Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Frodig og svanger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-02-2012, 10:08   #31
mystice
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 12
mystice er på vei til noe stort.
Sv: Frodige gravide i 2012!

Jeg har gått et lite kose tips som sikker dere alt vet om. Men jeg har kuttet ut nesten alt godis med frukt salat og litt vanije saus. Jeg er ikke så flink på å spise frukt og grønt, så må få det til å bli mere atraktivt. Så har jeg kuttetut all potetgull med grønnsaker/salat som stangseleri, paprika, gulrøtter og agurk ol. med dipp. og det er sååååå godt!
mystice er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 01:41   #32
Alberte
Medlem

Medlem siden: Feb 2012
Meldinger: 236
Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.

Jeg er her med bmi 35,4. Jeg har redusert fra 37, siden i sommer, og prøver å leve på 1500 kcal/ dagen, siden jeg av helsemessige grunner sliter med å trene. Nå er jeg litt usikker (fant ut at jeg er gravid for fem dager siden), på om jeg skal fortsette med kaloritelling, eller are ha fokus på å spise sunt. Jeg tenker det blir naturlig å diskutere dette med lege, etterhvert.
Alberte er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 11:26   #33
mystice
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 12
mystice er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av Alberte Vis post
Jeg er her med bmi 35,4. Jeg har redusert fra 37, siden i sommer, og prøver å leve på 1500 kcal/ dagen, siden jeg av helsemessige grunner sliter med å trene. Nå er jeg litt usikker (fant ut at jeg er gravid for fem dager siden), på om jeg skal fortsette med kaloritelling, eller are ha fokus på å spise sunt. Jeg tenker det blir naturlig å diskutere dette med lege, etterhvert.
Dette ville jeg snakket med lege om så fort som mulig. 1500kcal er veldig lite selvom du er noe overvektig og ikke tener. DE anbefaler jo 2100kcal sammen med trening... Uansett burde du starte å trene for å få så lite plager som mulig frem mot fødselen og for å være sterk nok til fødselen. Selv veier jeg over 100kg og jobber hardt med å motivere meg selv for å drive litt trening. Foreløbig er det mest styrke hjemme på gulvet til jeg har passert 12 uker
mystice er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 13:04   #34
liss
Medlem

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Haugesund
Meldinger: 326
liss er bare skikkelig grei.liss er bare skikkelig grei.liss er bare skikkelig grei.liss er bare skikkelig grei.

Jeg er her bmi på 29. føler meg ikke på grensen til fedme akkurat men er visst d i følge bmikalkulatoren.

har lagt på meg 5 kg så langt i svangerskapet og er 24 uker på vei.lege og jordmor er veldig fornøyd.alle sier bare at d er jo kjekke kg å legge på seg da.klart det er men trenger ikke gå opp mer enn jeg må når jeg har så masse fra før.

er litt nervøs for min mor og søster la på seg over 30 kg med førstemann.d har ikke e lyst å gjøre siden jeg er så stor i utgangspunktet så her er d ofte på badevekta og tenker masse på hva jeg spiser.
spiser masse gr.saker,frukt og drikker masse vann.MÅ ha den brødskiva men spiser så grovt som mulig.
liss er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 13:14   #35
Alberte
Medlem

Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.

.....

Sist endret av Alberte; 06-05-2013 kl 12:02.
Gammel 05-02-2012, 13:19   #36
sigridrg
Medlem

sigridrg sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 130
sigridrg har en aura rundt seg.sigridrg har en aura rundt seg.

Alberte: Jeg synes ikke dette høres SÅ dramatisk ut som Mystice gjør, men jeg ville tatt det opp med legen på neste time - de fleste er jo på første kontroll i uke 10-12 vel? Jeg hadde som sagt ca 30,1 i BMI, og går på ca 1600 kcal per dag (i teorien, men jeg jukser fryktelig :P), akkurat som før graviditeten, det fikk jeg "godkjent" av legen i kombinasjon med at jeg trener i snitt 200 kcal per dag. Men legen var veldig opptatt av at det var "rette" kalorier, altså at det er grove kornprodukter og mye frukt og grønt, både fet og mager fisk, rett balanse karbo/fett/protein osv osv, men dette er jeg sikker på at du er klar over

Snakk med legen din, dette skal han kunne mye om. Jeg føler meg rimelig sikker på at du kan fortsette med det kostholdet du har for kalorimengdens del, men det kommer jo litt an på de absolutte tallene dine, ikke bare BMI'en. Det er ikke farlig å gå NED i vekt i graviditeten så lenge det er kontrollert, men hvis du veier mye, kan en for stor reduksjon i inntak ift forbruk føre til at du går ned for fort, og det er jo ikke bra, graviditet eller ei.
sigridrg er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 13:59   #37
Alberte
Medlem

.....

Sist endret av Alberte; 06-05-2013 kl 12:02.
Gammel 05-02-2012, 15:43   #38
MumSally
Supermedlem

MumSally sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Meldinger: 491
MumSally har mye å være stolt av.MumSally har mye å være stolt av.MumSally har mye å være stolt av.MumSally har mye å være stolt av.MumSally har mye å være stolt av.MumSally har mye å være stolt av.MumSally har mye å være stolt av.MumSally har mye å være stolt av.

Jeg hører også til her. Har en BMI på litt over 33. Har gått ned ujevnt fra BMI nesten 40 til der jeg er i dag. Har gått ned alt 6 kg siden 1. januar.

Har i grunnen aldri gått opp noe særlig ved svangerskapene. Førstemann gikk jeg opp 13 kg, og veide 60 ved start. Andremann var jeg 73 kg og gikk opp ca 7 kg. Tredjemann var jeg 82 kg og gikk opp 4 kg. Mitt problem er å gå ned mellom graviditetene

Jeg har aldri vært gravid og så tung jeg er nå, så jeg håper som noen andre her at jeg faktisk holder meg her jeg er, men ser ut til at jeg fortsetter å gå ned foreløpig.

Gyn var helt der at dette var ingenting å tenke på, og at kroppen taklet dette så fint. Har sjekket alt av pco, stoffskifte, insulin osv. Alt er helt fint. Ikke tegn til noe. Så jeg krysser alle fingre.

De som ser meg og hører hva jeg veier så tror de det ikke. Så jeg bærer det vel godt. Håper dermed at jeg kan skjule graviditeten lenge. Jeg har jo polstring fra før, så kanskje.

Termin 20. Juni
MumSally er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-02-2012, 16:55   #39
Fumle
Supermedlem

Fumle sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Vestfold
Meldinger: 536
Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.

JM sendte henvisning til sykehuset i dag pga glukosebelastningsprøve.... Må ha 1 nå så fort som mulig og så en til i uke 28. Må også inn på et par ekstra ultralyder for å sjekke om alt er bra med baby..

Hun sa at det var rutine med ALLE som hadde BMI over 30, men syns jo det er litt ekstremt likevel for har BMI på 33. Følte meg som en dårlig kommende mamma som har noen ekstra kilo på kroppen hvis dere skjønner??

Trodde kun jeg skulle ta EN glukosebelastningsprøve jeg...

Minstebror født 23.10.14. 38+4 ~Novemberklubben 2014~
Knirken født 20.07.12. 37+5 ~Augustklubben 2012~
Storebror født 11.12.07. 41+2
Fumle er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-02-2012, 13:10   #40
sigridrg
Medlem

sigridrg sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 130
sigridrg har en aura rundt seg.sigridrg har en aura rundt seg.

Dette hørtes jo VELDIG voldsomt ut, da.

Jeg har selv, som nevnt tidligere snaut 31 i før-gravid BMI. Jeg fikk gjort glukosebelastning hos fastlegen rundt uke 15, tror jeg, jeg var ikke hos JM før i uke 25, hadde all oppfølging hos lege før det. Legen nevnte også at han gjerne ville ta en ny glukosebelastning henimot uke 30, fordi svangerskapsdiabetes ikke nødvendigvis slår inn tidlig i svangerskapet, men kan komme mot slutten, så jeg får se hva han sier neste gang. (Jeg nevnte for JM at jeg hadde tatt én og antagelig skulle ta én til, hun så på meg som om jeg var helt gal, men igjen så føler jeg ikke at JM tar overvektsproblematikken min helt på alvor, det er delvis derfor jeg kommer til å fortsette å gå annenhver gang til kontroll hos lege og JM.)

Legen har også fulgt meg litt ekstra opp ift kosthold og sånt, vi hadde noen flere timer enn vanlig i høst, fordi vi er enige om at vekta mi er et visst bekymringsmoment - jeg tok opp temaet først på den første kontrollen vår - men jeg har ikke hørt noe om ekstra ultralyd og greier. Det virker som om det ikke er akkurat noen klar protokoll på dette hos leger/JM, men at alle bruker skjønn og at det er veldig individuelt.

Jeg har nok vært ekstra opptatt av dette selv fordi jeg gjerne ville ha gått ned noen kilo til før jeg ble gravid, men til slutt måtte innse at hvis jeg skulle vente til jeg hadde trivselsvekt kunne jeg ende opp med å ikke få barn før min selvpålagte 30-års-grense

Jeg forstår følelsen din, Fumle, men jeg håper at du kan klare å se på dette som omsorg for deg og barnet ditt, heller enn en vurdering av deg som mor. Jeg er opptatt av at vi skal være komfortable i kroppene våre, samtidig er det slik at når vi ligger i det vektsegmentet vi dessverre gjør, så er det forbundet med en liten ekstra risiko, både for vår helse og for babyen. Vi er ikke dårligere mødre, men vi må kanskje passe litt ekstra på. Tenker jeg da.

Jeg ville nok dobbeltsjekket med fastlegen din - eller med sykehuset - om de ekstra ultralydene virkelig er nødvendige (men på den annen side, når de er gratis så er det jo kanskje bare hyggelig med en ekstra UL?), og så kan du kanskje få utført glukosebelastning hos legen, så slipper du stresset med å dra på sykehuset for dét i alle fall?
sigridrg er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:52.