Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Vaginal fødsel
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-11-2013, 12:00   #11
Arachnida
VIP-medlem

Arachnida sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Østfold.
Meldinger: 8,812
Blogginnlegg: 4
Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hjemmefødsel ?

Ja, så absolutt.

Jeg husker jeg ble skikkelig stresset av at barnevakten måtte hentes (bilen hennes stod på verksted AKKURAT den dagen ) av x`en, så jeg fikk naboen min til å hente eldstemann og kjerringa hans kjørte meg på sykehuset.
Det var 5 minutter til sykehuset da...nå bor jeg rundt 45 minutter unna.

Jeg var på sykehuset 17:45, x`en kom 18:05 og 18:20 var lillebror ute.

Jeg vil IKKE gjenta den fødselen.

Tanken på at alle fire er hjemme når fødselen starter, er for meg ikke skremmende.
Mannen min synes den tanken er helt grusom.
Vi må finne ut av det der...

...og lillebror Mai 2014...

Arachnida er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-11-2013, 12:03   #12
Iset
Veteranmedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Rogaland
Meldinger: 4,546
Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.

Hmm jeg ville nok IKKE hatt barna hjemme under en fødsel. Jeg er ikke spesielt høylytt, men under sist fødsel følte jeg behov for å skrike endel ganger da jeg trodde jeg skulle omkomme og måtte "få det ut", og tanken på at barna skal sitte et sted i huset og høre på mine primalbrøl og være engstelige er ikke noe jeg ville utsatt dem for overhodet, i tillegg til at JEG ikke hadde klart å slappe av når jeg visste de hørte meg. Så jeg skjønner mannen din godt.
Gammel 03-11-2013, 12:05   #13
Arachnida
VIP-medlem

Arachnida sin avatar

Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.Arachnida har et ubeskrivelig bra rykte.

X`en hans var visstnok litt av en dramaqueen under fødsel og skrek og bærte seg skikkelig.

Da jeg fødte begge guttene var jeg stille som mus og konsentrerte meg om pusten.
De som lagde mest lyd, var guttene da de ble født...hyyyylte som stokne griser begge to.

Gammel 03-11-2013, 12:14   #14
Iset
Veteranmedlem

Iset sin avatar

Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg var heelt stille under min første fødsel og var skikkelig flink til å puste hele tiden, og lurte på hva i helsike brølekvinner holdt på med, man kunne da ikke ligge og skrike sånn under en fødsel??
Vel, under min andre var jeg helt i en annen modus, mistet kontrollen over pusten og følte skrikene bygge seg opp uten at jeg nesten klarte å stoppe dem. Lå ikke og hylte som en stukken gris altså, men jeg ropte ganske mye ja. Lurer veldig på hvordan neste fødsel blir. Vurderer å ha med min mor (for hennes skyld, vet hun hadde ønsket det), men blir jo litt usikker når man aldri vet hvordan det blir, hehe.
Gammel 03-11-2013, 12:35   #15
Tallahassee
Seniormedlem

Tallahassee sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2,239
Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Arachnida Vis post
Jeg var på sykehuset 17:45, x`en kom 18:05 og 18:20 var lillebror ute.
Skjønner, huff. Her har jeg kommet gående inn på sykehuset med 10cm åpning begge gangene, og sistemann ble født tyve minutter etter at jeg satt meg i bilen hjemme.

Jeg har ikke tenkt så langt på hva vi evnt. skulle gjort med barna når fødselen er i gang. Men jeg tror det er verre å få barnevakter til å komme hit. Sist gang måtte jeg ringe en venninne til å ta taxi til oss, og vi måtte dra til sykehuset før hun ankom (heldigvis sov 6-åringen) Så bare stress stress stress.
Men jeg ser for meg at barna bare sover dersom en fødsel skulle skje hjemme på natten. De sover tungt. Skjer fødselen på dagtid er de enten på skolen/bhg, eller så er det ingen problem å få dem til å være hos venninner/kompiser i nabolaget.
Gammel 03-11-2013, 12:39   #16
Arachnida
VIP-medlem

Arachnida sin avatar

Problemet er at jeg har hatt to styrtfødsler.
Med førstemann kom første rie (og første antydning til fødsel) klokken 23. 2,5 timer senere var storebror ute.
Med andremann kom første rie (og første antydning til fødsel) klokken 16:50. 1,5 time etterpå var lillebror ute.

Jeg ble konisert for 1,5 år siden, så da får man større sjangs for for tidlig fødsel og å få en styrtfødsel.
Jeg frykter lille Knert kommer på en halvtime eller noe.

Gammel 03-11-2013, 12:51   #17
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sted: Vestfold
Meldinger: 230
Dalek har en aura rundt seg.Dalek har en aura rundt seg.

Komplikasjoner skjer utrolig nok mest på sykehuset! Helt utrolig ja!
Stress, sykepleiere og leger som går av og på vaktene sine, bruk av kunstige hormoner for å få fart i ting (spesielt i helgene!!!!!), overbruk av keisersnitt, pusher kvinner til å ta epidural (noe som ofte ender i keisersnitt eller lengre fødsler).

Hjemme er jeg avslappet. Med en jordmor som blir med meg fra A til Å. Hun vet akkurat når det er tid til å sende meg til sykehuset om jeg virkelig skulle trenge det! Da er jeg 100% tryggere med en som har vært med fra begynnelsen av svangerskapet til fødselen enn en på et stort sykehus hvor jeg må dele leger og sykepleier med andre fødende.

De fleste har mistet troen på kvinner og vår evne til å føde! Og utrolig nok (en gang til) så er det flere komplikasjoner på sykehuset. I tillegg til det kan mannen delta på en helt annen måte. Han kan gå fritt hjemme, spise, lage mat til oss, etc uten å føle seg hjelpeløs og i veien i et flombelyst rom hvor man blir konstant avbrutt.

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article409493.ece
http://www.lokalavisenfrogner.no/nyh...tror-1.6445290

Jeg er absolutt enig at hjemmefødsel ikke er for alle, men er helse med mamma og babyen ok, og man er komfortabel på at man har fått alt info og planlagt dette med jordmoren sin, er det en helt fantastisk opplevelse som blir anbefalt av de som har gjort det!

Om noen er virkelig interessert anbefaler jeg på det sterkeste å se: "Orgasmic birth" tittelen er ikke så opplysende men det er etter DET jeg bestemte meg at DET var noe for meg.

Jeg har basseng og hele pakka som venter i boden allerede og samme gode jordmor som sist!

Ang barn fra før... jeg holder på samme med dilemma. Noen sier det er bra at barna får være med og noen liker å ha barna et annet sted. Men samme dilemma når man føder på sykehuset!!! Hvor er barna da? Jeg er heldig som skal ha babyen i juli. Da kan svigermor komme til passe på jenta vår (hun er lærer så hun har ferie da!)

Jeg er litt redd for at hun ikke kommer til å skjønne hva som skjer og kan bli skremt av fødselen (hun blir da 2,5 år). Vet ikke ennå. Jeg må undersøke litt mer.

Mange er skremte av hjemmefødsler, men undersøker man nærmere er det faktisk ikke så skummelt likevel. Det er viktig å skaffe seg riktig informasjon!

Sorry jenter jeg ser jeg ble litt engasjert og skrev en roman!

Sist endret av Dalek; 03-11-2013 kl 12:59.
Dalek er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-11-2013, 12:55   #18
Iset
Veteranmedlem

Iset sin avatar

Mine fødsler har også vært raske. 1,5 timer totalt med førstemann og ca. 3 timer totalt med andremann (om ikke litt mindre, husker ikke). Veldig spent på hvor rask denne fødselen kommer til å bli. Greit å bli fort ferdig, men de intense, tette riene hele tiden er jammen ikke gode. Men jeg tror jeg foretrekker det fremfor seige, langvarige fødsler altså.
Selv slapper jeg mer av på sykehuset enn hjemme, liker at det bare er MEG og babyen, at jeg får konsentrert meg om bare oss to i et par dager uten å måtte ta hensyn til de store også. Men jeg vil ha minst mulig innblanding, man kan jo styre det ganske bra selv til og med på sykehuset. Min venninne fødte å vanlig fødeavdeling sist men sa fra at hun ville styre det meste selv og ikke ha mer innblanding enn absolutt nødvendig. Og det gikk fint, hun klarte seg selv og fikk hjelp da hun spurte. Veldig avslappende og fint.
Gammel 03-11-2013, 13:47   #19
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Nordland
Meldinger: 1,459
mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.

Der alt er i orden med mot og barn er det ikke noe i veien for å få hjemmefødsel.

Barna mine er i variert alder og hva som passer hvert av dem av informasjon er jo forskjellig. Mine barn er født på natt, morgen og formiddag.

Om jeg får hjemmefødsel denne gangen, vil ungene måtte være hjemme. De har muligheter til å gå tur, besøke venner og dra opp til bestefaren. (Tenker min yngste bror, min yngste datter og min far stiller opp.)

Det er en primær jordmor som er ved fødselen og om den trekker ut har hun en i bakhånd som stepper inn. Jeg får tildelt den primære og jobber med henne og får hilse på den sekundære. (Skulle det være at min jordmor var forhindret ville denne møte meg.)

Dette er jordmødre som går igjennom forløpet hjemmefødsel og man har flere førsamtaler. I tillegg er det et delvis privat/kommunalt tilbud hos oss. Vi betaler kun "egenandel" på konsultasjoner og selve fødsel. Resten blir dekket av NAV. (Det blir de på sykehusene også, men de utgiftene er større )

Hør med din vanlige jordmor om tilbudet til hjemmefødsel.

mokkemikka er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-11-2013, 13:59   #20
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sted: Vestfold
Meldinger: 230
Dalek har en aura rundt seg.Dalek har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av Iset Vis post
Selv slapper jeg mer av på sykehuset enn hjemme, liker at det bare er MEG og babyen, at jeg får konsentrert meg om bare oss to i et par dager uten å måtte ta hensyn til de store også.
Ja, det er det jeg tenker også... Svigermor kan ta jenta vår sånn at det blir bare meg, mannen min og jordmor hjemme. Tror nok hun er kanskje for liten for å forklare hva som skjer. Hun vil nok trenge oppmerksomhet - noe jeg vil ikke ha noe til overs under fødselen!- Man må jo til 2 dagers kontroll på sykehuset. Så sykehuset blir det uansett etter fødselen!

Men du som har hatt raske fødsler, ville det ikke vært mindre stressende å slappe av hjemme enn å stresse for å nå sykehuset? Har ikke opplevd rask fødsel, misunner deg litt der! Var du fornøyd med fødslene dine forresten?

Arachnida: Når du sier 1,5 time før babyen var ute, teller du fra første rier? (imponert!)

Dalek er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:09.