Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Vaginal fødsel
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-11-2013, 20:37   #41
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Hjemmefødsel ?

Fødsel hjemme er trygt så lenge det skjer under riktige kriterier! Jeg kunne nok tenkt meg hjemmefødsel, men mannen er skeptisk til det, og det respekterer jeg. Det føles ugreit å skulle tvinge gjennom en hjemmefødsel der han er usikker; da hadde ikke jeg følt meg sikker jeg heller tror jeg (men der er man jo forskjellig). Jeg fikk derimot fødsel på en jordmorstyrt fødeavdeling ved forrige fødsel (mens førstemann var på fødeavdeling på universitetssykehus. En helt annen verden m.a.o), god et var nært nok hjemmefødsel for meg. Jeg følte meg godt ivaretatt, og jeg fikk gehør for så lite innblanding (les: undersøkelser, inkl ctg) som mulig. Fødte i vann, og ellers uten noen form for smertelindring. Hadde tenkt meg akupunktur, men det rakk vi ikke
  Svar med sitat
Gammel 03-11-2013, 20:56   #42
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sted: Vestfold
Meldinger: 230
Dalek har en aura rundt seg.Dalek har en aura rundt seg.

Badehetta: Så heldig du er som har en sånn avdeling der du bor! Var du fornøyd med vannfødselen?
Skjønner at mannen din blir skeptisk, da er det bedre å føle seg begge to trygge.

Dalek er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-11-2013, 21:04   #43
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av Dalek Vis post
Badehetta: Så heldig du er som har en sånn avdeling der du bor! Var du fornøyd med vannfødselen?
Skjønner at mannen din blir skeptisk, da er det bedre å føle seg begge to trygge.
veldig fornøyd! Det var virkelig en drømmefødsel! Og jeg fikk det så nært som det ville vært ved hjemmefødsel tror jeg, for det var jeg som styrte fødselen, og jordmor bare hjalp til på en måte.
  Svar med sitat
Gammel 03-11-2013, 22:16   #44
Silledille
Supermedlem

Silledille sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 714
Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.Silledille er som en lysfontene.

Beklager at jeg er stemningsdreper her Men hva om dere blør utrolig mye og trenger hjelp? Eller om babyen ikke puster og trenger oksygen eller hasteoperasjon? Og hvis en i tillegg da bor 45 min unna sykehuset..? Jeg er bare bekymret for dere og nurkene deres..
Silledille er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-11-2013, 22:48   #45
LynxLynx
Supermedlem

LynxLynx sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Røyken
Meldinger: 727
LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.

Fødselshistorien fra min hjemmefødsel...
Sitat:
Opprinnelig postet av LynxLynx Vis post
Tirsdag 26 våknet jeg tidlig.... jeg hadde rier! Riktignok var de svake, men nå kom de i alle fall regelmessig selv om det var ti minutter i mellom var jeg sikker på at nå var det ikke falsk alarm. Jeg hadde hatt maserier og sterke kynnere i to dager, søndag trodde jeg det skulle bli action, men nei. Mandagen var jeg hos jordmor og fikk akupunktur, hadde da tre cm og var tøyelig til fire. Men som annengangs var jo ikke det noe å hoppe i taket for, for alt vi visste kunne jeg ha hatt tre cm i flere uker allerede. Men nå skulle det bli andre boller!

Uansett, riene ga seg ikke som de hadde gjort før, og mannen avbestilte avtalene han hadde den dagen. LilleLynx ble sendt i barnehagen og jeg tuslet rundt og fant fram det aller siste vi trengte. Ringte jordmor i tolvtida for å komplimetere hennes akupunktur og si fra at det nok ble fødsel i dag. Riene var trege til å ta seg opp, både i styrke og hyppighet, men de ga seg i ikke heldigvis. Jeg og mannen fikk oss litt søvn, det var ikke lett å sovne, var ganske spent og håpet inderlig at riene ikke skulle stoppe som de hadde gjort før. Det gjorde de heldigvis ikke, og vi blåste opp fødekaret, skiftet sengetøy og prøvde å forberede oss...

Timene gikk, og jeg ble utålmodig. Hvor lang tid skulle dette ta da? LilleLynx kom jo ni timer etter at jeg våknet med rier! Da våknet jeg riktignok med sterke og hyppige rier, men det var da svært da? På den andre siden, blir jo ikke så koselig med levende lys og fyr i peisen midt på lyse dagen.... LilleLynx ble henta i barnehagen og vi spiste middag hos mamma i sokkelleiligheta. Fremdeles rier, fremdeles regelmessig, men det var ikke før i fem-seks tida at det begynte å kjennes bedre enn en vond mens. Klokka seks var begeret fullt, nå måtte jeg vite om det var noen fremgang! Jeg ringte jordmor som skulle komme og sjekke, og klokka sju kunne hun konstantere at tja, ca fire cm. Argh. Dette kunne enten gå veldig fort, eller jeg kunne risikere å gå slik til i morra. Vi ble enige om at hun bare kunne dra hjem, det var ingen vits å sitte her og spille på slurva, men jeg måtte love å ringe så snart jeg kjente en forandring! Som sagt så gjort, LilleLynx ble lagt i seng etter kos og sang. Vi gjorde stua klar, sånn i tilfelle. Ryddet det siste rotet, la fram håndklær, kladder og tepper, redde opp på sofaen og satte på en film. Fikk ikke sett så mye på den før jeg måtte konsentrere meg om riene som nå kom hvert sjuende til femte minutt. Mannen fyrte i peisen mens jeg ringte jordmora og sa at når var det i gang. Vi fylte i fødekaret, og jeg gikk oppi. Det var deilig! Badekar kan virkelig anbefales.

Jordmora kom i ti-tida, og jeg hadde litt fremgang, og lå og døste i karet og pusta meg gjennom riene. De var vonde nå, jeg måtte vokalisere under rietoppene, ikke rope eller noe sånt, men en jevn og ikke veldig høy tone. Ca halv tolv på kvelden kom jordmor nummer to, og det er vell det siste klokkeslettet jeg er sikker på. Etter dette var klokka ganske irrelevant der jeg var i min egen lille fødeboble. Jeg satt på knærne i vannet, og småpratet med mannen mellom riene mens to jordmødre satt i sofaen og slumret og strikket og lot oss holde på med vårt.

Så måtte jeg opp på do, og i det øyeblikket jeg reiste meg kom riene tett... Jeg kunne ikke komme meg raskt nok tilbake til vannet, riene krevde all min bevissthet, og det varme vannet var deilig lindrende. Vell oppe i karet igjen gikk aktiviteten litt tilbake og en av jordmødrene spurte om jeg la merke til at riene kom hyppigere når jeg var oppe og gikk? Joda, det hadde jeg vell merket, men akkurat nå hadde jeg ikke så veeeeldig behov for at de skulle komme hyppigere, gitt..... Men jeg kom meg opp etter en stund, og da hamret det inn... Jeg var vell da på de berømte 8-9-10 cm, riene forandret karakter, og jeg skulle så inderlig hatt en pause, eller at noen kunne gjøre noe, hva som helst for dette var vondt. Jeg må innrømme at jeg ønsket meg både epidural, lystgass, nakkeskudd og pauseknapp....

Jeg kjente jeg måtte på do, og gjøre stort, og som sagt så gjort. Jeg kom inn igjen på stua og lente meg over et høyt bord med pute på og rugget på hoftene mens jeg fikk massage. Jeg konsentrerte meg om rugginga, og kjente snart at det presset nedover. Kom meg over i fødekaret med litt hjelp, og hoi! En pressrie! Opplevde aldri de med forigemann, epiduralen sørget for det. Mannen satt på en stol ved hodet mitt, men jeg må innrømme jeg ikke aner hva han gjorde... Var for oppslukt av rien. For en følelse! Her var det bare å henge med i svingene, for krefter større og eldre enn meg tok over, jeg var passasjer i min egen kropp. En bølge av energi suste gjennom kroppen fra isse til underliv og drev ungen ut. Fascinerende og litt skremmende, men veldig, veldig riktig.

«Hodet står i åpningen, med en vannblære foran» sier jordmora, og jeg rekker å tenke «stemmer, vannet har jo faktisk ikke gått» før en ny rie overtar kroppen min. Jeg puster på neste ri, av instinkt, og før jeg trekker pusten dypt og igjen blir overmannet av en ri som fører jenta mi ut av meg og ut i bassenget. Jeg løfter henne opp til meg og er overveldet, lettet og aldri så lite imponert over meg selv. Jeg har født verdens vakreste jente! Hun klynker og nyser, men skriker ikke og er så vakker, så vakker. Mannen klipper navlesnora når den har sluttet å pulsere, han er stolt og jeg tror jeg kan se en aldri så liten tåre.

Etter å ha født morkaken blir jeg hjulpet opp av bassenget, tørket og geleidet bort til den oppredde sofaen hvor jeg får ligge med Frøken Snupp på brystet. Fascinerende hvor målbevisst hun søker puppen! Hun fant den til slutt og sugde som hun aldri skulle gjort annet. Hun var 3020 gram, 50 cm lang og 34 cm rundt hodet og ble født 02:35 den 27. oktober.

Jordmødrene forteller at hun ble født med seierskjorte, det vill si at hun kom ut i en intakt fostersekk! De måtte rive hull i sekken for å få henne ut. Det er veldig sjeldent og barn født slik har blitt tillagt spesielt hell og gode egenskaper. Om det stemmer gjenstår å se, hun viser i hvertfall store evner til å spise, sove og bæsje og noe mer tror jeg ikke vi kan forvente med det første.
Gammel 04-11-2013, 22:32   #46
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sted: Vestfold
Meldinger: 230
Dalek har en aura rundt seg.Dalek har en aura rundt seg.

LynxLynx: Det var nydelig! Jeg blir så inspirert og det bekrefter valget mitt om å føde hjemme. Jeg blir rørt av hjemmefødsler. De er så intime og så rolige!
Denne gangen SKAL jeg få det til!

Dalek er logget av   Svar med sitat
Gammel 13-11-2013, 22:47   #47
Snuppsie
Supermedlem

Snuppsie sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Meldinger: 920
Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.

Jeg lurer på en ting
Det vannet i badekaret? det blir jo så fort kaldt? hvordan skifter man vann underveis eller er det noe som varmer vannet? er jo noen liter å bytte i såfall. på sykehuset lå jeg i badekar og bytta vann 3 ganger for jeg ville ha det glooovarmt
Gammel 13-11-2013, 22:50   #48
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Nordland
Meldinger: 1,459
mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.

Fyller på med varmt vann. Kokende vann. Gjerne fra vannkoker/kasseroller.

mokkemikka er logget av   Svar med sitat
Gammel 13-11-2013, 23:16   #49
Snuppsie
Supermedlem

Snuppsie sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Meldinger: 920
Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.

så stressende
Gammel 14-11-2013, 09:42   #50
LynxLynx
Supermedlem

LynxLynx sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Røyken
Meldinger: 727
LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig postet av Snuppsie Vis post
så stressende
Neida. Det er det mann og jordmor som gjør!

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:04.