Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Frodig og svanger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-02-2012, 13:58   #41
mips
Medlem

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Midt i
Meldinger: 76
mips vil raskt nok bli berømt.
Sv: Frodige gravide i 2012!

Sitat:
Opprinnelig postet av Fumle Vis post
JM sendte henvisning til sykehuset i dag pga glukosebelastningsprøve.... Må ha 1 nå så fort som mulig og så en til i uke 28. Må også inn på et par ekstra ultralyder for å sjekke om alt er bra med baby..

Hun sa at det var rutine med ALLE som hadde BMI over 30, men syns jo det er litt ekstremt likevel for har BMI på 33. Følte meg som en dårlig kommende mamma som har noen ekstra kilo på kroppen hvis dere skjønner??

Trodde kun jeg skulle ta EN glukosebelastningsprøve jeg...

Aller først, du er ikke en dårligere mamma på grunn av noen ekstra kilo!! Enkelt og greit!!

Må du på sykehuset for å ta glukosebelastning? Trodde det var vanlig å ta dette hos fastlegen, for å SÅ bli henvist til diabetessykepleier eller ernæringsfysiolog ved behov. Om du blir tilbudt ekstra ultralyder, ta mot dem med takk, og tenk at du får se babyen din flere ganger, samt bekrefta at alt etter all sannsynlighet ser bra ut!

Selv hadde jeg en bmi på 36 før jeg ble gravid. Er nå halvveis og har lagt på meg i underkant av 3 kg. Har i tillegg pcos (spør hvis noen ikke vet hva det er). Både på grunn av det og overvekta har jeg større risiko for større barn og svangerskapsdiabetes. Jeg skal derfor inn til vekstkontroll i uke 28 (pga pcos, ikke vekta). Også skal jeg til fastlegen å ta første glukosebelastning i uke 28. Så må man vel ta fler hvis man ligger i grenseland eller utvikler symptomer senere i svangerskapet (?).

Vær stolt over kroppen og graviditeten din Fumle!
mips er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-02-2012, 15:14   #42
Alberte
Medlem

Medlem siden: Feb 2012
Meldinger: 236
Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.

Nå har jeg snakket med legen om kaloriinntak og graviditet. Han mener det ikke er farlig å ligge på rundt 1500 kcal, selv om man er gravid og at barnet får den næringen det skal ha, uansett. Så lenge man ikke er underernært i utgangspunktet er det viktigste å spise variert og sunn mat, men det er altså ingen fare ved å spise som jeg har gjort før jeg ble gravid. Greit å ha fått det bekrefta, liksom.
Gammel 21-02-2012, 20:44   #43
gaupemor
Supermedlem

gaupemor sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Meldinger: 723
gaupemor er fantastisk mot andre.gaupemor er fantastisk mot andre.gaupemor er fantastisk mot andre.gaupemor er fantastisk mot andre.gaupemor er fantastisk mot andre.gaupemor er fantastisk mot andre.gaupemor er fantastisk mot andre.gaupemor er fantastisk mot andre.

Denne tråden har jeg faktisk ikke sett før...
Jeg har høy bmi, men har gått ned en del kg i svangerskapet, er på -13 nå i uke 30, det til tross for at jeg er rimelig stillesittende pga bekken- og isjasplager.

Har gått fra en bmi på 44.5 til 39.9. Har ca 9 uker igjen pga planlagt KS
Det eneste de har sagt til meg var glukosetesten som var helt fin.
JM min spurte meg faktisk på torsdag om jeg i det hele tatt spiste og gjett om jeg gjør. Forrige gang fråtset jeg i appelsiner og klementiner, nå er det ingenting som er så godt som statos og lakris

Sladrer med Krissie og LivsGnist
gaupemor er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-02-2012, 21:29   #44
Connecta
Supermedlem

Connecta sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 804
Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.

Fumle, enig i at det kan høres litt voldsomt ut å måtte ta to glukoseprøver. Kan du ha hatt utslag på sukker i urin, som gjør at de er ekstra på vakt? Jeg har ikke trengt å ta mer enn i uke 28 de to siste gangene, men førstemann var veldig stor så de på UL så da måtte jeg ta flere ganger.

Forøvrig er det jo bare fordeler med ekstra ultralyd. Jeg skal på ekstra UL i uke 32, for å sjekke vekst, og syns det er veldig betryggende.

Jeg har så langt vært heldig med vekta, veier fortsatt det samme som da jeg ble gravid, men med BMI på 38 så er jeg jo fortsatt "risikogravid". Og som Gaupemor sier; det går med litt stratos her også.

Connecta er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-02-2012, 21:45   #45
Basse
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 106
Basse er på vei til noe stort.

Eg tok glukosebelastningsprøve på fredag. Den var helt fin. (og da tenker eg bare yes!! mååå ikke være syk selv om eg er overvektig).
Må ta en til i uke 26-28 sa de.
Gammel 03-05-2012, 13:35   #46
Tigermor
Medlem

Tigermor sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 422
Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.

Hei!
Håper det er greit at jeg forsøker blåse litt liv i denne tråden fra februar, flere skal teoretisk henge med her fortsatt, så..
Har en baby på 7 måneder og har ikke fått igjen kroppen min, eller en levelig vekt etter fødselen, ikke mensen heller. Men nå er jeg altså gravid igjen da, en veldig velkommen liten spire dette.
Hadde en BMI på 30 da jeg nå ble gravid, har bevisst satt meg på en ikke så streng slankekur og hittil gått ned ca 3 kg. Nå skal en vel ikke regne BMI når du ammer og jeg både ammer og er gravid nå, men i alle fall er jeg tjukk. Blir jeg fort større nå så blir jeg invalid i dette svangerskapet, det er ikke bra hverken for lillegull på gulvet her eller meg selv.
Hvordan går det med dere andre som fortsatt henger med her? Noen gode råd og erfaringer å dele på veien?
Gammel 03-05-2012, 14:37   #47
Majahi
Juniormedlem

Majahi sin avatar

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 8
Majahi er på vei til noe stort.

Hei.Jeg er 22 uker på vei.Begynnte svangerskapet med en bmi på 30.Har nå gått opp 5 kg.
Har lyst til å holde vektøkningen moderat.Er dessverre ikke en av de som står stille eller sakte opp , selv om jeg har nok å ta av.
La på meg 25 kg i første svangerskap og 14 i andre svangerskap.
Hadde håpet og holde meg under 10 kg nå.Men det viktigste er selvfølgelig at bebisen har det bra!
Majahi er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-05-2012, 17:07   #48
Tuddelu
Veteranmedlem

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: May 2004
Sted: Ute i havgapet
Meldinger: 3,171
Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.Tuddelu har et ubeskrivelig bra rykte.

Tjukk og like bli her også, har to svangerskap bak meg med forskjellige resultater, men har ingen planer om å ligge på meg så alt for mye denne gang, men hvilken garranti har jeg for det??? med 1. la jeg på meg 18 kg og spiste det jeg hadde lyst på, og det var litt av hvert kan jeg si. nr 2. eide jeg ikke matlyst og gikk bare opp10 kg men tok avigjen alle svangerskaps kiloene og enda litt til i ammeperioden, så den lener jeg meg på nå også jeg er også Diabetiker, og takket være insulin, så får vi noen kilo extra, spesielt slike som trener så hardt som meg men tar ingen sorger på forskudd, nå har spiren akkurat komt på plass, så jeg tar det helt rolig

min utstyrs tråd tuddelus mage historie
Tuddelu er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-07-2012, 10:32   #49
sjokolademamma
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2012
Meldinger: 3
sjokolademamma er på vei til noe stort.

Er det ingen her lenger? Jeg er i dag 5+2 og har bestemt meg for at 8 kilo er maks! har en BMI på ca 35. Tenker å gå 1 -1,5 t på tredemølle 2 ganger i uken + 1gang svømming, og spise masse sundt da Hadde vært hyggelig om det var flere i min situasjon??
sjokolademamma er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-07-2012, 12:41   #50
Fumle
Supermedlem

Fumle sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Vestfold
Meldinger: 536
Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.Fumle er som en lysfontene.

Sitat:
Opprinnelig postet av sjokolademamma Vis post
Er det ingen her lenger? Jeg er i dag 5+2 og har bestemt meg for at 8 kilo er maks! har en BMI på ca 35. Tenker å gå 1 -1,5 t på tredemølle 2 ganger i uken + 1gang svømming, og spise masse sundt da Hadde vært hyggelig om det var flere i min situasjon??
Jeg er her enda jeg, men nå er jeg 30 uker lenger enn deg

Har fått ufrivillig hjelp av kvalmen dette svangerskapet, så jeg er fortsatt i minus vektmessig sett Nå den siste uka har kvalmen gitt seg og det er nydelig å kunne kose seg med mat OG passe på hva man stapper i trynet Så det eneste målet for de siste ukene er å ikke gå over i pluss på kilo og føde da såklart

Minstebror født 23.10.14. 38+4 ~Novemberklubben 2014~
Knirken født 20.07.12. 37+5 ~Augustklubben 2012~
Storebror født 11.12.07. 41+2
Fumle er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:53.