Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-05-2011, 19:44   #1
Silledille
Supermedlem

Silledille sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 714
Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.
Metformin - PCOS

Er det noen av dere som har PCOS og har gått på Metformin i svangerskapet?

Jeg gikk ned 20 kg på ketolysekuren, og sluttet på kuren før jeg begynte på Metformin. Jeg hadde en mnd pause i ketolysekuren der jeg gikk opp 5 kg, men de forsvant da jeg gikk på kuren igjen. Men når jeg sluttet kuren nå sist, har jeg faktisk gått ned 2-3 kg til! Enda jeg har blitt gravid .

Nå er jeg straks 8 uker på vei, og ingen tegn til å legge på seg, heller noen gram ned hver uke. Derfor er jeg så spent på om jeg klarer å unngå å legge på meg så mye i løpet av svangerskapet! Gynekologen anbefaler meg å gå på Metformin lenger enn til 12. uke pga fare for abort, så jeg kommer nok til å bruke det i alle fall en mnd til, og så kanskje trappe ned og til slutt droppe det helt i 7. mnd. eller deromkring.

Noen som har erfaringer?
Silledille er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-05-2011, 22:09   #2
aliana
Seniormedlem

aliana sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,836
Blogginnlegg: 40
aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Metformin - PCOS

Her er et par tråder om metformin i svangerskapet:

http://forum.snartmamma.com/showthre...ight=metformin

http://forum.snartmamma.com/showthre...ight=metformin

Selv gikk jeg på metformin til uke 12 denne gangen, la ikke på meg noen kg de første 3 mnd, hadde en heller eksplosiv oppgang i 2.trimester (16kg) og har i 3.trimester ved siste veiing lagt på meg 1 kg.
aliana er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-05-2011, 22:14   #3
Silledille
Supermedlem

Silledille sin avatar

Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.

Takk for linkene Jeg har lest dem, men de handler ikke om det jeg tenkte på, nemlig vektøkning, ikke andre bivirkninger/fordeler.

Ja, det er det jeg frykter, egentlig, at jeg hopper opp i vekt etter at jeg slutter med metforminen... Det er jo ike sunt det heller... og når utgangspunktet er overvekt bør jeg virkelig unngå for stor vektøkning...

Men du har jo ikke gått opp stort i 3. trimester da!!!
Gammel 08-05-2011, 22:44   #4
Mokkitrollet
Veteranmedlem

Mokkitrollet sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Vestlandet
Meldinger: 3,831
Blogginnlegg: 20
Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg går på metformin nå. Men kommer ikke til å gå på de lenger enn til uke 12 tror jeg..
Har to svangerskap til bak meg. Første gikk jeg på metformin til uke 12 andre ut svangerskapet.
Jeg la mest på meg i det svangerskapet jeg brukte metformin hele tiden (til tross for myye ødemer i første svangerskap..), og fikk også størst barn i det svangerskapet jeg brukte metformin hele tiden.

Lillesøster kom som en rakett 7.desember 2011, 15 dager før termin
Mokkitrollet er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-05-2011, 23:20   #5
Silledille
Supermedlem

Silledille sin avatar

Ok! Så ingen sammenheng for din del, altså.

Hvor langsomt trapper du ned på metforminen, forresten?
Gammel 09-05-2011, 07:17   #6
aliana
Seniormedlem

aliana sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,836
Blogginnlegg: 40
aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Silledille Vis post
Takk for linkene Jeg har lest dem, men de handler ikke om det jeg tenkte på, nemlig vektøkning, ikke andre bivirkninger/fordeler.

Ja, det er det jeg frykter, egentlig, at jeg hopper opp i vekt etter at jeg slutter med metforminen... Det er jo ike sunt det heller... og når utgangspunktet er overvekt bør jeg virkelig unngå for stor vektøkning...

Men du har jo ikke gått opp stort i 3. trimester da!!!
Nei, de gjør vel egentlig ikke det, men så at noen hadde nevnt vekt der nemlig.

Tipper jeg har lagt på meg noen kg til, men ikke så mye som i 2.trimester. Men må legge til at for min del tror jeg det handler om å begrense seg for jeg var utrolig sulten og spiste nesten alt jeg kom over....

Ang nedtrapping, fikk beskjed om samme som opptrapping, dvs en 1 tbl (500mg?) i uken.
aliana er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:49.