Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Gravid gjennom assistert befruktning
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-11-2013, 11:59   #1
lirypa
Supermedlem

lirypa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,121
Blogginnlegg: 12
lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.
DUOtesten - genetisk samtale og blodprøver i dag - oppdatert med UL

Jeg har vært på genetisk samtale i dag. Det gikk veldig fint. En dame forklarte og viste plansjer over hva de kunne finne ut vha duotesten og hvordan veien var videre om man skulle ha "stor" (1/250) sannsynlighet for trisomi hos fosteret. Den ene trisomien er Downs, og der kan jo barnet få et godt liv og leve lenge. De to andre trisomiene var mye mer alvorlig med store misdannelser hos fosteret/barnet. Ofte endte disse to trisomiene i senabort. Evt om de kom helt til termin levde de som regel bare noen få uker... Det er imidlertid et kjent tilfelle hvor barnet nå har blitt 15 år, men livskvaliteten kan man sette spørsmålstegn ved...
Men statistisk sett, kun basert på min alder, er det bare 0,9 % sannsynlighet for at lilleplutt har en av disse tre trisomiene.
Blodprøvesvar, sammen med informasjon om mammans høyde, vekt, alder, røykevaner, tidligere barns helse, +++ og UL i uke 11-13, blir puttet inn i et dataprogram som beregner sannsynligheten for å få et barn med trisomi. hver trisomi får sin egen sannsynlighetsbergning.

Vi bestemte oss for å ta duotesten. Så nå har jeg tatt blodprøve. Og får innkalling til UL en gang i begynnelsen av desember. Så håper jeg at de finner ut at det er minimal sjanse for at lilleplutt har en av disse trisomiene, i alle fall en av de to alvorligste. Jeg er nemlig veldig usikker på om jeg vil våge å ta fostervannsprøve eller morkakeprøve...

En annen ting som var litt morsomt er at jeg hoppet plutselig en uke fram i termin, basert på målene til lilleplutt ved UL som jeg hadde 6. nov Det sa ikke IVF-legen noe om. Hun bare regnet tilbake fra innsettsdatoen hun. SÅ nå har jeg passert 10 uker

med Ull

Sist endret av lirypa; 10-12-2013 kl 12:34.
lirypa er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-11-2013, 12:36   #2
Marie14
Medlem

Marie14 sin avatar

Medlem siden: Sep 2013
Meldinger: 44
Marie14 er bare skikkelig grei.Marie14 er bare skikkelig grei.Marie14 er bare skikkelig grei.Marie14 er bare skikkelig grei.Marie14 er bare skikkelig grei.
Sv: DUOtesten - genetisk samtale og blodprøver i dag

Sitat:
Opprinnelig postet av lirypa Vis post
En annen ting som var litt morsomt er at jeg hoppet plutselig en uke fram i termin, basert på målene til lilleplutt ved UL som jeg hadde 6. nov Det sa ikke IVF-legen noe om. Hun bare regnet tilbake fra innsettsdatoen hun. SÅ nå har jeg passert 10 uker

Det er veldig kjekt når terminen blir flyttet den veien

Jeg har også tatt den blodprøven, skal på UL i morgen. Gru-gleder meg, blir veldig kjekt å få se småttisene igjen (vi vet at det er to , men er livredd for at de skal finne noen forhøyet risiko. Jeg tror ikke jeg tar sjansen på å ta fostervannsprøve, er redd for at det da skal gå galt og at vi mister begge to.
Marie14 er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-11-2013, 12:42   #3
lirypa
Supermedlem

lirypa sin avatar

lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.lirypa har mye å være stolt av.

Lykke til på UL i morgen! Håper de finner at alt ser normalt og fint ut
Skjønner deg veldig godt ang fostervannsprøve! Selv om det nå opereres med bare 0,5 % sjanse for spontanabort (samme dag som fostervannsprøve blir tatt, og så reduseres faren kjapt til normalt nivå bare ca 2 dager etter), så... ja, jeg skjønner deg!

Vi satser på at alt er bra, så slipper man å ta stilling til den biten der

med Ull
Gammel 04-12-2013, 12:21   #4
lirypa
Supermedlem

lirypa sin avatar

Nedtelling til 10. desember - da skal vi ha fosterdiagnostikk UL. Gleder meg - jeg kommer sikkert til å få sjokk om de finner at alt ikke er som det skal... Tror jo liksom at alt er tipp topp med lillingen i magen.

med Ull
Gammel 04-12-2013, 16:38   #5
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Skal du ha duo pga assistett befruktning eller alder? Jeg er akkurat i grenseland ifht alder, men har ikke fått tilbud om det. Tror jeg bare skal spørre om de kan sjekke litt ekstra på ul jeg skal på neste uke. Og om det ser normalt ut sier jeg meg fornøyd med det, tror jeg. Selv om man vel bør ta blodprøver også. Jeg tror som deg at alt er bra og normalt med min lille. Skjønt sikker kan man jo aldri være.

Blir spennende å høre oppdatering etter du har vært på ul!
  Svar med sitat
Gammel 05-12-2013, 20:35   #6
lirypa
Supermedlem

lirypa sin avatar

Det er pga alder - jeg er ei gammal røy

med Ull
Gammel 10-12-2013, 12:33   #7
lirypa
Supermedlem

lirypa sin avatar

Da har jeg vært på UL i forbindelse med DUO-testen
Alt stod bra til med lilleplutt i magen. Normal nakkefold og fint neseben. Sammen med blodprøver og litt annen informasjon så har det blitt beregnet at vi har svært liten sannsynlighet for å få et barn med en av de tre trisomiene Aldersmessig har jeg falt fra den økte risikoen jeg har ved å være 38 år til samme risiko som en på 15 år har God hjertelyd og h*n vokser fint. CRL tilsvarer 13+0 uker på vei. Jeg er lykkelig! Vi fikk også med et bilde der lilleplutt vinker til oss

med Ull
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:06.