Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-06-2013, 22:53   #11
Jølle
Juniormedlem

Jølle sin avatar

Medlem siden: May 2013
Meldinger: 20
Jølle er på vei til noe stort.
Sv: Slankeoperert og gravid

Sitat:
Opprinnelig postet av Iset Vis post
(Jeg er bare sniker foreløpig, kom over denne tråden nå).

Jeg ble gravid 6 mndr etter min GBP i 2007. Da hadde jeg gått ned ca. 40 kg, og skulle ned ca. 15-20 til før jeg var i mål. Jeg endte opp med å gå ned ca. 20 kg i svangerskapet, og enda 10 kg etter fødselen, så jeg ble jo til slutt undervektig, men det var aldri fare på ferde bortsett fra jernet som lå faretruende lavt hele tiden, før jeg tok jerntilskudd.
Jeg fikk veldig god oppfølging hele veien, gikk til kontroll 1 gang i uka der de sjekket alt, og jeg gikk flere ultralyder både hos privat gynekolog (med henvisning) og på sykehuset. Følte meg helt trygg, og barnet vokste som han skulle, alt var fint med ham.
Men det skal nevnes at jeg slet veldig med ammingen i og med at jeg gikk så ekstremt fort og mye ned i vekt, så da jeg ble blå rundt øynene og ikke klarte å stå oppreist omtrent, fikk jeg beskjed av sykehuset om å snarest kutte ut ammingen, kroppen klarte ikke mer. Ellers var alt fint.
Jeg har aldri slitt særlig med noe som helst etter operasjonen da. Stakkars deg, det høres ikke bra ut ...
Men du kan kaste opp altså? Det er ikke vanlig at GBP-opererte kan kaste opp, da vi ikke har særlig til magesekk, men du kaster kanskje opp umiddelbart etter å ha spist? Jeg har ikke spydd siden jeg ble operert for 6,5 år siden, det er helt fysisk umulig for meg. Ikke kan jeg få halsbrann heller, så akkurat DET er jo faktisk en hyggelig bivirkning av operasjonen, ved siden av vekttapet.

Jeg kan kaste opp ja, dog ikke så mye.
Og det kjennes ut som jeg kveles rett og slett.
Jeg kaster som regel opp ganske rett etter måltid senest 15-20 min etter og det er lettest for meg å kaste opp når jeg ligger(merkelig nok) og har hatt hatt det slik siden ca 4 mnd etter operasjonen.

Jeg tror nok ikke jeg vil få en slik vektnedgang som du har hatt under svangerskapet ettersom det nærmer seg 2 år siden min operasjon.
Men om det skal fortsette slik så kommer jeg nok ikke til å gå opp i vekt iallefall.

Jeg synes amming er viktig så jeg håper virkelig at jeg kan amme

Har du virkelig gått ned 70 kilo? DET er jammen godt gjort! Flinka!
Kan jeg spørre hva din maxvekt lå på?

SA mai'13

Jølle er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-06-2013, 10:14   #12
krystallklart
VIP-medlem

krystallklart sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,550
krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvordan hadde du det før svangerskapet? Før jeg ble gravid hadde jeg en periode der jeg var alt for tynn, jeg gikk ned til 50 kg. Jeg startet med masse trening og klarte å snu det og gikk opp til 59 kg, etter det ble jeg gravid. Har aldri hatt problemer med maten så lenge jeg tygger nok.
Hadde du mye plager med dumping og slik? Får ikke dumping av vanlig mat, bare om jeg spiser tull. Når jeg er gravid får jeg nesten ikke dumping av usunne ting en gang...

Her har svangerskapskvalmen også begynt å vise seg.
Klarer å tvinge i meg 2-3 bitt til hvert måltid, men har i dag bare hatt 3 måltider.
Hvordan skal dette gå?
Håper det ordner seg når kvalmen har gitt seg, jeg var ikke kvalm i mitt første svangerskap etter opr. så da tenkte jeg ikke over hva og hvordan. Men denne gangen har jeg vært kvalm fra uke 5-14, det var svært lite jeg fikk i meg, men det gikk helt fint, og vektoppgangen startet så fort kvalmen gav seg.

Lykke til!
Gammel 12-06-2013, 11:00   #13
Jølle
Juniormedlem

Jølle sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av krystallklart Vis post
Hvordan hadde du det før svangerskapet? Før jeg ble gravid hadde jeg en periode der jeg var alt for tynn, jeg gikk ned til 50 kg. Jeg startet med masse trening og klarte å snu det og gikk opp til 59 kg, etter det ble jeg gravid. Har aldri hatt problemer med maten så lenge jeg tygger nok.
Hadde du mye plager med dumping og slik? Får ikke dumping av vanlig mat, bare om jeg spiser tull. Når jeg er gravid får jeg nesten ikke dumping av usunne ting en gang...

Her har svangerskapskvalmen også begynt å vise seg.
Klarer å tvinge i meg 2-3 bitt til hvert måltid, men har i dag bare hatt 3 måltider.
Hvordan skal dette gå?
Håper det ordner seg når kvalmen har gitt seg, jeg var ikke kvalm i mitt første svangerskap etter opr. så da tenkte jeg ikke over hva og hvordan. Men denne gangen har jeg vært kvalm fra uke 5-14, det var svært lite jeg fikk i meg, men det gikk helt fint, og vektoppgangen startet så fort kvalmen gav seg.

Lykke til!
Tusen takk for svar

Ringte til sykehuset jeg ble operert i dag og fikk time allerede neste uke.
Regner med jeg er litt klokere når jeg kommer ut fra en timen. Håper jeg iallefall.
Er ikke så kjekt å gå å bekympre seg

SA mai'13

Gammel 12-06-2013, 12:17   #14
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Er det virkelig så stor risiko for å måtte leve slik resten av livet? Er du sikker på at det er normalt? Har tre i veldig nær familie som har gjort samme operasjonen, og ingen av dem har noen problemer. Lever helt som normalt (og spiser mer eller mindre normale porsjoner og). Huff, høres helt forferdelig ut å ha så mye plager
Gammel 12-06-2013, 22:47   #15
Jølle
Juniormedlem

Jølle sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
Er det virkelig så stor risiko for å måtte leve slik resten av livet? Er du sikker på at det er normalt? Har tre i veldig nær familie som har gjort samme operasjonen, og ingen av dem har noen problemer. Lever helt som normalt (og spiser mer eller mindre normale porsjoner og). Huff, høres helt forferdelig ut å ha så mye plager

Er nok det. Noen sliter skikkelig og jeg tror nok at med litt veiledning og god oppfølging så kan jeg bli bedre.
En slankeoperason er i absolutt ikke en easy way out, men til tross for mine problemer så angrer jeg ikke et sekund på min avgjørelse.
Heller leve slik resten av livet enn å være overvektig og ikke ha energi til å være med sønnen min, dårlig selvtilit og problemer med skjelett og ledd.
Livskvaliteten min nå er mye høyere enn for 2 år siden.

Nesten alle jeg kjenner som ble operert samtidig som meg og andre som er operert før meg har så og si normale liv uten så mange plager.
Men jeg har også vært bort i de som har hatt store problemer og har måttet fått mat gjennom en sonde i nesen og måtte hatt reoperasjoner.
Men alt dette visste jeg før jeg tok operasjonen så det er absolutt ikke synd i meg

SA mai'13

Gammel 12-06-2013, 23:03   #16
Iset
Veteranmedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Rogaland
Meldinger: 4,546
Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Jølle Vis post
Jeg kan kaste opp ja, dog ikke så mye.
Og det kjennes ut som jeg kveles rett og slett.
Jeg kaster som regel opp ganske rett etter måltid senest 15-20 min etter og det er lettest for meg å kaste opp når jeg ligger(merkelig nok) og har hatt hatt det slik siden ca 4 mnd etter operasjonen.

Jeg tror nok ikke jeg vil få en slik vektnedgang som du har hatt under svangerskapet ettersom det nærmer seg 2 år siden min operasjon.
Men om det skal fortsette slik så kommer jeg nok ikke til å gå opp i vekt iallefall.

Jeg synes amming er viktig så jeg håper virkelig at jeg kan amme

Har du virkelig gått ned 70 kilo? DET er jammen godt gjort! Flinka!
Kan jeg spørre hva din maxvekt lå på?

Huff, håper det blir bedre etterhvert, det kan jo fremdeles endre seg. Kanskje du er intolerant mot endel mat? Jeg kjenner flere som har hatt problemer men som har fått det helt fantastisk mye bedre etter at de kuttet ut endel matvarer de fant ut at de reagerte på. Egg og melk går igjen som mat folk kan komme til å reagere på etter operasjonen. Hvetemel og.

Jeg gikk ned ca. 78 kg totalt, har lagt på meg noen kg igjen men det var kjærkomne kg for jeg hadde en bmi på 18 til slutt, og var altfor tynn. Nå er jeg normalvektig. Maxvekten min, da jeg ble operert, var på 135 kg og bmi på 44. Var nede i 57 kg på det laveste, nå veier jeg meg veldig sjelden men tror jeg ligger på en tja, ca. 66-67 kg kanskje, bmi rundt 22-23.
Gammel 12-06-2013, 23:25   #17
Jølle
Juniormedlem

Jølle sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Iset Vis post
Huff, håper det blir bedre etterhvert, det kan jo fremdeles endre seg. Kanskje du er intolerant mot endel mat? Jeg kjenner flere som har hatt problemer men som har fått det helt fantastisk mye bedre etter at de kuttet ut endel matvarer de fant ut at de reagerte på. Egg og melk går igjen som mat folk kan komme til å reagere på etter operasjonen. Hvetemel og.

Jeg gikk ned ca. 78 kg totalt, har lagt på meg noen kg igjen men det var kjærkomne kg for jeg hadde en bmi på 18 til slutt, og var altfor tynn. Nå er jeg normalvektig. Maxvekten min, da jeg ble operert, var på 135 kg og bmi på 44. Var nede i 57 kg på det laveste, nå veier jeg meg veldig sjelden men tror jeg ligger på en tja, ca. 66-67 kg kanskje, bmi rundt 22-23.

Merker at jeg reagerer litt på melkeprodukter og fete produkter som majones, sauser ol.
Men det jeg reagerer mest på er mengde mat egentlig. Og jeg spiser ikke så mye.
Mellom 1/2 til en hel skive brødskive.(spørs litt på hva jeg har til pålegg)
Under et knekkebrød.
Kan spise litt mer varm mat merkelig nok.
Men spiser jeg kjøttboller og potet så klarer jeg spise 3 kjøttboller og under en halv potet f.eks.

Helt sinnsykt at du har klart å gå ned så mye! :O
Er jo mange som fortsatt har en bmi som sier at man er overvektig selv etter en slik operasjon. Flink er du

Jeg er nå gått ned til 65 kilo(mistet 25 kilo før operasjonen og 27 kilo etter) og har en bmi på 23, men jeg kunne fortsatt tenkt meg å gå ned rundt 5 kilo til egentlig. Men jeg vil ikke rase ned på denne måten fordi det rett og slett ikke er helt bra.
Får en del kommentrarer på at jeg er for tynn allerede og det kan være. Men jeg ser det egentlig ikke selv De 7 kiloene som jeg har tatt av siden påske merkes det ikke noe av ^^

Er litt redd for at jeg skal bli alt for fokusert på vekt gjennom svangerskapet, er jo livredd for å legge på meg.

Blir greit å ha en samtale med ernæringsfysiologen og få spurt litt om ting jeg lurer på.

SA mai'13

Gammel 14-06-2013, 07:37   #18
Powerpuff
Supermedlem

Powerpuff sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Østfold
Meldinger: 818
Powerpuff er som en lysfontene.Powerpuff er som en lysfontene.Powerpuff er som en lysfontene.Powerpuff er som en lysfontene.Powerpuff er som en lysfontene.Powerpuff er som en lysfontene.

Jeg ble operert november 2012 (sleeve), og følges opp av fødepoliklinikken fra uke 23. I mitt tilfelle er det jo pga kort tid siden operasjon, men vil tro du kanskje bør ha tett oppfølging pga lavt næringsinntak. Håper du får god hjelp fra ernæringsfysiologen! Masse lykke til!

november 2013
Powerpuff er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:37.