Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-03-2013, 10:29   #1
Kjeks
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2013
Meldinger: 2
Kjeks er på vei til noe stort.
Zoloft, nedtrapping, graviditet

Hei!

Jeg er for første gang i mitt liv gravid (5+5) og dette er veldig ønsket dog kom litt plutselig på.

Jeg har i mange år gått på zoloft for angst som utviklet seg etter en alvorlig bilulykke for mange år siden. Har trappet opp og ned i perioder men aldri vært helt av. I forbindelse med at jeg skilte meg i fjor fikk jeg en god psykolog som følger meg fast, og endelig følte jeg at NÅ skulle jeg kvitte meg med medisinen helt. Hadde startet med nedtrapping over tid som de anbefaler nå (3 mnd av gangen), og stod på 100 mg da jeg fant ut at jeg var gravid. Trappet da ned til 50 mg med en gang, og etter 10 dager trappet jeg så ned til 25 mg. Har tatt 25 mg de siste 4 dagene. Jeg har aldri vært på så lav dose før, og planen er at jeg skal ta 25 mg i 14 dager for så å vurdere neste skritt.

Jeg vil helst ikke ta NOE medisin, vil ikke utsette nurket for noe som helst fare og det skjer jo så mye viktig nå i første trimester. Samtidig er jeg jo i en kaosmodus om dagen, og nettopp da er det skummelt å kutte medisin. Søker på nett og finner jo BARE dritthistorier om folk som kutter og blir kjempedårlige osv. Jeg har opplevd økt uro de siste dagene, men vil så gjerne droppe medisinen. Håper noen har god erfaring å dele med meg, litt støtte eller råd.

Jeg har en helt fantastisk kjæreste som støtter opp om alt, men jeg har ikke sagt til han at jeg tar medisiner. Tenkte jeg skulle kutte de ut i stillhet da jeg allerede var på vei ned da jeg traff han. Nå føler jeg at det er enda verre å skulle snakke om det, da jeg har et "ansvar" for vårt ufødte barn og er redd han skal syns jeg har skjult noe for han og ...uff.....det er så mye.

Håper på gode tips og erfaringer...
Kjeks er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-03-2013, 11:03   #2
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Zoloft, nedtrapping, graviditet

Er det egentlig så lurt å kutte ut og gå uten for første gang på lenge nå som du er nygravid?

Ta opp dette med psykologen din så dere kan avtale en plan sammen. Zoloft er en medisin som kan brukes under svangerskapet - ta dette opp med din behandler.
  Svar med sitat
Gammel 03-03-2013, 14:39   #3
Fru svanger
Supermedlem

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 585
Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.
Sv: Zoloft, nedtrapping, graviditet

Med god innstilling og selvinnsikt, kan det gå bra. vet at den medisinen kan brukes i svangerskap, så her må det jo veies opp det ene mot det andre. Selv har jeg stått på Lithium og tegretol i 7 år(hjernestabiliserende) og trappet ned og sluttet før jeg ble gravid(godt planlagt og i samråd med lege) Men...har hatt en bak up plan om antidepressiva om jeg skulle bli dårlig i svangerskapet. Alt går overraskende bra og legen mener min innstilling og vilje har utrolig mye å si. Men i slike tilfeller må ting veies opp mot hverandre. det beste er at man selv er stabil. antidepressiva kan taes i små doser gjennom hele svangerskapet(noen typer antidepressiva)
Dette er veldig viktig å vurdere i samråd med fastlege og at du får veldig god oppfølging hos legen og evt. en psykolog/psykiater. vet at man også kan amme med Zoloft, for det er et alternativ jeg må om jeg skulle bli deprimert etter fødsel.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:27.