Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-03-2012, 10:23   #21
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tørketrommel-tips?

Sitat:
Opprinnelig postet av Tajel Vis post
Min plan er å begrense bruken, er ikke så mange tørketrommelrunder i uka som skal til før tørkeskapkabalen går opp uten problemer.
Hadde ikke greid oss uten tørketrommel, føles det som iallefall. Måtte i såfall hatt en mengde mer av håndkler og kluter.
Tørker all hvitvask i den, andre klær henges opp isteden (hvis det ikke er krise å få det fort tørt).
Gammel 09-03-2012, 11:03   #22
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 720
Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.

Her er to priseksempler. En billig tørketrommel til 3500 som er i energiklasse B, og en tørketrommel i energiklasse A (den billigste) til 8000. Den sistnevnte reklamerer med 40% energisbesparing.

Energiklasse B
Forbruk, kWh/år 281
= kr 281 pr år
Forbruk, KWh/tørk 3,70
= kr 3,70 pr tørk

Energiklasse A
Forbruk, kWh/år 122
= kr 122 pr år
Forbruk, KWh/tørk 1,60
= kr 1,60 pr tørk

(tatt høyde for strømpris på 1 kr pr kWh, som er ganske høyt)

Det er en relativt stor prisforskjell, men hvis man regner på hvor mye man sparer i løpet av noen år, så må man bruke 28 år på å tjene inn prisforskjellen. (tror jeg har regnet riktig nå?)

Jeg syns heller ikke det er så dyrt med noen hundrelapper i kWh pr år når man regner ca 10-20 000 kWh i familieforbruk pr år.

Det kan jo hende at du finner en tørketrommel i energiklasse A som er billigere.

Men man skal også tenke på at billige tørketromler ikke er like skånsomme mot klærne som de med litt bedre kvalitet. Så da sliter man mindre på klærne sine om man bruker en dyrere. Så sånn sett kan det jo lønne seg å bruke litt mer penger på den.

Tar høyde for at jeg har regnet ut noe feil her, men vil jo si at det ikke er så dyrt å bruke en tørketrommel i den store sammenheng.

To prinsesser født april 2012 og november 2014
Ask er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-03-2012, 14:30   #23
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for regnehjelp, Ask!
Litt flau, dette burde jeg strengt tatt klart å regne ut selv..

Akkurat den med hvor mange år man bruker på å tjene inn igjen prisforskjellen kommer jo mest an på hvor mye man bruker trommelen - pris pr tørk er sånn sett mer interessant enn pris pr år. For pris pr år blir avgjort av antall tørk pr år. Men det lønner seg definitivt ikke å satse på å tjene inne en dyrer tørketrommel på strømsparing om det tar 28 år!

Tar definitivt dette med meg ut på tørketrommelshopping! Har ikke kommet så langt at vi har kommet oss avgårde og sett på ennå...
Gammel 09-03-2012, 17:59   #24
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.

Bare hyggelig.

Ja, det kommer jo helt ann på hvor mye man bruker den. Vet ikke helt hva de tallene pr år fra Elkjøp baserer seg på. Kanskje et gjennomsnittlig forbruk? Tror ikke vi bruker den mer enn en gang i uka, max. Men blir vel oftere når det kommer en baby i hus.

Gammel 09-03-2012, 18:37   #25
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 3,477
IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi har hatt både rimelig (Elto til 3000,-) og relativt dyr tørketrommel som vi har nå (Miele 7000,-). Vil bare underskrive det som ble nevnt over ift slitasje på tøy. Stor forskjell på den billige ift til den dyre. Egentlig ønsker jeg meg toppmodellen til Siemens Har Siemens vaskemaskin med 8 kg trommel, men kun 6 kg på Miele tørkisen. Er forøvrig mer imponert over Siemens enn Miele, selv om sistnevnte anses som veldig bra merke.

En annen ting som ikke er nevnt tror jeg er varmen tørketrommelen avgir også varmer opp huset/deler av huset. Det spørs selvsagt hvor man har den, men hos oss så varmer den svært godt opp
Gammel 09-03-2012, 20:07   #26
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Kan jeg spørre hva dere (alle som tenker, og som har) har I trommelen? Jeg er fortsatt litt sånn ambivalent, hadde det jo øverst på lista mi - men så ble jeg usikker, siden jeg fint kan henge opp klærne (har flere stativ).. Men hva er det man har i? Jeg tenkte hovedsakelig bare håndduker og slikt, og det er jo ikke såå nøye med slitasjen (synes jeg da) på den, i forhold til bruksklær.. Hmm..

Men det er jo veeldig kjekt å kunne vaske dyner og tørke..

Flott regnestykke! Greit å vite.. Men så er det vel som Izzie sier med slitasjen, men om man kun har håndduker og slikt i.. hmm..

Vi fyrer forresten med ved og olje, så har et minimalt med strømforbruk fra før av, så vil nok merkes på vår regning
Gammel 09-03-2012, 22:21   #27
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg putter nesten alt i tørkisen jeg Det er kun helt spesielle, ømfiendtlige ting jeg ikke putter inn der. Det sliter ikke nevneverdig på tøyet å tørketromle det om man har en god, skånsom trommel sier produsentene ihvertfall. Det skal sies at enkelte klesmerker synes jeg forringes noe kjappere ved tromling, bl.a.Wow klærne til snuppa, så de henger jeg opp. Det som er viktig å vite er at alle klær krymper noe etter gjentatte vask. Tromler man dem så går den prosessen kjappere, men de fortsetter ikke å krympe altså Noen barneklær i bomull og ulltøyet med bomullsinnside kjøper jeg i en str større fordi jeg tromler det.

Det jeg vet mange gjør, og jeg også gjør noen ganger, er å tromle det sånn halvveis, for så å henge det opp. Reduserer tørketiden betraktelig Vi har ikke et eget sted for å tørke klær, og jeg kan ikke henge tøyet ut som sommerstid (det svir og er så ubehagelig i nesen min etterpå, og vi bor nærmest i skogen I tillegg er min kjære pollenallergiker ).
Gammel 09-03-2012, 22:35   #28
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Tørker egentlig bare håndklær, sengetøy og undertøy. Har hund så det blir veldig mye hår på sokker og andre ting, så det er nesten uvurderlig for oss med tørketrommel for å få bort hår. Tørker av og til bomullsklær også, hvis de ikke er for små i størrelsen, for det krymper jo litt.
Tørker også pelspledd (sånne fra Kid) på korttidsprogram, for å få bort hundehår. Blir kjempemyke og viktigst av alt, hundehårfrie.

Gammel 09-03-2012, 23:37   #29
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

16A skal holde til både tørketrommel og vaskemaskin.

Når det gjelder funksjonen med antikrøll, er det strengt tatt kun at maskinen beveger seg en stund etter at maskinen er ferdig sånn at ikke maskinen stopper totalt når tøyet er tørt, men kjører en runde i ny og ned så tøyet ikke blir så krøllete som om det stopper helt med en gang. Vi merker ikke noen forskjell på dette, hverken med vår nye og dyre Bosh eller vår gamle og middels dyre Whirlpool.

Styr unna merker som Whirlpool, Hauknecht eller hva de nå heter. Det er ofte veldig mye feil på disse billigmerkene...

Kondens ser jeg på som et must og jeg synes også det er veldig viktig å ha tidsdisplay så jeg ser hvor lang tid som er igjen ifht planleggingen av vask og dagen. Vi legger oss aldri med noen maskin på og reiser aldri heller bort, og så veit jeg med tiden når jeg kan planlegge neste vask.

Vi tørker sengetøy, håndklær, kluter og tøy det ikke er så farlig med. Bukser, gensere, fine shirt, bh osv henger jeg alltid opp både pga slitasjen, passform og krymp.

Sist endret av Tidl. bruker; 09-03-2012 kl 23:40.
  Svar med sitat
Gammel 10-03-2012, 00:42   #30
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

En must-funksjon for anti-stryke-klær-meg er glattefunksjon Den tar bort skrukker i klær og skjorter på null komma svisj Jeg stryker knapt nok annet enn bunadskjorter
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:28.