når jeg skal legge meg for å sikre meg at jeg ikke kaster det opp igjen. Men i tillegg så må jeg stort sett hver kveld ta Gaviscon,og på den står det jo følgende: Medikamentet reduserer effekten av jernpreparater, og legemidlene bør derfor ikke tas samtidig. Gaviscon og andre medikamenter bør tas med minst to timers mellomrom.

Så tips hvordan jeg skal løse dette setter jeg og stor pris på
Gammel 25-01-2011, 22:30   #2
Stjernehimmel
Medlem

Stjernehimmel sin avatar

Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.
Sv: Jernmangel

Ingen?

Eller bare en rolig kveld..
Gammel 25-01-2011, 23:41   #3
harmony
VIP-medlem

harmony sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Buskerud
Meldinger: 6,938
Blogginnlegg: 60
harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvor lav var den? Mange leger anbefaler jern på grunnlag av de gamle retningslinjene enda, mens de offentlige anbefalingene (faktisk snart seks år gamle, fra 2005) går ut på å ikke anbefale jern til gravide så sant Hb ikke er på under 10. Forøvrig er de litt omdiskuterte, og hva den enkelte lege velger å anbefale er jo opp til den enkelte. Nå skal du ikke la være å ta jern pga noe som blir sagt her inne (jmf forumreglene), men det kan være greit å være obs på hva retningslinjene sier så du kan diskutere det med legen din evt. I Danmark anbefales alle gravide et lite tilskudd fra uke 10 (tror jeg), men her i Norge sier retninglinjene
Sitat:
Rutinemessig jerntilskudd skal ikke anbefales gravide. Rutinemessig jerntilskudd er ikke
helsefremmende for kvinnen eller fosteret, og gir ubehagelige bivirkninger. Det forer kun
til hoyere ferritin- og hemoglobinniva.
Gravide kvinner bor anbefales a male Hb-konsentrasjonen pa den forste kontrollen i
svangerskapet, samtidig som andre blodprover tas. Slik kan jordmor eller lege identifisere
kvinner med anemi. Vi anbefaler ogsa en maling i uke 28, da Hb-konsentrasjonen er pa
det laveste, slik at det er mulighet for a korrigere en eventuell anemi for fodselen.

Ellers er Niferex blant de bedre når det gjelder jern som ikke så lett gir treg mage, mens Hem-jern vel tas lettest opp i kroppen og skal være aller snillest (tror jeg, litt på gyngende grunn....).

Sist endret av harmony; 25-01-2011 kl 23:51.
harmony er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-01-2011, 00:30   #4
innka
Medlem

innka sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 148
innka er som en uslipt juvél.innka er som en uslipt juvél.innka er som en uslipt juvél.innka er som en uslipt juvél.

Jeg har en fordøyelse som stopper opp av alt mulig og ingenting. Jeg begynte tidlig på jerntabletter og valgte Hemofer pga at den skulle være en av de mildeste for magen. Tre tabletter a 9 mg pr dag er det jeg tar og jeg har 12, et eller annet i jern. Den har IKKE gitt meg treg mage. Påvirker ikke fordøyelsen i det hele tatt. Så vet du min erfaring i alle fall.

Takk for tipset om at gaviscon ikke skal tas samtidig, inntak av jerntabletter og gaviscon er omtrent det siste jeg gjør før jeg legger meg...
innka er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-01-2011, 11:29   #5
Stjernehimmel
Medlem

Stjernehimmel sin avatar

Harmony: Den var på 11,1, men grunnlaget for at jeg skulle begynne på jern var at den hadde sunket så utrolig mye. Ikke noe vektoppgang de siste 3 mnd, lavt blodtrykk i tillegg til lav hb. Tanken på jernmangel hadde ikke streifet meg en gang, på tross av at jeg er mye trett og sliten. Så føler jeg må gi det en liten sjanse.

Innka: Hemofer kan jeg nok ikke ta sjansen på siden en må ta flere ila dagen, blir jo bortkastet om jeg kaster det opp igjen. Så 1 på kveld er det tryggeste Kaster heldigvis ikke opp hver dag lengre, men noen dager er så klart verre enn andre.
Gammel 26-01-2011, 22:54   #6
papillon
Supermedlem

papillon sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: meland
Meldinger: 1,144
Blogginnlegg: 26
papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av harmony Vis post
Hvor lav var den? Mange leger anbefaler jern på grunnlag av de gamle retningslinjene enda, mens de offentlige anbefalingene (faktisk snart seks år gamle, fra 2005) går ut på å ikke anbefale jern til gravide så sant Hb ikke er på under 10.

jeg hadde en blodprosent på 10,7. Men målte også jernlagrene,og de var på 5 (skal ligge mellom 18 og 250 tror jeg). Så man kan mangle jern selv om Hb ikke er svimlende lav

- 08
bloggen magen magen 2
papillon er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-01-2011, 22:56   #7
papillon
Supermedlem

papillon sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: meland
Meldinger: 1,144
Blogginnlegg: 26
papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.

stjernehimmel

Du kan jo ta jerntablettene 2 timer før du legger deg,og så ta gaviscon når du legger deg?

forøvrig kan det hjelpe å drikke laktulose/dufralac for å forebygge forstoppelse. Om man blander det i juice eller saft smaker det ingenting,bare ekstra søtt Eller du kan drikke biola,om du liker det

det kan være lurt å svelge jerntablettene med ett glass appelsinjuice. c-vitaminer øker opptaket av jern. Og melk hemmer det. Er mye jern i kjøtt/biff.

Og bananer virker forstoppende,så sikkert lurt å holde seg unna det.

- 08
bloggen magen magen 2

Sist endret av papillon; 26-01-2011 kl 22:59.
papillon er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-01-2011, 23:04   #8
Stjernehimmel
Medlem

Stjernehimmel sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av papillon Vis post
stjernehimmel

Du kan jo ta jerntablettene 2 timer før du legger deg,og så ta gaviscon når du legger deg?

forøvrig kan det hjelpe å drikke laktulose/dufralac for å forebygge forstoppelse. Om man blander det i juice eller saft smaker det ingenting,bare ekstra søtt Eller du kan drikke biola,om du liker det

det kan være lurt å svelge jerntablettene med ett glass appelsinjuice. c-vitaminer øker opptaket av jern. Og melk hemmer det. Er mye jern i kjøtt/biff.

Og bananer virker forstoppende,så sikkert lurt å holde seg unna det.
Ja, kan det om jeg husker det.. Men er jo det å komme på det før jeg legger meg

Dupalac/laktulose ble jeg frarådet av legen min å bruke noe særlig de siste mnd før fødsel siden det kunne fremskynde fødsel.

Drikker et glass appelsin juice når jeg spiser kvelds (noen timer før leggetid), så tar jeg tabbeletten med et halvt glass vann stående som pakkningsvedlegget anbefalte.

Takk for tips ang banan, spiser det daglig.. Får bytte over til kiwi eller noe sånt
Gammel 27-01-2011, 18:22   #9
harmony
VIP-medlem

harmony sin avatar

harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av papillon Vis post
jeg hadde en blodprosent på 10,7. Men målte også jernlagrene,og de var på 5 (skal ligge mellom 18 og 250 tror jeg). Så man kan mangle jern selv om Hb ikke er svimlende lav
Det er sant, men grensen for anemi (eller "jernmangel" om du vil) er på 10, i hvertfall i svangerskapet.
Før 2005 brukte man måling av jernlagre som indikasjon på jerntilskudd eller ikke, men dette ble altså endret da. Før målte man blodprosent på hver kontroll, nå sier retningslinjene bare første kontroll og i uke 28, ellers på indikasjon.

For å ha nok blod til å forsyne fosteret med næring og oksygen via morkaken, begynner den gravide kroppen å produsere mer blod. Økningen i blodvæske (plasma) er større enn økningen i de røde blodlegemene, slik at hb faller. Fallet i hemoglobin blir større enn normalt. Det største fallet i blodprosent ses når man er 25 til 30 uker på vei i graviditeten, derfor anbefaler retningslinjene kontroll av Hb i uke 28. Tanken er at man da skal kunne ha tid til å korrigere en evt anemi (jernmangel).
Gammel 27-01-2011, 18:25   #10
harmony
VIP-medlem

harmony sin avatar

Jeg vil også sagt lactulose om du blir hard i magen, ellers er biola eller svisker fint. Linfrø også.

C-vitamin øker opptaker av jern, derfor inneholder Niferex allerede C-vitamin. Før ga man nesten alltid en c-vitamintablett sammen med jern, men med Niferex slipper man altså det.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:53.