Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Vaginal fødsel
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-11-2013, 00:26   #11
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Meldinger: 477
Blogginnlegg: 44
Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.
Sv: Nyfødtscreening og vitamin K

ser helt klart den mom

ang. feil resultat så stod dette i linken jeg la ut :

"Enkelte av testene som har vært brukt for fenylketonuri i mange år, har gitt forholdsvis mange falskt positive testsvar: 380 per år for fenylketonuri i Danmark (7) og 170 for medfødt hypotyreose i Norge (i 2007)."

så virket det som om man da risikerte feilbehandling.. og om det i 2007 var 170 i Norge som fikk feil svar, og det hvert år er ca 4-5 som har denne sykdommen.. så er det jo stor sjangs for feilbehandling om man ikke dobbeltsjekker.. Men nå er det 4-5 som har Føllings. men til sammen med alle 23 sykdommene man sjekker for så er det 1/ 1 700 som det slår ut hos.
Og klart det er viktig for de personene som da kan få et bra liv med tidlig behandling.

akurat screening har jeg kun lest om i går, før det viste jeg svært lite om det.

Ang dråpene vitamin k, så fikk min sønn dette da de sa jeg ikke hadde lov å si nei. jeg var 20 år og satt med rier. jeg er enda svært irritert på at hun kunne si noe slikt. det ER frivillig med vitamin k tilskudd.

vitamin k gis mellom 3-13 ganger om det er flytende. men også dette er jeg mot da.. det er kunstig vitamin k og det er jo ikke eneste ingrediensen.
men som sagt det er bedre om de leser de som er interessert jeg er ikke ute etter å overbevise noen om det ene eller andre. vil bare dele info slik at flere får vite om det.. synes det er viktig.

Sist endret av Silje78; 25-11-2013 kl 01:11.
Silje78 er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-11-2013, 07:48   #12
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av Silje78 Vis post
ser helt klart den mom

ang. feil resultat så stod dette i linken jeg la ut :

"Enkelte av testene som har vært brukt for fenylketonuri i mange år, har gitt forholdsvis mange falskt positive testsvar: 380 per år for fenylketonuri i Danmark (7) og 170 for medfødt hypotyreose i Norge (i 2007)."

så virket det som om man da risikerte feilbehandling.. og om det i 2007 var 170 i Norge som fikk feil svar, og det hvert år er ca 4-5 som har denne sykdommen.. så er det jo stor sjangs for feilbehandling om man ikke dobbeltsjekker.. Men nå er det 4-5 som har Føllings. men til sammen med alle 23 sykdommene man sjekker for så er det 1/ 1 700 som det slår ut hos.
Og klart det er viktig for de personene som da kan få et bra liv med tidlig behandling.

akurat screening har jeg kun lest om i går, før det viste jeg svært lite om det.
Men de dobbelsjekker jo prøvene! Det er jo derfor de kan si at det var så og så mange falsk positive. Fordi de som de får utslag på prøvene på blir kalt inn på nytt, og da blir det nok tatt nye prøver! Konsekvensen/ubehaget for disse 170 som får feilaktig positivt resultat er så mye mindre enn ubehaget/plagene (i verste fall svært alvorlig hjerneskade) de som evt skulle ha en sykdom som PKU som ikke blir oppdaget, at fordelene med screening oppveier ulempene!
  Svar med sitat
Gammel 25-11-2013, 17:28   #13
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Signerer Badehetta, barna får ikke diagnose og behandling basert på ett prøvetak....
Gammel 25-11-2013, 21:34   #14
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Meldinger: 477
Blogginnlegg: 44
Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.

Det er jo bra da

Silje78 er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:22.