Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Risikosvangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-06-2011, 00:01   #1
Tuppemor82
Juniormedlem

Tuppemor82 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Meldinger: 41
Tuppemor82 har en aura rundt seg.Tuppemor82 har en aura rundt seg.
Akutt fettlever (AFLP) i tidligere svangerskap?

Heisann jenter!! ser det er lenge siden denne delen av forumet har vert i bruk!!! men prøver allikevel!!...
Fikk i forgje svangerskap en akutt fettlever som svangerskapsforgiftning, med de komlikasjoner som følger!! (Er mange likehetstrekk med HELP, som er mer kjent) Er vist sjeldent, men vett det har vert noen andre tilfeller rundtom i Norges land.
Har brukt laaang tid på å komme hvor vi er i dag, og gleder oss nå til å endelig få en liten igjen, men det er klart at tanken streifer oss på hvordan ting var sist!!
heldigvis blir vi tatt på alvor denne gangen, og har allerede vert på flere undersøkelser og samtaler på sykehuset!! godt å bli tatt vare på
Så jeg bare lurer på om det er flere av dere som har vert borti dette???
Tuppemor82 er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-06-2011, 00:46   #2
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Akutt fettlever(AFLP) i tidligere svangerskap?

Den forholdsvis aktive brukeren Plastilina som fødte i april i år, hadde AFLP i sitt forrige (andre) svangerskap. Om du leser i Plastilinas gjestebok vil du også se at det finnes en bruker med nicket tullemor89 som har opplevd det samme, men hun er ikke aktiv her inne.

Lykke til med svangerskapet, håper virkelig du slipper unna AFLP denne gangen!
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-06-2011, 10:39   #3
Angie81
Medlem

Medlem siden: Oct 2010
Meldinger: 88
Angie81 vil raskt nok bli berømt.

Heisann

Jeg fødte 3. juni og hadde akutt fettlever, så vet hvordan det er Fikk en del andre ting også som adh og litt annet. Jeg hadde egentlig termin 23. juni, men ble satt i gang 3 juni. Det var ikke før på slutten av svangerskapet at eg lege på KK la 2 og 2 sammen....
Men sitter nå her med verdens herligste lillegutt på 12 dager

Ønsker deg masse lykke til

med Charli
Angie81 er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-06-2011, 11:26   #4
Tuppemor82
Juniormedlem

Tuppemor82 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Meldinger: 41
Tuppemor82 har en aura rundt seg.Tuppemor82 har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av Angie81 Vis post
Heisann

Jeg fødte 3. juni og hadde akutt fettlever, så vet hvordan det er Fikk en del andre ting også som adh og litt annet. Jeg hadde egentlig termin 23. juni, men ble satt i gang 3 juni. Det var ikke før på slutten av svangerskapet at eg lege på KK la 2 og 2 sammen....
Men sitter nå her med verdens herligste lillegutt på 12 dager

Ønsker deg masse lykke til

Først og fremst, gratulerer så mass med prinsen!!! Så du holder til på Haukeland du også?? er du komt hjem nå da eller?? Ditt første barn?
Jeg fikk mye greier etterpå og var innlagt i 3 mnd....og har brukt lang tid på å komme hvor vi er i dag!! men tanken streifer meg stadig om dette er noe jeg kommer til å få igjen! så vi går spennende mnd i møte. Er vel ikke før i slutten av svangerskapet man finner denne tilstanden.
Hvilke symptomer hadde du når de fant ut at det var akutt fettlever du hadde???
Fint ment, men det er litt kjekt og spennende og prate med andre i samme situasjon. Har ikke funne så mange med samme svangeskapsforgiftning i årene som har gått!!!
Tuppemor82 er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-06-2011, 15:40   #5
Angie81
Medlem

Medlem siden: Oct 2010
Meldinger: 88
Angie81 vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tuppemor82 Vis post
Først og fremst, gratulerer så mass med prinsen!!! Så du holder til på Haukeland du også?? er du komt hjem nå da eller?? Ditt første barn?
Jeg fikk mye greier etterpå og var innlagt i 3 mnd....og har brukt lang tid på å komme hvor vi er i dag!! men tanken streifer meg stadig om dette er noe jeg kommer til å få igjen! så vi går spennende mnd i møte. Er vel ikke før i slutten av svangerskapet man finner denne tilstanden.
Hvilke symptomer hadde du når de fant ut at det var akutt fettlever du hadde???
Fint ment, men det er litt kjekt og spennende og prate med andre i samme situasjon. Har ikke funne så mange med samme svangeskapsforgiftning i årene som har gått!!!
Takk for det
Ja, er mitt første barn Verdens herligste
Ja, var på haukeland jeg også, men er hjemme nå, men må innom og ta blodprøver av og til.
Jeg fikk beskje om at det kunne komme tilbake ved neste svangerskap og at jeg skulle følges godt opp fra jeg fant ut jeg var gravid, men vi skal ikke ha flere barn så en bekymring mindre der for meg
Det var egentligt bare flaks de fant det ut, hadde andre ting som kamuflerte fettleveren, tror det var på blodprøvene og at jeg hadde vondt i magen som var det avgjørende.
Det er en veldig sjelden sykdom så tror ikke du finner så mangen av oss. Legen sa til meg at det var verre en svangerskapsforgiftning, akutt fettlever en "søster" sykdommen til sf.
I et skriv jeg fikk av legen på KK (han printet ut en studie fra US som var blitt gjordt) sto det at av 1,340000 gravide kvinner var det 17 stk som fikk fettlever.
Ønsker deg hvertfall lykke til, håper du slipper unna denne gangen

med Charli
Angie81 er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-09-2011, 21:37   #6
Cleo
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2011
Meldinger: 13
Cleo er på vei til noe stort.

Hei,
fint å høre at det er flere en meg som har hatt akutt fettlever i svangerskapet. Ikke det at det er bra at dere hadde det,men det er greit å ha noen å dele tanker omkring dette! Jeg har en sønn som jeg fikk 3 måneder for tidlig fordi jeg ble så syk. I all hast måtte han ut. Jeg var heldig og var bare innlgat 14 dager så jeg ble ikke veldig syk etterpå. Men de fortalte meg at det ofte kunne skje at man kunne bli det etter akutt fettlever i svangerskapet. Vii måtte til sammen være 2 måneder på sykehuset fordi sønnen min trengte litt pustehjelp og lære å spise selv.

Noen leger sa at det kunne komme igjen hvis jeg vil ha flere barn. Men det trengte ikke det. De ville på ingen måte fraråde meg i å få flere barn, heller at de var veldig positive til at det burde jeg. Men det er jo ikke så rart at man tenker seg litt om før man setter i gang. Det er jo en ganske stor påkjenning....

Men så er jeg veldig glad og heldig som har fått den gutten jeg har i dag da

Legen rådet med til å ta noen tabletter hvis jeg skulle bli gravid igjen, albul heter de tror jeg. Har noen av dere bllitt anbefalt dette? Hvilke lovnader fikk dere om oppfølging i forhold til neste svangerskap? Legen sa det at jeg skulle få ekstra kontroller, men at man også må være litt frempå å kreve ekstra oppfølging..... det synes jeg virker litt rart. Synes heller det burde vært en slags rutine på dette når man har gjennomgått noe slik.

Symptomene mine da jeg ble veldig dårlig var at jeg fikk veldig vondt under ribbeina og bak til ryggen. Det var helt forferdelig og jeg lurte på om det var dette som var rier, men det var det visst ikke...... Men føler liksom at det gikk så fort, fordi dagen før jeg fikk gutten min, gikk jeg en lang tur og følte meg veldig frisk , så synes at det er litt ekkelt at det kom så plutselig. Men kanskje var det bare jeg som ikke lyttet nok til kroppen min. Det bør jeg nok gjøre bedre neste gang, fordi jeg tenker at jeg vil ha flere barn, men det blir nok ikke med det samme.

Cleo

Sist endret av Cleo; 02-10-2011 kl 22:08.
Cleo er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-10-2011, 15:20   #7
tullemor89
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 10
tullemor89 er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Den forholdsvis aktive brukeren Plastilina som fødte i april i år, hadde AFLP i sitt forrige (andre) svangerskap. Om du leser i Plastilinas gjestebok vil du også se at det finnes en bruker med nicket tullemor89 som har opplevd det samme, men hun er ikke aktiv her inne.

Lykke til med svangerskapet, håper virkelig du slipper unna AFLP denne gangen!

Hei, jeg er her inne nå Ønsker å komme i kontakt med alle som har hatt akutt fettlever i svangerskap. Jeg har ikke fått flere barn, men har veldig lyst på. Jeg fikk multiorgansvikt og havnet i koma, men er i dag helt frisk. Hvordan er deres opplevelser? Skal komme med en mer detaljert beskrivelse av hva som skjedde med meg snart.
tullemor89 er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-10-2011, 21:38   #8
Cleo
Juniormedlem

Sitat:
Opprinnelig postet av tullemor89 Vis post
Hei, jeg er her inne nå Ønsker å komme i kontakt med alle som har hatt akutt fettlever i svangerskap. Jeg har ikke fått flere barn, men har veldig lyst på. Jeg fikk multiorgansvikt og havnet i koma, men er i dag helt frisk. Hvordan er deres opplevelser? Skal komme med en mer detaljert beskrivelse av hva som skjedde med meg snart.
Hei!

Så fint at det er noen som skriver her inne Huff det hørstes ikke mye bra ut....... Når fikk du barnet ditt? Ble det for tidlig født? Hvor lenge var du i koma?
Hadde du ikke noe vondt ....før du plutselig ble kjempe dårlig?

Hilsen Cleo, 85modell
Gammel 28-10-2011, 08:48   #9
tullemor89
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 10
tullemor89 er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av Cleo Vis post
Hei!

Så fint at det er noen som skriver her inne Huff det hørstes ikke mye bra ut....... Når fikk du barnet ditt? Ble det for tidlig født? Hvor lenge var du i koma?
Hadde du ikke noe vondt ....før du plutselig ble kjempe dårlig?

Hilsen Cleo, 85modell

Her er min erfaring med aflp:

Jeg var gravid i fjor og hadde fått termin 13. oktober. Alt så veldig bra ut, utenom at jeg hadde svangerskapdiabetes. 27. august dro jeg til legen med kraftige smerter/sammentrekninger i magen, og vi var redd for at fødtselen skulle være i gang, og det enda var 1,5 mnd igjen til termin. Min søster og noen veninner og samboeren min hadde merket at jeg var noe gul på "hviten" i øynene den siste uka. Jeg hadde følt meg slapp og sliten hele uka, men det var først fredag sammentrekningene tok seg opp. Vi hastet til legen som kalte meg overbekymret førstegangsfødende og sende meg hjem med beskjeen om å komme tilbake etter 2-3 dager hvis jeg ikke ble bedre. Dette var ikke vi fornøyd med og vi ringte jordmor. Hun kom hjem til oss og undersøkte om jeg hadde åpning, noe jeg ikke hadde. Hun kunne ikke finne noe galt, men ringte sykehuset og fortalte at "det er noe som ikke stemmer med denne jenta, men jeg klarer ikke helt finne ut hva det er".

Jeg ble sendt til sykehuset i Bodø og lå der på overvåking i 2 dager. Så, søndag morgen kom, og hjertelyden til barnet gikk ned. Vi fikk beskjed om at det ble keisersnitt. Samboeren min gikk for å skifte til operasjonsklær for å være med på keisersnittet, men da forsvant hjertelyden til barnet vårt helt, og jeg fikk en maske over munn og nese med klar beskjed: "Det blir ikke tid, det blir hastekeisersnitt med en gang!" Det siste jeg husker var at jeg var livredd for sønnen vår og at tårene og panikken kom rasende. Det neste jeg husker helt klart, er at jeg sakte men sikkert våkner til på rikshospitalet i Oslo med min samboer foran meg. Det er fredag, og jeg har vært borte i 5 dager.

Jeg husker små glipp av at jeg våkner, ser mamma, og prøver å rope om hjelp. Jeg kan ikke bevege hode eller kroppen, og prøver fortvilt å rope høyt om hjelp, men alt mamma hører er at jeg hvisker "hjelp, hjelp". Hun spør fortvilt hva hun kan hjelpe meg med, men da faller jeg bort igjen. Dette skjer flere ganger, enten våkner jeg et lite øyeblikk og ser mamma eller saboeren min, eller leger. Jeg hvisker også "vondt, vondt", men når de spør hvor jeg har vondt, klarer jeg ikke svare. Jeg er helt lammet i kroppen, men samtidig som fortvilelsen er stor, har jeg ikke panikk.

Det som er skjedd er at sønnen vår ble tatt med hastekesersnitt på søndag. Han var helt frisk og fin, og trengte verken kuvøse eller noe. Jeg husker ingenting fra det, men jeg har blitt fortalt av leger og familie at jeg kom meg noen timer etter narkosen, var frustrert over at jeg ikke fikk se sønnen vår (Da var de påtur til meg med han fra barneavdelingen) og når jeg fikk se og holde ham var jeg kjempegla. De sa jeg var som normalt, bare virket litt bedugget og sløv av narkosen. Så gikk den søndagen. Mandags morgen var jeg likedann, pratet litt, men ville mest bare holde sønnen vår. Like bortreist som dagen før. Den dagen gikk også, men nå begynte familien min å bli bekymret. Da de spurte hvorfor jeg var slik fikk de til svar at jeg kanskje hadde reagert litt på narkosen, og at jeg bare var litt sliten.

Tirsdag morgen kom. Verken leger eller familie fikk kontakt med meg, og når de sa navnet mitt, åpnet jeg øynene, så på dem med sløvt blikk, så datt øyelokkene igjen. Da krevde familien min at jeg skulle flyttes til et annet sykehus. Etter at de fikk kranglet seg til det, ble jeg sent til rikshospitalet i Oslo. Jeg ble igjen lagt i narkose og sendt med helikopter til flyplassen, og derfra med eget ambulansefly. Noen få timer etter jeg har ankommet Oslo får min saboer og min mamma beskjed om at jeg hadde multiorgansvikt. Lever og nyre var kollapsett, hadde akutt fettlever, indre blødninger fra operasjonssåret og var farlig nært å falle i koma. Kroppen min hadde også mistet evnen til å koagulere blod, så det var derfor operasjonssåret blødde innvendig, så da de åpnet meg igjen, var buken fylt med blod.

De la meg i respirator og kunstig koma for å få kontroll over kroppen min. På den måten kunne jeg puste sammen med maskinen, men samtidig slappe av i kroppen. Under den tiden var jeg våken flere ganger og husker at jeg ble fortalt hele tiden at jeg var på rikshospitalet i Oslo, og at alt kom til å bli bra. Jeg husker hele tiden bildene som de hadde hengt opp på veggen fremfor senga, med bilder av vår nyfødte sønn. Han var igjen i Bodø, der min pappa og søster tok seg av ham, mens han lå på barneavdelingen.

Så, tilbake til da jeg våknet opp. Jeg husker jeg våknet og så samboeren min sitte og se på meg. Han spurte om jeg viste hva som hadde skjedd. Akkurat da husket jeg verken barn eller keisersnitt, og svarte "nei" passelig bedugget. Da fortalte han at sønnen vår var født med keisersnitt, og at det gikk bare bra med ham. Men at det var værre med meg. Så husker jeg ikke så mye av den dagen, men jeg fikk fortalt hva som hadde skjedd. Lørdagen kom og jeg var nå kommet til meg selv. Det ble mye gråting den helga, og fortvilelsen var stor over at jeg ikke kunne huske å ha sett og hold min egen sønn, og at jeg bare gråt og ville bli overflyttet til Bodø sånn at jeg fikk møte sønnen min. Jeg husket jo ikke at jeg har møtt ham, selv om de andre fortalte at jeg hadde det. Jeg så bare bildene av ham på veggen, og det var fælt å vite at han sanrt var en uke gammel, og jeg hadde ikke møtt han enda, i bevist tilstand.

Så kom søndagen og jeg ble sendt til tilbake til Bodø med ambulansefly. Gleden av å endelig se min nydelige vakkre sønn var helt ubeskrivelig!! Enda var jeg veldig sliten og sterkt medisinert, å klarte bare holde ham en liten stund av gangen. Jeg var jo enda innlagt på sykehuset, men siden samboeren min var kommet tilbake fra Oslo sammen med meg, så skrev de ut sønnen vår. Stakkars samboeren min Tror ikke han var helt forberedt på å plutselig få en liten prematur gutt på 2 kg i armene, men beskje om at nå hadde han ansvaret. Barneavdelingen/fødeavdelingen hjalp jo selvfølgelig til med å låne klær og badestamt å sånn, men samboeren min og vår sånn på en uke bodde på sykehushotellet alene, mens jeg lå innlagt på sykehuset. Tror det er det man kan kalle "pangstart" på papparollen Mye skjedde den neste uka, blant annet fikk jeg bukspytkjertelbetennelse og noe småtteri, men så kom fredagen og jeg ble skrevet ut og vi fikk reise hjem.

Så, nøyaktig 14 dager etter jeg ble innlagt med sammentrekninger i magen, kom jeg hjem igjen med en litt annen fødtselsopplevelse enn den jeg haddde planlagt

Tiden etterpå var litt tung. Jeg hadde jo ligget i 14 dager, så omtrent all muskelatur i beina mine var borte. Jeg måtte blant annet ha to til tre stopp i trappa hjemme, før jeg kom meg opp i stuen igjen. Men det som kom etter er jo bare et fjernt minne nå Så nå, litt over et år siden vi fikk vår første sønn, ønsker jeg meg flere barn, og lurer fært på om vi skal få flere. Jeg har fått beskjed om at det mest sannsynlig ikke kommer til å hende igjen, men samboeren min vil ikke ta sjangsen en gang til.

Hvordan var deres opplevelse med aflp? En av diagnosene jeg fikk var "hellp med påfølgende akutt fettlever". Journalen min fra sykehuset er på 50-60 sider, og med flere diagnoser enn jeg har orket å telle. Hvilken diagnose fikk dere? Hvordan har dere hatt det i ettertid? Det har ikke vært værst for meg tror jeg, her var det familien min, spesiellt samboeren min, som fikk den værste opplevelsen. Det var jo han som så alt dette, jeg har jo vært borte hele uken dette foregikk. Hvordan er det med dere? Har dere tenkt på flere barn?

Tror jeg kunne skrevet enda mer, men skal stoppe nå, ser det ble veldig mye lengre enn det jeg hade tenkt! :/ Ble bare litt vanskelig å korte ner mere. Er sikkert mye jeg ikke har fått med her, men dette er i alle fall i hovedsak det som skjedde med meg.

Så nå, hva med dere?

tullemor89
tullemor89 er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-10-2011, 15:08   #10
Cleo
Juniormedlem

Hei tullemor89,

jeg fikke helt frysninger av å lese historien din. Du/dere har jammen hatt det tøft! Jeg slapp heldigvis unna å bli så veldig dårlig etter at sønnen min var født. Verdiene i kroppen min forbedret seg ganske så kjapt etter at han kom til verden. På min tralle stod det akutt fettlever/help så tror kanskje vi hadde noe av det samme. Jeg var på intensiven i 4 dager, men var tilsammen innlagt i 14 dager på sykehuset. Lå på Stavanger sykehus og de sa det var ca 15 år siden de hadde hatt en pasient som meg....så sjeldent kan man jo trygt si at det er!

Jeg har allerede skrevet noe om hvordan jeg hadde det så bare les litt lengre opp, så slipper jeg å gjenta meg selv

Jeg fikk også plutselig veldig vondt i magen. Jamra meg som bare det! Gikk på legevakta og ble heldigvis sendt videre til sykehuset! Sønnen vår ble tatt ut i all hast. jeg hadde leververdier på over 3000, har hørt at de skal ligge på rundt 45-50 så har jo forstått at det er mye. Tok de ikke blodprøver av deg med en gang du kom på sykehuset? Så de ikke at du hadde høye verdier?

Hvorfor tok det så lang tid for dem å finne ut at du hadde multiorgansvikt....vil ikke det vises på blodprøver? Du må jo ha hatt veldig vondt...

Hva har legene rådet deg til i forhold til det å få flere barn? Til meg sa de at jeg burde ta noen tabletter under neste svangerskap....har du fått høre noe om det...? Forstå jo at du øsnker flere. Det gjør jeg også Min sønn er også 1 år nå

Måtte sønnen deres gentestes? Det måtte vår. Men de kunne heldigvis ikke finne noe unormalt.

Ble mange spørsmål dette her Du får bare se hva du orker å svare på
Veldig kjekt å komme i kontakt med andre som har hatt dette. Er liksom ikke så mange - og godt er jo det!

Hilsen Cleo

Sist endret av Cleo; 28-10-2011 kl 15:16.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:52.