Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Navn
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-10-2013, 12:30   #11
Kims
Supermedlem

Kims sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 965
Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.Kims har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvordan bestemmer dere navnet?

Da sønnen vår fikk navn måtte vi trekke lapp. Vi hadde diskutert navn lenge og var kommet så langt at begge hadde hvert sitt favorittnavn, mens begge hadde samme navn som nummer to. Begge syntes at den andres favorittnavn var greit, men ingen ville gi seg så lett. Da vi kom hjem fra sykehuset skrev mannen min de tre navnene på lapper og jeg trakk.

Hadde det blitt en lillebror nå hadde navnevalget vært enkelt. Sønnen vår fikk navnet som jeg hadde som favoritt, så vi har helt siden den dagen visst at en eventuell sønn nummer to skulle få mannens favorittnavn. Det blir imidlertid ei lillesøster, og denne gangen blir nok navnevalget enda vanskeligere enn sist. Jeg vet hva jeg vil at hun skal hete, men mannen min liker ikke det navnet noe særlig. Jeg passer på å nevne det med jevne mellomrom, slik at han skal venne seg til det, men det har ikke hjulpet så langt. Ikke har han noen forslag selv heller, så det hele er foreløpig veldig på vent.

Storebror
august 09 og
lillesøster januar 14.

En liten overraskelse er ventet høsten 2017!

Kims er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-10-2013, 13:03   #12
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,860
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

Sist så hadde vi igrunn ett jentenavn klart fra før jeg ble gravid. Men så slo det meg at uttalelsen av navnet ikke ville bli så vakker på det stedet vi bor! Og det føltes heller ikke like riktig lenger med det navnet. Det var vi begge enige om. Vi tenkte lenge sammen og kom ikke frem til noen navn som var "gode nok". Hvordan vi tilslutt havnet på det navnet vi gjorde har vi ikke helt skjønt selv. For navnet kom bare som lyn fra klar himmel, og ingen andre navn kunne måle seg med det i ettertid. Vi stusset veldig på om navnet ville bli godtatt som navn, da vi ikke hadde hørt det før. Men det ble godtatt, og etter fødselen har jeg hørt at det finnes fler med samme navn. Men er sjelden.

Denne gangen vet vi ikke kjønnet. Jentenavnet er sjeldent, mens guttenavnet er temmelig vanlig. Vi er mest opptatt av at det skal føles rett. Da spiller det ingen rolle hvor vanlig navnet er.

Navnets betydning er også avgjørende her. Kunne ikke valgt navn med en fæl betydning, eller som rimer på noe veldig negativt.
Gammel 21-10-2013, 11:24   #13
martha
Medlem

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 83
martha vil raskt nok bli berømt.

Vi har en lang liste med jentenavn og guttenavn. Skriver opp alt vi kommer på, bortsett fra forslag som en av oss absolutt ikke liker. Vi skal jo ha to navn, og syns de bør klinge godt sammen.
Jeg vi gjerne kalle opp, men de flotteste "oppkallingsnavnene" er allerede brukt av andre i familien. Jeg ønsker med et litt uvanlig navn, men liker i grunn best de vanlige

Ellers er sønnen til kusinen min svært bestemt på hva han syns er fint og ikke, og siden moren hans avgjorde mitt navn når jeg ble født er jo det litt artig - Kanskje har skal få veto?

martha er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-10-2013, 11:54   #14
Malia
Supermedlem

Malia sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Meldinger: 465
Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.

Med førstemann skrev vi lister over navn vi likte begge to, og eliminerte tre fra hverandres liste hver dag til vi stod igjen med et par hver. Så "tygget" vi på dem en stund og endte opp med ett.
Med de andre var ikke han så entusiastisk, så jeg skrev lister og han eliminerte.

Uten at det var planlagt, endte vi opp med "topp 10" navn på de to eldste (Første året navnene kom på topp 10 listen), men de andre har veldig få som heter det samme som dem i Norge.
  • Vi har ikke samme forbokstaver på barna
  • Ingen har doble navn (De har dobbelt etternavn. Det får holde )
  • Ingen har navn som kan rime på dumme ting (ifht erting på skolen ol)
  • Men alle navnene har bokstavrekkefølgen "LI" i navnet sitt, noe som vi valgte som fellestrekk etter at det var likt i de to første navnene. Da fant vi ut at de "klinger litt bedre" når vi sier dem alle sammen og det føles som om de passer sammen.
  • Og så har visst alle ungene våre kjente barnefigurer med samme navn som seg. Vi blir derfor spurt "Hvilken barne-tvfigur skal dere kalle ungen opp etter nå da?"

Lillesøster kom 23. juni 2014

Sist endret av Malia; 21-10-2013 kl 11:58.
Malia er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-10-2013, 12:28   #15
Lillegull
Medlem

Medlem siden: Sep 2013
Meldinger: 155
Lillegull er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Hvis det blir en jente, kunne jeg veldig godt tenke meg å kalle henne opp etter min venninnes avdøde datter. Av respekt for min venninne så spurte jeg henne om hva hun tenkte om det, og hun var ikke fortrolig med det. Forståelig nok <3
Men her blir det i alle fall ikke dobbelt navn. Å så må det passe litt til samboerens barn og hans etternavn. Så er ikke enkelt Samboer skal selfølgelig få være med å bestemme, da han ikke hadde noen stemmerett ved sine to sønners navnevalg.
Lillegull er logget av   Svar med sitat
Gammel 23-10-2013, 12:23   #16
Haria
Medlem

Haria sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 248
Haria vil raskt nok bli berømt.Haria vil raskt nok bli berømt.

Her skriver vi også lister og eliminerer.
De første to er med min eks. Han hadde INGEN forslag, men mente mye om mine... Så der skrev jeg liste, og han sa stort sett nei
Med nr 3 + 4 ble vi enige om et dobbeltnavn, men så viste ny UL at det var to. Da fant vi ikke noe som passa til det dobbeltnavnet, så det ble to andre enkeltnavn.
Nå har vi da 4 med ett navn, så nr 5 får også det.
Kriteriene er: "normalt" navn (ikke stumme bokstaver,r are stavemåter eller oppkonstruert nynavn), med grei uttale, utenfor topplistene, ikke bibelnavn.

Haria med gjengen: -96, -99, -05, -05, 14
Haria er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-10-2013, 13:01   #17
viola
Supermedlem

viola sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 585
viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.viola er som en uslipt juvél.

Viktigste var vel at det var et "ordentlig" navn, ikke oppkonstruert eller med unødvendig fjollete skrivemåte. Heller ikke navn som virker unaturlige på norsk.

Navnene bør ha litt samme stil, ikke en Annabella og en Reidun, liksom. Forbokstaver og antall stavelser bryr vi oss ikke om. Kan bli litt overmatching, nesten.

Oppkalling var ikke et must, men endte med å gjøre det. Men ikke nødvendigvis etter slektninger. Synes det gir navnet litt ekstra verdi, men man skal jo først og fremst like det.

Engelsk uttale brydde vi oss ikke om. Mitt navn funker ikke på engelsk, og jeg synes det er kult å ha et eksotisk navn i utlandet.

Ville aldri trumfet gjennom et navn mannen mislikte. Men vi ble enige om å ha litt åpent sinn og bruke tid på å "smake" på forslagene en stund. Det var liksom ikke lov å bare si at nei, det er stygt, med en gang.

Et tips er å kjøpe navnebok og to ulike fargetusjer, og gå gjennom den hver for dere. Da får dere et utgangspunkt å tygge litt på.
Gammel 24-10-2013, 13:15   #18
Tallahassee
Seniormedlem

Tallahassee sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2,239
Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.

Her snakkes det løst og fast om navn. Jeg har nok sterkere mening (ønsker) enn mannen, så det er for det meste forslag fra min side. Men til gjengjeld har jeg maange forslag. Type 10+ på hvert kjønn. Så han kan nesten "velge og vrake" Tror han er ganske fornøyd med å få valget innsnevret

Jeg har litt kriterier til navn ja, men litt vanskelig å sette ord på det.
Men dette kan kanskje forme det litt:

• jeg liker litt lengde på navnet
• må ha mellomnavn (tradisjon)
• må være et vanlig navn, der folk ikke sier hæ? når man presenterer seg, men helst ikke fra topp 10 kanskje heller.
• kunne uttales greit på engelsk
• være i samme "stil" med søsken
• gjerne at noen bokstaver i navnet "matcher" med søskens
Gammel 24-10-2013, 13:28   #19
Dyra
Medlem

Dyra sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 369
Dyra vil raskt nok bli berømt.Dyra vil raskt nok bli berømt.

Vi vil gjerne bruke et famile navn (delvis oppkalling kan man egentlig si).
Det skal være et tradisjonelt norsk navn.
Det skal være to navn, som passer sammen (siden vi bruker begge) og ikke blir altfor langt (på jenta ble det egentlig ganske langt og vi merker at spesielt barnehagen ikke er like flinke til å bruke begge navnene).
Vi liker norrøne navn, men ikke et krav.
Trenger ikke ha samme bokstav eller like mange stavelser som de andre, men bør passe sånn noe lunde inn i resten av familien.

Vi har som oftest blitt enige om navn, eller enige om tre forslag. Navnet har blitt gitt etter fødselen. Med 1: hadde bare 1 guttenavnforslag vi hadde to jentenavnforslag (men her var vi veldig usikre), heldigvis ble det en gutt. Med 2: Hadde tre navnkombinasjoner klar (et av navnene gikk igjen i alle tre), jeg fikk bestemme til slutt, mannen var fornøyd med de alle sammen. Med 3: Hadde også der tre kombinasjoner klar, jeg fikk også her det endelige ordet, mannen var fornøyd med de alle.

Denne gangen har vi ikke kommet i gang med diskusjonen ennå, men vi har begge vetorett, vi blir etter mye diskusjon, som oftest enige om noen forslag. Så får vi se hva det blir tilslutt.

Siden jeg er inne på navn, tenkte jeg å skrive opp hvor navnene kommer fra også.
1: Første navn: Min fars halve navn. Andre navn: familie navn på min manns side, hans andre navn og hans farfars førstenavn.
2: Første navn: Min morfars navn (jeg er oppkalt etter han). Andre navn: oppkalling etter min mor, de har de samme første to bokstavene, pluss at det er oldefaren (tror jeg) til min mann.
3: Første navn: Min bestemors søster. Andre navn: Min mormors andre navn.

Så vi må granske slektstreet for å finne et dobbelt navn til, men de aller nærmeste er allerede lagt ned veto på (noen har min mann stemt ned, andre har jeg stemt ned).
Gammel 13-11-2013, 15:27   #20
Mayira
Medlem

Mayira sin avatar

Medlem siden: Nov 2013
Sted: Rogaland
Meldinger: 50
Mayira vil raskt nok bli berømt.Mayira vil raskt nok bli berømt.

Vi skal kalle opp barnet etter våre besteforeldre, så det blir dobbeltnavn Vi har ett navn på blokka hvis det er jente, men vi sliter med navn til gutt Siden sambo er engelsk, må det i tillegg være navn som lett kan uttales på engelsk.. Det gjør ikke saken lettere

2014
Mayira er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:34.