Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-09-2014, 20:04   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
Jeg er så engstelig for at noe skal gå galt..

Jeg har etterhvert nå begynt å innse at jeg har noen psykiske utfordringer som strekker seg utover den vanlige frykten som de fleste gravide føler.
Jeg er så ufattelig redd for at noe skal gå galt med dette svangerskapet at jeg er helt utafor. Jeg gråter stort sett hver eneste dag, og klarer ikke å glede meg over den voksende magen. Tvert i mot så vil jeg snakke om det minst mulig og unngår situasjoner der jeg kan bli spurt om ting som omhandler graviditeten. Fordi jeg tenker at det blir så vanskelig når jeg ikke lenger er gravid.. Generelt er nervene helt frynsete i de fleste situasjoner.

Dette barnet er så høyt ønsket at det nesten gjør vondt i hjertet..

Jeg har tidligere hatt en senabort og flere tidligere aborter som har slitt på psyken min. Tidligere var jeg en person som tenkte at 'det skjer ikke meg'. Nå tenker jeg 'hvis det kan skje, så skjer det meg'. Jeg er veldig innstilt på at dette svangerskapet ikke kommer til å resultere i noen baby, og venter egentlig bare på at det uunngåelige skal skje.

Jeg er over halvveis nå, og har vært på OUL og sett et tilsynelatende friskt foster. Nå er jeg mest redd for at noe annet skal gå galt. Er redd for toksoplasma, listeria, parvovirus, uvi, streptokokker og alt mulig annet som kan være en trussel for den lille. Klarer bare ikke å tro på at dette skal gå helt i mål. Og i tillegg er jeg selvfølgelig redd for at jeg stresser så mye at det i seg selv kan være farlig, men jeg klarer ikke å finne roen.

Har vært hos legen og prøvd å forklare denne redselen, men både fastlege og legene på sykehuset sier bare 'slapp av, dette går bra'. Føler de synes jeg er overhysterisk. Vet ikke helt hvor jeg vil med å skrive dette, bare lette litt på trykket kanskje? Noen som har vært gjennom noe lignende? Og hvordan kom du det gjennom det? Ble det baby til slutt?
  Svar med sitat
Gammel 25-09-2014, 20:49   #2
lilleulv1
Medlem

lilleulv1 sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 124
Blogginnlegg: 1
lilleulv1 er på vei til noe stort.
Sv: Jeg er så engstelig for at noe skal gå galt..

Jeg fikk tilbud om psykiatrisk sykepleier.. Anbefaler at du tar ansvar selv hvis de ikke hører på deg. Det fins hjelp der ute.

Håper vi får bebiser begge 2!

Prøvere siden -09
6 forsøk og vi fikk endelig 2 streker
kom i november 2014

lilleulv1 er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-09-2014, 21:03   #3
lenore86
Supermedlem

lenore86 sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 1,341
lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.

uff, så vondt å lese hvordan du har det jeg har (heldigvis) ingen erfaring med det du sliter med, men måtte bare fortelle deg hvor tøff jeg syntes du er som klarer å sette ord på følelsene dine! og kjenner jeg blir skikkelig forbanna på dine vegne når du ikke blir tatt på alvor fra helsevesenet !!!
men jeg håper du har krefter til å ta opp kampen, ikke gi deg før du blir hørt. du skal jo ikke behøve å ha det sånn her kjære deg, og det må jo være noen der ute som har "verktøyene" til å hjelpe deg.
ønsker deg all lykke til videre, og håper situasjonen din snart bedrer seg
Gammel 25-09-2014, 21:24   #4
Uregistrerte
Gjest

Tusen takk for gode svar begge to. Nå gråter jeg litt igjen..

Fint å høre at du har fått hjelp lilleulv1. Jeg vet ikke engang hvor jeg skulle henvendt meg for å finne noen å snakke med. Ikke tror jeg at jeg ville kunne få så mye ut av det heller. Det er liksom ikke så mye noen kan gjøre fra eller til, farene er jo der like fullt. Kanskje jeg heller skal oppsøke hjelp hvis det går galt. Nå føles det bare som om jeg vil legge meg og sove og våkne om tre måneder.. Ønsker meg en fjernkontroll til å spole frem tiden.
  Svar med sitat
Gammel 25-09-2014, 21:30   #5
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sjekk om du kan få hjelp på din lokale helsestasjon. Det er sikkert lokale variasjoner i hva som tilbys. Jeg var heldig, kommunen hadde akkurat ansatt en psykolog som derfor ikke hadde venteliste. Sammen med jordmoren fikk jeg nok hjelp til at jeg taklet hverdagen. Håper du finner noe/noen som hjelper deg, det er ikke godt å ha det slik du beskriver.
Gammel 25-09-2014, 21:39   #6
torisve
Supermedlem

torisve sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Ottestad
Meldinger: 1,165
Blogginnlegg: 27
torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.

Jeg fikk beskjed fra jordmor om at våres kommune har egen psykolog i familivernteamet. Jeg får tilbud om det pga det som skjedde sist.

Du kan ikke høre med jordmor da? De er ofte mer omsorgsfulle enn leger.

torisve er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-09-2014, 21:46   #7
Uregistrerte
Gjest

Mener dere at det vil hjelpe å snakke med noen altså? Jeg vet ikke om jeg tror at de kan gjøre noe for meg.. Dessuten kommer jeg sikkert bare til å sitte og sippe uten å få frem et ord. Hva snakker man om da? Det er jo ingen som kan gi garanti for at dette kommer til å gå bra. Er det mer fokus på å takle sorgen når det eventuelt skjer, sånn at man ikke trenger å grue seg sånn?
  Svar med sitat
Gammel 25-09-2014, 21:53   #8
torisve
Supermedlem

torisve sin avatar

torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.

Jeg vil jo tro at de hører hva det er du er redd for og kunne forklare hva som skjer og hvorfor det skjer.
Ofte så er det jo angsten for det ukjente som vi er redd for, og god og nøye informasjon om det er viktig.

Jeg tror det er viktig at du får hjelp nå så du unngår barseldepresjon med en liten baby i tillegg.
Gammel 25-09-2014, 21:58   #9
torisve
Supermedlem

torisve sin avatar

Dessverre kan vi jo ikke få noen garanti på at alt skal gå bra. Jeg har bevisst holdt meg unna å lese om de som mister, og alt som kan skje.
Det har hjulpet meg. Jeg fokuserer på at de fleste som er kommet så langt som jeg er nå går det veldig bra med.
Statistikken er på våres side.

Man må dessverre bare jobbe med seg selv, og når du får hjelp er det du som må jobbe med dine egne følelser.
Gammel 25-09-2014, 22:27   #10
lilleulv1
Medlem

lilleulv1 sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 124
Blogginnlegg: 1
lilleulv1 er på vei til noe stort.

Det vil definitivt hjelpe å få hjelp. De gir deg verktøy du kan ta med deg videre. Altså mental trening. Ikke vent og drøy. Det hjelper ingen !

Tror de fleste har bekymringer. Jeg grein de første 26 ukene. Begynner å bli bedre. Alltid håp i enden av tunnellen

Prøvere siden -09
6 forsøk og vi fikk endelig 2 streker
kom i november 2014

lilleulv1 er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:36.