Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-02-2012, 22:47   #1
Ønskebarnet86
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 258
Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.
Question Erfaring med keisersnitt?! takknemlig for alle svar :)

Hei jenter

Jeg er i uke 34+4, å den lille jenta i magen min har satt seg på rumpa veldig langt ned i bekkenet mitt.. Slik har hun sittet nå i 3uker. Var hos jordmor igår, og hun tviler veldig sterkt på at den lille prinsessa mi vil snu seg....

Har sett masse på fødsels-filmer mm. men vet veldig lite om keisersnitt.

OM hun ikke snur seg innen ny UL som er i uke 37, vil jeg bli satt opp på planlagt keisersnitt i uke 38.....
Å må innrømme at det skremmer vettet av meg!
Liker ikke tanken på at noen skal sette sprøyter i ryggen min som lammer meg, å KANSKJE vil jeg forbli lam i etterkant Å tanken på at noen skal kutte opp magen min er også skremmende *huff*
- Litt for mange negative tanker for å si det slik.....

Trenger litt råd..
Dere som har gjennomgått keisersnitt, hvordan var det?
Tiden i etterkant?
Komplikasjoner?
Fikk dere barnet på brystet etter inngrepet?
osv....

TAKK for alle svar
Ønskebarnet86 er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-02-2012, 08:44   #2
Annba
Seniormedlem

Annba sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: på toppen
Meldinger: 1,843
Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Erfaring med keisersnitt?! takknemlig for alle svar :)

Jeg tok keisersnitt med eldste av samme grunn, hun satt i sete.
Jeg hadde et helt perfekt snitt, spinalen ble satt på første forsøk og jeg ble godt informert hele veien.
Jeg kjente godt at de "herjet" med meg, men det var aldri vondt - verken mens de snittet eller hentet ut babyen. Merkelig følelse egentlig.
Da hun kom ut ble hun løftet rett opp til meg så jeg fikk se henne og hilse på henne.
Da jeg skulle syes sammen fikk jeg blodtrykksfall (veldig vanlig) og i tillegg fikk jeg fornemmelsen av å ikke få puste. Jeg fikk derfor så mye beroligende at jeg sovnet. Mens jeg lå på oppvåkningen (man ligger der til spinalen gir seg og man får følelsen tilbake i bena) fikk jeg lillemor ned til meg.
Jeg fikk fjernet kateter og var i dusjen på egenhånd samme kveld. Det strammet litt i stingene og var ubehagelig når jeg lo eller hostet de to første døgnene, men ikke mer enn at jeg klarte meg lenge med paracet som smertestillende. Så jeg har i overhodet ingenting å klage på når det kommer til mitt KS.
MEN! Jeg skulle ønske jeg jadde født vaginalt i steden.
Jeg fikk valget og valgte KS fordi jeg var redd for setefødsel. Skulle ønske jeg fikk litt mere info og at de "pushet" meg litt mer ifht å føde vaginalt.....
Er det ikke noe alternativ for deg?
Jeg hadde et bekken som fint ville tålt det, og snuppa var ikke spesielt stor heller. Så det hadde nok gått fint i mitt tilfelle.

Uansett, Masse lykke til
Håper du får et like lettvint og komplikasjonsfritt snitt som jeg hadde.
Nå bare og jeg på kjente og kjære
Annba er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-02-2012, 09:07   #3
Carmenzita
Seniormedlem

Carmenzita sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,290
Blogginnlegg: 34
Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har vært gjennom ett planlagt ks.
Dagen før måtte jeg sette klyx på meg selv og sette en blodfortynnende sprøyte.
Møtte opp på sykehuset 7.30,fikk ei seng,og sykehusskjorte. Kle av alt,så kom jordmor og la inn ett urinkateter,litt uvant og rart med engang,men det er bare å tisse når tranger er der. Jm og bp fulgte med til opr.stua
Ble trillet ned til oprasjonsstua og fikk hilse på mange, anestesispl,opr.spl,opratør x2,anestesilege.
De legger inn venekanyler i begge henda dine, anestesilegen setter spinalbedøvelsen,og du blir lagt til rette på opr.bordet. Nå er mannen din og kommet inn like grønnkledd som de andre.
De sjekker at bedøvelsen virker med noe kaldt spray som de sprayer på deg.
Henger opp forheng.
Når alt er klart så begynner de på opr.
Du vil nok merke litt til bevegelsene,men ikke kjenne noe smerte.
Anestesispl sitter ved hodet ditt,sammen med mannen din/den som skal være med.
Når barnet er ute,tar jm denne og du får den opp til deg for å hilse på. Hos meg så gikk jm og pappaen ut etterpå for å veie og alt det der,mens jeg ble sydd igjen. Jeg tror nok du kan gi beskjed om du vil ha barnet på brystet.

Når jeg var ferdig,så ble jeg trillet inn på post opr,hvor de fulgte med meg en stund,fikk smertestillende og etter ca 1 time kom baby og pappan sammen med bp for å legge baby til brystet. Vondt å snu seg ,men det gikk. så ble vi trillet til barsel.

Første dagen er du litt utslitt,man har jo hatt en stor opr. Jeg var oppe å dusjet sammen kveld som ks. Det var deilig. Fikk ikke gå selv,men ble trillet på dusjstol.

Den første tiden er det vondt i såret og rundt,det er vondt og nyse og hoste.
Be om smertestillende om du føler du trenger det.
Hvor hemmet du blir etterpå kommer an på smertesterskelen din.
Du kan fint løfte babyen. Du kan sitte normalt
Når du kommer hjem kan du overlate alt husarbeid til mannen de neste 6 ukene,fordi du kun skal løfte vekta av babyen.

Carmenzita er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-02-2012, 11:43   #4
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 3,477
IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg var i samme situasjon som deg da jeg gikk gravid med første - ville ikke ta ks om det var mulighet for at jeg kunne la være. Men på tidlig overtidskontroll så ble det oppdaget seteleie samt at snuppa antakelig var 4,1 kg. Overlegen ga oss ikke valget og ville ha meg på operasjonsstuen så snart som mulig (jeg hadde 2,3 cm åpning). 2 timer etter var hun ute - og veide 4630 gr! Glad for at jeg ikke trumfet gjennom vanlig fødsel

Det ble ks med nr 2 også, og det blir det nå med nr 3. Jeg har veldig like erfaringer som de over her, og opplevelsene har vært fantastiske! Jeg føler meg ikke snytt for den store fødselsopplevelsen som jeg har hørt noen fortelle i etterkant av ks. Jeg har fått barnet på brystet, min kjære ved min side og personell som hele tiden har informert og vist god omsorg underveis. Formen har også vært upåklagelig i etterkant. Etter det 2. ks'et så var jeg oppe å gikk hele ettermiddagen og kvelden. Til slutt ba jm meg om å legge meg - jeg hadde tross alt gått gjennom en stor operasjon

Vet endel ender opp med å velge planlagt snitt da de er engstelig for at vaginal fødsel skal ende i hastesnitt. På en annen side; hvis barnet er lite så går det jo ofte helt greit. Har legene noen statistikk å komme med til deg? Personlig var vi veldig glad for at vi slapp å ta valget selv - synes det er et vanskelig valg da vi ikke sitter inne med all informasjon som er essensiell å ha ved et slikt valg.

Lykke til
Gammel 15-02-2012, 13:48   #5
melody
Seniormedlem

melody sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 1,552
melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.melody har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har hatt et katastrofesnitt (igangsatt fødsel som holdt på å gå riktig galt,fosterlyden droppet og forsvant helt, så ble i hui og hast utført snitt for å redde barnet), og et planlagt snitt. På det første snittet, var jeg i full narkose siden alt måtte gå så fort, så der kan jeg ikke informere så mye fra. Etter dette snittet, slet jeg mye med sårsmerter i kanskje en uke, men det var sårt og ømt en god stund etter det. Jeg ble utsatt for ganske røff behandlng siden det var en akutt situasjon, så tror nok det var en av grunnene til at det var vondt en god stund. Ammingen gikk fint, fikk ingen infeksjoner i såret. Da nestemann skulle komme, ønsket og ville jeg ha planlagt sitt pga den forrige fødselen som for meg var veldig traumatisk. Jeg fikk innvilget dette, og hadde en flott fødselsopplevelse
Jeg ble trillet ned på op.stuen, hvor jeg ba om å få spinal før de satte kateter- dette møtte de meg på. Spinalbedøvelsen var ikke for meg direkte vondt, men litt ekkelt. HOldt med et stikk. Veneflon var helt smertefritt, og da jeg ble helt bedøvet fra brystet og ned, klarte jeg å slappe helt av. Jeg fikk episoder med sterk kvalme underveis, og da gav de meg noe kvalmestillende. Jeg kjente at de røsket og rev i meg, men det var aldri smerter. Alle på op. stuen var så søte og greie, og godpratet med meg hele tiden. Da gutten min ble tatt ut, fikk ejg et raskt glimt av han, før jm tok han bort for å pakke han inn. Jeg fikk han så ved hodet mitt, fortsatt dekt av litt blod og hvitt belegg. Jeg lå og koste med han helt til en ny kvalmebølge kom, og de måtte ta han bort da jeg var redd for å kaste opp på han. Etter det lå jeg 2 timer på overvåkningen, før han og pappaen kom ned til meg. Jeg hadde veldig vondt etter dette snittet, tror jeg hadde relativt sterke smerter i 1 1/2 mnd. Legene tror det var så lenge vondt, fordi jeg hadde så mye arrvev etter første snitt, så de måtte operere over en stor flate. Smertene var til å leve med, men det begrenset meg i aktiviteter etc. Fikk ingen infeksjon eller spinalhodepine denne gangen heller, og gutten min ble ammet uten vansker fra dag en.
Jeg skal nå ha snitt nr 3, og kjenner jeg gruer meg litt, men ikke mer enn jeg ville gjort ved et hvert annet operasjonelt inngrep. For meg er snitt mye mer å foretrekke enn vaginal fødsel, selv om smertertene i etterkant antagelivis er noe sterkere.
Gammel 15-02-2012, 14:54   #6
Minella
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 96
Minella har en aura rundt seg.Minella har en aura rundt seg.

Jeg har hatt et hastesnitt, og skal ha planlagt nå. Håper det blir en bedre opplevelse.

Siden jeg allerede hadde fått tvunget på meg epidural, slapp jeg narkose. Det var veldig rart å være våken under operasjonen. Du kjenner at de holder på, men det gjør ikke vondt. Det er et forheng ved brystet, så du slipper å se på mens de jobber. Jeg fikk ikke se babyen med en gang, fordi hun hadde lav Apgar-score. Derfor tok de henne med seg ut med en gang, men mannen min fikk komme inn etter noen minutter når hun hadde kviknet litt til. Det er veldig mulig at man unngår dette med et planlagt snitt, for hun var sliten etter en lang fødsel uten fremgang. Baby og pappa kom til meg på oppvåkningen ca en time etter operasjonen.

Jeg reagerte dårlig på kombinasjonen av spinalbedøvelsen og morfin, og ble liggende over et døgn på overvåkningen fordi oksygenmetningen var dårlig. På den tiden fikk jeg vel se babyen 3 ganger, 2 ganger når barnepleierene kom ned fra barsel for amming, og en gang når faren fikk komme i visitt-tiden. Dette er heldigvis ikke vanlig, de fleste kvikner til etter noen timer og kommer seg på beina i løpet av første døgn.

Alt i alt var jeg nok ganske uheldig, men tenkte det var greit å få frem den muligheten også. Hadde derimot ingen plager med såret og kom meg raskt i form når ettervirkningene av bedøvelsen og morfin var ute av kroppen. Kan ikke si jeg gleder meg til et nytt KS, men har ingen valg denne gangen og håper det blir bedre når det er planlagt.
Minella er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-02-2012, 21:43   #7
Ønskebarnet86
Medlem

Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.Ønskebarnet86 er et navn alle kjenner.

Tusen hjertelig takk for alle svar
Beroligende å lese historier hvor ting går bra.... Regner med at det blir smerter i etterkant, sikkert kjempe ømt!
Å de 6ukene med helt FRI ifra løft, husarbeid og stri skal jeg nok nyyyte

Har ikke noe valg jeg da..
Om barnet ikke snur seg, får jeg ikke føde vaginalt. Ny regel på Kongsvinger sykehus, uansett vekt på barnet.

Har ei lita jente i magen da, så tror en setefødsel ville gått bra, men tar ingen sjanse på det.
Å er blitt lovet en grundig samtaletime om det blir KS

Det eneste jeg prøver å tenke nå er: "Jeg vil ha henne trygt ut"
Så får jeg legge all min tillit til legene
Gammel 16-02-2012, 11:27   #8
Smaaen
Supermedlem

Smaaen sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 632
Smaaen er fantastisk mot andre.Smaaen er fantastisk mot andre.Smaaen er fantastisk mot andre.Smaaen er fantastisk mot andre.Smaaen er fantastisk mot andre.Smaaen er fantastisk mot andre.Smaaen er fantastisk mot andre.

Jeg har ett planlagt snitt bak meg og skal ha et nytt nå.

Jeg fikk rier 7 dager før datoen som var satt og det ble ikke helt planlagt.
Mannen var med meg inn, jeg fikk sprøyten i ryggen og de bommet flere ganger. Tror faktisk de stakk meg 6 ganger og det var grusomt. Men har fått et tips nå, om å be om å ligge i stede for å sitte. Jeg klarte ikke skyte rygg for magen var i veien, og da traff han ikke.
Man kan også be om bedøvelse før stikket.
Men de fleste har ikke dette problemet med flere stikk. Selve stikket er fort over. Og jeg har hørt om mange som ikke kjenner det i det hele tatt så jeg var nok veldig uheldig.

Men utenom stikket husker jeg ikke mye smerter.

Det hele gikk fort ,kjente ett rykk og så hørte jeg skrik. De kom forbi med han og viste han til meg.Mannen ble med inn for å veie, måle osv.

Jeg fikk noe å sove på og våknet på oppvåkningen .Husker jeg var veldig tørst og når jeg fikk litt mat og drikke var det fantastisk.

Gutten min trengte pustehjelp og ble trillet på intensiven, så jeg fikk bare se han bitte litt før jeg ble trillet inn på et rom for å sove.

Jeg sov godt og fikk meg en dusj og litt mat før de trillet meg i rullestol til intensiven dagen etter. Var kun i rullestol dagen etter.Ellers var jeg oppe å gikk. Ser i papirene at jeg fikk bare pinex og paracet.

Så ble jeg overført til sykehushotellet.

Gutten min var en uke på intensiven. Jeg pumpet meg og ammet han etterhvert som melken kom.

Jeg fikk mye vann i kroppen etter fødsel. Og luftsmerter i magen var vondt. Men har blitt tipset om å ta miniform før inngrepet og etter.

Har ikke hatt problemer med arret.Kan nesten ikke se det.

Kommer til å gå kjempe fint. Vasking av hus osv, kan vente i noen uker eller be om hjelp.

Greit å bruke de 6 første ukene på amming og hvile.

Jeg kom fort i form igjen .

Masse lykke til

Sist endret av Smaaen; 27-02-2012 kl 19:30.
Smaaen er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-02-2012, 22:20   #9
Ønskebarnet86
Medlem

Takk det samme til deg

Er 35uker imorgen nå, og KS blir i uke 38
Dette går fort!
Men HÅPER hver eneste dag at den lille jenta mi snur seg, vil veldig gjerne oppleve en vanlig fødsel
Gammel 27-02-2012, 07:28   #10
Lavendeldrøm
Supermedlem

Lavendeldrøm sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 503
Lavendeldrøm er et navn alle kjenner.Lavendeldrøm er et navn alle kjenner.Lavendeldrøm er et navn alle kjenner.Lavendeldrøm er et navn alle kjenner.Lavendeldrøm er et navn alle kjenner.Lavendeldrøm er et navn alle kjenner.

Mulig det er avklart hvordan det blir allerede, men jeg håper du har fått god oppfølging.

Jeg har hatt et hastesnitt. Dvs ikke akutt så jeg ble lagt i narkose, men det var ikke planlagt. Det var ganske traumatisk, så jeg håper på planlagt snitt denne gangen foreløpig. Jeg hadde ikke så mye plager i etterkant, annet enn at man ikke kan bære, vondt å le, hoste etc fordi det river i såret. Men ingen problemer. Men det verste for meg var at det skjedde akutt på kvelden og jeg fikk ikke den fødeopplevelsen jeg ønsket meg. Det var for sent på kvelden, samboer måtte dra hjem, jeg måtte sove og jordmødrene passet på nurket for meg. Og det kunne ikke være med riktig, men det var tøft å bli splittet sånn når vi egentlig skulle blitt en familie. Men det er sånt som ikke ville skjedd om det hadde vært planlagt og skjedd tidligere på dagen.

Jeg håper du føler deg godt tatt vare på og hørt, uansett hva det ender opp med Lykke til!

med Frk Blå og marita
Lavendeldrøm er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:23.