Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Gravid gjennom assistert befruktning
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-07-2012, 19:50   #1
Pergoberta
Supermedlem

Pergoberta sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 1,016
Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.
Komplikasjoner i et "assistert svangerskap"

Jeg fikk en liten gutt for ca en mnd siden, et resultat etter IVF.
Termin var i begynnelsen av juli, men han kom i begynnelsen av juni, da jeg ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning/diabetes/kløe.

Det jeg lurer på (og som jeg ble fortalt på KK) er om det er "vanlig" at vi som blir gravid vha assistert befruktning, får slike plager?
Det var en jordmor som sa "Vanskelig inn - vanskelig ut", og det hun mente var at vi på en måte har "tvunget" kroppen til å bli gravid, og på slutten så protesterer den på en måte.
(om dette virker logisk eller ikke, vet jeg sannelig ikke).

Så, hvor mange av dere som har vært gjennom IVF/ICSI e.l fikk lignende plager som jeg fikk?
Er prosentdelen større hos oss "ivf`ere", mtp på komplikasjoner på slutten?
Eller er det tilfeldig hvem som blir syke?

Hjelpes for et rotete innlegg, men håper dere skjønner hva jeg vil frem til
Gammel 14-07-2012, 20:12   #2
Håpefullhøne
Supermedlem

Medlem siden: Jun 2012
Sted: Østlandet
Meldinger: 674
Håpefullhøne er som en lysfontene.Håpefullhøne er som en lysfontene.Håpefullhøne er som en lysfontene.Håpefullhøne er som en lysfontene.Håpefullhøne er som en lysfontene.
Sv: Komplikasjoner i et "assistert svangerskap"

Aner ikke,men vil veldig gjerne lese svarene ... Så abonnerer

2.IVF- November 2012 - 2 egg ut, og kun et ble befruktet og 1 nydelig gullegg ble satt tilbake i livmor 7/11 og jeg ble GRAVID og venter en liten mirakelprinsesse 31/07/2013

Håpefullhøne er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-07-2012, 20:28   #3
Huttetua
Medlem

Huttetua sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Göteborg
Meldinger: 344
Huttetua vil raskt nok bli berømt.Huttetua vil raskt nok bli berømt.

Foruten vanlige plager så har ikke jeg hatt det slikt.

Og på Sahlgrenska sa de, når jeg så bankene hjerte i uke 9, at fra nå av er jeg helt vanlig gravid å regne. Både svangerskap og barn er like problematisk/uproblematisk som for alle andre.

Huttetua er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-07-2012, 20:35   #4
Pergoberta
Supermedlem

Pergoberta sin avatar

Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.

Det var det de sa til meg på Haukeland også. At etter vellykket ul i uke 7, skulle jeg "møte den store verden". Men, har lest at ivf'ere ofte får mer plager enn "vanlig" gravide..
Gammel 14-07-2012, 20:42   #5
Huttetua
Medlem

Huttetua sin avatar

Sted: Göteborg
Meldinger: 344
Huttetua vil raskt nok bli berømt.Huttetua vil raskt nok bli berømt.

Jeg vil tro det kan komme av hvilken årsak man gjennomgår IVF.

Hos oss var det "bare" få og dårlige sædceller, som er årsaken. Men kanskje mer kompikasjoner om man har endometriose eller hormonforstyrrelser, feks?
Høy alder kan kanskje være med på å gi plager?

Bare spekulerer!

Huttetua er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-07-2012, 21:57   #6
Bubsy
Medlem

Bubsy sin avatar

Medlem siden: May 2012
Sted: I et hus ved sjøen
Meldinger: 223
Bubsy vil raskt nok bli berømt.

St. Olavs der jeg tilhører mener det samme som de tidligere innleggene har svart på: Om man lykkes med å bli gravid ved hjelp av IVF/ICSI og alt virker bra på tidlig UL i uke 7/8, så regner St. Olavs dette som et normalt svangerskap.

Klart komplikasjoner kan forekomme i alle slags type svangerskap, men om det er høyere andel av komplikasjoner som følge av IVF/ICSI i slike svangerskap - det er det vel ikke belegg for å kunne gi noen entydig svar på
Men det er klart at de som gjennomgår IVF/ICSI har kanskje et sykdomsbilde som bidrar til at man er mer utsatt til å få komplikasjoner under svangerskapet eller kommer i kategorien risikosvangerskap. Og kanskje det dermed er lettere å hevde at det er større sjans for komplikasjoner ved IVF/ICSI?

Glemte å gratulere deg med lille prinsen Håper du koser deg maks om dagen

Heier på gamle kjente her inne

Sist endret av Bubsy; 14-07-2012 kl 22:08.
Bubsy er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-07-2012, 11:04   #7
jinxl
Supermedlem

jinxl sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Trondheim
Meldinger: 652
jinxl er fantastisk mot andre.jinxl er fantastisk mot andre.jinxl er fantastisk mot andre.jinxl er fantastisk mot andre.jinxl er fantastisk mot andre.jinxl er fantastisk mot andre.

Jeg har lest at vi som har hatt ivf har en ørliten større sjans for å få bekkenløsning. Dette er pga de ekstra hormonene vi har fått tilført kroppene våre. Dette leste jeg da jeg lå på massasjebordet til fysioterapauten ved sist svangerskap med bekkenløsning.

På forsida på forumet så står det også en artikkel om at det er større sjanse til å få svangerskapsforgiftning ved assistert befruktning.
Gammel 15-07-2012, 11:12   #8
Belle
Supermedlem

Belle sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 760
Belle har en aura rundt seg.Belle har en aura rundt seg.Belle har en aura rundt seg.

Jeg hadde ganske kraftig bekkenløsning og fikk svf og ble satt i gang på overtid forrige gang. Men om det kom av IVF eller gener vil jeg ikke spekulere i. Mulig det gjerne har noe med hormonene å gjøre ja, det høres litt logisk ut.

Denne gangen ble jeg "diagnostisert" med bekkenløsning med gangvansker av manuellterapeut allerede i uke 10, men det tror jeg kommer av hvor tette svangerskapene er heller enn IVF. Håper jo jeg slipper svf denne gangen, men det var jo ikke så alvorlig for min del da, siden det kom etter termin (og jeg var obs på det selv heldigvis).

Bolla|Belle shopper til Bolla
med HegeK
Belle er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-07-2012, 14:14   #9
Pripp
Medlem

Pripp sin avatar

Meldinger: 479
Pripp er bare skikkelig grei.Pripp er bare skikkelig grei.Pripp er bare skikkelig grei.Pripp er bare skikkelig grei.Pripp er bare skikkelig grei.

Jeg husker jeg leste et innlegg en gang hvor det ble poengtert at de som trenger assistert bekfruktning, gjerne allerede har defekter siden de i utgangspunktet ikke klarte bli gravide på egenhånd. Det kan gjøre med statistikken at det ser ut som at det er IVF prosessen som har skylda, når det i virkeligheten egentlig er den individuelle kroppen. Hvor da det er en høyere andel av IVF'ere som har "defekte" kropper.

Jeg tviler sterkt på at jeg vil få en eneste komplikasjon ala den du beskriver(for tidlig fødsel, noe som svikter etc.) pga. ICSI, da det er samboeren min og ikke meg det er noe galt med.
Gammel 15-07-2012, 15:46   #10
Pergoberta
Supermedlem

Pergoberta sin avatar

Pripp: Jeg fikk tre uker før tiden pga forgiftning, hadde det ikke vært for det, hadde nok Småen holdt seg i magen til termin

Ang bekkenløsning, så har jeg også hørt det.
Mtp de andre plagene/komplikasjonene, så er det gjerne en tilfeldighet, hvem vet?
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:43.