Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Vekt og ernæring
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-11-2013, 22:28   #1
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sted: Vestfold
Meldinger: 230
Dalek har en aura rundt seg.Dalek har en aura rundt seg.
Er det noen her som har gått opp MYE i tidligere svangerskap?

Gikk opp siiinsykt mye sist jeg var gravid (1år 9mnd siden) og klarte å gå ned 20 kg siden fødselen. Jeg skulle gå ned enda mer men rakk ikke før jeg ble gravid igjen.

Nå er jeg så redd for å legge på meg like mye som sist. Har spurt legen om hjelp med det og hun skulle henvise meg til sykehuset. vet ikke hvor lang tid det tar før jeg får hjelp!

Sist ble jeg veldig kvalm hele dagen de 3-4 første mnd og med en gang kvalmen var borte var jeg konstant sulten. Bekken og føttene var helt ødelagt så jeg fikk ikke mye mosjon.

Jeg så vekta gikk fort opp, men jeg tenkte da at jeg kunne bare trene det bort etter fødselen. Kjempe dumt å gjøre noe sånt til kroppen sin.. og ikke minst til babyen i magen! men jeg hadde virkelig ikke mye kontroll. Endte opp med at jeg ble ganske overvektig og fikk en ganske stor baby (4,6kg). Masse dårlig samvittighet.Dette kunne ende i svangerskap diabetes!

Denne gangen vil jeg gjøre det riktig selv om bekken og føttene er ødelagt. det finnes mange alternativer som jeg kan velge fra (svømming, low impact cardio, strength øvelser, etc)

Er det noen der ute som er i samme båten som meg?

Dalek er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-11-2013, 23:04   #2
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Meldinger: 477
Blogginnlegg: 44
Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.
Sv: Er det noen her som har gått opp MYE i tidligere svangerskap?

La på meg 26 kilo sist.. da var jeg 20 år og ganske så aktiv og ingen plager.

Nå er jeg i uke 32 og har lagt på meg minst 14 kilo, det var for en mnd siden. skal veie meg igjen i morgen når jeg skal til jordmor

jeg ville ikke legge på meg så mye denne gang men har blitt en del alikevel, spesielt når startvekten denne gang var 20kg mer enn når jeg var 20 år.

er oppgitt over meg selv, selv om jeg spiser ganske sunnt, men ikke sunnt nok.
er lite aktiv pga svak rygg og bekken. har låsning og bekkenløsning. kiropraktor hjalp litt, men ble for dyrt så sluttet å gå dit..

Silje78 er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-11-2013, 23:48   #3
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg la på meg GODT over 20kg med førstemann...og selv om jeg gikk ned nesten 10kg iløpet av de første ukene/månedene etterpå, så snek de samme kiloene seg på igjen senere i permisjonstida... Så jeg veide det samme som nygravid med #2 som jeg gjorde høygravid med #1. Ikke et optimalt utgangspunkt mao! (Førstemann var 13mndr da jeg ble gravid med #2)

Så jeg var beinhard med meg selv. Hadde allerede kutta snop/brus til kun lørdag (ikke fredag, ikke søndag. Kun én dag i helga) et par uker før jeg testa positivt, og fortsatte med samme linje. Selv om jeg var kvalm, så falt jeg ikke for fristelsen å småspise snop/brus/snacks. Jeg hadde med meg nøtteblanding i småbeger på jobben, og en flaske vann, for jeg merket at hvis jeg tok en munnfull nøtter og litt vann som mellommåltid mellom frokost og lunsj, og litt utpå ettermiddagen før jeg dro hjem; så holdt kvalmen seg bedre i sjakk, sikkert fordi jeg ikke rakk å bli så sulten/hadde jevnt blodsukker. Jeg fortsatte å trene så lenge jeg klarte det, men jeg fikk bekkenløsningsplager enda tidlgiere enn jeg gjorde med #1, så jeg starta relativt tidlig å trene hos fysio både i basseng og i treningssal.

Siden jeg var overvektig (BMI>26) ved starten av svangerskapet skulle jeg ta glukosebelastningstest i uke 28 sånn ca. Jeg fikk beskjed av fastlegen min om at den var i grenseland. Etter et par dagers "sorg" over nedturen (var jo tross alt svangerskapsdiabetes-spøkelset som truet), så strammet jeg ytterligere bittelitt inn på kostholdet mitt. Reduserte enda litt mer på hva slags drikke jeg inntok (byttet ut juicen til lunsjen med et glass melk i stedet feks) og jeg roet litt ned på fruktinntaket og prøvde å spise bær heller om jeg var litt fysen. Og så ble snopet på lørdagen kuttet helt ut (det føltes ikke som et stort savn egentlig. Helt ærlig! Etter et halvt år+ med svært lite snop så blir jo også søtsuget mindre) Utover det så gjorde jeg ikke store endringene. Fødte en helt normalvektig jente, og helt normale blodsukker på henne mens vi var på barsel (det ble målt et par ganger i døgnet første døgn og så etter 24t og 48t)
Ja, jeg gikk forresten NED under hele svangerskapet med #2! Gikk vel ned totalt 7kg. Det var ingen (lege/jm) som var bekymret pga dette, siden jeg jo hadde endel å ta av
  Svar med sitat
Gammel 05-11-2013, 01:06   #4
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Badehetta: Så godt å høre, ble inspirert til å gjøre det samme. Jeg tar gjerne imot tips og råd.
Kvalmen har kommet for fult hos meg, og merker allerede at jeg får lyst på usunne ting for å dempe kvalmen ... Men jeg kjøpte frukt, nøtter og yoghurt idag for å ha noe sunt å spise når jeg skulle få lyst på snacks!

Silje78: 14kg høres normalt ut, så lenge du ikke går mer opp (ja jeg vet lett å si!!!) Hold meg oppdatert.

Gammel 05-11-2013, 12:37   #5
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Så bra! Jeg var jo ikke veldig hardt rammet med kvalme, hadde ikke hyperemesis liksom, bare vanlig svangerskapskvalme som var verst når jeg var sliten. Så det viktigste for meg var å ikke falle for fristelsen "å så synd det er i meg" og trøstespise bort kvalmen...jeg tror kanskje det var medvirkende til den store vektoppgangen første gang!

Yoghurt, nøtter og bær er bra! Bare vær oppmerksom på at vanlig yoghurt med smaker inneholder mye sukker...det er bedre å bruke enten mager kesam eller gresk yoghurt!

Hvis det skulle gå mote at du skulle få svangerskapsdiabetes eller at du ligger i grenseland, så kan denne sida være verdt en liten kikk: til deg som har fått svangerskapsdiabetes
  Svar med sitat
Gammel 05-11-2013, 14:27   #6
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Badehetta Vis post
Så bra! Jeg var jo ikke veldig hardt rammet med kvalme, hadde ikke hyperemesis liksom, bare vanlig svangerskapskvalme som var verst når jeg var sliten. Så det viktigste for meg var å ikke falle for fristelsen "å så synd det er i meg" og trøstespise bort kvalmen...jeg tror kanskje det var medvirkende til den store vektoppgangen første gang!

Yoghurt, nøtter og bær er bra! Bare vær oppmerksom på at vanlig yoghurt med smaker inneholder mye sukker...det er bedre å bruke enten mager kesam eller gresk yoghurt!

Hvis det skulle gå mote at du skulle få svangerskapsdiabetes eller at du ligger i grenseland, så kan denne sida være verdt en liten kikk: til deg som har fått svangerskapsdiabetes
Åh takk det var veldig opplysende! Spiser faktisk frukt, nøtter og yoghurt nå... men ja, det var vanilje yoghurt! Skal bytte til gresk yoghurt. Liker det og!

Taakk for tipset

Gammel 06-11-2013, 08:01   #7
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.

Sitat:
Opprinnelig postet av Dalek Vis post

Silje78: 14kg høres normalt ut, så lenge du ikke går mer opp (ja jeg vet lett å si!!!) Hold meg oppdatert.
Ja da var jeg hos jordmor igjen i går.. og har gått opp enda noen kilo..
så 16 kilo og 8 uker igjen.. klarer nok ikke holde meg under 20 kilo..rekner med det blir noen kilo til.. Men skal prøve å motarbeide det..

Gammel 06-11-2013, 14:47   #8
Dalek
Medlem

Dalek sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Silje78 Vis post
Ja da var jeg hos jordmor igjen i går.. og har gått opp enda noen kilo..
så 16 kilo og 8 uker igjen.. klarer nok ikke holde meg under 20 kilo..rekner med det blir noen kilo til.. Men skal prøve å motarbeide det..
Leste akkurat at vi burde få 20min etter hver måltider. Det får jeg ikke til!! Er super kvalm og har en liten en som går ikke i barnehage! Og jeg prøver å spise 5-6 små måltider for å holde styr på kvalmen. Jeg får til å gå en lang tur på kvelden. Sist jeg var gravid kunne jeg ikke gå så mye (bekken, føttene...)
Denne gangen skal jeg finne det jeg kan gjøre uten at det går ut over bekken og føttene!
Får du til å mosjonere litt?

Gammel 06-11-2013, 15:36   #9
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Nei, jeg klarer ikke mosjonere noe særlig.. rygg/bekken blir slitent bare av å stå noen minutter :/

Men kjøpte en dvd med gravid yoga, det hjelper på bevegelse og energi, god trening det også anbefales! Hadde jeg gjort det oftere enn jeg gjør nå, så hadde sikkert ikke vekten steget like mye

Gammel 06-11-2013, 15:52   #10
Murmelmy
Veteranmedlem

Murmelmy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 3,305
Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.

Hva er mye da? Jeg gikk opp 27 kilo med første, han veide 4.7 kilo. Gikk opp 14 med nr 2 og hun veide 3.8 kilo. Gikk raskt ned igjen med begge to og så underernært ut bare noen måneder etter jeg hadde fått nr to. Mister mye vekt ved amming. Min startvekt har vært 63 kilo og jeg er 176 cm høy. Håper jeg går opp ca 15 denne gang, veier fire kg mer ved start.

Har alltid vært aktiv og trent mye, men ikke når jeg har vært gravid. Denne gangen skal jeg være flinkere, trener basket med en jentegjeng en gang i uken, har sykkelen klar i kjelleren for mosjonering. Formen begynner å bedre seg og kan ikke lengre skylde på kvalme . Så nå må det trenes...
Murmelmy er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:52.