Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-02-2012, 13:27   #1
vito ble 3
Supermedlem

vito ble 3 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,344
vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.
Oboy og svangerskapsdiabetes?

Jeg har fått et helt vannvittig behov for melk, problemet er bare det at jeg drikker ikke "bar" melk, den må ha oboy i seg for at det skal være mulig å få den ned.
Nå går det med 3 svære glass med oboy hver dag, og plutselig har angsten for svangerskapsdiabetes slått meg. Det er jo ingen hemmelighet at oboy har en relativt stor andel av sukker og ikke er helt sunn å ha i seg. Men hvor mye/lite skal til før det blir fare på frede når det gjelder sukker?

Nå er stort sett oboyen min eneste synder for tiden. Jeg er av typen som ikke har sukker på frokostblandinger, havregrøt, gryn og melk. Jeg drikker heller ikke saft eller brus og bruker syltetøy hvert skuddår. Men jeg spiser ganske mye frukt, det er jo sukker det også.
Ellers får jeg kjempeorgierer som å kunne spise en halv kake på rappen en gang hvert skuddår.

Den store synderen min er egentlig sjokolade, men etter prøveperioden har ikke den fristet noe særlig, tror jeg får dekket alt søtsuget jeg trenger gjennom oboyen. Pluss at jeg spiser bang on hver 3 time for å ikke omkomme av lavt blodsukker.

Det som har fått meg til å gruble nå er jo blant annet hvor ivrig jordmoren min var forrige gang ... hun mente blant annet at jeg skulle være forsiktig med makrell i tomat fordi tomatsausen hadde mye sukker i seg.... Tror hun hadde død om hun hadde sett oboyinntaket mitt nå.

Er jeg i faresonen, bør jeg kutte ut melken? (det er altså snakk om et stort glass med melk og to toppete ts med oboy.)

Dagbok - Tilbakemelding
vito ble 3 er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-02-2012, 13:29   #2
vito ble 3
Supermedlem

vito ble 3 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,344
vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Oboy og svangerskapsdiabetes?

Ja, og så liker jeg ikke det at jeg har begynt å skjelve slik med en gang det nærmer seg 3 timer siden forrige matinntak. Er livredd det skal være en indikator sukkersyke ....

Dagbok - Tilbakemelding
vito ble 3 er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-02-2012, 12:35   #3
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Det skal vel et høyt sukkerinntak over lang tid til for å klare å spise på seg svangerskapsdiabetes hvis det ikke er andre risikofaktorer tilstede (de viktigste er overvekt, arvelige faktorer, PCO/S, at man kommer fra Nord-Afrika eller Sør-Asia). Dukker det opp sukker i urinen, er det også et faresignal.
Men det er sånn at alle gravide responderer noe dårligere på insulin enn man gjør når man ikke er gravid (noen responderer så dårlig at de utvikler svangerskapsdiabetes - problemet er ikke at man ikke produserer insulin (som ved type 1 diabetes), men at insulinet virker for dårlig). Så det er uansett lurt å begrense sukkerinntaket

Det som gjør at melk med oboy-pulver kanskje ikke er det smarteste å drikke mye av med tanke på sukkerintaket, er at det er ganske mye (melke)sukker i melk på toppen av sukkeret i oboy-pulveret.
For mange som har svangerskapsdiabetes, er melk derfor noe man bør begrense inntaket av. Men det varierer nok også fra person til person hvordan man reagerer på melkesukker. For egen del fikk jeg mye større utslag på blodsukkeret av å spise risengrynsgrøt enn jeg fikk av en god porsjon smågodt.

Hvis du er bekymret for om du kan være i faresonen for å utvikle svangerskapsdiabetes (eller du er i en av risikogruppene nevnt lengre oppe i innlegget), bør du ta det opp med jordmor/lege og høre om det er aktuelt for deg å ta en glukosebelastning.
Ang oboyen, må du vurdere selv. Men kanskje du klarer å kutte ned til 2 glass om dagen? Evnt drikke 3 glass, men gå over til mindre mengde i hvert glass?
Gammel 08-02-2012, 12:45   #4
Alberte
Medlem

Medlem siden: Feb 2012
Meldinger: 236
Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.Alberte har mye å være stolt av.

Jeg trodde vi skulle være forsiktige med makrell i tomat, på grunn av tungmetaller og miljøgifter i makrell og annen feit fisk, ikke på grunn av sukker i tomatsausen. Men kan hende jeg tar feil.
Gammel 08-02-2012, 14:30   #5
sigridrg
Medlem

sigridrg sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Oslo
Meldinger: 130
sigridrg har en aura rundt seg.sigridrg har en aura rundt seg.

Skal vi være forsiktige med makrell i tomat? *ANGST*
sigridrg er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-02-2012, 20:36   #6
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Nei, ingen grunn til å være forsiktig med makrell i tomat i følge offentlige anbefalinger.

Fra Matportalen:
Sitat:
Fisk og sjømat
Fisk er en god kilde til mange næringsstoffer, og folk flest anbefales å spise mer fisk. Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken, og fisk som pålegg flere ganger i uken. Spis ulike typer fisk. Halvparten av fisken bør være fet fisk.
Dette bør du unngå:
- Rakfisk (bakterier).
- Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).
- Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
- Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
- Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
- Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
- Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).
Altså, makrelli tomat og tunfisk på boks er trygt - Svolværpostei og Lofotpostei er det ikke.
Det er riktignok sukker i sausen i makrell i tomat, men for de aller fleste er sukker i begrensede mengder en naturlig del av kostholdet
Gammel 16-04-2012, 19:56   #7
Lizzie
Medlem

Lizzie sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 382
Lizzie er et navn alle kjenner.Lizzie er et navn alle kjenner.Lizzie er et navn alle kjenner.Lizzie er et navn alle kjenner.Lizzie er et navn alle kjenner.Lizzie er et navn alle kjenner.

Trur nok det skal MYKJE meir sukker til enn tre glas O-boy for dag til å utvikle svangerskapsdiabetes! Viss du ellers er måteholden med sukker er det iallefall ingenting å bekymre seg for (viss du ikkje er i faresona eller noko, då er det vel litt strengare).

Sjølv har eg både drukke O-boy, juice, brus, åte mykje sjokolade, syltetøy og u name it (egentlig levd som normalt ) i alle mine svangerskap. Har ikkje fått diabetes med nokon, og heller ikkje fått store barn

05 07 09
Lizzie er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-04-2012, 19:59   #8
Krølltopp
Supermedlem

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 705
Krølltopp har mye å være stolt av.Krølltopp har mye å være stolt av.Krølltopp har mye å være stolt av.Krølltopp har mye å være stolt av.Krølltopp har mye å være stolt av.Krølltopp har mye å være stolt av.Krølltopp har mye å være stolt av.Krølltopp har mye å være stolt av.Krølltopp har mye å være stolt av.Krølltopp har mye å være stolt av.

Det er vel heller sånn at hvis man HAR fått svangerskapsdiabetes, så utgår sjokolademelk med høye kneløft.

06,08og12
Krølltopp er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-04-2012, 20:02   #9
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 3,477
IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.

Nå har du fått flere svar vedr melk og O'boy ser jeg, men ville bare tipse deg om at det finnes en O'boy som har mindre sukker enn originalen (30% mindre) og ikke har erstattet dette med kunstig søtning. Den heter O'boy Less Sugar, og det kan ihvertfall hjelpe litt
Gammel 16-04-2012, 21:07   #10
Flaxloddet
Supermedlem

Flaxloddet sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 1,199
Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av IzziCreo Vis post
Nå har du fått flere svar vedr melk og O'boy ser jeg, men ville bare tipse deg om at det finnes en O'boy som har mindre sukker enn originalen (30% mindre) og ikke har erstattet dette med kunstig søtning. Den heter O'boy Less Sugar, og det kan ihvertfall hjelpe litt
... men den smaker jo ikke godt!

Flaxloddet er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:53.