Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Frodig og svanger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-07-2011, 14:53   #1
Fritillaria
Supermedlem

Fritillaria sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Telemark
Meldinger: 721
Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.
Frustrert og fortvilet

Nygravert som jeg er, og sykelig overvektig i tillegg, forsøker jeg desperat å finne noen som kan hjelpe meg gjennom dette svangerskapet på en sunn og fornuftig måte.
Og jeg finner ingen! Ingen i fylket innenfor helsevesenet som har fedme og svangerskap som en del av sitt fagfelt.
Jeg har ringt jordmortjenesten for å spørre om jordmor kjenner til en fastlege eller lignende som kan noe om dette utover vanlig allmennpraktikk, men jordmor mente at det ikke finnes noen i vårt distrikt som kan noe om dette.
Med en BMI på over 40 sier det seg kanskje selv at jeg trenger hjelp om jeg skal kunne ta vare på både meg selv og et ufødt barn, kunne jobbe fullt frem til permisjon og være i form til å føde.
Men jeg får ikke napp noe sted! Og jeg bor altfor langt unna til å kunne bruke Adipol på Riksen.

Jeg skal alltids klare å leve noenlunde sunt og har allerede kuttet ut snop og kaker og produkter som inneholder sukker (ikke frukt, dog). Jeg forsøker å holde blodsukkeret noenlunde jevnt. Spiser ofte, men lite, og drikker så mye vann som jeg bare orker. Og så passer jeg på karbohydratene, da disse er nærmest moderiske for meg.
Men det burde jo også følges opp av fagfolk, burde det ikke?

Jeg blir rett og slett tullete.
Fritillaria er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 00:12   #2
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Frustrert og fortvilet

Har du kontaktet Adipol og spurt dem om det fins noen hjelp å få i ditt område?
Ofte er ekspertene kjent med de andre innenfor fagfeltet sitt.

Det virker som du er på rett vei med kostholdet ditt. Lykke til med graviditeten!
  Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 04:21   #3
Maya1972
Seniormedlem

Maya1972 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Sted: Hordaland
Meldinger: 919
Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er overvektig og gravid.
Går til ekstra kontroll på Kk hver 14 dag fordi min gode lege anbefalte det.
Har fått diagnosen svangerskapsdiabetis og føler meg godt ivaretatt.
Har totalt lagt på meg 6 kg så langt, men merker jo nå at jeg er sliten, sover dårlig, bekkenet verker etc.
Men er jo høygravid nå også da.
Dette er mitt tredje barn; og de to eldste var store babyer på 4,4 og 4,7 kg.
Antagelig har jeg hatt svangerskapsdiabetis da også: men det ble aldri sjekket ut.
Fødte vanlig de to foregående gangene, og håper å kunne gjøre det denne gangen også.
Anbefaler deg å bevege deg så mye som mulig, pass på kostholdet, drikk mye vann, lurer du på noe: spør!
Ønsker deg lykke til med svangerskapet.
Gammel 05-07-2011, 08:45   #4
trollemor
Supermedlem

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Ca Bergen
Meldinger: 1,462
trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.trollemor har en strålende fremtid.

Jeg har null peiling på dette.. Men vet at Grete roede har gravid og ammende kurs.. Ikke kjekt å bruke penger når man egentlig burde fått gratis hjelp.. Men deler det med deg uansett det er godt å ha noen å jobbe sammen med

trollemor er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 13:27   #5
Silledille
Supermedlem

Silledille sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 714
Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.

Jeg er også overvektig og gravid, men gikk ned 20 kilo før jeg ble gravid, så jordmor og gyn har ikke uttrykt bekymring for min del annet enn at jeg må prøve å ikke legge på meg så mye. Jeg fulgte en ekstrem lavkarbodiett da jeg slanka meg, men leste på www.lavkarbo.no at en moderat lavkarbo-livsstil er bra i svangerskap også. Sjekk ut den siden og se om du kan få tips og hjelp der. Nå har jeg PCO, og for å få eggløsning og minske faren for abort bruker jeg Metformin. Om du også har PCO kan det hende du også kunne bruke det? Det har hjulpet meg mye med forbrenninga!

Du har rette innstillinga og klarer sikkert det meste du bestemmer deg for, du høres ut som en målbevisst dame Lykke til - og kos deg nå da! Ikke bare bekymre deg
Silledille er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 14:39   #6
Maritel
Seniormedlem

Maritel sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 1,544
Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.Maritel har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Fritillaria Vis post
Jeg vet ikke.... jeg er veldig overvektig selv, og er på mitt tredje svangerskap. Det har aldri vært noen issue faktisk. Denne gangen så ble jeg ikke veid på kontroll en gang før rundt 30 uker.

Jeg har jo vært noen turer både til jordmødre, legen, gynekologer og på fødeavdeling/barsel de siste årene, men vekta har aldri vært et issue. Ikke har den ført til noen problemer heller...
Maritel er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 19:58   #7
Fritillaria
Supermedlem

Fritillaria sin avatar

Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.

Da er du svært heldig, Maritel.
Jeg var ikke like stor som nå, selv som høygravid, sist gang, og jeg slet med meget store ødemer, proteiner i urinen, litt forhøyet blodtrykk, begynnende preeklampsi etc etc. Jeg hadde sofaarrest og fullstendig forbud mot å gjøre det meste de tre siste mnd av svangerskapet.

Slik vil jeg ikke ha det en gang til. Ja, ikke har jeg anledning til det heller, med ny jobb og alt. Det går rett og slett ikke.
Gammel 05-07-2011, 21:54   #8
Wibe
Seniormedlem

Wibe sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Meldinger: 1,514
Blogginnlegg: 2
Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.Wibe har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Fritillaria Vis post
Nygravert som jeg er, og sykelig overvektig i tillegg, forsøker jeg desperat å finne noen som kan hjelpe meg gjennom dette svangerskapet på en sunn og fornuftig måte.
Og jeg finner ingen! Ingen i fylket innenfor helsevesenet som har fedme og svangerskap som en del av sitt fagfelt.
Jeg har ringt jordmortjenesten for å spørre om jordmor kjenner til en fastlege eller lignende som kan noe om dette utover vanlig allmennpraktikk, men jordmor mente at det ikke finnes noen i vårt distrikt som kan noe om dette.
Med en BMI på over 40 sier det seg kanskje selv at jeg trenger hjelp om jeg skal kunne ta vare på både meg selv og et ufødt barn, kunne jobbe fullt frem til permisjon og være i form til å føde.
Men jeg får ikke napp noe sted! Og jeg bor altfor langt unna til å kunne bruke Adipol på Riksen.

Jeg skal alltids klare å leve noenlunde sunt og har allerede kuttet ut snop og kaker og produkter som inneholder sukker (ikke frukt, dog). Jeg forsøker å holde blodsukkeret noenlunde jevnt. Spiser ofte, men lite, og drikker så mye vann som jeg bare orker. Og så passer jeg på karbohydratene, da disse er nærmest moderiske for meg.

Jeg blir rett og slett tullete.
Jeg forstår godt at du ønsker hjelp og vil følges opp av profesjonelle. Jeg gikk nå i sist svangerskap på Adipol på Riksen og fikk god backing og støtte i forhold til svangerskapet som endte opp med en sunn sønn nå i juni og med en total vektoppgang på seks kilo.

Kort oppsummert er de opptatt av følgende:
De generelle kostholdsrådene som gjelder, er de rådene som gjelder fra statens ernæringsråd som du allerede kjenner til, men det vektlegges også noe som du overhode ikke nevner, og som jeg selv har merket særdeles gode resultater av, nemlig fysisk aktivitet og trening. Jeg trente skånsomt en til to dager i uken - min greie ble vannaerobics pga bekkenløsning og annen generell bassengtrening.
Dernest er de opptatt av sammenhengen mellom fedme og diabetes og fokuserer veldig på nettopp dette. I Adipol tas det vel to sukkerbelastninger i svangerskapet for å sjekke ut hvordan blodverdiene utvikler seg.

Nå 3 1/2 uke etter fødselen er jeg lettere enn da jeg ble gravid.
Gammel 05-07-2011, 22:05   #9
Monen
Seniormedlem

Monen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Lier
Meldinger: 2,835
Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har vært overvektig alle mine 3 svangerskap, men har aldri fått noen spesiell oppfølging ift dette annet enn at jeg har tatt glukosebelastning.
Har aldri hatt noen komplikasjoner som sv.skapsforgiftning, sv.skapsdiabetes, høyt blodtrykk el.l. Ingen komplikasjoner i forkant av da vi mistet sønnen vår heller.
De har også vært normale i str: 3280, 3710 og 2940.

Jeg skjønner at du ønsker litt ekstra veiledning, men tror du allerede er på god vei med de endringene du har tatt

Gulljenta f. 06.07.08 - Godgutten f/d 05.10.09
Monen er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 22:48   #10
Fritillaria
Supermedlem

Fritillaria sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Wibe Vis post
Jeg forstår godt at du ønsker hjelp og vil følges opp av profesjonelle. Jeg gikk nå i sist svangerskap på Adipol på Riksen og fikk god backing og støtte i forhold til svangerskapet som endte opp med en sunn sønn nå i juni og med en total vektoppgang på seks kilo.

Kort oppsummert er de opptatt av følgende:
De generelle kostholdsrådene som gjelder, er de rådene som gjelder fra statens ernæringsråd som du allerede kjenner til, men det vektlegges også noe som du overhode ikke nevner, og som jeg selv har merket særdeles gode resultater av, nemlig fysisk aktivitet og trening. Jeg trente skånsomt en til to dager i uken - min greie ble vannaerobics pga bekkenløsning og annen generell bassengtrening.
Dernest er de opptatt av sammenhengen mellom fedme og diabetes og fokuserer veldig på nettopp dette. I Adipol tas det vel to sukkerbelastninger i svangerskapet for å sjekke ut hvordan blodverdiene utvikler seg.

Nå 3 1/2 uke etter fødselen er jeg lettere enn da jeg ble gravid.
Jeg håper at det skal bli resultatet for meg også. At jeg både får et friskt barn og kommer ut av svangerskapet bittelitt lettere enn jeg er nå.
Jeg har nærmest befalt mannen min om å ikke være "snill" med meg, men hjelpe meg med å holde meg på matten. Ingen utskeielser. Like greit å bare leve 100% sunt, siden jeg får slike enorme kick av alt med disse kjappe karbene og bare kjører i meg mengder uten å kjenne hvor grensen går.

Hvordan gjorde du det i forhold til frukt? Jeg elsker frukt og bær, men er redd for å spise for mye av det også. Noe jeg fint kan finne på å gjøre.

Mosjonsmessig er jeg relativt aktiv allerede. Forsøker å klemme inn 1-2 timers gåturer i passe gange (jeg blir i alle fall svett og litt rødsprengt i ansiktet )hver dag, og så har jeg et yrke der jeg allerede går rundt 10 000 skritt om dagen og bruker en del krefter på tunge løft rundt omkring.
Bassengtrening hadde nok vært fantastisk for meg, for belastningen av all denne vekten kjennes godt, spesielt i knær og ankler, etter en lang arbeidsdag, og da kan det av og til være veldig vanskelig å komme seg ut å mosjonere på hard asfalt.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:40.