Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Risikosvangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-08-2011, 21:30   #1
Hæppi
Supermedlem

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 716
Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.
Risikosvangerskap?

Hmm,på NM går poden min under "Barn med spesielle behov" ..han er født med hjertefeil,er operert 2 ganger og skal opereres flere ganger..vi vet bare ikke når.
Han er tett fulgt opp og både de på lokal sykehuset og på Riksen er helt flott!

Er dette ett risikosvangerskap da elr?
Sjansene for å få en ny pode med hjertefeil er større og jeg får ekstra ultralyd(er) for å sjekke om neste evt også kan ha det,eller ikke
Kjenner på at det gjør meg nærvøs,men er evig takknemmelig for å få lov å bli fulgt opp ekstra så jeg igjennom svangerskapet kan føle meg tryggere

Noan andre som følges ekstra opp i svangerskapet av allskens grunner?

2002/2004. 03.04.12 kom Lilly Elida
Smaaen og Lilleapril2012
Hæppi er logget av   Svar med sitat
Gammel 06-08-2011, 22:05   #2
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Risikosvangerskap?

Jeg har også risikosvangerskap. Det er pga kronisk sykdom hos meg, som gir økt risiko for komplikasjoner under svangerskapet, både for meg og for babyen, og også økt risiko for sykdomsoppbluss hos meg. Går til hyppige, tette oppfølginger både hos JM, hos gyn på fødepol med ekstra UL'er og hos spesialist med tanke på grunnsykdommen min.
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 06-08-2011, 22:18   #3
thessan
Medlem

thessan sin avatar

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 408
thessan har en aura rundt seg.thessan har en aura rundt seg.thessan har en aura rundt seg.

I følge legen min har jeg et risikosvangerskap pga lavt stoffskifte og apc resistens.
I tillegg har jeg kronisk muskelsmerte syndrom, men det er jo værst for meg, og har ikke noe å si for babyen.
Nå har jeg også fått påvist forliggende morkake, så da øker vel risikoen enda litt til!

Sniker litt i gangene...
thessan er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-08-2011, 16:42   #4
Hæppi
Supermedlem

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 716
Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.

ibi: Så bra at du får den oppfølgingen du trenger da

thessan: spiser du tyroxin under svangerskapet da eller?
Har også noe som er "værst for meg" men det er bare prolaps i ryggen,så mulig det ender med krykker i denne runden også..men sålenge spiren har det bra er alt bra
Forliggende morkake? Hva gjør de med det da?

Lykke til videre i svangerskapene begge to

2002/2004. 03.04.12 kom Lilly Elida
Smaaen og Lilleapril2012
Hæppi er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-08-2011, 17:09   #5
thessan
Medlem

thessan sin avatar

thessan har en aura rundt seg.thessan har en aura rundt seg.thessan har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av Hæppi Vis post

thessan: spiser du tyroxin under svangerskapet da eller?

Forliggende morkake? Hva gjør de med det da?
Ja, jeg spiser thyroxin tabl, og måler stoffskifte med jevne mellomrom. skal også ha ekstra ultralyder etter den ordinære, for å sjekke at bitteliten vokser skikkelig.
Forliggende morkake får de ikke gjort noe med annet enn å sjekke med ul om den trekker seg oppover. har den ikke flyttet seg innen uke 36 blir det keisersnitt 3uker før termin.

Sniker litt i gangene...
Gammel 07-08-2011, 17:42   #6
std
Supermedlem

std sin avatar

Sted: Vestfold
Meldinger: 669
std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.

Jeg tar også levaxin pga lavt stoffskifte og blir fulgt opp hver mnd med blodprøve, men jeg har ikke hørt noe om ekstra ul for å sjekke om lille vokser som normalt, er dette vanlig?
Gammel 07-08-2011, 17:53   #7
thessan
Medlem

thessan sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av std Vis post
Jeg tar også levaxin pga lavt stoffskifte og blir fulgt opp hver mnd med blodprøve, men jeg har ikke hørt noe om ekstra ul for å sjekke om lille vokser som normalt, er dette vanlig?
er ihvertfall det jeg har fått beskjed om...... at jeg skal på vekstkontroller på sykehuset noen ganger mellom ordinær ul og termin. hvor vanlig det er vet jeg ikke. kan jo hende det er kombinert med apc resistensen min at de synes det er greit å sjekke.

Nå viser det seg jo at jeg uansett måtte ha hatt flere ul, pga av forliggende morkake..... regner med de sjekker alt i en smell når jeg først er der!

Sniker litt i gangene...
Gammel 07-08-2011, 18:07   #8
std
Supermedlem

std sin avatar

Sted: Vestfold
Meldinger: 669
std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.

Når du sier det så kan stoffskiftet og vekst ha en sammenheng, men jeg trodde ikke det var problematisk når man var riktig dosert
Flott at du blir fulgt godt opp!!
Ja, får da håpe de har en avkrysningsliste når man først er inne
Gammel 07-08-2011, 20:23   #9
Mokkitrollet
Veteranmedlem

Mokkitrollet sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Vestlandet
Meldinger: 3,831
Blogginnlegg: 20
Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mokkitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har lavt stoffskifte og går på store doser levaxin og Liothyronin for det. Her fikk jeg beskjed at Haukeland ikke lenger tar ekstra kontroller av gravide med stoffskifteproblem, for dette er tilstander som fastlegene fint kan følge opp selv..
Så jeg regnes ikke som noe risikosvangerskap pga stoffskiftet. Og får ikke noe kontroller eller vekstestimeringer.

Lillesøster kom som en rakett 7.desember 2011, 15 dager før termin
Mokkitrollet er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-08-2011, 21:20   #10
thessan
Medlem

thessan sin avatar

Ser det er flere som ikke får ekstra kontroller pga bare stoffskifte, så da er det vel en kombinasjon av alle mine skavanker som gjør at de vil ha meg inn på vekstkontroller!

Sniker litt i gangene...
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:51.