Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-03-2014, 13:11   #71
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tørketrommel-tips?

Ojj, wow, Camelia - to av hvert!

Så godt du sier det med trommel og vaskemaskin, for jeg har faktisk ikke turt å prøve og kjøre dem samtidig enda Det hadde vært veldig enkelt å gjort det, for nå må jeg dra ut vaskeraidet over flere dager pga. det, siden vaskemaskinen tar to timer, og tørketrommelen tar to timer.. Vi har nok bare 16 Ampere på vaskerommet tenker jeg (1970 talls hus), men samtidig er det ikke varme fra strøm der inne, har bergvarme og vannbåren varme, så det eneste som trekker strøm der inne er 1 lampe på toalettrom, og en lampe i taket i rommet utenfor på vaskerommet. Mulig det hadde gått å bruke både maskin og trommel?? Hmm..
Gammel 02-03-2014, 13:40   #72
camelia74
Supermedlem

camelia74 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Østafjells
Meldinger: 687
Blogginnlegg: 1
camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.

Vi har to kurser for våre fire maskiner.
Det er jo også ganske enkelt å beregne om kursen holder
Hvis du finner effekten på trommelen og vaskemaskinen, summerer disse og deler på spenningen vil du få et tall som skal være under 16. Da holder kursen.
Kan godt se om jeg finner det om du finner hvilke modeller du har.
Men først skal jeg bake fastelavnsboller
Gammel 02-03-2014, 13:44   #73
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, du kan få lov å regne for meg (når du har bakt boller)

HER er tørketrommelen vertfall, vaskemaskinen kan bli vanskeligere å finne..*sjekke ut*
Gammel 02-03-2014, 13:52   #74
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

De lager/selger ikke vaskemaskinen lengre, men det er DENNE - finner du noen av tallene du trenger der??
Gammel 02-03-2014, 17:35   #75
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er bare å prøve å kjøre dem på likt, Lita. Det er jo bare at sikringen går, hvis det blir for mye.

Vi har også like gammelt hus som dere, husker ikke ampere på vaskerommet men det var ikke nok ihvertfall. Vi opplevde at sikringen gikk en gang i blant da vask+tørk ble brukt samtidig, etter at vi kjøpte siste vaskemaskin og tørketrommel. Det kunne gå uker imellom hver gang, så antagelig kom det an på om vi var "uheldige" med timingen, f.eks at vaskemaskinen var i en del av programmet som suger mye strøm samtidig som at tørketrommelen stod på. Vi løste det ved å legge en skjøteledning fra en annen stikkontakt (annen kurs), bort til vaskemaskinen.
Hadde elektriker i huset pga noe annet senere, og fikk lagt opp en ny og større kurs ned til vaskerommet, så nå er det ikke noe problem.
Gammel 02-03-2014, 19:33   #76
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Nei, ikke noe problem om du har noe å dele det fra. Vi måtte ha ny kurs når vi fikk nytt kjøkken, siden nymotens induksjonsovner og slikt bruker like mye som et helt kjøkken hadde før Og da var det "lite å ta av". Endte opp med å hente kursen fra kjelleren der vi ikke bruker mye strøm i utgangspunktet. Mulig det blir et soverom der etterhvert ( ), så sånn sett trenger vi ikke øke bare for det.

Nå gikk jeg i sikringsskapet og så, og det er bare 10 Ampere! Og ikke bare vaskerommet på den kursen.. Det er et soverom, og en bod visstnok. Uten at jeg vet hvilken, for vi bare bare èn, og den står på en annen kurs og..Hmm..
Gammel 02-03-2014, 22:09   #77
camelia74
Supermedlem

camelia74 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Østafjells
Meldinger: 687
Blogginnlegg: 1
camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.

Da fant du jo svaret selv
Det jeg finner er at maks watt for vaskemaskinen din er 2100 watt, maks watt for tørketrommelen er 900 watt;
Altså, 3000watt i verst tenkelige fall. Deler du det på 220 får du 13,6 ampere, ergo er en 16 ampers krets tilstrekkelig. Om du har ti ampers kurs går det neppe.
Uansett, sammenligner man med en tilfeldig valgt tørketrommel (valgte en LG RC7064A5Z) uten varmepumpeteknologi vil denne ha en totaleffekt på 2200 W. Totalt blir da effekten 4300 watt, 19,5 ampere, og 16 ampere kurs holder ikke.
Så det er altså stor forskjell på total effekt for en tørketrommel med og uten varmepumpe!
Gammel 04-03-2014, 11:18   #78
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Og forskjell mellom tørketromler uten varmepumpeteknologi. Vi har en sånn en og vaskemaskin og tørketrommel på samme 16 A kurs. Ingenting annet på den kursen. Går helt fint å kjøre begge maskinene samtidig, etter to år har vi iallefall aldri opplevd at sikringen har gått.
Gammel 23-08-2016, 21:05   #79
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Okei, må dra opp denne igjen Men nå er jeg litt irritert, for maskinen vår bruker SÅ LANG TID.. Er det jeg som putter i den for mye? (blir en full kleskurv). Jeg sendte en melding itl mannen kl.11 i dag, så vet når den ble satt på, og NÅ først (kl.21) var den såpass tør at den stoppet.. Og enda er den ikke kjempe tørr, fortsatt litt fukt i. Må jeg begynne å vaske mindre i gangen? Jeg har stor vaskemaskin, og mye unger, jeg har ikke tid å vaske halve maskiner.. Men det går jo ikke noe raskere om jeg må vente 10 timer på å få tromle maskin nr.2.....
Gammel 23-08-2016, 22:04   #80
Venter
Supermedlem

Venter sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 706
Venter vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lita Vis post
Okei, må dra opp denne igjen Men nå er jeg litt irritert, for maskinen vår bruker SÅ LANG TID.. Er det jeg som putter i den for mye? (blir en full kleskurv). Jeg sendte en melding itl mannen kl.11 i dag, så vet når den ble satt på, og NÅ først (kl.21) var den såpass tør at den stoppet.. Og enda er den ikke kjempe tørr, fortsatt litt fukt i. Må jeg begynne å vaske mindre i gangen? Jeg har stor vaskemaskin, og mye unger, jeg har ikke tid å vaske halve maskiner.. Men det går jo ikke noe raskere om jeg må vente 10 timer på å få tromle maskin nr.2.....
Kondenstrommel? Dårlig varmeelement? Dårlig kondensator? Noen har justert ned tørketempen?
Venter er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:26.