Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Risikosvangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-08-2011, 17:31   #11
Hæppi
Supermedlem

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 716
Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.
Sv: Risikosvangerskap?

Mange med for lavt stoffskifte her gitt,rart at det er såpass forskjell på oppfølgingen i grunne. Men er jo sånn overalt da desverre,at det kommer ann på hvor man bor og hvor man sogner til.

Jeg har forresten glemt å si at mtp risikosvangerskap så tror de jeg også har hjertefeil,har vært på 2 belastnings ekg`er..og alle 4 de tok var samme,2 for 2 mnd siden og 2 nå nettop.
Skal vidre utredes,de anntar lien/små hjertefeil. Får brev over helga,da får jeg vite hva som skjer.

Skulle operere foten nå om noen uker men pga dette fikk jeg ikke det,så da må jeg gå i hele svangerskapet med en vond hallux valgus.. men men får bare våge seg..skjønner jo de ikke tar noen sjanser

2002/2004. 03.04.12 kom Lilly Elida
Smaaen og Lilleapril2012
Hæppi er logget av   Svar med sitat
Gammel 13-08-2011, 17:56   #12
thessan
Medlem

thessan sin avatar

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 408
thessan har en aura rundt seg.thessan har en aura rundt seg.thessan har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av Hæppi Vis post

Skulle operere foten nå om noen uker men pga dette fikk jeg ikke det,så da må jeg gå i hele svangerskapet med en vond hallux valgus.. men men får bare våge seg..skjønner jo de ikke tar noen sjanser
Ta deg en tur til en fotterapeut og få en silikon, eller annen type avlastning.... litt vanskelig å si akkurat hva du trenger uten å ha sett det, men en avlastning bør kunne lindre litt i påvente av operasjon!

Hilsen fotterapeuten.....

Sniker litt i gangene...
thessan er logget av   Svar med sitat
Gammel 13-08-2011, 18:15   #13
std
Supermedlem

std sin avatar

Sted: Vestfold
Meldinger: 669
std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.

Uff, så dumt med utsettelse av operasjon Hæppi..
Jeg har operert begge mine
Den ene har blitt bedre, den andre har nok blitt værre.. Kjedelig at det ikke er noen garanti på disse operasjonene!

Kan desverre ikke svare deg på om du har risikosvangerskap nå, men vil tro det er risiko frem til de har kartlagt hjertefeilen din ordentlig ihvertfall..?
Gammel 14-08-2011, 21:48   #14
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Når du får helsekortet ditt fylt ut så skal de skrive det på hvis det er risikosvangerskap. De har ingen måte å "flagge det på" i journalen din, så det er noe du selv må opplyse hvis du kontakter helsevesenet av en eller annen grunn.

Jeg har risikosvangerskap. Mange spontanaborter pluss noen tidligere operasjoner gjorde at forrige svangerskap også ble merket med risikosvangerskap. Uten at de klarte å oppdage at noe var livstruende galt før det var for sent for jenta mi. Denne gangen får jeg nøye oppfølging, ser det ut til.
Gammel 15-08-2011, 11:20   #15
Hæppi
Supermedlem

Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.Hæppi er som en lysfontene.

Tusen takk for svar damer!
Ble sannelig bra mye klokere nå,er jammen bra man får hjelp her inne når man lurer på noe

Gulli 70: Så trist at de ikke oppdaga noe før det var for sent
Håper de følger deg bedre opp denne gangen!!

std: Ja utrulig kjipt alså,alt er satt på vent liksom..for jeg har såpass vondt at jeg har ingenting å gjøre på jobben :/ Vet de ikke har noen garanti,men når man ikke får på seg skoen og det kjennes ut som noen stikker en kniv inn i fotn og vriiir...så må man bare ta sjansen. Blir etter graviditeten da så regner med jeg må prøve å få til noe mtp avlastning av foten.

thessan: Hva er "en silikon"? Ja har sett meg mye rundtom hva de har,men er usikker på fremgang. Har såler pga at jeg er plattfot men trenger jo belastning for kulen også.. og litt større sko?? må værtfall ha helkappe da ja

Ja venter såå på det brevet om vidre utredning,kom ikke i dag så da venter jeg i spenning til i morgen

Smaaen og Lilleapril2012
Gammel 15-08-2011, 11:47   #16
thessan
Medlem

thessan sin avatar

Meldinger: 408
thessan har en aura rundt seg.thessan har en aura rundt seg.thessan har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av Hæppi Vis post

thessan: Hva er "en silikon"? Ja har sett meg mye rundtom hva de har,men er usikker på fremgang. Har såler pga at jeg er plattfot men trenger jo belastning for kulen også.. og litt større sko?? må værtfall ha helkappe da ja
Silikon avlastning.... en fotterapeut kan lage det til deg, så du får avlastet hallux valgusen litt. kan fint kombineres med med såler.
sko som er romslige i bredden er ett must med hallux valgus.

Sniker litt i gangene...
thessan er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-08-2011, 19:47   #17
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Hæppi: Får håpe en operasjon hjelper deg når du er ferdig med svangerskapet. Men det kan ta litt tid før det blir bra igjen etter operasjonen. Og det er ikke alltid disse operasjonene er vellykkede - og kulen kan komme tilbake - men i litt annen form. Men når du er så plaget, så er det absolutt verd å prøve.

Jeg har hatt tre operasjoner for hallux valgus selv. To i høyre foten og en i venstre. Første i høyre var en helt ordinær "meisling", men som var mislykket. Da ble jeg operert på ny, med en litt mer omfattende operasjon med litt kutting av knokler og oppretting osv, osv... Det ble sånn tålig bra. Ikke helt, men bedre enn jeg var. Den i venstre, var en helt ordinær operasjon, som har vært sånn halvveis vellykket - ikke helt bra den heller, men bedre enn den var. Jeg klarer å ha på meg sko uten smerter over mye lenger tid nå enn før i allefall.
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-08-2011, 21:15   #18
Ms*Lucky84
Supermedlem

Ms*Lucky84 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Meldinger: 678
Blogginnlegg: 1
Ms*Lucky84 er fantastisk mot andre.Ms*Lucky84 er fantastisk mot andre.Ms*Lucky84 er fantastisk mot andre.Ms*Lucky84 er fantastisk mot andre.Ms*Lucky84 er fantastisk mot andre.Ms*Lucky84 er fantastisk mot andre.Ms*Lucky84 er fantastisk mot andre.Ms*Lucky84 er fantastisk mot andre.

Jeg har vel også risikosvangerskap siden jeg fødte 9 uker for tidlig sist pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Håper jeg blir tett fulgt opp denne gangen, det kom som kastet på meg sist
Gammel 15-08-2011, 22:21   #19
Hæppi
Supermedlem

Ja brede sko har jeg bestandig hatt,har ikke kunne hatt noe annet på meg.
Men nå får jeg ikke på meg de engang,bare sandaler...som er åpen akkurat over kulen. Så gleder meg ikke akkurat til vinteren for å si det sånn..
ibi: Har bestandig,helt siden jeg var lita vært plaget med dette men de siste månedene har det bare vært helt intenst og kulen bare vokser og vokser...
Så det er kul på høyre men den er liten i forhold til venstre..typpsikt at det skulle komme både en og to ting i veien for operasjonen...

thessan:Har heldigvis ei veninne som er fotterapaut så får høre med henne om råd og sånn silikonavlastning.. har også lest om noe form for avlastning i mellom stortåa og neste..hva er det egentlig?

Smaaen og Lilleapril2012
Gammel 20-08-2011, 21:19   #20
Aya75
Medlem

Aya75 sin avatar

Sted: Vestlandet
Meldinger: 57
Aya75 er bare skikkelig grei.Aya75 er bare skikkelig grei.Aya75 er bare skikkelig grei.Aya75 er bare skikkelig grei.

Under utredningen for barnløshet oppdaget de at jeg hadde lett "bicornuate uterus", gjerne kalt lett todelt livmor på norsk. Dette øker risikoen for seinabort ettersom barnet kan få dårlig plass etter hvert. Det øker også sjansen for setefødsel, for tidlig fødsel o.l. I tillegg oppdaget de en ganske stor polypp (antagelig) i livmoren. Jeg sto på venteliste for å få fjernet denne da jeg plutselig ble gravid, etter to års resultatløs prøving (Regner med det var flushing av egglederne med kontrastvæske som gjorde susen...)
Det er jo veldig tidlig ennå (5+2) så jeg har ikke fått vært hos gyn., men håper/regner med å få tidlig UL og ellers bli tett fulgt opp. Håper iallefall det, for det er jo litt skummelt alt sammen.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:47.