Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-03-2012, 08:32   #31
Meiose
Seniormedlem

Meiose sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Cyberspace
Meldinger: 1,619
Blogginnlegg: 4
Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.Meiose har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tørketrommel-tips?

Jeg er også på jakt! Har fått med meg at man bør kjøpe tysk, har siktet meg inn på Bosch, Miele eller AEG. Har AEG vaskemaskin med kapasitet på 7 kg, vasker dyner i den. Har hittil lufttørket dynene så selv om det hadde vært kjekt med samme kapasitet på tørketrommelen klarer jeg meg uten. Det er en del Miele-maskiner til 6-7000 som har kapasitet på 6 kg. Tenker bruke tørketrommelen mest til bommulstøy og gulpekluter/undertøy/annen 60-vask. Tørkestativet er ikke min venn!
Gammel 10-03-2012, 09:26   #32
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Et hett tips: I Bærum på Rud har Miele B-vare utsalg så man kan kjøpe Miele til halv pris Vi har kjøleskap derfra og den eneste feilen er at emballasjen var bulket (en annen vare hadde bare en liten ripe på siden som man ikke ser når hvitevaren er plassert), ikke noe i veien med kjøleskapet Men, godbitene går fort unna, så det lønner seg å ringe daglig og ha muligheten til å hente innen få timer.

Nå ha vi altså Miele kjøleskap til 5000 kroner som egentlig koster 10 000 kroner
  Svar med sitat
Gammel 12-03-2012, 13:51   #33
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Da har vi endelig fått satt oss litt inn i hva som finnes på tørketrommel-markedet.

Jeg har lagt merke til en litt viktig ting ingen har nevnt - tørketromler varierer i størrelsen De fleste er ca 60 cm x 60 cm, men noen er 3 -4 cm større faktisk. Så lurt å måle vaskemaskinen og sjekker at målene på den passer med tørketrommelen dersom man skal stable dem oppå hverandre!
Er spesielt tromlene med litt "fancy" design som er store. Beina er vel ikke plassert i ytterhjeørnene, så sannsynligvis går det bra uansett - men greit å være klar over det iallefall.

Har også snappet opp at tørketrommel med glassdør ikke er så smart. Glasset blir visstnok veldig fort stygt av alt loet en tørketrommel lager, og det er ikke lett å få det pent igjen.

For vår del ser det ut til at jakten ender med en Electrolux. Har brukt en del tid på nett på forhånd og skal ut og se på og kjøpe i dag.
Spørsmålet nå er bare om vi skal gå for en i klasse B eller klasse A-40%. Mannen mener den i kl B får holde, jeg lurer veldig på om det er dumt å ikke bare kjøpe den med best energiklasse når vi først er i gang.
Så derfor har jeg tatt regnestykket på hva det koster å bruke dem en gang til:

Trommelen i klasse B koster 5000, og bruker 4,48 kWh pr tørk. Den i klasse A koster 6500 og bruker 1,85 kWh pr tørk. Forskjellen er stor!

I følge Fjordkraft koster 1 kWh 26,72 øre i dag her vi bor. På toppen av den prisen kommer det sikkert nettleie og diverse fastavgifter, så reellt sett er nok prisen litt høyere.

Regner likevel med 26,72 øre/kWh og det at prisen for en tørk blir:
Trommel i klasse B: 1,19 kr
Trommel i klasse A: 0,49 kr

Forskjellen i innkjøpspris på de to er 1500 kr, prisforskjellen for en tørk er 0,7 kr. Dvs at forskjellen i innkjøpspris er inntjent etter 1500/0,7=2143 tørk. Det er jo en del...
Hvis vi kjører tørketrommelen 4 ganger i uken, tar det oss
2143 tørk/4 tørk pr uke = 536 uker eller 10,3 år før prisforskjellen er spart inn.

10 år er vel omtrent det maksimale man kan håpe på at tørketrommelen holder uansett energiklasse... Med det regnestykket blir det litt vanskelig å forsvare å kjøpe den dyreste tørketrommelen med best energimerking. Miljøhensynet i forhold til strømforbruk legger jeg ikke så mye vekt på, siden strømmen i Norge hovedsaklig er produsert som fornybar vannkraft.

Er litt overrasket over at en så stor forskjell i strømforbruk gir en så lang innsparingstid. Riktignok kortere enn de 28 årene som ble regnet ut tidligere i tråden, men det regnet jeg med at ville blir sånn siden jeg ikke har brukt produsenten sitt anslåtte årsforbruk. På disse to tørketromlene gir det anslåtte årsforbruket rom for 64 - 67 tørk pr år, det er bare litt over en tørk pr uke.

Ang nødvendig antall ampere på kursen, så oppgir produsenten at tørketrommelen i klasse B trenger 10 A, den i klasse A trenger 6 A.
Gammel 12-03-2012, 13:54   #34
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Meiose:
AEG og Electrolux er helt tilsvarende merke. Produktnummeret på tørketromlene er akkurat det samme, bare produsentnavnet som er forskjellig.
Er samme greia med Siemens og Bosch mener jeg - iallefall på andre hvitevarer (komfyrer).
Gammel 12-03-2012, 14:04   #35
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Og hvis flere enn meg begynte å tenke på hva det egentlig koster å kjøre en vaskemaskin med klær (jeg er veldig opptatt av at det blir dyrt å bruke tørketrommel, men vaskemaskinen tenker jeg ikke så mye på hva det koster å bruke...):

En vaskemaskin i klasse A+ bruker ca 1,05 kWh pr vask. Pris pr vask med dagens strømpris i strømsone vest: 28 øre

En oppvaskmaskin i samme klasse bruker omtrent det dobbelte. Så vaskemaskinen er billigere i bruk enn oppvaskmaskinen som igjen er billigere enn tørketrommelen. Hvis flere enn meg ble nysgjerrige
Gammel 12-03-2012, 14:26   #36
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Spennende.. Dette med A og B, og den nye med A -40 % er nok laget av en smart industri, det ser man jo bare når man begynner å regne på det! Men det er klart, miljø-greiene har man jo ikke noe pris på.. Så her må man kanskje bare bestemme seg for hvor man går.
Gammel 12-03-2012, 15:17   #37
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 3,477
IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.

Personlig så vektlegger vi miljøhensyn også når vi handler hvite- og brunevarer. Betaler heller litt ekstra for å bruke mindre energi
Gammel 12-03-2012, 20:55   #38
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Klarer du å ha en tørketrommel i 10 år for å spare inn de 1500 kr, er du god spør du meg. Her lever de i 5-6 år ca.

Har forresten glassdør på vår Siemens, har hatt den i ett års tid og har ikke tenkt noe på at det er stygt pga loet. Så det hadde jeg ikke vektlagt i det hele tatt.
Gammel 12-03-2012, 22:27   #39
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Vi endte med denne, Electroluxen i klasse B.

Sitat:
Opprinnelig postet av IzziCreo Vis post
Personlig så vektlegger vi miljøhensyn også når vi handler hvite- og brunevarer. Betaler heller litt ekstra for å bruke mindre energi
Egentlig er jeg enig med deg. Men strømmen i Norge er produsert fra vannkraft, det forurenser ikke å produsere og det er en fornybar ressurs. Inngrepet i miljøet med demninger og kraftlinjer blir det samme mer eller mindre uavhengig av strømforbruket.
Unntaket blir når det kjøpes inn strøm fra utlandet om vinteren. Da kan strømmen like gjerne være produsert av kullkraft eller atomkraft...

Så miljømessig tenker jeg at det kanskje er viktigere å kjøpe gode produkter som holder en stund fremfor billigere produkter som ryker fort. Produksjon, transport og avfallshåndtering er jo en miljøbelastning det også.
Gammel 12-03-2012, 22:59   #40
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 3,477
IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Klarer du å ha en tørketrommel i 10 år for å spare inn de 1500 kr, er du god spør du meg. Her lever de i 5-6 år ca.
For meg handler det ikke om kroner og øre, men jeg ser ingen grunn til å bruke mer energi enn faktisk nødvendig gjennom bruk av et produkt

Tajel: Jeg er enig - her til lands er det flott at vi har det som vi har det. På en annen side så ser jeg ingen grunn til å bruke mer energi enn nødvendig (som nevnt over). Jeg synes det er fint at man har et mål om å bruke så lite som mulig, uansett hvordan energien produseres

Sitat:
Så miljømessig tenker jeg at det kanskje er viktigere å kjøpe gode produkter som holder en stund fremfor billigere produkter som ryker fort. Produksjon, transport og avfallshåndtering er jo en miljøbelastning det også.
Signerer helhjertet. Dette er svært viktig. Men ofte er de produktene som bruker minst energi også de av god kvalitet, så derfor synes jeg vi får både i pose og sekk når vi fokuserer på det samt energibruken
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:33.