Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-02-2013, 22:17   #1
HI:
Gjest

Meldinger: n/a
Question Begynne på medisin, eller amme?

Gikk på antidepressiva da jeg ble gravid, men sluttet på grunn av risikoen for barnet. Etter jeg sluttet, merket jeg fort at jeg ikke var meg selv lenger. Har slitt hele svangerskapet med samme problemene jeg hadde før jeg begynte på medisin, jeg lengter etter å kunne være meg selv igjen.
Men så står jeg plutselig med et vanskelig valg, skal jeg begynne med medisin igjen etter fødselen så jeg kan bli mer meg selv og få det bedre, eller skal jeg amme?
Hva ville du gjort?
  Svar med sitat
Gammel 25-02-2013, 22:35   #2
Zoda
Supermedlem

Zoda sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Jæren
Meldinger: 923
Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.Zoda har en strålende fremtid.
Sv: Begynne på medisin, eller amme?

Jeg ville begynt med medisinene. Amming er ikke alt, babyen får det like bra med mme. Du må huske at du skal ha det bra også!
Gammel 25-02-2013, 23:17   #3
Lillebolle2
Supermedlem

Lillebolle2 sin avatar

Medlem siden: May 2010
Meldinger: 967
Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.Lillebolle2 er fantastisk mot andre.

Jeg hadde nok helt klart begynt på medisiner. Vil tro både du og babyen vil ha det best hvis du føler deg som deg selv og fungerer som du vil. Amming er langt i fra alt, det finnes så mange fine alternativer! Lag deres egen koserutine rundt flaska og dere får en finn kosestund sammen, med mett og fornøyd baby, glad og lykkelig mamma Det er mitt råd ihvertfall, men klart, det er bare du som kan ta en avgjørelse på sånt!

Ønsker lillebror velkommen i juni 2013

Sladrer med Karro77 og Sunny
*
Lillebolle2 er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-02-2013, 10:10   #4
viola
Supermedlem

viola sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 585
viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.

Jeg ville også prioritert medisiner. Eller kanskje amme helt i begynnelsen, så ungen får en kickstart, og så gå over på flaske. Kommer an påom du føler deg sterk nok til det. Det er sunt med morsmelk, men jeg tror det er mye viktigere med en frisk og glad mamma. Og det er noen fordeler med flaske også. Pappan får for eksempel like mye nærhet med babyen som mamman, og det kan være veldig verdifullt
Gammel 26-02-2013, 10:38   #5
Petkar
Medlem

Medlem siden: Jun 2012
Meldinger: 236
Petkar er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Jeg hadde nok også valgt medisinene. Mulig jeg hadde ammet de første dagene, men ikke sikkert det heller. Vi har en mme-gutt fra før og nå en fire uker gammel jente som ammes. Så jeg vet at kosen kan bli den samme med flasker som ved pupp. Slitet var ikke like voldsomt med flaske - det gikk mer smertefritt både bokstavelig talt og i overført betydning .
Når vi lærte noen enkle knep for å få laget ferdig en flaske med melk nesten like fort som man kan vippe frem puppen, så gikk ting veldig greit og kosestundene med flasken ble viktige for hele familien .

Og når det gjelder barseltiden og også tiden videre med baby, tror jeg det er innmari viktig at mor føler seg vel. Man er så sårbar og full av følelser, og gleder og problemer kan bli så forsterket.
Så vel så viktig som amming og morsmelk, tror jeg at mors velvære kan være. Tar du best mulig vare på deg selv, så tror jeg barnet vil ha det bra også .
Petkar er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-02-2013, 13:18   #6
Fru svanger
Supermedlem

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 585
Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.

Det finnes flere typer antidepressiva du kan ta og amme samtidig. Zoloft er en av dem og en "snill type" som kan taes og ammes med Helt klart det viktigste at du har det best mulig, så barnet kan få det best mulig, med en stabil mamma som ikke er deprimert, har angst e.l.
Gammel 26-02-2013, 13:55   #7
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av HI: Vis post
Gikk på antidepressiva da jeg ble gravid, men sluttet på grunn av risikoen for barnet. Etter jeg sluttet, merket jeg fort at jeg ikke var meg selv lenger. Har slitt hele svangerskapet med samme problemene jeg hadde før jeg begynte på medisin, jeg lengter etter å kunne være meg selv igjen.
Men så står jeg plutselig med et vanskelig valg, skal jeg begynne med medisin igjen etter fødselen så jeg kan bli mer meg selv og få det bedre, eller skal jeg amme?
Hva ville du gjort?
Tilknytningen til spedbarnet er så viktig at amming er helt uvesentlig her. Er ikke du helt deg selv, vil ditt samspill, relasjonen og tilknytningen mellom deg og barnet ditt lide under dette og amming kommer absolutt i andre rekke her.
  Svar med sitat
Gammel 26-02-2013, 13:58   #8
krystallklart
VIP-medlem

krystallklart sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,550
krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har tatt medisiner mens jeg ammet da jeg hadde fått nummer to, tror det er flere typer som kan brukes selv om man ammer, jeg vet om hvertfall to.

Hvilken type var det du gikk på da du ble gravid?
Gammel 26-02-2013, 14:52   #9
HegeK
Supermedlem

HegeK sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Sted: Ålgård
Meldinger: 943
HegeK er som en uslipt juvél.HegeK er som en uslipt juvél.HegeK er som en uslipt juvél.

I dette tillfellet ville jeg sagt at mamming er bedre en amming!
Gammel 26-02-2013, 19:46   #10
HI:
Gjest

Tusen takk for svar alle sammen.
Skal spørre legen min hva hun mener når jeg skal på neste kontroll, kan jeg ikke bruke medisin og amme samtidig så tror jeg at det blir amming kun di første dagene mens jeg er på sykehuset.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:36.