Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Tvillinger og trillinger
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-12-2013, 11:37   #1
Marie14
Medlem

Marie14 sin avatar

Medlem siden: Sep 2013
Meldinger: 44
Marie14 er bare skikkelig grei.Marie14 er bare skikkelig grei.Marie14 er bare skikkelig grei.Marie14 er bare skikkelig grei.Marie14 er bare skikkelig grei.
Egoistisk tanke?

Vi har to barn fra før (6 og 8 år) og venter tvillinger med termin 28. mai. Vi bor nå der mannen er fra, han har sin familie her mens min familie bor ca 80 mil unna. Familien til mannen er ganske liten, og det er stort sett bare foreldrene og søstra til mannen som vi har kontakt med.
Jeg har stort sett et veldig godt forhold til svigerforeldrene mine, det eneste som er litt problematisk er at det er litt vanskelig å få hjelp til barnepass når vi har behov for det. De er begge i slutten av 50-årene, og svigermor er hjemmeværende, så problemet er ikke at de ikke har tid eller mulighet. De sier som oftest ja til slutt når vi ber om det, men det er så mye "om-og-men" og klaging når vi spør, så vi unngår det så langt vi kan. I hele 2013 har vi hatt barnevakt 3 ganger.

Jeg ble satt igang langt på overtid med begge de to første, så jeg tror kanskje at jeg vil gå til termin med tvillingene også. Har spurt jordmor og lege om det vil bli snakk om igangsetting tidligere, men de sier at så lenge de har det bra inni magen så blir det ihvertfall ikke satt igang noe før termindatoen. Det er derfor stor sjanse for at babyene først blir født helt i slutten av mai.

Det er jo stor sjanse for at det blir rimelig hektisk rundt fødselen, og det hadde vært veldig godt å vite at vi hadde noen som da kunne ta ansvar for de to største. Siden mine foreldre bor så langt unna og er i full jobb kan vi jo ikke belage oss på hjelp fra dem, så vi tenkte at svigers sikkert vil stille opp. Men på julaften fikk vi vite at de har bestilt seg sydentur i månedskiftet mai-juni, og blir borte i 10 dager fra 30. mai (to dager etter termin). Mamma ble litt paff når de fortalte det og spurte om de ikke hadde tenkt å være hjemme i tilfelle vi trengte barnevakt når babyene var født, men da lo bare svigermor og sa at "de ungene må da vel være født før det!". Ble helt satt ut jeg og fikk ikke sagt et ord, så da fortsatte bare praten om hvor fint det kan være i Hellas på den tiden...

Synes dere det er egoistisk av meg å forvente at de stiller opp i en sånn situasjon?
Marie14 er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-12-2013, 12:09   #2
Malia
Supermedlem

Malia sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Meldinger: 465
Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.Malia er bare skikkelig grei.
Sv: Egoistisk tanke?

Sitat:
Opprinnelig postet av Marie14 Vis post
Vi har to barn fra før (6 og 8 år) og venter tvillinger med termin 28. mai. Vi bor nå der mannen er fra, han har sin familie her mens min familie bor ca 80 mil unna. Familien til mannen er ganske liten, og det er stort sett bare foreldrene og søstra til mannen som vi har kontakt med.
Jeg har stort sett et veldig godt forhold til svigerforeldrene mine, det eneste som er litt problematisk er at det er litt vanskelig å få hjelp til barnepass når vi har behov for det. De er begge i slutten av 50-årene, og svigermor er hjemmeværende, så problemet er ikke at de ikke har tid eller mulighet. De sier som oftest ja til slutt når vi ber om det, men det er så mye "om-og-men" og klaging når vi spør, så vi unngår det så langt vi kan. I hele 2013 har vi hatt barnevakt 3 ganger.

Jeg ble satt igang langt på overtid med begge de to første, så jeg tror kanskje at jeg vil gå til termin med tvillingene også. Har spurt jordmor og lege om det vil bli snakk om igangsetting tidligere, men de sier at så lenge de har det bra inni magen så blir det ihvertfall ikke satt igang noe før termindatoen. Det er derfor stor sjanse for at babyene først blir født helt i slutten av mai.

Det er jo stor sjanse for at det blir rimelig hektisk rundt fødselen, og det hadde vært veldig godt å vite at vi hadde noen som da kunne ta ansvar for de to største. Siden mine foreldre bor så langt unna og er i full jobb kan vi jo ikke belage oss på hjelp fra dem, så vi tenkte at svigers sikkert vil stille opp. Men på julaften fikk vi vite at de har bestilt seg sydentur i månedskiftet mai-juni, og blir borte i 10 dager fra 30. mai (to dager etter termin). Mamma ble litt paff når de fortalte det og spurte om de ikke hadde tenkt å være hjemme i tilfelle vi trengte barnevakt når babyene var født, men da lo bare svigermor og sa at "de ungene må da vel være født før det!". Ble helt satt ut jeg og fikk ikke sagt et ord, så da fortsatte bare praten om hvor fint det kan være i Hellas på den tiden...

Synes dere det er egoistisk av meg å forvente at de stiller opp i en sånn situasjon?
Nei det er ikke en egoistisk tanke i det hele tatt. For meg handler det om å være der for barna sine når de trenger det mest. Da vi fikk tvillingene fikk min mor grei beskjed om at hun måtte stille opp og være tilgjengelig i det tidsrommet. Det gjorde hun også (Hun er ikke egentlig så begeistret for det men gjorde det likevel). Men hvorvidt de kan få avbestilt turen sin uten å tape pengene, det er ikke sikkert..
Har dere noen venner/naboer/tanter el.l som kan stille opp?

Lillesøster kom 23. juni 2014
Malia er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-12-2013, 14:32   #3
Snuppsie
Supermedlem

Snuppsie sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Meldinger: 920
Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.Snuppsie er et navn alle kjenner.

Synes ikke3 du er egoistisk og skjønner deg godt. Da jeg skulle ha nr.2 lovte mamma meg å være i nærheten for å passe sønnen min på 2 år mens vi fødte. Jeg hadde termin 10.juli og fødte to uker før tida med ne 1 og i tilegg følte jeg meg veldig klar for fødsel allerede 1 mnd før twrmin og sa til mamma at denne også kommer før. Joda men hun bestilte bilett og dro bort. Fødselen starta den 29.juni og jenta kom 6 timer senere. Hun var borte over 1 uke og klaga på at hun ville treffe babyen såå fort. Det er litt irriterende ja,men jeg kunne ikke bli sur.
Gammel 28-12-2013, 12:09   #4
Haria
Medlem

Haria sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 248
Haria vil raskt nok bli berømt.Haria vil raskt nok bli berømt.

Skjønner godt at du er skuffa over at de drar på ferie.
Tror veldig mange lever i den villfarelse at tvillinger kommer så tidlig...
Jeg ble satt i gang i uke 40, men hadde heldigvis leger på sykehuset som hadde forklart meg i klartekst at de fleste gikk omtrent til termin.

Vi var i omtrent samme situasjon som dere da vi fikk våre. To storesøsken på 6 og 8 år fra før. Det er kaotisk for de aller fleste med tvillinger de første månedene. Vi syntes det aller beste med å ha besteforeldre i nærheten var at de to eldste kunne få 100% oppmerksomhet på sine premisser av voksne mens det var slitne og trøtte voksne hjemme. Vi brukte besteforeldrene mye som avlasting for de eldste. De gikk dit og spilte spill, leste bøker og så på tv, mens det gikk i amming, pumping og bleieskift hjemme. Så selv om svigerforeldrene dine er borte akkurat når de kommer, er min erfaring at besteforeldrene er enda mer til nytte og hjelp etterhvert! Helt i starten syntes jo storesøsknene at det var mest spennende med to små babyer, men etter et par uker, satte de pris på pustehullene hos besteforeldrene

Haria med gjengen: -96, -99, -05, -05, 14
Haria er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:23.