Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Frodig og svanger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-01-2012, 20:35   #1
tina89
Medlem

tina89 sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 261
tina89 vil raskt nok bli berømt.
Frodige gravide i 2012!

Flere enn meg som er overvektig gravid?

Jeg er 5+2 i dag, har veeldig høy bmi (lover å dele hvis det viser seg å være flere i samme båt) og skal på første kontroll nå på tirsdag!
Skal be om ekstra oppfølging pga overvekten, skal også til jordmor på onsdag og vil be om ekstra oppfølging der også!

Jeg prøver å være veldig flink, spise sunt og få i meg masse frukt og grønt. Treningen har jeg lovt meg selv å komme i gang med denne uka og målet er jo å gå opp så lite som mulig! Likevel er jeg jo utrolig nervøs for alt som kan gå galt underveis og eventuelle komplikasjoner som kan forekomme under fødselen!

Skrik ut hvis det er flere der ute som er overvektige og gravide, jeg har veeldig lyst til å ha noen andre i samme situasjon å snakke med!

Håper jeg kan returnere til Snart Mamma i løpet av 2015
tina89 er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 20:41   #2
Gyda
Veteranmedlem

Gyda sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 4,089
Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.Gyda har en strålende fremtid.
Sv: Frodige gravide i 2012!

Nå er det vel ikke så mye hjelp i meg akkurat, siden jeg skal føde i neste uke, men jeg har altså snart 3 svangerskap bak meg med overvekt i forskjellig grad.
Var desidert verst i det første, da var startvekten det jeg veier i dag, og jeg gikk opp nesten 40 kg i svangerskapet. Invalidiserende bekkenløsning er ikke kult.
Jeg hadde beste vektutgangspunkt før forrige svangerskap, men gikk allikevel opp 25 kg. Denne gangen også med fryktelig bekkenløsning, både før og etter fødsel som den største komplikasjonen egentlig.
Denne gangen har jeg gått opp 5 kilo, og bortsett fra at jeg har hatt en aktiv toåring å løpe etter og levere i bhg har jeg altså ikke gjort noe særlig anderledes enn før, merkelig nok.

Men det er nok lurt å ha hjelp og støtte til å ikke gå opp for mye, jeg syns det var slitsomt å bli puttet i høyrisikobås i første svangerskap, og fødselen var tøff fordi jeg var utrent og utslitt. Men sånn ellers hadde jeg ikke noe av det de sjekket meg for underveis, heldigvis.

Lykke til med svangerskapet!

Storesøster 2003 & lillebror 2010
MA uke 13 i 2010 + 2 SA i 2011
mettus
Gyda er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 20:43   #3
Lucifine
Veteranmedlem

Lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: sørlandet =)
Meldinger: 3,676
Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

jeg er også her! :vinke:

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
Lucifine er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 21:21   #4
tina89
Medlem

tina89 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Lucifine Vis post
jeg er også her! :vinke:
Herlig at vi skal være her like lenge da forhåpentligvis!

I dag fikk jeg ei bok jeg hadde bestilt om svangerskap osv..
Egentlig er det mest som å helle bensin på bålet å gi meg slikt lesestoff! :|
Nå går jeg og er engstelig for å få både svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk, komplikasjoner under fødselen osv..
Ser på flere forum at det går supert for mange overvektige men vet jo at komplikasjoner kan forekomme!

Jaja, får bare ta én dag av gangen og høre hva jordmor og lege sier!
Krysser fingrene for at vi alle får helt fantastiske svangerskap iallefall! ^^

Forresten, er det helt teit av meg å gå rundt og frykte at jeg er for tung for sykehussenger og utstyr jeg må bruke under kontroller og fødsel??

Gammel 21-01-2012, 21:26   #5
Lucifine
Veteranmedlem

Lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: sørlandet =)
Meldinger: 3,676
Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av tina89 Vis post
Herlig at vi skal være her like lenge da forhåpentligvis!

I dag fikk jeg ei bok jeg hadde bestilt om svangerskap osv..
Egentlig er det mest som å helle bensin på bålet å gi meg slikt lesestoff! :|
Nå går jeg og er engstelig for å få både svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk, komplikasjoner under fødselen osv..
Ser på flere forum at det går supert for mange overvektige men vet jo at komplikasjoner kan forekomme!

Jaja, får bare ta én dag av gangen og høre hva jordmor og lege sier!
Krysser fingrene for at vi alle får helt fantastiske svangerskap iallefall! ^^

Forresten, er det helt teit av meg å gå rundt og frykte at jeg er for tung for sykehussenger og utstyr jeg må bruke under kontroller og fødsel??
Komplikasjoner kan forekomme hos tynne folk også.

En kan overleve komplikasjoner (det gjorde jeg).

Ja det er dumt av deg å bekymre deg om su er for tung for sykehussenger og utstyr. Det er sløs med din tid og energi. Bekymre deg heller om andre ting syntes jeg.. Som hvor sprinkelsenga skal stå

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
Lucifine er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 23:05   #6
Fumle
Supermedlem

Fumle sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Vestfold
Meldinger: 536
Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.

Jeg er ikke i 50-kilos-klassen

Minstebror født 23.10.14. 38+4 ~Novemberklubben 2014~
Knirken født 20.07.12. 37+5 ~Augustklubben 2012~
Storebror født 11.12.07. 41+2
Fumle er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 23:12   #7
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Fumle Vis post

Jeg er ikke i 50-kilos-klassen
Kan signere den Jeg har jo alt pratet om dette når du har nevnt det i Septemberklubben, har ikke hatt noen oppfølging før, og regner vel ikke med at jeg får noe nå heller. Men vi gjøre alt for å ha enda mer fokus på det for meg selv da Og mulig jeg ber om glukosebelastningstest selv, sånn i tilfelle jeg kan ha diabetes uten å vite det.. BMI på 33.

Så blir det vel oppdaget ved sukker i urinen, det har jeg aldri hatt vertfall. Og alltid født "normalvektige" barn (3.6 og 3.7).
Gammel 21-01-2012, 23:27   #8
Fritillaria
Supermedlem

Fritillaria sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Telemark
Meldinger: 721
Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.

Jeg har nettopp født, men kan jo fortelle at selv om man er diger så kan man ha et fantastisk svangerskap allikevel.
Min BMI har ligget over 40 i mange år, så det var liksom ikke det beste utgangspunktet for et svangerskap.
Men jeg har vært flink og aktiv hele veien, slik at jeg ikke har gått opp i det hele tatt. Faktisk har jeg gått ned ca 10 kilo pga kosthold og masse, masse mosjon. I tillegg var jeg i full jobb helt frem til november, slik at jeg likosm aldri har fått satt meg på ræva og est ut.

Du må regne med, dersom du er veldig stor, å ta glukosebelastning for å sjekke om du har svangerskapsdiabetes. Jeg utviklet dette rundt uke 26-27 og har siden da levd på streng diett for å regulere blodsukkeret. Masse sunn mat og fiber og mosjon hver eneste dag, så det er ikke rart jeg har gått ned i vekt istedet for opp.

Jeg fødte i går i uke 35 og føler meg nesten litt snytt for de siste ukene av svangerskapet. hadde gledet meg så veldig til den kommende måneden, og alle de siste forberedelsene, men nå er vesla her og hun er et nydelig lite nurk. Selv er jeg i veldig god form og ser frem til, forhåpentligvis, ytterligere vektredusjon de kommende månedene.

Ønsker deg lykke til, og vil absolutt råde seg til å være åpen og ærlig for lege og jordmor som du skal kontrolleres hos vedrørende din vekt og eventuelle komplikasjoner den kan føre med seg.
Å bli fiendtlig eller fortrenge det når det kommer til vektspørsmålet tror jeg er både dumt og kanskje til og med farlig i enkelte situasjoner. Snakk med dem om hvilke muligheter du har til f.eks. å få bassengtrening osv under svangerskapet, vis at du tar helsen din og babyens helse på alvor, så får du i alle fall den tryggeste og sikreste oppfølgingen.
Fritillaria er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 23:51   #9
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

For et flott svar! Og gratulerer så mye med lille jenta
Gammel 22-01-2012, 01:11   #10
tina89
Medlem

tina89 sin avatar

Takk for supert svar Fritillaria!
Jeg har planer om å være dønn ærlig angående vekt hos jordmor og lege, er jo nettopp pga vekta jeg vil be om tett oppfølging!
Høres ut som om du har hatt et kjempeflott og sunt svangerskap da! Jeg er helt sikker på at jeg skal klare det jeg også men jeg føler det er bedre å vite at jeg har en jordmor som vil hjelpe til med å følge opp litt

Greit å vite at det er flere her inne som har samme fokus da! Så er vi ikke så alene om dette ^^
Tenkte også det var greit å opprette en tråd her inne så vi slipper å spamme septembertråden bl.a. med dette
bmi på 40 her forresten..

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:41.