Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Frodig og svanger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-02-2011, 12:12   #21
Wibe
Seniormedlem

Wibe sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Meldinger: 1,514
Blogginnlegg: 2
Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ingen svangre overvektige her i år??

Sitat:
Opprinnelig postet av Skrållan Vis post
Skremmer ikke meg, men velger å høre på profesjonelt helsepersonell som kjenner meg Jeg kjenner mange overvektige som har vært gravide, og faktisk ingen av de har hatt noe spesielle komplikasjoner...

Kjøre over to timer for å komme på Riksen er vel egentlig veldig aktuelt føler jeg, med mindre dette skulle vise seg å være noe som anbefales for meg, og er nødvendig
Vet du, det er ingenting som er nødvendig. Vi tar faktisk alle egne valg og egne beslutninger omkring vårt liv og hvilken behandling vi ønsker å motta. Du kan gjerne få råd og anbefalinger fra leger som sier "vekt er kun et tall" og derav få skikkelige solide skylapper om de reelle farene som er knyttet til din tilstand nå og konsekvenser for barnet.
Du velger faktisk selv hvem du ønsker å lytte til.
Lykke til med svangerskapet ditt uansett. Det går helt sikkert bra dersom du følger kostholdsråd og holder deg aktiv.
Gammel 10-02-2011, 13:14   #22
Skrållan
Medlem

Skrållan sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Sted: Østlandet
Meldinger: 280
Skrållan har en aura rundt seg.Skrållan har en aura rundt seg.Skrållan har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av Wibe Vis post
Vet du, det er ingenting som er nødvendig. Vi tar faktisk alle egne valg og egne beslutninger omkring vårt liv og hvilken behandling vi ønsker å motta. Du kan gjerne få råd og anbefalinger fra leger som sier "vekt er kun et tall" og derav få skikkelige solide skylapper om de reelle farene som er knyttet til din tilstand nå og konsekvenser for barnet.
Du velger faktisk selv hvem du ønsker å lytte til.
Lykke til med svangerskapet ditt uansett. Det går helt sikkert bra dersom du følger kostholdsråd og holder deg aktiv.

Vel... nå skriver du som at hvis jeg ikke hører på deg, så går alt til blokksberg Eller kanskje overvektige skal holde seg unna å bli gravide...

Det er vel derfor man også anbefaler og ikke benytte seg av slike forum
Gammel 10-02-2011, 13:26   #23
Wibe
Seniormedlem

Wibe sin avatar

Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Skrållan Vis post
Vel... nå skriver du som at hvis jeg ikke hører på deg, så går alt til blokksberg Eller kanskje overvektige skal holde seg unna å bli gravide...

Det er vel derfor man også anbefaler og ikke benytte seg av slike forum
Da tolker du framfor å lese hva jeg skriver.
Gammel 10-02-2011, 13:47   #24
Saki78
VIP-medlem

Saki78 sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 5,094
Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Men for å få diskusjonen tilbake til rett spor... så syntes jeg det er rart at ikke leger/jordmødre snakker mer om at overvekt er en risikofaktor i et svangerskap.. det eneste jeg har fått høre er at jeg må ta glukosebelastning pga høy BMI og den var heldigvis bra i alle tre svangerskapene.. ellers har det aldri vært snakk om vekten min..
Gammel 10-02-2011, 14:01   #25
Wibe
Seniormedlem

Wibe sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Saki78 Vis post
Men for å få diskusjonen tilbake til rett spor... så syntes jeg det er rart at ikke leger/jordmødre snakker mer om at overvekt er en risikofaktor i et svangerskap.. det eneste jeg har fått høre er at jeg må ta glukosebelastning pga høy BMI og den var heldigvis bra i alle tre svangerskapene.. ellers har det aldri vært snakk om vekten min..
Helt enig. Særlig siden forskningen går så fort og viser at det er stor risiko for barnet knyttet til mors overvekt. Om det er overvekten i seg selv eller livsstil under svangerskapet som gir risiko vet de vel lite om, men det er vel grunn til å tro at dersom mor viderefører den livsstilen hun hadde før hun ble gravid som gravid så reduserer dette neppe de risikoene som kan oppstå. Derfor kjenner jeg at jeg blir så irritert over leger og helsepersonell som er så uvitende om fedme og graviditet eller livsstil og graviditet for den saks skyld. Man vet jo hvor gunstig på ganske kort sikt det er for mors og også barnets helse å spise riktig og være i aktivitet.

Min hodepine i svangerskap er at jeg blir bekkenløs. Når man er bekkenløs i kombinasjon med insulinresistens har man utfordringer som folk flest heldigvis slipper. Nå trener jeg og spiser etter råd fra Adipol, men får dessverre ikke som firebarnsmor trent så ofte som jeg ønsker.
Jeg frykter de siste månedene i svangerskapet og har en følelse av at lillebror i grunnen tegner til å bli en stor krabat ved fødselen. Jeg skal iallfall ikke fore han med raske karbohydrater for å øke sannsynligheten for akkurat det!
Gammel 10-02-2011, 16:23   #26
Mammatil3
Supermedlem

Mammatil3 sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 766
Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Tror nok ikke du er alene her nei, men tror det fortsatt er litt "tabu" å være overvektig / høy BMI og være gravid, litt "ikke sosialt akseptabelt" liksom, og derfor tror jeg ikke det er så mange som skriver om det her inne.

Jeg hadde litt forhøyet BMI da jeg gikk gravid, men la bare på meg totalt 5 kg under hele graviditeten noe JM ikke var spesielt fornøyd med. Absolutt ikke slanking fra min side, men det ble bare slik. MIne svangerskap har generert lite vektoppgang, og sånn er det bare. Nå er småtten 8 uker, og jeg er 17 kg lettere rett og slett som følge av ammingen. Ned tre str i klær, og inn tre hakk på livvidden. Tror det er viktig å ha kontroll på vekten pga komplikasjoner som svangerskapsdia, økt risiko for sv.forgiftning osv, men det er jo også det vi har lege og JM til å hjelpe med. Jeg har troen på å kose seg i svangerskapet, slappe av og leve sundt og normalt. Selv har jeg unngått alt av snop og lignende, og heller spist vanlig mat. Ingen slanking her

med Tarzan og Tess74

Sist endret av Mammatil3; 10-02-2011 kl 16:57.
Mammatil3 er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-02-2011, 17:40   #27
Maya1972
Seniormedlem

Maya1972 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Sted: Hordaland
Meldinger: 919
Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.

Melder meg jeg også, og må innrømme at dette er noe som har plaget meg begge mine tidligere svangerskap og i dette hvor jeg er større enn noensinne.
Men forsøker å holde meg til sunn mat og holde meg i bevegelse:
gjorde det de andre svangerskapene og har takk og lov to friske gutter.
Gammel 11-02-2011, 22:42   #28
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg er jo litt kraftig for å si det pent, men har slitt med hyperemesis hele svangerskapet.

Desverre er det å ha noe ekstra og være kvalm en dårlig kommunikasjon i møte med andre.

Jeg har fått kommentarer som:

Kanskje det er kroppens måte å si ifra at den vil være lettere under svangerskap på?

Godt du har litt å ta av ihvertfall da.

Er det ikke bare bra at du har mistet litt vekt da?

Håper vektoppgangen din stagnerer (hadde nådd tilbake til startvekten og 2 kg til med vann nå i uke 37) for du trenger jo ikke å gå opp noe i svangerskapet.

Alle kommentarene untatt den første er fra helsepersonell, den første er fra venninna mi...

Det gjorde det ekstra tungt å være dårlig i svangerskapet når folk behandlet meg slik.

Det viktigste uansett om man er kraftig og svanger eller normalt bygd og svanger er å oprettholde aktivitet og et sunt kosthold så lenge det er mulig.

Man er ikke supermennesker og klarer alt, men så lenge man gjør sitt beste for å gjøre forholdene bra for ungen og for helsa sin del så synes jeg ikke at et par ekstra kg over spiller noen rolle
  Svar med sitat
Gammel 11-02-2011, 22:45   #29
Saki78
VIP-medlem

Saki78 sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 5,094
Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Junana: så forferdelig... vil bare gi deg en har heldigvis sluppet sånne kommentarer!
Gammel 12-02-2011, 09:57   #30
Mafa
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2010
Meldinger: 37
Mafa er en ukjent størrelse akkurat nå.

Jeg hadde en BMI på 28,5 ca når jeg ble gravid... Jeg veide enn plass mellom 91 - 92 kg. Er 1.78 høy og har ganske kraftig beinbygging. Trivselsevekten min ligger på ca 82 -85 kg.. Og nå har jeg gått opp til ca 99 kilo og er 17 + 4.. Jeg gikk opp en del i begynnelsen, pga lavt stoffskifte, men selv om det er regulert nå så føler jeg vekta sniker seg oppover.. Det er skikkelig slitsomt... Jeg går tur hver dag med hunden, og har et mål på over en time tur til dagen. Noen dager blir det mer, andre dager mindre.. Ellers har jeg kuttet ned på snop og chips, spiser normalt. Er redd for å bli for stor.. Har "alltid" vært tynn, frem til for ca 4 -5 år siden da jeg fikk ekstra problemer med stoffskiftet og gikk opp de ti ekstra kiloene som liksom aldri kom av igjen.. Samboer synes jeg er fin, og jeg ser ikke kjempestor ut egentlig, men sliter litt psykisk med denne vekten. Skulle ønske jeg kunne bare latt det gå, og ta det som det kommer... Sukk..
Mafa er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:53.