Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-09-2014, 10:10   #1
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.
Question Stor mor = stor baby?

Nå har de begynt å innføre dette på mitt sykehus og, alle som har BMI over så-så skal på vekstestimering i uke 36 for å sjekke ut om de bærer monsterbabyer - for stor mor virker å være ensbetydende med at de trykker i seg så mye at babyen veier 6 kg (ironi altså).

Jeg er glad de sjekker ut, forresten, for all del.. Noen utvikler jo svangerskapsdiabetes som kanskje ikke oppdages osv, så det er jo en fin profylakse - at babyen har det bra er jo det viktigste!

Men ja, jeg lurer på dere som har vært overvektige i tidligere svangerskap, har det vært samsvar mellom mors vekt og babyens vekt?

Her var nr.1 størst med sine 3.7 kg (og jeg kommer aldri til å bli så tynn igjen som da ), og siden har min vekt økt, og babyens vekt gått ned (nr.3 3.4 kg) - så her er det ingen samsvar i hvert fall..
Gammel 11-09-2014, 10:30   #2
Pindus
Medlem

Pindus sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 345
Pindus vil raskt nok bli berømt.Pindus vil raskt nok bli berømt.
Sv: Stor mor = stor baby?

uten at jeg er ekspert av noe slag - så virker det som om barnets vekt er mer avhengig av hva mor spiser enn hvilken BMI hun har? Gener spiller sikker litt inn her og...og det er kanskje det helsevesenet tenker på?

Kjenner tynne mødre med gigababyer og motsatt..
Gammel 11-09-2014, 10:45   #3
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Flere studier har vist at overvekt hos mor gir økt risiko både for å få større babyer (dvs 4,5 kg+) og for å få små barn (2,5 kg og mindre) som følge av morkakesvikt. Førstnevnte kan gi behov for keisersnitt, noe som i seg selv kan være krevende å utføre på større mødre, og sistnevnte øker faren for prematur fødsel. I tillegg øker faren for dødfødsler hos overvektige mødre. I så måte kan jeg ikke se at det er annet enn positivt at overvektige mødre får ekstra oppfølging og ikke noe å slå seg på pannen for. At det gir økt risiko betyr selvsagt ikke at alle overvektige vil oppleve å få for store eller for små barn, men at flere overvektige enn de med lavere BMI vil oppleve det. Hva mødrene her inne svarer blir derfor ikke annet enn anekdotisk bevisføring.

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-09-2014, 11:07   #4
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Nei, det var jo ikke det jeg var ute etter heller (anekdotisk bevisføring) Jeg synes temaet er veldig interessant, så takk for innspillet, Røya! Det var min JM som ordla seg sånn; at det var for å sjekke ut "gigbabyer" (sa ingenting om andre veien f.eks.). Jeg lurte på om det var samsvar mellom høy BMI og vektproblemer hos barna (interessant at det kan få andre veien og! Det er det nok ikke nok fokus på slik det kommer ut for "allmennheten" - jeg regner nemlig ikke med at folk flest lester rapporter og forskning fra utlandet).

Spørsmålet er jo egentlig om ALLE burde fått denne sjekken, om det ikke (bare) er avhengig av BMI (sikter til Pindus nå)..

Men ekstremt store, eller kanskje mer sannsynlig små barn, blir vel fanget opp med oppfølging av SF mål - har du lest noe om det, Røya? Om det er samsvar mellom (ektremt) små barn, og SF mål? I teorien høres det jo ut som man skulle fange det opp, men er det slik i praksis?
Gammel 11-09-2014, 11:41   #5
Pindus
Medlem

Pindus sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 345
Pindus vil raskt nok bli berømt.Pindus vil raskt nok bli berømt.

Det hadde sikkert vært fint om alle kunne fått den sjekken men det blir nok ikke med det første....og det Røya skrev virket jo veldig fornuftig! Men det forklarer jo ikke hvorfor barna hos overvektige er store... Eller finnes det forskning på det og? Er det kosthold, vekt, mosjon eller gener? Kanskje en miks hos noen? Vet du det Røya?
Gammel 11-09-2014, 15:50   #6
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Nå har jeg tenkt litt mer ( ), har kvernet på dette i dag nemlig hehe.. .

Alle vil jo gledelig ta i mot en ekstra ultralyd som ikke koster noe, og er kjempe glad for at ungen blir fulgt opp - tommel opp for det altså! Men det er den stigamtiseringa jeg tror jeg reagerer på, jeg er sikker på at de hadde funnet like mange farlige oppdagelser som før, ved å følge opp på svangerskapskontrollene - uansett BMI. Selv om det er økt sjanse for ditt og datt som overvektig, så betyr jo ikke det at man ikke finner det (uten ultralyd) mener jeg? Ved normal sjekk av urin, BT og samme person som måler SF mål? Bare lurer på om de legger pengene sine på rett plass..? Skal vi sjekke alle i faresonen burde jo alle som røyker også bli fulgt opp med denne ultralyden.

Men ja, om alle tenker som min jordmor, så synes jeg det er bare fører til stigmatisering.. Er kanskje det jeg reagerer på Det er forskjell om man er henvist for å sjekke veksten til baby (pga. liten/stor SF mål/påviste sykdommer), eller om man er henvist fordi man er tjukk - og jeg føler det er den siste dette er.

Men for all del, jeg har selv bedt om UL nå for å sjekke opp ting, uavhengig av BMI (nå kom det BMI greia ca. i forrige uke, så jeg hadde ikke kommet under det i dette svangerskapet uansett). Det viktigste er jo selvfølgelig at baby og mors helse er bra Det tror jeg alle er enige om
Gammel 11-09-2014, 20:29   #7
lenore86
Supermedlem

lenore86 sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 1,341
lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.

Ikke heeelt det samme, men når vi først er inne på høy BMI hos mor så lurte jeg på om det er vanlig praksis å ta glukosebelastning, eller kommer det ann på hvor i landet man bor? Selv så måtte jeg inn i uke 12 å teste, og skal inn nå til uka (uke 28)
Vet jo at det er en sikkerhet jeg burde være kjempe glad for at blir tatt alvorlig. Men samtidig så får jeg bare skryt av jordmor på vekta mi, er fortsatt på minus 1 kilo fra utgangspunktet. Og magen vokser jo akkurat som den skal
Og kjenner jeg gruer meg så utrolig til tirsdag når jeg skal ta denne testen, forrige gang ble jeg skikkelig dårlig, og lå å kastet opp to/tre dager etter testen, og med denne fæle smaken i munn
Og er skikkelig redd for at jeg ikke kommer til å klare å gjennomføre testen, blir ordentlig kvalm og begynner å brekke meg når jeg tenker på den sukkerdrikken...
Gammel 11-09-2014, 20:43   #8
VenterPåSommer
Seniormedlem

VenterPåSommer sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,434
Blogginnlegg: 51
VenterPåSommer har mye å være stolt av.VenterPåSommer har mye å være stolt av.VenterPåSommer har mye å være stolt av.VenterPåSommer har mye å være stolt av.VenterPåSommer har mye å være stolt av.VenterPåSommer har mye å være stolt av.VenterPåSommer har mye å være stolt av.VenterPåSommer har mye å være stolt av.VenterPåSommer har mye å være stolt av.VenterPåSommer har mye å være stolt av.

Jordmoren jeg har gått til har nesten ikke snakket om annet enn bmi, mat, kosthold, vekt, stor baby bla bla bla. Per nå har jeg gått opp 0,5 kg fra utgangspunkt og gikk ned 15 kg før jeg ble gravid. Måtte ta glukosebelastning pga bmi (nå på grensen) for et par uker siden og den var helt normal. Sf mål er rett på streken og på ul viste det seg at mini faktisk var litt liten så vi må på ny ul. Så det med høy bmi =stor baby stemmer nok ikke alltid. Ser jo den at selv om de fleste får normale resultater og normale barn er det viktig og faktisk oppdage de som har avvik, men om bmi skal styre det er jeg litt skeptisk til ... Hører om vel så mange tynne mødre som får gigababyer, nesten i større grad faktisk enn de som er overvektige
Gammel 11-09-2014, 21:52   #9
Theraga
Medlem

Theraga sin avatar

Medlem siden: Jan 2014
Sted: Hedmark
Meldinger: 234
Theraga er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av lenore86 Vis post
Ikke heeelt det samme, men når vi først er inne på høy BMI hos mor så lurte jeg på om det er vanlig praksis å ta glukosebelastning, eller kommer det ann på hvor i landet man bor? Selv så måtte jeg inn i uke 12 å teste, og skal inn nå til uka (uke 28) ..
Her jeg bor er det nok vanlig tror jeg, for både jordmor, legen og ultralydteknikeren nevnte på det, tror grensen er på bmi over 27 (?), jeg måtte inn å testes mellom uke 26-28 og ikke noe mer.. Legen forklarte at de tar den så "sent" fordi da er de fleste ferdig med kvalme og slik.. Jeg synes ikke testen var ille i det hele tatt jeg Tror jeg krisemaksimerte og leste "fæle" ting som skremte meg så mye, at virkeligheten ikke var ille i det hele tatt

Så uheldig at du blir så dårlig da! Jeg drakk alt i to omganger, tror jeg hadde blitt mye kvalmere om jeg hadde drøyd det ut.. Lykke til hvertfall og får håpe det går bedre nå

Jeg har heller ikke fått noe kommentar på vekten min eller noe slik, synes ikke selv at jeg var så diger da.. Selv om bmien min var på 30,8 da jeg ble gravid. Har gått opp ca 7-8 kg og jordmoren er strålende fornøyd Magen vokser som den skal og selv om han var bittelitt over gjennomsnittet på ul nr i uke 32, så betyr ikke det noen ting

Ved sykehuset jeg skal føde på er det visstnok vanlig med en ekstra ul i uke 32-34 for å måle og "veie" babyen om man har litt høy bmi, men vet ikke hva grensa der er. Men ja takk til en ekstra ul sier nå jeg! Veldig betryggende
Gammel 11-09-2014, 22:11   #10
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Jeg tror de vil få kapasitetsproblemer her ved mitt sykehus (jordmor hadde brukt mye av tiden sin til å ringe etter timer til alle som kom under dette, som var stort sett alle hehe). Dette er så ferskt her at det er snakk om siste uken omtrent.. I retningslinjene stod det visstnok at alle med BMI på 30 eller høyere, som la på seg mer enn 9 kg, skulle ha UL i uke 32 + 36. Og Alle med BMI over 35 skulle det uansett..

Og JA, det ble BARE snakk om det hos JM denne gangen, jeg synes det var skikkelig ubehagelig egentlig.. Det er jo min egen feil, som har satt meg i denne posisjonen (overvektig), men nå delte jeg bare mine innerste følelser.. Godt jeg snart er ferdig, hadde nok ikke orket så mye fuzz igjennom et helt svangerskap (jeg har heller ikke lagt på meg mer enn ti kilo, men hadde nok fra før).

Ang. glukosebelastning vet jeg ikke? Jeg vil tro det er blitt sånn her og nå, for jeg spurte også ang. dette med å legge inn veneport og "gjøre klart" til epidural, som jeg hørte fra en annen her inne - og det var visst også blitt innført med retningslinjer nå. Så da er det nok sikkert med glukosebelastningstesten og..

Den er jo forsåvidt grei å ta (ja, altså, ikke i praksis, men tenker samfunnsøkonomisk), den krever lite (utstyr og kan tas hos fastlege = lite belastning av helsesystemet), og kan si om man ligger i "fare for" og utvikle, og dermed kan gjøre en del tiltak som gjør at man ikke belaster systemet senere.. . Men igjen, det skal jo vises på andre måter og, som sukker i urinen f.eks...

Sist endret av Lita; 11-09-2014 kl 22:15.
Lita er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:10.