Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-06-2013, 00:24   #1
Jølle
Juniormedlem

Jølle sin avatar

Medlem siden: May 2013
Meldinger: 20
Jølle er på vei til noe stort.
Slankeoperert og gravid

Noen som er eller har vært det?
Hvordan har svangerskapet vært?
Får man ekstra oppfølging/kontroller/UL for å sjekke at barnet får nok næring?
Hva har vekten til barnet vært ved fødsel?

Jeg er slankeoperert i sept 2011 og har siden før påske hatt veldig problematisk forhold til mat. Får nesten alltid dumping ved et måltid.
Går stort sett i kvalme og oppkast, men også smerter og diare.
Har alltid slitt med at jeg ikke har tålt så mye.

Spiser jeg 1 knekkebrød til et måltid så får jeg dumping fordi at det blir alt for mye mat for magen min.
Har for tiden brukt shake for å klare å få i meg enkelte måltider.
Og nå som jeg er blitt gravid så er det jo enda viktig å få i seg nok næring.

Kjenner det er litt vanskelig å avklare om det er svangerskapskvalme jeg har eller om det rett og slett er dumping.

Matlysten er veldig tilstede akkurat nå for tiden, men det er slitsomt når man skal bli dårlig 8 ganger iløpet av en dag

SA mai'13

Jølle er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-06-2013, 10:26   #2
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Slankeoperert og gravid

Ta kontakt med legen din så du får riktig hjelp tidligst mulig Og Gratulerer med spiren i magen!
Gammel 11-06-2013, 10:38   #3
Jølle
Juniormedlem

Jølle sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
Ta kontakt med legen din så du får riktig hjelp tidligst mulig Og Gratulerer med spiren i magen!
Tusen takk

Legen min vet om både graviditeten og operasjonen men jeg opplever ikke at hun har så mye kunnskaper om dette.
På meg så virker det nesten som om at jeg er den første pasienten hun har som er slankeoperert. :/

Det hun gjorde var å henvise meg til sykehuset hvor jeg ble operert for å time hos ernæringsfysiolog fordi hun måtte innrømme at hun ikke var helt sikker på hva hun skulle gjøre.

SA mai'13

Sist endret av Jølle; 11-06-2013 kl 10:52.
Gammel 11-06-2013, 17:42   #4
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Oi, dette hørtes ikke noe særlig ut! Er dette normale bivirkninger etter slankeoperasjon?
Håper du får raskt time hos ernæringsfysiologen
Gammel 11-06-2013, 17:46   #5
krystallklart
VIP-medlem

krystallklart sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,550
krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er gravid for andre gang etter min operasjon, jeg ble operert i januar i 2009 og ble gravid i januar 2011. Svangerskapet gikk kjempefint, nå er jeg 24 uker på vei og det går helt fint denne gangen og, det eneste er at jernen min går mye ned i svangerskapet.

Før jeg ble gravid hadde jeg ikke problemer md maten da, og alle verdier holdt seg fine så lenge jeg tok tablettene mine.

Lykke til og gratulerer!
Gammel 11-06-2013, 18:01   #6
Jølle
Juniormedlem

Jølle sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Oi, dette hørtes ikke noe særlig ut! Er dette normale bivirkninger etter slankeoperasjon?
Håper du får raskt time hos ernæringsfysiologen

Ja det er nok det.
Noen slipper unna uten bivirkninger, andre med noen og mens enkelte får alle. Jeg ligger i den siste gruppen

Ikke ser det ut til å bli bedre med årene heller.

Har ligget stabil på en vekt fra januar 2012 til påsken i år.
Så plutselig har jeg rast ned 6 kilo på 3 mnd.
Jeg tåler for all del å gå ned 5 kilo til også uten å bli undervektig men dette er en slitsom måte å gjøre det på.
Og jeg kan ikke skjønne at det er så veldig bra for verken meg eller spiren.

SA mai'13

Gammel 11-06-2013, 18:05   #7
Jølle
Juniormedlem

Jølle sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av krystallklart Vis post
Jeg er gravid for andre gang etter min operasjon, jeg ble operert i januar i 2009 og ble gravid i januar 2011. Svangerskapet gikk kjempefint, nå er jeg 24 uker på vei og det går helt fint denne gangen og, det eneste er at jernen min går mye ned i svangerskapet.

Før jeg ble gravid hadde jeg ikke problemer md maten da, og alle verdier holdt seg fine så lenge jeg tok tablettene mine.

Lykke til og gratulerer!
Hvordan hadde du det før svangerskapet?
Hadde du mye plager med dumping og slik?

Her har svangerskapskvalmen også begynt å vise seg.
Klarer å tvinge i meg 2-3 bitt til hvert måltid, men har i dag bare hatt 3 måltider.
Hvordan skal dette gå?

SA mai'13

Gammel 11-06-2013, 19:18   #8
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Lykke til!!
Gammel 11-06-2013, 19:52   #9
Jølle
Juniormedlem

Jølle sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Lykke til!!
Tusen takk

SA mai'13

Gammel 11-06-2013, 20:34   #10
Iset
Veteranmedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Rogaland
Meldinger: 4,546
Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.

(Jeg er bare sniker foreløpig, kom over denne tråden nå).

Jeg ble gravid 6 mndr etter min GBP i 2007. Da hadde jeg gått ned ca. 40 kg, og skulle ned ca. 15-20 til før jeg var i mål. Jeg endte opp med å gå ned ca. 20 kg i svangerskapet, og enda 10 kg etter fødselen, så jeg ble jo til slutt undervektig, men det var aldri fare på ferde bortsett fra jernet som lå faretruende lavt hele tiden, før jeg tok jerntilskudd.
Jeg fikk veldig god oppfølging hele veien, gikk til kontroll 1 gang i uka der de sjekket alt, og jeg gikk flere ultralyder både hos privat gynekolog (med henvisning) og på sykehuset. Følte meg helt trygg, og barnet vokste som han skulle, alt var fint med ham.
Men det skal nevnes at jeg slet veldig med ammingen i og med at jeg gikk så ekstremt fort og mye ned i vekt, så da jeg ble blå rundt øynene og ikke klarte å stå oppreist omtrent, fikk jeg beskjed av sykehuset om å snarest kutte ut ammingen, kroppen klarte ikke mer. Ellers var alt fint.
Jeg har aldri slitt særlig med noe som helst etter operasjonen da. Stakkars deg, det høres ikke bra ut ...
Men du kan kaste opp altså? Det er ikke vanlig at GBP-opererte kan kaste opp, da vi ikke har særlig til magesekk, men du kaster kanskje opp umiddelbart etter å ha spist? Jeg har ikke spydd siden jeg ble operert for 6,5 år siden, det er helt fysisk umulig for meg. Ikke kan jeg få halsbrann heller, så akkurat DET er jo faktisk en hyggelig bivirkning av operasjonen, ved siden av vekttapet.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:52.