Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-10-2014, 10:10   #1
Elise25
Medlem

Elise25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2014
Meldinger: 138
Elise25 er på vei til noe stort.
Redd for at det skal gå galt- noen tips?

Jeg er (som sikkert mange andre også) veeldig redd for at det skal gå galt og fosteret skal dø.. jeg ble gravid ved ivf, så om vi mister nå, så er det ikke barebare å bli gravid igjen. Det hjelper jo at ukene går, jeg er 9+0 idag, men samtidig, til lenger jeg går, til verre blir det om vi skulle miste.. jeg er til tider veldig fjern fordi jeg plutselig begynner og tenke på det, og drømmer mye om det om natta.

Er det noen som har tips/råd til hvordan klare å tenke positivt? Jeg klarte det jo etterhvert da vi prøvde så lenge uten å få det til, men nå er jeg helt tom for hvordan jeg skal klare å slappe av.

Elise25 er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-10-2014, 10:31   #2
torisve
Supermedlem

torisve sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Ottestad
Meldinger: 1,165
Blogginnlegg: 27
torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.torisve har mye å være stolt av.
Sv: Redd for at det skal gå galt- noen tips?

For meg hjalp det å fokusere på hvor stor sjansen var for at det skulle gå bra. Det er mye høyere sjans for at alt skal gå bra enn at det skal gå galt nå.
Men jeg vet at det ikke er enkelt, man må jobbe med seg selv.

Og husk at ei positiv mor, er veldig positivt for babyen
torisve er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-10-2014, 10:45   #3
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Forstår så altfor godt hvordan du har det. Vi hadde en MA i fjor der fosteret døde fem uker før det tilfeldigvis ble oppdaget på UL i uke 13. Det har gitt meg en sterk frykt i dette svangerskapet. Selv om jeg hadde UL i både uke 10 og uke 12 (ekstra oppfølging pga sykdom + duotest) og fikk se levende baby begge gangene, så gikk det ikke mange dagene før angsten var tilbake igjen.

Men ... denne uken var jeg til jordmor, som viste seg å være fantastisk forståelsesfull. Hun tilbød meg å komme inn til ukentlig scanning for å høre fosterlyden, bare for å forsikre meg om at alt er OK slik at jeg slipper å bruke så mye energi på å engste meg. For meg har det vært en utrolig lettelse å vite at jeg ikke trenger å vente helt til OUL i november for å få bekreftet liv igjen, men kan gjøre det hver uke. Det er da ikke snakk om vanlig jordmortime, bare at man kommer innom i fem minutter for å høre hjertet slå.

Nå er vel du dessverre for tidlig til at jordmor kan finne hjertelyden ennå, men det kan i alle fall være et tips å høre med jordmor om hun kan tilby noe tilsvarende når du er kommet til uke 13-14. Jeg vet det virker som en evighet nå, men ukene begynner faktisk å gå litt fortere og lettere sånn ca rundt uke 10-12. I mellomtiden kan du høre med fastlege eller sykehus om det er mulig å få en tidlig UL for å få bekreftet liv. Når du er kommet til uke 9 og hjertet slår, er sjansen for spontanabort ikke mer enn en halv til et par prosent. Eller sagt med andre ord: sjansen for at det lykkes er nå omtrent 98-99,5%.

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-10-2014, 11:37   #4
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Sted: Telemark
Meldinger: 244
Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.

Sitat:
Opprinnelig postet av Elise25 Vis post
Jeg er (som sikkert mange andre også) veeldig redd for at det skal gå galt og fosteret skal dø.. jeg ble gravid ved ivf, så om vi mister nå, så er det ikke barebare å bli gravid igjen. Det hjelper jo at ukene går, jeg er 9+0 idag, men samtidig, til lenger jeg går, til verre blir det om vi skulle miste.. jeg er til tider veldig fjern fordi jeg plutselig begynner og tenke på det, og drømmer mye om det om natta.

Er det noen som har tips/råd til hvordan klare å tenke positivt? Jeg klarte det jo etterhvert da vi prøvde så lenge uten å få det til, men nå er jeg helt tom for hvordan jeg skal klare å slappe av.
Vi er like langt idag, og jeg kjenner så følelsen! Gir deg en jeg, det har kommet fine tips her som iallefall hjalp meg litt!

Jannike_79, mamma til prinsessa 2004.
Jannike_79 er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-10-2014, 13:21   #5
Elise25
Medlem

Elise25 sin avatar

Takk for gode tips!! Vet at det er mange som er i samme situasjon, så jeg er overhodet ikke alene om å være bekymret. Vi hadde jo ul i uke 7, men det tok ikke lang tid før jeg begynte å bekymre meg igjen. Nå har jeg bestilt ny ul, blir ikke før i uke 12, det blir privat. Jeg vet ikke om jeg får meg til å ringe fastlegen for å "kreve" ny henvisning heller, det er jo mange som kanskje trenger det mer. Jeg får bare prøve og glede meg over at jeg faktisk føler meg veldig gravid, har masse av symptom, og at det nå er som dere sier liten sjans for at det skal gå galt.

Gammel 15-10-2014, 13:41   #6
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Det er dessverre ikke så mye annet å gjøre. Skulle ønske jeg kunne si at det fantes et hemmelig knep som tok bort alle bekymringer, men det er et av disse pokkers tilfellene da bare tiden kan hjelpe.

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-10-2014, 13:42   #7
Timian
Medlem

Timian sin avatar

Medlem siden: Jun 2014
Meldinger: 35
Timian er på vei til noe stort.

Gratulerer så masse med spire i magen!

Skulle ønske jeg hadde en god medisin mot bekymringer, men det har jeg ikke. Er over halvveis i svangerskapet, har vært på 8 ultralyder, men er fortsatt litt bekymret hver dag.
Det som hjelper meg, er at jeg får god oppfølging av jordmor og fastlege som kjenner historien min (prøvd lenge, to spontanaborter) og tillater meg å være bekymret, men samtidig greier å "sette meg på plass" og forsikre meg om at ting går bra.

En annen ting som er veldig viktig, er å tillate seg å kjenne på de gode følelsene også, i minst like stort monn som de dårlige, og få litt balanse. Å kjenne på at det er magisk å være gravid, at hver dag, hver uke som går, er et skritt nærmere målet som man kanskje ikke greide å se for seg engang som prøver/sliter. Bare det at man har greid å bli gravid er jo en seier i seg selv! Man må tillate seg å drømme litt om framtida, om livet som familie, og hvordan det skal bli å endelig bli mamma. Hent litt inspirasjon på mindfulness av og til, prøv å være i øyeblikket og kjenn på hva som er godt akkurat nå.

Når jeg er håpløst bekymret (ganske ofte altså), sier jeg til meg selv: "Å bekymre seg for fremtiden gir ikke en bedre morgendag, det gjør bare dagen i dag tyngre". Og så prøver jeg å gjøre dagen i dag til en god dag.

Masse lykke til!
Gammel 15-10-2014, 15:55   #8
lilleulv1
Medlem

lilleulv1 sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 124
Blogginnlegg: 1
lilleulv1 er på vei til noe stort.

Etter 6 forsøk har jeg enda angst.. Er i uke 35.!

Jeg kjøpte doppler. Da fikk jeg roen hver gang jeg holdt på å dø av angst
Og så fant mannen min fine statistikker jeg kunne se på.

Det fins mange råd.. Men vi bekymrer oss. Og det er helt i orden. Etter så mange år og prøvelser er det slik det blir.
Håper spiren din blir og vokser seg stor å fin

Prøvere siden -09
6 forsøk og vi fikk endelig 2 streker
kom i november 2014

lilleulv1 er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-10-2014, 17:31   #9
Elise25
Medlem

Elise25 sin avatar

Tuuusen takk for et fint svar, Timian! Du har så veldig rett i det du skriver. Jeg tror nok at det vil bli lettere når jeg får mer oppfølging med jordmor, og ikke minst, komme oss over disse 12 første ukene. Og Doppler skal jeg ha, lilleulv1!

Jammen godt å være medlem på forum, altså.

Gammel 15-10-2014, 17:32   #10
Elise25
Medlem

Elise25 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av lilleulv1 Vis post
Etter 6 forsøk har jeg enda angst.. Er i uke 35.!

Jeg kjøpte doppler. Da fikk jeg roen hver gang jeg holdt på å dø av angst
Og så fant mannen min fine statistikker jeg kunne se på.

Det fins mange råd.. Men vi bekymrer oss. Og det er helt i orden. Etter så mange år og prøvelser er det slik det blir.
Håper spiren din blir og vokser seg stor å fin
Tenk, du er snart ferdig! Herlig! Masse lykke til og takk for råd

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:36.