Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Vaginal fødsel
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-07-2013, 19:36   #1
Vinterrose
Medlem

Vinterrose sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Meldinger: 101
Vinterrose vil raskt nok bli berømt.
Hjemmefødsel ?

Har lenge igjen til fødsel ennå , men har nå begynt å tenke litt fremover........I det siste har jeg lurt litt på hjemmefødsel , hvem kan få muligheten ? Er det kun de med ukompliserte svangerskap og fødsler tidligere , eller er det ok om en har hatt et greit svangerskap før forestående fødsel ?
Evt. hvem kan ikke få hjemmefødsel ?

Hvem kan man da spørre /søke til ?

Takknemlig om noen med erfaringer ang tema , kan dele litt !

Veslejenta vår kom 9 januar !
Vinterrose er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-11-2013, 23:15   #2
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sted: Vestfold
Meldinger: 230
Dalek har en aura rundt seg.Dalek har en aura rundt seg.
Sv: Hjemmefødsel ?

Ser den er skrevet i sommeren... Men, sjekk dinjordmor.no.

Dalek er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-11-2013, 23:20   #3
Arachnida
VIP-medlem

Arachnida sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Østfold.
Meldinger: 8,812
Blogginnlegg: 4
Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg skal ha hjemmefødsel.

Førstegangsfødende får ikke hjemmefødsel...ei heller de som har hatt en komplisert fødsel fra før.

Er alt normalt i første svangerskap og fødselen går normalt, er det ingenting i veien for en hjemmefødsel på nestemann.

...og lillebror Mai 2014...

Arachnida er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-11-2013, 00:15   #4
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sted: Vestfold
Meldinger: 230
Dalek har en aura rundt seg.Dalek har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av Arachnida Vis post
Jeg skal ha hjemmefødsel.

Førstegangsfødende får ikke hjemmefødsel...ei heller de som har hatt en komplisert fødsel fra før.

Er alt normalt i første svangerskap og fødselen går normalt, er det ingenting i veien for en hjemmefødsel på nestemann.
Førstegangfødende får absolutt føde hjemme. Jeg skulle føde hjemme med min første og alt var klart og planlagt med min privat jordmor spesialisert i hjemmefødsler og fastlegen. med basseng i stue og hele pakka
Måtte likevel på sykehuset pga babyen var for stor og de satt meg i gang en uke før termin.
2 av venninene mine fikk sitt første barn hjemme. Den ene fikk for 3 år siden og hun andre fikk ifjor! Så lenge alt er normalt og babyen kommer riktig vei og At mammaen ikke er utslitt under fødselen så er ingenting i vei for å føde hjemme.

Jeg vil allikevel anbefalle at man har med seg en jordmor som kan det fra før.

Gleder meg til neste som kommer i juli... Og denne gangen skal hun/han bli født hjemme. Med levende lys og deilig musikk! (håper denne gangen babyen er ikke like stor!)

Dalek er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-11-2013, 08:44   #5
Abarella
Medlem

Medlem siden: Jun 2012
Sted: Nord-Norge
Meldinger: 139
Abarella vil raskt nok bli berømt.

Jeg synes det er rart om førstegangsfødene får føde hjemme. Det må jo komme litt an på hvor langt unna sykehuset man bor?

Jeg , med et rimelig uproblematisk svangerskap, ikke stor unge, ingen andre sykdommer eller tegn til at det skulle bli komplikasjoner.
Alikevel er det en reel sjanse for at jeg ikke ville overlevd om jeg hadde født hjemme, og det er 10 minutter til sykehuset..
Abarella er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-11-2013, 23:32   #6
Silledille
Supermedlem

Silledille sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 714
Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.

Jeg skjønner ikke at noen tør det. Hva om det skjer komplikasjoner? Hastekeisersnitt, eller om babyen trenger øyeblikkelig medisinsk hjelp etter fødselen?
Silledille er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-11-2013, 23:57   #7
Tallahassee
Seniormedlem

Tallahassee sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2,239
Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.

*abbonerer*
Har lyst på hjemmefødsel, men aner ikke hvordan i all verden jeg skal få mannen med på den idèen..!?
Gammel 03-11-2013, 00:21   #8
Iset
Veteranmedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Rogaland
Meldinger: 4,546
Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.

Dere som har barn fra før, hvor gjør dere av barna under fødselen? Hva om det skjer feks. midt på natta? Eller, regner jo nesten med at dere har skaffet barnevakt som kan stille på kort varsel, det må man jo gjerne gjøre når man skal føde på sykehuset og, men da kan jo som regel barnevakten komme til huset og la barna sove videre om det er på natta, feks.
Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig på alt i denne verden, selv hadde jeg ikke turt å føde hjemme pga. frykt for plutselige komplikasjoner som krever medisinsk hjelp innen minutter. *angst*
Gammel 03-11-2013, 09:49   #9
Arachnida
VIP-medlem

Arachnida sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Østfold.
Meldinger: 8,812
Blogginnlegg: 4
Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sukkerrose Vis post
*abbonerer*
Har lyst på hjemmefødsel, men aner ikke hvordan i all verden jeg skal få mannen med på den idèen..!?

Mannen min er ikke helt fortrolig med tanken, men han kommer til å bli det.
Han vet jeg ønsker det veldig sterkt og etter at han er med til jordmor et par ganger og får tillit til henne (privat jm som skal være der under hjemmefødselen) tror jeg nok det går bra.
Det er liksom ukjent og nytt. Og kan virke skummelt siden man ikke har leger rundt ørene.

For meg vil det bli en lettelse å føde hjemme. Ikke noe stress. Bare slappe av og ta det som det kommer.

Mannen min har ikke vært med på fødsel med meg enda siden dette er vårt første felles barn og erfaringene fra x'en hans sine fødsler er vist nok ikke noe bra.

...og lillebror Mai 2014...

Sist endret av Arachnida; 03-11-2013 kl 11:56.
Arachnida er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-11-2013, 11:15   #10
Tallahassee
Seniormedlem

Tallahassee sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2,239
Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Arachnida Vis post
Mannen min er ikke helt fortrolig med tanken, men han kommer til å bli det. :jupp
Ja... jeg tenker, mine barn har en tendens til å komme raskt. Forrige gang var det såvidt mannen måtte være jordmor i bilen på motorveien Dèt må jo være mer skremmende enn å ta i mot barnet hjemme i sengen liksom.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:30.