Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-01-2011, 18:26   #11
papillon
Supermedlem

papillon sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: meland
Meldinger: 1,144
Blogginnlegg: 26
papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.papillon har mye å være stolt av.
Sv: Jernmangel

er ikke like opplyst som deg i dette her da men jeg ville trodd at jernmangel var når jernlagrene nesten var tomme,uavhengig av blodprosenten.

- 08
bloggen magen magen 2
papillon er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-01-2011, 19:40   #12
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Hos gravide mener man at det er hb ('blodprosenten') som i størst grad signaliserer jernmangelanemi, og ikke jernlageret - sistnevnte skal kun vurderes i sammenheng med hb, og ikke alene. Dette fordi gravide utnytter det jernet som finnes mer effektivt enn ikke-gravide, i tillegg til at det er viktig at gravide ikke får for høy hb (noe som kan bli resultatet dersom man tar jerntilskudd).
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-01-2011, 19:52   #13
Stjernehimmel
Medlem

Stjernehimmel sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 400
Blogginnlegg: 29
Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.

Fikk i alle fall beskjed at jeg hadde alt for lavt jern nivå, det hadde sunket drastisk siden sist måling sa legen. Men vet alt for lite om jern nivå og blodprosent går under det samme, men var i alle fall den blodprøven de tok når de så det. Hun som tok prøven sa oy, du går vel på jerntabbeleter? Da jeg sa nei sa hun bare at legen måtte i alle fall se på den prøven.

Så jeg får spørre neste gang jeg er nede hva jegnlageret mitt lå på.
Gammel 27-01-2011, 19:55   #14
Stjernehimmel
Medlem

Stjernehimmel sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Rogaland
Meldinger: 400
Blogginnlegg: 29
Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.Stjernehimmel har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av harmony Vis post
Jeg vil også sagt lactulose om du blir hard i magen, ellers er biola eller svisker fint. Linfrø også.

C-vitamin øker opptaker av jern, derfor inneholder Niferex allerede C-vitamin. Før ga man nesten alltid en c-vitamintablett sammen med jern, men med Niferex slipper man altså det.
Det siste der viste jeg ikke, tusen takk. Greit å vite!

Så skal jeg til legen igjen om 3 uker, så får bare følge anbefalingene hans frem til da så får jeg ta det derfra.
Gammel 29-04-2015, 10:52   #15
sosa
Medlem

Medlem siden: Feb 2015
Meldinger: 45
sosa er på vei til noe stort.

Jeg prøver meg bare på å fortsette på denne tråden, jeg...
Nå er det en stund siden det ble skrevet her, ser jeg, så jeg lurer på om noen vet andre jernmedikamenter som har kommet på markedet?
Ser at det er skrevet om Hemofer og Niferex her.

Jeg fikk målt Ferritin-nivået forrige uke (jernlager) og det lå på 13, så litt lavt. Blodprosenten var fin.
Men jeg fikk anbefalt av jordmor å ta noe for jernlageret, siden kroppen mest sannsynlig vil begynne å tære på lageret nå videre utover i svangerskapet (er 25 uker nå) og det var ikke akkurat mye å tære på der, mente hun
Så da får man vel knakse enda mere piller, da... Magnesiumen var lav også, så dette til sammen kan nok forklare noe av mine urolige bein og kramper...
Satser på bedre nattesøvn framover!
sosa er logget av   Svar med sitat
Gammel 29-04-2015, 11:13   #16
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Jeg har tidligere tatt Ferro-Retard. Jeg hadde ingen problemer med forstoppelse når jeg gikk på dem (vanlig problem ved bruk av jerntabletter), snarere gjorde de meg mer regelmessig. Men jeg anbefaler deg å ta en prat med en av de ansatte på apoteket, de har bedre oversikt og kunnskap om slikt.

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 29-04-2015, 11:29   #17
sosa
Medlem

Medlem siden: Feb 2015
Meldinger: 45
sosa er på vei til noe stort.

Takk, Røya.
Ja, tenkte å snakke med personalet på apotekt, men synes alltid det er greit å ha noen inputs fra før
sosa er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-05-2015, 23:41   #18
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvis du får ubehag på grunn av jerntilskudd, ville jeg ha droppet det. Det er ikke sikkert at du har noen nytte av det! Les om dagens anbefalinger i forhold til jern og gravide i Veileder i fødselshjelp .

Det er minst bivirkninger hvis jernet tas til kveldsmaten UTEN appelsinjuice. Og lavdosejern er tilstrekkelig, se artikkel i Tidsskrift for den norske legeforening.

Selv bruker jeg AminoJern, da jeg trenger tilskudd i ny og ne (uavhengig av graviditet).
Gammel 03-05-2015, 23:35   #19
alt_er_nytt
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2015
Meldinger: 10
alt_er_nytt er på vei til noe stort.

det finnes på nesten alle matbutikker noe som heter FLORADIX flytende jern. det er en saft der flere urter ble blandet. maks tilskudd av jern i helt naturlig form! man må venne seg litt til smaken i begynnelsen, men kroppen tar juicen fort opp. den som har problemer med opptakk av jern via magen, burde prøve AMINOJERN tabletter, de finnes på helsekost. fikk tipset de fra en homeopat og var meget fornøyd jeg selv.
alt_er_nytt er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-05-2015, 07:55   #20
ninanoor
Supermedlem

ninanoor sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 863
ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.

Ang magnesium, der kan jeg sterkt anbefale magnesium olje som man smører direkte på huden. Mine leggkramper gir seg med en gang jeg har smørt på,og så slipper jeg å spise ørten tabletter ekstra. Kjøpes på helsekost.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:26.