Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-07-2012, 15:25   #1
term0113
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2012
Meldinger: 31
term0113 er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Følelser rundt egen kropp og grusomme drømmer

Hva gjør man når man sliter veldig med egene tanker og ikke føler at man kan snakke med noen...
kanskje noen her inne har vært i samme situasjon?

Jeg er 14+6. Treningsnarkoman. Fant ut at jeg var gravid da jeg var 6 uker. Opp til den tid trente jeg to ganger om dagen, løp gjerne 10km morgen og kveld. Har alltid vært slank. Da jeg fant ut at jeg ventet en liten en trappet jeg ned treninga umiddelbart!
Når jeg ser meg i speilet nå, så misliker jeg sterkt forandringene jeg kan se på kroppen. Brystene, den voksende magen, håndtakene som begynner å vise seg på siden... Jeg elsker det som skjer inni magen(!!!) det er bare vanskelig med alt på utsiden.
Jeg trener fortsatt 6 dager i uken, men mye roligere enn hva jeg er vant med. Lettere vekter og løpeturene har blitt til rolig jogg om jeg orker det, eller bare en gåtur de fleste dager...
Jeg bor for tiden i Afrika, det er varmt så jeg passer vel ekstra på når jeg trener. Overoppheting, nok drikke osv.
Får stadig spørsmål om jeg burde trene i min tilstand... Jeg er ikke syk, svarer jeg bare. Det er vel ikke så vanlig her at gravide trener...

Jeg er redd for hva som skal skje videre, jeg er jo ikke halvveis engang, og føler slikt hat til kroppen allerede.
Jeg forsøker ikke å holde vekten nede med lite mat, men spiser sunt og godt.
Vekten har gått ned litt nå i begynnelsen, men jeg tror det er fordi musklene har blitt mindre.
Folk kunne se magen allerede ved 10 uker...
Leser alt jeg kommer over av hvordan man fort kan komme tilbake i form etter graviditet. Litt opphengt..

Også på toppen er det de mareritt aktige drømmene som kommer med jevne mellomrom.
Hvor jeg alltid blør og mister det ufødte barnet. De har blitt mer grafiske og detaljerte i det siste, og det toppet seg i natt...
Har andre drømt slikt? Jeg tenker at kanskje det er underbevisstheten min som leker med meg. Jeg elsker den lille der inne og er livredd for å miste...
De gangene jeg våkner etter slike drømmer har jeg bare lyst til å dra og få en ultralyd for å sjekke at alt er bra. Men kan jo ikke gjøre det flere ganger i uka heller...
Reiser hjem til Norge om noen uker, gå gjennom de nødvendige tester (her sjekkes ingenting), treffe jordmor, ha 20 ukers kontroll. Kanskje roer jeg meg litt da...

Om noen har noen råd eller erfaringer så kom gjerne med dem
term0113 er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-07-2012, 17:53   #2
lilje
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2012
Meldinger: 464
lilje er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Sv: Følelser rundt egen kropp og grusomme drømmer

Jeg kan ikke si jeg har så mye erfaring, vil bare sende over en god klem Tror det er mange der ute som sliter litt med forandringene kroppen går gjennom i en graviditet. Selv om jeg ikke er treningsnarkoman, så er jeg ikke enda helt fortrolig med at magen, rumpa og håndtakene kommer. Jeg har ikke lagt på meg noe enda, men kroppen har likevel blitt større.

Jeg elsker også det som skjer i magen, og at det blir en liten baby ut av dette, så det er jo verdt det Man får alltids tilbake kroppen igjen etterpå! Likevel er det litt vanskelig å se at magen vokser, og siden jeg har litt fett utenpå ser jeg bare feitere og feitere ut. Hittil har jeg skjult magen, men nå overtaler jeg meg selv til at det ser langt bedre ut å vise den fram med fine topper. PRøve å framheve det slik at jeg virkelig ser gravid ut. Det er kjedelig at fokuset på kroppen skal gå utover alt det fine med en graviditet, men slik er det for mange. Har ingen tips om hvordan du kan slippe unna å tenke på dette, jeg for min del pleier å fortelle meg selv hvor fin denne magen er. Jeg pynter meg til hverdags, ordner håret og prøver å ta vare på kroppen med bad/kremer/skrubb.

Og hvis mannen i huset kommenterer størrelsen min blir jeg litt sint

Godgutten vår kom 23.12.12

lilje er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-07-2012, 13:17   #3
MissIt
Medlem

MissIt sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Kristiansand
Meldinger: 423
MissIt er som en uslipt juvél.MissIt er som en uslipt juvél.MissIt er som en uslipt juvél.MissIt er som en uslipt juvél.

Kjære deg!
Nå er jeg langt ifra noen treningsekspert, men alle sier at gravide bør prøve å leve så normalt som mulig, så lenge formen tilsier det. Den treningen du nå holder på med høres jo veldig fornuftig ut! Det er bra for både deg og baby

Jeg har vært en del plaget med skumle og ekle drømmer, spesielt tidlig i svangerskapet. Jeg kunne drømme fryktelig detaljert om at babyen bare plutselig kom ut, at jeg prøvde desperat å knipe igjen, men til ingen nytte. Det var en helt forferdelig tid, og jeg kan virkelig klare å kjenne på de følelsene du har rundt dette. Fortsatt kan jeg være helt overbevist om at babyen kommer til å dø fra meg, enten inni magen eller at hun er syk og dør rett etter fødsel. Men jeg drømmer ikke lenger. Disse tankene er til tider forferdelig hemmende, og gjør det helt umulig for meg å glede meg over det som snart skal skje.

Du sier du skal til JM i uke 20, og det er jo veldig bra. Men det er fryktelig lenge til! Men så vet jeg jo ikke så mye om hvordan helsevesenet der du befinner deg er. Men jeg synes jo helt klart at dette er såpass alvorlig, både ditt forhold til egen kropp, og disse drømmene, at du burde få hjelp så fort som mulig til å takle det. Sånne ting går sjeldent over av seg selv.

Jeg har pga. min bipolar-diagnose gått regelmessig til psykolog i noen år nå, og han har vært helt avgjørende for at jeg har klart meg såpass bra som jeg har i dette svangerskapet. Forrige svangerskap var mye tøffere, men så endte det også i uke 13.

Når reiser du til Norge? Jeg ville snarest tatt kontakt med lege/helsestasjon for å ordne så du har en avtale med noen en av de første dagene du kommer hjem. Jeg vet hvor ufattelig grusomt det kan være å slite med drømmer/tanker, og det skal tas på alvor!

Hvis det er noe som helst jeg kan gjøre eller om du lurer på noe, så send meg gjerne en PM. Noen ganger kan det å lufte tanker/drømmer være en god måte å redusere på alt stresset som følger med. Jeg skravler gjerne!
Gammel 30-07-2012, 12:13   #4
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a

Det med trening handler vel litt om hva kroppen din er vant med fra før. Ikke sikkert det er heldig å begynne å løpe to ganger om dagen når man er gravid hvis man aldri har trent før. Din kropp er vant med et høyt aktivitetsnivå, og da er det bra om du klarer å holde det oppe, -med visse tilpasninger (unngå ballsport f eks, og ekstreme påkjenninger på musklene). Synes ikke det virker som du overtrener i det hele tatt jeg, man kan vel trene lette vekter selv om man er gravid! Ville tenkt mer på jogginga, at det kan bli hardt for hoftene, men du kjenner jo det selv. Lytt til kroppen og ikke press deg slik at du får vondt, da risikerer du at du ikke kan trene etter graviditeten på en stund også. Gravide damer er vakre på sin måte, men på slutten av svangerskapet føler man seg ikke særlig elegant altså, det skal jeg ærlig innrømme. Men det er for en kort periode! Ikke vær redd for at treningen din ødelegger for babyen i allefall, passivitet er en mye større risiko. Men i mange land henger det litt igjen det at gravide helst skal ligge strak ut og gjøre ikke noe, men det er jo helt feil. Mine utelandske naboer var helt sjokkert over at jeg jobbet når jeg var gravid, og like himmelfallen over at jeg gikk trilletur i ukene etter fødselen. De trodde nybakte mødre bare burde ligge til sengs...

Ellers kan jeg meddele at jeg gikk opp 20 kg andre halvdel av svangerskapet, og tenkte at graviditeten aldri i verden kunne stå for mer enn maks 6-8 av de kiloene, resten måtte vel være fett. Men etter fødselen var nesten 15 av dem borte vekk, gudene vet hva det var for noe, og de siste rant bokstavelig talt ut med melka i løpet av et par uker. Hadde kanskje ett kilo igjen som jeg måtte gjøre en innsats for å få bort, men med din treningsvilje så er vel neppe det så vanskelig. I tillegg var jo ammepuppene gigastore, så jeg var sikkert tynnere i kroppen enn før. Det som er mest stress etterpå er å få muskler i magen igjen, men det lar seg absolutt gjennomføre. Finnes nok av eksempler på veltrente mammaer (skal vel ikke påberope meg å være en av dem...).

Når det gjelder drømmene så vet jeg ikke hva jeg skal si. Kanskje det har sammenheng med stress? At du er bekymret for at du trener for mye? Hvis du klarer å finne deg til rette med aktivitetsnivået og utseendet ditt, så slapper du mer av og sover bedre? Jeg merket at jeg slappet bedre av etter at 24. uke var passert. Det er en milepæl å vite at babyen kan klare seg utenfor magen, og for hver uke etterpå øker sjansene helt enormt mye. Ellers så går det kanskje an å få en privat ultralyd der du bor også, for å få roet deg litt?

PS: Det er gull å trene oksygenopptak når du er gravid. Du har så mye ekstra blod i kroppen at den funker som bloddoping. Så du har gode sjanser for å få supergod kondis. Aldri så galt at det ikke er godt for noe
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:28.