Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Tvillinger og trillinger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-01-2012, 17:20   #1
Wera
Medlem

Wera sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Trøndelag
Meldinger: 188
Wera har en aura rundt seg.Wera har en aura rundt seg.
Question Hvor lenge jobbe fullt?

Hei på dere andre tvilling-gravide! Jeg er veldig i tvil om hva jeg bør gjøre i forhold til jobb nå... Har rundet uke 18. Kvalmen har stort sett gitt seg og jeg har hanglet meg gjennom alle ukene hittil i 100% jobb. Har dog bare ligget på sofaen etter jobb fram til uke 13. Ikke godt, men kom meg gjennom det. Hadde 14 dager fri i forbindelse med jula og det var deilig, da var jeg i storform. Starta litt hardt uka her med to timer ekstra på mandag. Høysesong på jobb noen uker framover nå. Fikk selvfølgelig svi for det på kvelden. Var utmattet og så kvalm at jeg nesten spydde. Gikk å la meg kl halv ni. Dro en time seinere på jobb på tirsdag. Kom meg greit gjennom dagen. På kvelden natta begynte jeg å føle meg syk igjen. Vondt i alle store ledd i kroppen og tett i pappen. Var sikker på at jeg fikk influensa. Ikke sjangs å komme meg på jobb på onsdag. Ringte inn syk. Sov nesten hele dagen og følte meg elendig. Fortsatt sikker på at det var influensa på gang. Feberen lot dog vente på seg og mot kvelden føltes ikke kroppen så verst allikevel... Ble hjemme i dag også for å se an hvordan det utviklet seg. Føler meg ganske fin i dag, sysler litt hjemme og hviler innimellom. Passer på å drikke mye, men får allikevel fort hodepine når jeg rører på meg. Begynner å lure på om kroppen min rett og slett lurer meg. Influensa er det difinitivt IKKE. Tror muligens det er på tide å få jobbe litt redusert? Er det tidlig?? Æsj, ikke mye lysten på det egentlig, men må jo nesten høre på kroppen også... Hvor lenge er det egentlig vanlig å holde seg i jobb når man ruger på flere enn en? Regner med det er hardere for kroppen enn om det kun hadde vært èn der inne... Blir så usikker! Har fått time til fastlegen på mandag og skal diskutere med henne da. Vet hun er ganske streng i forhold til å sykmelde gravide.

Ops, dette ble langt... Men blir så usikker på om det bare er meg som er "pysete"
Gammel 05-01-2012, 18:17   #2
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvor lenge jobbe fullt?

Rikstrygdeverket anbefalte i brev av 2002 at tvillinggravide bør sykemeldes fra sv.skapsuke 20-22 pga. den økte risikoen for prematur fødsel.

På den tida fantes imidlertid ikke ytelsen svangerskapspenger. Den er ment for tilfeller der mor er frisk, men hvor hun ikke bør jobbe av hensyn til fosteret. Det kan virke som at helsepersonell/NAV ikke har klart å omstille seg i forhold til dette, men etter mitt syn er svangerskapspenger en mer korrekt ytelse enn sykepenger til tvillinggravide, i alle fall der det ikke er åpenbar sykdom eller plager hos mor som gjør at hun ikke kan arbeide. Det er en fordel å motta svangerskapspenger framfor sykepenger, snakk med lege eller jordmor.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-01-2012, 20:26   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Høres ut som du trenger å få roe ned. Det er absolutt ikke tidlig eller pysete å jobbe redusert nå, det er ikke mange ukene igjen før du ikke skal jobbe i det hele tatt!

Jeg var sykemeldt fra 20 uker selv. Hadde nok klart å jobbe f.eks 50 % en liten stund til, følte jeg selv, men legen ville uansett ha meg sykemeldt pga tvillinger. Etter et par uker hjemme var jeg såpass mer "preget" at jeg ikke hadde orket å jobbe, så det var et greit tidspunkt for meg iallefall.

Kroppen sliter mer med å ruge på to kontra én, og det vil du nok merke mer og mer etterhvert. Man blir mye mer sliten!
Gammel 05-01-2012, 21:38   #4
svingen
Medlem

Medlem siden: Sep 2011
Meldinger: 135
svingen vil raskt nok bli berømt.svingen vil raskt nok bli berømt.

Hei Wera, jeg synes du har vært kjempeflink som har jobbet fullt frem til nå. Vi er jo i lik situasjon, like langt på vei også og jeg har vært sykemeldt i 4 uker. Mye pga av at jeg ble matforgiftet på ferie og ikke klarte å komme meg skikkelig, samt gjentatte UVIer, og ekstrem kvalme. Jeg har vært 100% sykemeldt de siste 3 ukene og de to første ukene brukte jeg på å hente meg inn. Var kvalm og uvel hele dagen. Trodde også det var influensa, men jeg tror kroppen kun var utslitt. De siste dagene før jul, klarte jeg å gjøre en liten innsats i heimen. Nå er jeg i god form etter juleferie hvor jeg har slippet bhg/skole kjøret med de to jentene jeg har fra før av. Det virker som om kroppen er noenlunde normal, men det skal lite til før jeg får vondt i hodet og blir dårlig med de samme symptomene som du har. Verk i kroppen, trøtt, vondt i hodet osv.
Jeg synes det er så påfallende at du beskriver mye av de samme plagene som jeg har. Dette tyder jo på at kroppene våre faktisk er slitne pga graviditet og ikke sykdom?

Jeg synes hvertfall at du kan jobbe redusert hvis du tror det hjelper slik at du ikke går på en smell og bruker ekstra tid på å hente deg inn. Jeg tror uansett at graviditeten blir såpass tung snart at vi trenger alle kreftene vi kan ha på lager.
svingen er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-01-2012, 21:55   #5
Wera
Medlem

Wera sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Trøndelag
Meldinger: 188
Wera har en aura rundt seg.Wera har en aura rundt seg.

Åh, så letta jeg ble av å lese svarene deres jenter! TUSEN TAKK Det er en vanskelig følelse å ikke strekke til... Godt å høre at jeg er normal! Føler meg jo helt ubrukelig her
Gammel 05-01-2012, 22:25   #6
Oblivion
Medlem

Oblivion sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 67
Blogginnlegg: 20
Oblivion er som en lysfontene.Oblivion er som en lysfontene.Oblivion er som en lysfontene.Oblivion er som en lysfontene.Oblivion er som en lysfontene.Oblivion er som en lysfontene.

Jeg har vært delvis sykmeldt siden uke 7. Mye kvalme og veldig slapp... Ble fullt sykmeldt av sykehuset fra uke 23, med beskjed om å ruge!
Gammel 06-01-2012, 14:38   #7
Petroline
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 41
Petroline er på vei til noe stort.

Jeg ble sykemeldt delvis i uke 15 pga hodepine. da hadde jeg presset meg gjennom svangerskapskvalme, oppkast, halsbetennelse, ørebetennelse (som førte til vann i mellomøret på begge sider, og tro meg da er det tungt å jobbe, for man hører jo knapt noen ting). jobbet 3 dager i uken og siste to ukene før jul 4 dager i uken. nå er jeg i kjempebra form, og ønsker å jobbe, men nå får jeg jo ikke lov. har allerede jobbet 2 uker lenger enn de anbefalte. skal sykemeldes helt fra litt uti neste uke. har i dag søkt på svangerskapspenger, da jeg jo er frisk, ønsker og jobbe, men ikke får lov pga faren for tvillingene. svangerskapspenger gir for meg mer penger, fordi jeg er selvstendig næringsdrivende, samt slipper å bruke opp sykepenger.
Jeg synes i og for seg det er frustrerende å ikke få jobbe nå, med null plager, men sånn er det. Jeg tror uansett veldig mange tvillinggravide sykemeldes delvis ganske tidlig, fordi det generelt gir mer plager. synes ikke man skal føle seg dum av den grunn. vi kan være arbeidsnarkomaner senere!
Gammel 07-01-2012, 20:02   #8
Babygirl 07 =)
Seniormedlem

Babygirl 07 =) sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Akershus
Meldinger: 1,679
Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.

Var delvis sykemeldt pga spy, kvalme, spy og atter spykvalme til uke 20 tror jeg så ble jeg 100% på svangerskapspenger fra da, for da var formen min egentlig grei men jobben kunne ikke tilrettelegge noe for at jeg skulle kunne jobbe så da fikk jeg det i stedet for sykemelding..
Ikke slit deg ut kjære deg, du har litt av en jobb foran deg og trenger virkelig all den energi og overskudd du kan få!
Formen var som et synkende skip fra uke 30 og fra 32-36 var jeg sofaliggende sikkert 22 timer i døgnet.. De ble tatt i uke 36 for formen min var helt for jævlig
Så konsentrer deg om de to i magen og la jobb være jobb for akkurat denne perioden i livet ditt og ta vare på deg selv og mageboerne! =)
Gammel 09-01-2012, 13:08   #9
Melize81
Medlem

Melize81 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Sted: sande
Meldinger: 107
Melize81 er som en uslipt juvél.Melize81 er som en uslipt juvél.Melize81 er som en uslipt juvél.

Hei!

Dette med form under graviditet og ditto sykemelding må du kjenne på helt selv, det er så inviduelt. Det avhenger av form, hjemmesituasjon, hva slagst "type" tvilliinggraviditet du har (en-, toeggede, hva tvillingene deler etc.) og jobbsituasjon. Selv gikk jeg ut i permisjon først i dag, og jeg er 36 uker på vei, men jeg har stillesittende jobb, venter toeggede tvillinger, ingen særlige plager og ingen barn fra før som trenger en oppegående mor.

Da jeg fant ut jeg var gravid med tvillinger leste jeg også flere steder at sykemelding var vanlig fra uke 26/28 for å forhindre for tidliig fødsel, men da jeg snakket med legen sa hun det ikke var noe i veien for å jobbe til uke 36 så lenge formen var god. Og det har den jo vært. Men som sagt, det viktigste er at du hører på kroppen din og kjenner etter hva som er riktig for deg! Du og barna du bærer kommer først, og må prioriteres foran jobb!

LYKKE TIL!!
Gammel 11-01-2012, 08:05   #10
Lubine
Supermedlem

Lubine sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Follo i Akershus
Meldinger: 587
Lubine er et navn alle kjenner.Lubine er et navn alle kjenner.Lubine er et navn alle kjenner.Lubine er et navn alle kjenner.Lubine er et navn alle kjenner.Lubine er et navn alle kjenner.

Kort oppsummert: sykmeldt frem til uke 12 pga svangerskapskvalme. Jobbet 100% en mnd før jeg jobbet redusert en mnd. Sykmeldt 100% fra uke 19-20, veldig behagelig. Jobber på kontor men var vondt å sitte så lenge og slet med mye kynnere fra uke 13. I uke 30 ble jeg som en strandet hval og lå i sofaen nesten hele tiden frem til fødsel i uke 38+4. Det er viktig å lytte til kroppens signaler når man bærer på twinsa. Lykke til!

Magegalleri
Lubine er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:29.