Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-01-2013, 11:50   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
Medisinering

Hei.
Fant plutselig ut at nr 5 er på vei, ikke planlagt i det hele tatt.
Har det siste året slitt med depresjon og angst, og pga dette er jeg medisinert for å fungere "normalt".
Er det noe som har erfaring med medisinbruk og svangerskap?
Har gått på 80 mg Fontex, men seponert ned til 20 mg på en uke nå.
Redd for bivirkninger både for meg og den ufødte.
Abort er et ikke tema, da hverken mannen eller meg vil gjøre oss til "herre over liv og død".

Hilsen en fortvilet, gravid og redd dame, som håper hun kan glede seg snart!
  Svar med sitat
Gammel 08-01-2013, 19:18   #2
Tidl. bruker
Gjest

Sv: Medisinering

Snakk med legen din om dette, men enn så lenge gir www.relis.no beroligende svar:

Sitat:
Konklusjon
Når risiko ved bruk av antidepressivum hos gravide skal vurderes, er det også viktig å ta høyde for risikoen forbundet med en eventuell ubehandlet depresjon hos kvinnen. Bruk av SSRI sent i svangerskapet, kan gi neonatale adaptasjonsproblemer hos det nyfødte barnet, men symptomene er ofte milde og forbigående. Enkelte studier har vist økt risiko for PPHN hvis kvinnen har brukt SSRI som gravid, men den absolutte risikoen er fortsatt liten. Noen undersøkelser, men ikke alle, har vist høyere forekomst av prematur fødsel og lav fødselsvekt ved bruk av SSRI. Vi vet foreløpig lite om langtidseffektene av prenatal eksponering for fluoksetin og andre SSRI. Flertallet av studiene som finnes har ikke vist økt risiko for utviklingsforstyrrelser, men vi har foreløpig for lite data til å kunne trekke noen sikker konklusjon.
Sitat:
Oppsummering
Det bør i hvert enkelt tilfelle gjøres en grundig nytte-/risikovurdering med hensyn til eventuell bruk av SSRI under graviditet. Risiko ved ikke å behandle alvorlig maternal sykdom vil trolig overstige risikoen for fosterskader som følge av legemiddelbruken. Ved mild til moderat depresjon bør ikke-farmakologisk behandling vurderes. Ved bruk av SSRI hos gravide bør man tilstrebe bruk av lavest mulig effektive dose og polyfarmasi bør om mulig unngås. I den grad bruk av SSRI medfører en reell økning i risiko er den absolutte risikoen for misdannelser fortsatt lav. Det er vanskelig å fremheve enkelte SSRI som sikrere enn andre når det gjelder risiko for misdannelser, selv om noen kilder spesifikt fraråder bruk av paroksetin og fluoksetin i 1. trimester (3).
  Svar med sitat
Gammel 08-01-2013, 20:35   #3
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg ble fortalt at Fontex var førstevalget under graviditetet (ut fra forskning og ut fra RELIS). Og et annet preparat (husker ikke, men det var ikke samme var poenget) under amming (evt. vurdere å ikke amme mtp. overgangen). Men, ja - ta det opp med legen
Gammel 17-01-2013, 12:29   #4
Uregistrerte
Gjest

Da har jeg snakket med legen og fått signal på at det er trygt. Sjansen for at det er noe som skal "gå galt" er så liten at det betyr at om det skulle være noe så er mulighetene store for at det er andre faktorer som har spilt inn. Skal på ul om 6 dager, og da får jeg vel den første beskjeden om at alt er bra 😊
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:27.