Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Vaginal fødsel
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-11-2013, 13:26   #1
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Meldinger: 477
Blogginnlegg: 44
Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.
Nyfødtscreening og vitamin K

Vil bare legge ut et par linker for dem som er interessert i å vite mer om vitamin K sprøyten som settes på "alle" babyer rett etter fødsel.

Dette er frivelig, men blir sjelden opplyst om at den gis. Mange vet ikke at barnet deres har fått den engang.

Mitt barn skal ikke ha vitamin K sprøyten det er helt sikkert. Mange synes sikkert det er helt greit. Men jeg er opptatt av at vi skal vite hva vi sier ja til. Men det er jo opp til hver enkelt

Her er ivertfall en link med litt info : http://www.jordmorforeningen.no/jm/T...dte-vet-vi-nok

Det samme med nyfødtscreening (hælprøven) den er også frivillig. Ja den kan avdekke meget sjeldne sykdommer som kan avdekkes tidlig med denne prøven og med hormonbehandling og diett kan de bli friske. står det.
Tidligere var det stoffskifte og følling de testet for, fra 2009 la de til 23 andre sykdommer de tester for. samlet er det 1/ 1 700 sjangs for at barnet har en av disse. Samtidig er det risiko for feilbehandling da sjangsen for falske positive svar er til stede. i 2007 var det 130 feilsvar. (om jeg husker riktig, det var uansett deromkring)

Jeg er usikker hva jeg selv velger her, men også her blir ikke foreldre opplyst om at det er frivelig.

Info synes jeg altid er greit : http://tidsskriftet.no/article/1945270

slik at vi kan ta egne valg for våre små og ikke følge blindt hva leger osv. sier. De har ikke alltid rett. Ikke misforstå jeg er ikke mot leger, overhode ikke. men jeg er skeptisk til å følge strømmen uten å ha informasjon nok til å ta egne valg

Silje78 er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-11-2013, 14:03   #2
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,860
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Nyfødtscreening og vitamin K

Takk for informasjon.
Gammel 24-11-2013, 15:08   #3
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.

Sitat:
Opprinnelig postet av LivsGnist Vis post
Takk for informasjon.

Gammel 24-11-2013, 17:22   #4
mom
Supermedlem

mom sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,143
Blogginnlegg: 6
mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.

Vitamin K sprøyta har jeg lite kunnskap om, men når det gjelder screening, vet jeg mer. Jeg mener at de som nekter screening, er LITE informert. PKU eller følling kan jeg derimot en god del om. Og ved å velge screening for denne sykdommen, velger du om du vil ha er friskt barn eller et barn som vil bli funksjonshemmet! Og hva er best for barnet?
Spør et hvilket som helst menneske som har PKU hva de syns om at dette ble funnet ut av før de ble hjerneskadet! Tror svaret er ganske likt hos alle. Og alt som skal til et en liten blodprøve fra hælen etter 72 timer etter fødselen.
Datteren til min beste venninne har PKU og kan takket være screening leve et så og si normalt liv som andre på hennes alder.
Under 5 barn hvert år blir født med PKU i Norge.
mom er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-11-2013, 20:32   #5
Zimba
Seniormedlem

Zimba sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 1,901
Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg kjenner at jeg er veldig enig med mom angående nyfødtscreeningen.

Når det gjelder mulige bivirkninger av K-vitamin virker de studiene nokså spekulative. Det ene forsøket kunne ikke engang bekreftes. Sannsynligvis går det jo helt bra å ikke få det men hva hvis babyen skulle få en blødning og noe skjer som kunne vært unngått? Jeg kan ikke nok om slikt selv til å gå mot helsemyndighetenes anbefalinger men det er vel greit å vite at det er frivillig.
Gammel 24-11-2013, 20:48   #6
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Har ikke hørt om så mye betenkeligheter med vit-K til nyfødte før, men måtte lese meg litt opp på hdir sine anbefalinger, det skal komme en retningslinje for barselomsorg ila dette året, og der står bl.a det med vit-K beskrevet.
Det vil fortsatt anbefales, intramuskulær injeksjon primært, evt oralt (dråper) dersom foreldrene heller ønsker det. Men i de studiene som har vært gjort på dette med i.m.injeksjon vs dråper så har de måttet avbryte studien, fordi det har vært etisk uforsvarlig å fortsette, fordi det oppsto såpass mange tilfeller av blødninger hos gruppen som fikk dråper!

Så mitt barn kommer til å få vitK-injeksjon ja.
Og jeg kommer også til å takke ja til screeningen.

(de to barna jeg har fra før fikk både vitK og ble gjort screening på)
  Svar med sitat
Gammel 24-11-2013, 20:52   #7
Merida
Medlem

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 241
Merida vil raskt nok bli berømt.Merida vil raskt nok bli berømt.

jeg tar ikke sjansen på å ikke gjøre dette-
Merida er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-11-2013, 21:16   #8
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,860
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Badehetta Vis post
Men i de studiene som har vært gjort på dette med i.m.injeksjon vs dråper så har de måttet avbryte studien, fordi det har vært etisk uforsvarlig å fortsette, fordi det oppsto såpass mange tilfeller av blødninger hos gruppen som fikk dråper!

Så mitt barn kommer til å få vitK-injeksjon ja.
Og jeg kommer også til å takke ja til screeningen.
Dette var også mine tanker. Og ble da min konklusjon også.

Var likevel ok å reflektere over denne K-vit sprøyta. Bare det å tenke over at man har valget. Men jeg ser det som mest ok å ta denne.
Gammel 24-11-2013, 23:12   #9
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Jeg synes uansett at de bør opplyse foreldre om dette slik at de selv kan ta et valg.

Jeg er også imot å gi nyfødt noe som jeg mener ikke er nødvendig.. dersom friske barn av friske foreldre har lite vitamin K når de er nyfødt, så stoler jeg mer på naturen. + de andre ingredioensene i vitamin k som ikke er akurat heldige.

forstår hva du sier her mom. og har ikke bestemt meg ang. screening. synes alikevel at det er skremmende at risikoen for feilbehandling er større enn risikoen for å ha akurat denne sykdommen.

Men det var ikke for å diskutere at jeg la ut info Jeg synes bare det er så veldig få som er klar over at det blir gitt vitamin K + hva screening er.
Og det er ikke riktig.

Nå får ikke mine barn noe vaksiner heller. Men har lest både forskning og innhold osv.

Jeg mener bare det er greit å vite litt om hva som blir gitt og ta egne valg

Gammel 25-11-2013, 00:03   #10
mom
Supermedlem

mom sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,143
Blogginnlegg: 6
mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.mom har en strålende fremtid.

Klarer ikke å finne der det står at risiko for feilbehandling er større en risikoen for å ha sykdommen. Men når noe slår ut, som feks ved PKU, så gjøres det en del flere tester for å finne grad. Når det gjelder msnge av disse sykdommene, så er de jo genetiske. Dvs, ofte vet man ikke at man er bærer av et gen med sykdom, før barnet er testet. Feilbehandling ved PKU er det nok lite av i Norge, fordi testingen er så bra. Man blir faktisk tatt blodprøve av hver uke for å sjekke blodverdiene. Nettopp for å holde seg frisk.

Jeg hadde ikke visst så mye om dette hvis jeg ikke hadde hatt ei venninne med ei datter med PKU. Og syns det er synd at det ikke er mer info om det. For dette er ganske så alvorlig selv om det kanskje bare rammer 1-2 barn hvert år.
Nå kjenner jeg heller ikke de andre sykdommene som det skal screenes for, men hvis blodprøven av mitt barn slår ut på noe, vil jeg vite det slik at jeg kan gi mitt barn den beste behandlingen som finnes og som muligens kan holde mitt barn frisk.
Må jeg egentlig vite alle detaljene hvis testene ikke slår ut på noe? Klarer jeg å stole såpass på at forskningen bare vil mitt barns beste? Målet er vel å oppdage noe såpass tidlig at det kan behandles dersom livsnødvendig.

Bare det jeg føler om screening, da

Og grunnen til at dette er så viktig tema for meg, er jo at jeg ser at dattera til min venninne er helt frisk. Hun trenger proteinerstatning (diett) hver dag, resten av sitt liv og et kontrollert kosthold, men alternativet hadde vært å hatt en hjerneskadet datter som trenger hjelp og assistanse til alt resten av livet!
mom er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:32.