Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Frodig og svanger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-01-2012, 12:07   #21
tina89
Medlem

tina89 sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 261
tina89 vil raskt nok bli berømt.
Sv: Frodige gravide i 2012!

Sitat:
Opprinnelig postet av mammafeb Vis post
Er her jeg også. Gravid og frodig Aner ikke hva min BMI er (gidder ikke regne det ut), men den er godt over 30.

Jeg er nå 37 uker gravid og har kun gått opp 2 kg fra første legekontroll (i juli). Det er sånn min kropp har respondert på det å være gravid. Gjorde det de to forrige svangerskapene også. Dvs med førstemann (for 21 år siden) var jeg slank hele veien. Med nr 2 (14 år siden) veide jeg det samme da jeg kom inn på føden som før jeg blei gravid. Og nå - altså pluss 2 kg. Satser på at det blir MAX 1 kg til. Det vil da si at når jeg er ferdig med denne artigheita så vil jeg være noen kg lettere enn før jeg ble gravid. Og erfaringsmessig så går jeg også en del til ned i vekt sånn av meg selv når amminga kommer i gang.

Jeg har heller ikke kunnet trimme noe særlig pga bekkenet (og harde kynnere de siste ukene nå ved aktivitet). Har blitt mye stillesitting. Men er i jobb enda da. Siste uka nå. (60 % sykemeldt da).

Jeg tror at det som har berga meg er at jeg ubevisst har spist mye sunnere i svangerskapet enn ellers. Og mye mer regelmessig. Hyppige måltider (3-4 timer mellom hvert) mye grovt brød, frukt og grønt har vært greia for min del.
Så genialt! Herlig å se at det fungerer! ^^
Jeg skal forsøke å holde startvekten så lenge som mulig (har jo faktisk gått ned 2 kg den siste måneden) så krysser jeg også fingrene for at jeg går i minus etter fødselen.. ^^ Men jeg fikk også streng beskjed av jordmor i dag om å ikke gå ned noe mer i vekt, men forsøke å stå i ro der jeg er da!

Tror nok uansett jeg må skjerpe meg når det kommer til å spise hyppigere.. Er helt hekta på appelsin for tia så får bli flinkere til å skjære opp og spise litt oftere! 3-4 timer mellom hvert måltid er jo helt klart overkommelig!

Håper jeg kan returnere til Snart Mamma i løpet av 2015
tina89 er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-01-2012, 00:02   #22
Flere barnsmamma'n
Medlem

Flere barnsmamma'n sin avatar

Sted: Østlandet
Meldinger: 151
Flere barnsmamma'n er på vei til noe stort.
kidoki Sv: Frodige gravide i 2012!

Sitat:
Opprinnelig postet av mammafeb Vis post
Er her jeg også. Gravid og frodig Aner ikke hva min BMI er (gidder ikke regne det ut), men den er godt over 30.

Jeg er nå 37 uker gravid og har kun gått opp 2 kg fra første legekontroll (i juli). Det er sånn min kropp har respondert på det å være gravid. Gjorde det de to forrige svangerskapene også. Dvs med førstemann (for 21 år siden) var jeg slank hele veien. Med nr 2 (14 år siden) veide jeg det samme da jeg kom inn på føden som før jeg blei gravid. Og nå - altså pluss 2 kg. Satser på at det blir MAX 1 kg til. Det vil da si at når jeg er ferdig med denne artigheita så vil jeg være noen kg lettere enn før jeg ble gravid. Og erfaringsmessig så går jeg også en del til ned i vekt sånn av meg selv når amminga kommer i gang.

Jeg har heller ikke kunnet trimme noe særlig pga bekkenet (og harde kynnere de siste ukene nå ved aktivitet). Har blitt mye stillesitting. Men er i jobb enda da. Siste uka nå. (60 % sykemeldt da).

Jeg tror at det som har berga meg er at jeg ubevisst har spist mye sunnere i svangerskapet enn ellers. Og mye mer regelmessig. Hyppige måltider (3-4 timer mellom hvert) mye grovt brød, frukt og grønt har vært greia for min del.
Høres utrolig ut, hadde vært noe for meg, å holdt vekta og gått ned i meg selv!

Flere barnsmamma'n er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-01-2012, 00:04   #23
Flere barnsmamma'n
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Lucifine Vis post
Skal du ta met igjennom hele svangerskapet?
Tror det, i allefall til jeg får ned den høye insulinverdien.. Men vet jeg ikke kan ta den når jeg ammer senere..

Gammel 31-01-2012, 02:01   #24
Chaizza
Medlem

Chaizza sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Meldinger: 183
Chaizza vil raskt nok bli berømt.Chaizza vil raskt nok bli berømt.

Jeg er her også!

Jeg har BMI på 36. Er 22 uker og sist jeg sjekket, for et par uker siden var jeg 8 kg mindre enn før svangerskapet.
Gammel 31-01-2012, 22:29   #25
estina
Juniormedlem

Sted: Harstad
Meldinger: 12
estina er på vei til noe stort.

Jeg har en BMI på 38 og diabetes.
Idag var jeg hos ernæringsfysiolog. Føler meg teit når jeg sitter der blir fortalt alt jeg vet fra før. Mitt problem er godteri, jeg klarer ikke holde meg unna sjokolade på ettermiddagene. Spiser sunne måltider, men kveldene... de er vanskeligst.

På grunn av diabetesen har jeg vært nødt til å skjerpe meg. Måler, tar sprøyter og spiser sunnere. Det er sinnsykt slitsomt psykisk. Noen ganger vil jeg gråte fordi jeg føler barnet tar fra meg friheten, men etter jeg fikk se lille nurket for første gang på mandag har jeg fått ny og frisk motivasjon.

Føler jeg er den eneste som plages med tankene.. Er jeg helt alene?
estina er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 00:42   #26
mystice
Juniormedlem

mystice er på vei til noe stort.

Jeg er overvektig og inne i mine første uker. Jeg er ikke så bekymret for komplikasjoner med barnet, mere for komplikasjoner for meg. Som ryggen. MEn jeg har gått over fra brød til knekkebrød, sluttet å røyke (dag 2 uten), drikker vann som gal og skal begynne med trening når jeg har kommet litt lenger. Men gjør det ikke for å tape vekt, bare for å ikke øke den for mye og bli for stiv
mystice er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 11:26   #27
mips
Medlem

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Midt i
Meldinger: 76
mips vil raskt nok bli berømt.

Hei frodige damer!
Godt å lese at vi er flere i samme båt.. Har en bmi på ca 36 (liker ikke bmi som "måleenhet", men det er en annen sak..), har pcos, er snart halvveis i svangerskapet, og har lagt på meg ca 1,5 kg hittil. Det jeg har gjort annerledes kontra før jeg ble gravid, er å spise oftere og mindre måltider. Spiser stort sett det jeg har lyst på, prøver å tenke sunt, og unner meg litt godis innimellom. Frukt i biter fungerer kjempegodt når sjokoladesuget melder seg på kvelden! Så avslutter jeg heller den fruktskåla med en sjokoladebit i stede for hele posen liksom
mips er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 11:45   #28
Flere barnsmamma'n
Medlem

Jeg prøver å holde meg unna for mange raske karbohydrater som pasta, ris, brød og sukker som gir rask blodsukkerstigning. Koser meg med mørk 70 % sjokolade + valnøtter når jeg vil ha noe tvgodt, det er sunnere. Har også laget hjemmelaget bounty med sukrin og sunne ingredienser fra helsekostforretningen

Gammel 02-02-2012, 00:51   #29
mystice
Juniormedlem

mystice er på vei til noe stort.

Ja, jeg jobber med saken. Kuttet ut brød og spiser knekkebrød. posjonerer godis så det ikke blir så mye og drikker masse. Itillegg har jeg stumpet røyken og er ganske så fornøyd
mystice er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-02-2012, 12:06   #30
sigridrg
Medlem

sigridrg sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Oslo
Meldinger: 130
sigridrg har en aura rundt seg.sigridrg har en aura rundt seg.

Jeg er her! Er 26 uker akkurat i dag, og har gått opp cirka 5 kg siden før graviditeten. Lå på BMI 30,1 pre-graviditet, og legen og jeg har en utrolig god dialog på dette. Jeg nevnte det selv på første kontroll, og han har fulgt veldig godt opp. Veier meg "seriøst" kun på legekontroller, vekta hjemme er billig og vekta hos HS er analog og (mistenker jeg) fryktelig ustabil. Helsesøster viser også mye mindre forståelse for at jeg er opptatt av vektproblematikk ("Du ser jo ikke overvektig ut du!" Jo, det gjør jeg. Jeg ser ikke ut som jeg er over i "fedme"-kategorien, men det ER jeg faktisk. Jeg tar det alvorlig, og det synes jeg du burde også, om ikke annet så fordi jeg gjør det. /digresjon).

Jeg lå på før-graviditetsvekt (dvs. gikk litt opp og så litt ned igjen) frem til kontroll i uke 22 - altså rett etter jul - - og så var vi en uke i syden midt i januar. Har imidlertid hørt at man kan legge på seg en del i perioden frem til uke 24, og håper på å stå stille en stund nå. Har fortsatt et lønnlig håp om å ikke bikke over 90 kg (for det var ganske traumatisk å knuse 90-tallet på vei nedover i vekt for noen år tilbake), men det ser skummelt ut...
sigridrg er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:51.