Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Frodig og svanger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 22-01-2012, 15:38   #11
Connecta
Supermedlem

Connecta sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 804
Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.
Sv: Frodige gravide i 2012!

Jeg hører også til her med BMI på 38. Så langt har jeg ikke gått opp mer enn halvannet kg fra utgangspunktet, så håper det holder seg til moderat vektøkning denne gangen. Med førstemann var jeg normalvektig men gikk opp 27 kg. Når jeg ventet nr 2 hadde jeg vel BMI på rundt 31-32 og gikk opp 12 kg. Problemet mitt har jo vært å nå startvekt igjen etter fødselen. Bekkenløsningen er forøvrig bedre denne gang enn forrige gang.

Jeg har ikke hørt et ord fra lege eller jordmor om at de anser det som risikosvangerskap eller at jeg må være obs på visse komplikasjoner. Eneste de har sagt er at jeg skal ta glukosebelastningstest om et par uker. Neste jordmortime skal vi diskutere fødsel, jeg vil nok ta opp tema da.

Connecta er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 17:02   #12
Basse
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 106
Basse er på vei til noe stort.

Er her jeg også med BMI på 39. Er ikke bekymret for dette svangerskapet. Sist gang eg var gravid var eg 12 kilo tyngre og alt gikk helt fint og fødte en jente på 3860gr. Ingen komplikasjoner. Så er ikke sikkert det skjer noe unormalt selv om man er overvektig. Kos deg med graviditeten og ikke tenk på det.
Gammel 22-01-2012, 17:18   #13
Huttetua
Medlem

Huttetua sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Göteborg
Meldinger: 344
Huttetua vil raskt nok bli berømt.Huttetua vil raskt nok bli berømt.

Jeg er ikke superstor, men har BMI på 28/29 før svangerskap. Hadde gått ned mye, men to IVF har ikke akkurat gitt meg det beste startpunktet.
Forsøker tenke sunn mat, men mye mat er ekkelt og lukter rart for tiden. Jeg mister matlysten som gjør at jeg spiser sjokolade istede....

Siden jeg synes BMI er noe tull, kan jeg nevne at jeg er 158 cm høy og veide 74 kilo før svangerskapet.

Huttetua er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 17:57   #14
Flere barnsmamma'n
Medlem

Flere barnsmamma'n sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Sted: Østlandet
Meldinger: 151
Flere barnsmamma'n er på vei til noe stort.

Hei, jeg har BMI på ca 29, klarte å gå ned 12 kg siden sommeren 2009 og fram til før jeg ble gravid, men da hadde jeg gått opp 20 kg siden 2007. Grunnen er nok insulinresistens som vi fant ut av at jeg hadde etter glukosebelastning for et par år siden + måling av C.peptid. Jeg får nå medisinen metformin for dette som jeg også kan ta i svangerskapet. Jeg har for høy insulinproduksjon og da lagrer man en del fett, men insulinverdien var gått ned på siste måling før jul heldigvis. Så fint det ville vært å gå ned i vekt i meg selv og at kun barnet la på seg, så kan jeg holde vekten, går det an tro?
80 % av alle overvektige har insulinreistens, har dere sjekket om dere har det? Jeg vil for all del unngå å få diabetes 2!

Flere barnsmamma'n er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 18:21   #15
Lucifine
Veteranmedlem

Lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: sørlandet =)
Meldinger: 3,676
Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

Skal du ta met igjennom hele svangerskapet?

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
Lucifine er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 18:45   #16
tina89
Medlem

tina89 sin avatar

Meldinger: 261
tina89 vil raskt nok bli berømt.

jeg skal nok helt sikker måle blodsukker osv både på tirsdag og onsdag! er veldig spent på hva både jordmor og lege vil si..
Jaja, skal uansett nyte hvert eneste lille sekund av svangerskapet, synes det er en helt fantastisk følelse og begivenhet å være gravid, så ingenting skal få overskygge det!

Jeg har vel egentlig jobbet litt imot meg selv i dag!
Har bakt foccaccia, baguetter (ble litt vel mye deig!), har lagd appelsinkylling og timianpoteter + salat til middag!
Det var bare helt sinnssykt godt..
Vel, jeg er veldig flink i ukedagene så føler jeg har lov til å skeie ut med en bedre middag i helgene! I ukedagene spiser jeg veldig fettfattig mat og få karbohydrater, men ikke akkurat lavkarbo! Prøver bare å holde meg til sunn mat generellt slik at jeg ikke får dårlig samvittighet når jeg spiser meg god og mett i helgene!

Har forsøkt dietter o.l. tidligere men jeg klarer ikke å kutte ut noe helt, så da er ikke det noe for meg! Å telle kalorier i ukedagene derimot! Det funker dønn.

Håper jeg kan returnere til Snart Mamma i løpet av 2015

Sist endret av tina89; 02-05-2012 kl 15:43.
tina89 er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 19:19   #17
Sunrise
Supermedlem

Sunrise sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Sted: Vestlandet
Meldinger: 542
Sunrise er fantastisk mot andre.Sunrise er fantastisk mot andre.Sunrise er fantastisk mot andre.Sunrise er fantastisk mot andre.Sunrise er fantastisk mot andre.Sunrise er fantastisk mot andre.

I skrivende stund har jeg BMI på 29,99 som er overvektig. Fra 30 regnes det som fedme Ved forrige svangerskap var startvekten +5kg ekstra og la på meg totalt 17 kg i svangerskapet. Mesteparten kom på slutten pga mye vann i kroppen blant annet. Men jeg følte meg utrent og veldig utslitt på slutten.

Etter svangerskapet forsvant det meste, men "slanket" bort 10 kg til startvekten min nå.

Har et mål om å holde startvekten til uke 30... Men har ikke vært så veldig målbevisst til nå. Må ta noen grep ift. sukker ganske snart. Denne gangen har jeg også en 1,5åring å løpe etter, samt trening 1x uken. Men har bekkenleddsproblemer på ene siden og vet at dobbelsidig bekkenløsning kommer etterhvert
Sunrise er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-01-2012, 13:11   #18
tina89
Medlem

tina89 sin avatar

Meldinger: 261
tina89 vil raskt nok bli berømt.

Jøss, å holde startvekten til uke 30! Krysser fingrene for at du klarer det, høres ut som et greit mål iallefall ^^

Jeg var hos lege i dag og målte blodsukker og blodtrykk og aalt så helt topp ut. Skal til jordmor i morgen og snakke om kosthold og få lagt en plan for vekten min fremover! synes det er greit å ta tak i dette nå iallefall! Kanskje jeg også skal foreslå at jeg kan prøve å holde startvekten til uke 30! Er jo faktisk 2 kg lettere nå enn jeg var ved startvekt for ca 5 uker siden

Håper jeg kan returnere til Snart Mamma i løpet av 2015
tina89 er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-01-2012, 18:36   #19
Fumle
Supermedlem

Fumle sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Vestfold
Meldinger: 536
Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.

Jeg bekymrer meg ikke enda, for kvalmen har gjort at 12 kilo er borte, men har jo fortsatt bmi på begynnelsen av 30-tallet

Har ikke planer om å gå i pluss dette svangerskapet, og det er jo egentlig overkommelig nå

Minstebror født 23.10.14. 38+4 ~Novemberklubben 2014~
Knirken født 20.07.12. 37+5 ~Augustklubben 2012~
Storebror født 11.12.07. 41+2
Fumle er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-01-2012, 21:03   #20
mammafeb
Medlem

mammafeb sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 248
mammafeb er et navn alle kjenner.mammafeb er et navn alle kjenner.mammafeb er et navn alle kjenner.mammafeb er et navn alle kjenner.mammafeb er et navn alle kjenner.mammafeb er et navn alle kjenner.

Er her jeg også. Gravid og frodig Aner ikke hva min BMI er (gidder ikke regne det ut), men den er godt over 30.

Jeg er nå 37 uker gravid og har kun gått opp 2 kg fra første legekontroll (i juli). Det er sånn min kropp har respondert på det å være gravid. Gjorde det de to forrige svangerskapene også. Dvs med førstemann (for 21 år siden) var jeg slank hele veien. Med nr 2 (14 år siden) veide jeg det samme da jeg kom inn på føden som før jeg blei gravid. Og nå - altså pluss 2 kg. Satser på at det blir MAX 1 kg til. Det vil da si at når jeg er ferdig med denne artigheita så vil jeg være noen kg lettere enn før jeg ble gravid. Og erfaringsmessig så går jeg også en del til ned i vekt sånn av meg selv når amminga kommer i gang.

Jeg har heller ikke kunnet trimme noe særlig pga bekkenet (og harde kynnere de siste ukene nå ved aktivitet). Har blitt mye stillesitting. Men er i jobb enda da. Siste uka nå. (60 % sykemeldt da).

Jeg tror at det som har berga meg er at jeg ubevisst har spist mye sunnere i svangerskapet enn ellers. Og mye mer regelmessig. Hyppige måltider (3-4 timer mellom hvert) mye grovt brød, frukt og grønt har vært greia for min del.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:34.